Σμιλεμένες Ψυχές. Πριν το Τέλος. Ο Ερασιτέχνης. Φαντάσματα από το Παρελθόν. Ασυνήθιστες Φίλες. Πανίδα. Τα Αλεπουδάκια. Delicatessen. Από τον Χ. Λακταρίδη
ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ: Η Λίσι ανακουφίζεται όταν ο άντρας της, που υποφέρει από άνοια, κλείνεται σε γηροκομείο. Όμως η ελευθερία της δεν θα κρατήσει καθώς διάφορα προβλήματα υγείας σημαίνουν ότι δεν της απομένει και πολύς χρόνος. Ο γιος της, ένας διάσημος μαέστρος γύρω στα 40, εργάζεται πάνω σε μια σύνθεση ενός καταθλιπτικού φίλου του, η οποία έχει τον τίτλο, «Πεθαίνοντας», ενώ η 35χρονη αυτοκαταστροφική κόρη της Ελέν, μπλέκει σε μια παράνομη σχέση που ενισχύει την αγάπη της για το τραγούδι και αλκοόλ. Tι συμβαίνει όταν τα αποξενωμένα μέλη της οικογένειας συναντιούνται επιτέλους ξανά καθώς ο θάνατος εμφανίζεται ξανά και ξανά στο κατώφλι;DOCTV.GR
9 Απριλίου 2025
«Πεθαίνοντας» (Sterben), είναι και ο τίτλος του τρίωρου αυτού, σατιρικού στην καρδιά του, ψυχολογικού δράματος που υπογράφει ο Ματίας Γκλάσνερ, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου τον Φεