5
1
σχόλια
1671
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

’71. Τα Τερατοκουτάκια. Get On Up. Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο. Ένα Ταξίδι 30,5 Μέτρα Μακριά

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
17 Οκτωβρίου 2014
71: Το 1971 στη Βόρεια Ιρλανδία οι συγκρούσεις κλιμακώνονται και ο φόβος για εμφύλιο πόλεμο εντείνεται. Ένας νεαρός Βρετανός στρατολογείται στο Μπέλφαστ. Η πόλη είναι διχασμένη σε «πιστούς» Προτεστάντες και «εχθρικούς» Καθολικούς. Και οι δύο πλευρές έχουν παραστρατιωτικές οργανώσεις, ενώ συμμορίες του δρόμου και μυστικοί πράκτορες προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα δικά τους συμφέροντα, ο καθένας με βάση τις αρχές τους. Μια περιπολία μετατρέπεται γρήγορα σε συμπλοκή και ο άτυχος στρατιώτης θα μείνει πίσω. Η επιστροφή στη βάση του είναι μια οδύσσεια γεμάτη φόβο και απόγνωση.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Γαλλοαλγερινού Γιάν Ντεμάνζ, ο οποίος δουλεύει στη Βρετανία, σε μια πρώτη ματιά θα θυμίσει σε πολλούς τη θεματική και το στυλ του Πολ Γκρίνγκρας (Κάπτεν Φίλιπς. Το Τελεσίγραφο του Μπορν, Ματωμένη Κυριακή). Δραματουργικά τοποθετείται στη Βόρεια Ιρλανδία, ένα χρόνο πριν από τα τραγικά γεγονότα στην πόλη του Ντέρι της Ματωμένης Κυριακής, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει την ίδια δυναμική της καταιγιστικής δράσης και του πολιτικού σχολίου με τη μορφή ενός θρίλερ καταδίωξης αλά Μπορν. Στην πραγματικότητα όμως, έχει να προσφέρει πολύ περισσότερα καλούδια, εκτός από φρενήρεις ρυθμούς και σασπένς. Η σκηνή ανθολογίας, της συμπλοκής των Βρετανών στρατιωτών με τους κατοίκους στους δρόμους του Μπέλφαστ, δεν αρκείται μονάχα στη σκηνοθετική μαεστρία, αλλά είναι βαθιά πολιτική, χωρίς να φοβάται να βάλει το δάχτυλο στον «τύπο των ήλων» και να στιγματίσει όχι μόνο τη συγκεκριμένη αλλά και την κάθε βίαιη διαμάχη και τη θανάτωση απλών πολιτών (είτε με στολή, είτε χωρίς) για αλλότρια, μεγάλα ή μικρά συμφέροντα, εθνικών, πολιτικών ή θρησκευτικών εξουσιών.

Εκρηκτικό ντεμπούτο, το '71 είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής χρονιάς. Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής του περασμένου φεστιβάλ του Βερολίνου. Χρυσή Αθηνά στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας της Αθήνας. Πρωταγωνιστεί το νέο μεγάλο αστέρι του βρετανικού σινεμά, ο Τζακ Ο'Κόνελ που είδαμε πρόσφατα και στις Γροθιές στους Τοίχους.

Info: '71. Περιπέτεια. Αγγλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Γιάν Ντεμάνζ. Παίζουν: Τζακ Ο'Ντόνελ, Σαμ Ρέιντ, Σον Χάρις. Διανομή: Seven Films-Spentzos Film.




ΤΑ ΤΕΡΑΤΟΚΟΥΤΑΚΙΑ: Τα Τερατοκουτάκια είναι κάτι ασχημούτσικα, σκανδαλιάρικα, αλλά τελικά αξιαγάπητα πλάσματα, τα οποία ζουν στους υπονόμους, μέσα σε κούτες. Κοινωνικά απόκληρα, έχουν ωστόσο αναλάβει την ανατροφή, από μωρό, ενός αγοριού, του Eggs, όταν ο πατέρας του, τους ανάθεσε τη σωτηρία του. Σε αντίθεση με τη ζωή των τερατοκουτακίων, που ζουν από τα σκουπίδια, οι κάτοικοι της πόλης είναι πολύ πλούσιοι και εμμονικοί με την τάξη, τη φινέτσα και τα δύσοσμα τυριά. Καθώς όλοι είναι πεπεισμένοι πως τα τερατοκουτάκια σκοτώνουν μωρά -μια τρομακτική αλλά αναληθή φήμη-, ο μοχθηρός Κοκκινοκάπελος Αρπάχτρας και η συμμορία του στήνουν παγίδες στους παραδρόμους και τους σκουπιδότοπους κάθε βράδυ, με σκοπό να τα αιχμαλωτίσουν και να τα εξοντώσουν. Έτσι ο αρχηγός τους ελπίζει ότι θα ανέλθει κοινωνικά και θα ενταχθεί στους Ασπροκάπελους, την καλή δηλαδή κοινωνία. Όταν η κόρη του κυβερνήτη, Γουίνι, συναντά ένα βράδυ κατά λάθος τον Eggs, μπλέκει σε μια απίστευτη περιπέτεια, προκειμένου αφενός να του αποδείξει πως είναι άνθρωπος κι όχι τερατοκουτάκι και αφετέρου, να πείσουν μαζί τους κατοίκους της πόλης πως τα τερατοκουτάκια δεν είναι αυτό που όλοι πιστεύουν.

Η Laika, το stop motion animation στούντιο που μας χάρισε την Coraline και το Paranorman, επιστρέφει δυναμικά με άλλο ένα ευρηματικό, ατμοσφαιρικό, αστείο και «σκοτεινό» καρτούν, το οποίο συνδυάζει και πάλι την καρέ-καρέ κινηματογράφιση του stop motion με τον ψηφιακό σχεδιασμό. Τα Τερατοκουτάκια, βασισμένα στο παιδικό μυθιστόρημα Here Be Monsters του Άλαν Σνόου, μιλούν για τον φόβο απέναντι στον φτωχό, τον διαφορετικό και για τη φυλετική και την κοινωνική προκατάληψη απέναντι στους άστεγους και τους τσιγγάνους (είναι οι πρώτοι που έρχονται στο μυαλό). Τι κι αν το μοτίβο της ιστορίας βασίζεται σε προγενέστερες αφηγήσεις και είναι λίγο πολύ γνωστό και η κατάληξή της προβλέψιμη; Μέχρι να φτάσουμε ως εκεί, έχουμε δει μια εξαιρετική στον σχεδιασμό, στην εκτέλεση και στην ατμόσφαιρα εποχής περιπέτεια, άξια του ονόματος του στούντιο, το οποίο δίνει πάντα σημασία στη λεπτομέρεια και στο προσεγμένο σενάριο, έτσι που μικροί και μεγάλοι να βρουν πάνω από έναν λόγους να τη λατρέψουν.

Info: Τα Τερατοκουτάκια (The Boxtrolls). Stop Motion Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Γκρέιαμ Έναμπλ, Άντονι Στάτσι. Με τις φωνές των: Πέτρου Δαμούλη, Κώστα Δαρλάση, Ντίνου Σούτη, Χρήστου Θάνου, Ανδρέα Ευαγγελάτου, Χριστίνας Τσιπιανίτη. Διανομή: UIP.




GET ON UP-THE JAMES BROWN STORY: Ο Τζέιμς Μπράουν, ο θρυλικός «νονός» της soul, γεννήθηκε στη Νότια Καρολίνα μεσούσης της οικονομικής κρίσης, το 1933, και μεγάλωσε στο περιθώριο, δίχως κανόνες και οικογενειακά πρότυπα. Η συνάντησή του στη φυλακή, στην οποία τον κλείνουν για την κλοπή ενός κοστουμιού, με το μέλος μιας gospel μπάντας θα του αλλάξει τη ζωή και θα φτάσει -όχι ανώδυνα- σε σημείο να του αποδείξει πως ήταν προορισμένος να ανατρέψει όχι μόνο τους κανόνες της soul αλλά και της μουσικής βιομηχανίας.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τα χρόνια όπου οι νέοι που άκουγαν ξένη μουσική στη χώρα μας ήταν χωρισμένοι σε δύο κύρια αντίπαλα στρατόπεδα. Τι κι αν οι μουσικές που άκουγαν, τη rock οι μεν, τη soul οι δε, είχαν τον ίδιο μαύρο πατέρα (Blues); Οι ροκάδες μισούσαν θανάσιμα τα γκιράπια, χλευαστικός τίτλος ο οποίος είχε δοθεί σε όσους άκουγαν μαύρη χορευτική μουσική, από τα Get Up-ah, get on up-ah του Sex Machine του Τζέιμς Μπράουν. Την ίδια στιγμή, οι Rolling Stones έπιναν νερό (λέμε τώρα) στο όνομα του μεγάλου μαύρου καλλιτέχνη της soul funk, ο οποίος άλλαξε τη μαύρη μουσική και έστρωσε τα θεμέλια για τη hip hop του σήμερα και όχι μόνο.

Εν έτει 2014, με παραγωγό τον ίδιο τον Μικ Τζάγκερ, ο λευκός Τέιτ Τέιλορ (Υπηρέτριες) αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας το ακατόρθωτο, να φτιάξει μία βιογραφία για τον larger than life Τζέιμς Μπράουν. Τα καταφέρνει αρκετά καλά, χάρη στο καλογραμμένο σενάριο των επίσης λευκών και Βρετανών αδερφών Τζες και Τζος-Χένρι Μπάτεργουορθ, το οποίο κάνει «αυθαίρετα» άλματα στον χρόνο, και στήνει μικρά set pieces τα οποία αξιοποιούν και τον παραμικρό ερμηνευτικό ρόλο (η Ακαδημία των Όσκαρ θα δυσκολευτεί να διαλέξει μόνο έναν Β' ρόλο από την ταινία, αν και η Βαϊόλα Ντέιβις στον ρόλο της μητέρας του Μπράουν είναι όλα τα λεφτά).

Χωρίς να είναι αγιογραφία, η αλήθεια είναι ότι η ταινία κρύβει περισσότερα από όσα «αποκαλύπτει» για τα σκοτεινά σημεία του ήρωά της, ενώ σε κάποια άλλα δίνει απλοϊκές εξηγήσεις. Δεν φοβάται να μπει στα χωράφια του corny μελοδράματος και αυτό της βγαίνει γενικά σε καλό, ενώ μία από τις μεγάλες αρετές της είναι η σχεδόν πιστή (η έμφαση στα πνευστά δίνει μια αλά Fela Kuti διάσταση στις live εκτελέσεις των κομματιών του Μπράουν), εκτέλεση των μεγάλων επιτυχιών του πρωτοπόρου καλλιτέχνη. Όσα και να πει κανείς για τον πρωταγωνιστή θα είναι λίγα. Μπορεί ο Τσάντγουικ Μπόζμαν να είναι πιο ψηλός και πιο όμορφος από τον Μπράουν, όμως στο Get on Up  ενσαρκώνει τον ήρωα της ταινίας με τέτοιο πάθος, που μόνο το καπέλο μπορεί να του βγάλει κανείς. Applause.

Info: Get on Up-The James Brown Story. Βιογραφία. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Τέιτ Τέιλορ. Παίζουν: Τσάντγουικ Μπόζμαν, Νταν Άκροϊντ, Βαϊόλα Ντέιβις, Νέλσαν Έλις, Τζιλ Σκοτ. Διανομή: UIP.




ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Ιταλία, Μιλάνο. Ένα τζιπ τρακάρει έναν ποδηλάτη μια νύχτα πριν την Παραμονή των Χριστουγέννων. Τι συνέβη εκείνο το βράδυ; Πώς αυτό το ατύχημα συνδέει και παράλληλα ανατρέπει τη ζωή των δύο οικογενειών Μπερνάσκι και Οσόλα που βρίσκονται στα όρια της χρεοκοπίας;

Ανθρώπινο Κεφάλαιο, σύμφωνα με τους τίτλους τέλους της ταινίας, ονομάζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, το ποσό της αποζημίωσης που καλούνται να πληρώσουν σε περίπτωση που ο πελάτης τους αφαιρέσει κατά λάθος τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου. Βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα του Αμερικανού Στίβεν Έιμιντον, Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο  μεταφέρει την ιστορία του στην Ιταλία της σημερινής οικονομικής δυσπραγίας, θέλοντας να καυτηριάσει τη μηδαμινή αξία της ανθρώπινης ζωής στην καπιταλιστική οικονομία, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η ευρωπαϊκή οικονομική ελίτ απομυζεί και καταστρέφει τη μεσοαστική τάξη ρίχνοντάς την στη χρηματοπιστωτική της παγίδα.

Ο σκηνοθέτης του, Πάολο Βίρζι (Η Γυναίκα της Ζωής Μου, 2010), χωρίζει την ταινία σε 4 κεφάλαια. Στα τρία πρώτα βλέπουμε την ιστορία από τη σκοπιά ενός διαφορετικού χαρακτήρα κάθε φορά, ενώ στο τελευταίο έχουμε την κορύφωση του δράματος και την κατάληξή του. Τα δύο πρώτα, με αρκετά πικρόχολο χιούμορ, μας διηγούνται τα όνειρα και τις απογοητεύσεις των δύο χαρακτήρων που πρωταγωνιστούν. Ο μεσοαστός που θέλει να πιάσει την «καλή». Η πρώην ηθοποιός που πιστεύει ότι ο επενδυτής άντρας της ενδιαφέρεται πραγματικά για τη σωτηρία του τοπικού χρεοκοπημένου θεάτρου. Στα δύο τελευταία, η ταινία παίρνει μια, όχι απρόσμενη, αλλά υπερβολική σε συμπτώσεις και γεγονότα δραματική τροπή, η οποία -πέρα από τις καλές προθέσεις της στο να στιγματίσει τη φαυλότητα ενός συστήματος που τρώει τα παιδιά του- μοιάζει να έχει βγει από τηλεοπτική σαπουνόπερα. Πέραν τούτου, οι ηθοποιοί είναι όλοι εξαιρετικοί και το σάουντρακ του Κάρλο Βίρζι ένα από τα καλύτερα της χρονιάς.

Info: Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο (Il Capitale Umano). Κοινωνική Δραματική. Ιταλία - Γαλλία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Πάολο Βίρζι. Παίζουν: Βαλέρια Μπρούνο Τεντέσκι, Φαμπρίτζιο Μπεντιβόλιο, Βαλέρια Γκολίνο, Ματίλντε Γκιόλι, Φαμπρίτζιο Τζιφούνι, Γκουλιέλμο Πινέλι, Τζιοβάνι Αλζάντο. Διανομή: StraDa Films.




ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ 30,5 ΜΕΤΡΑ ΜΑΚΡΙΑ: Mια οικογένεια Ινδών, κυνηγημένοι από την πατρίδα τους, αναγκάζονται να μετακομίσουν στη Νότια Γαλλία. Εκεί θα κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα: θα ξεκινήσουν ένα υπέροχο ινδικό εστιατόριο, το οποίο και θα εξοπλίσουν με όλη την αγάπη και το πάθος που έχουν για τη μαγειρική. Μόνο που δεν έχουν υπολογίσει μια σημαντική λεπτομέρεια... Τον ανταγωνισμό! Ακριβώς απέναντί τους υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια ένα επιτυχημένο ακριβό εστιατόριο, βραβευμένο με αστέρι Μισελέν. Μεταξύ των δύο «ανταγωνιστών», λοιπόν, θα ακολουθήσει μια γαστρονομική μάχη η οποία δοκιμάζει τη δύναμη της αγάπης, της αφοσίωσης και της πίστης στο πλαίσιο της οικογένειας.

Ο αποτελεσματικός επαγγελματίας αλλά ρουτινιέρης Λάσε Χάλστρομ (Ψαρεύοντας Σολομούς στην Υεμένη) προσπαθεί με το Ένα Ταξίδι 30,5 Μέτρα Μακριά  να επαναλάβει την επιτυχία του επίσης δικού του Chocolat (2000) και τα καταφέρνει. Κομμένο και ραμμένο να αρέσει όσο σε περισσότερους γίνεται, ή του αφήνεσαι και ταξιδεύεις, ή αναζητάς κάτι πιο ρεαλιστικό και περισσότερο καυτερό (μια και έχουμε να κάνουμε με ινδική κουζίνα). Περί ορέξεως...

Ιnfo: Ένα Ταξίδι 30.5 Μέτρα Μακριά (The Handred-Foot Journey). Δραμεντί. Ινδία - Η. Αραβικά Εμιράτα - ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Λάσε Χάλστρομ. Παίζουν: Έλεν Μίρεν, Ομ Πουρί, Σαρλότ Λε Μπον, Ρόαν Τσαντ, Μάνις Νταϊάλ, Αμίτ Σαχ. Διανομή: Odeon.


 
εμφάνιση σχολίων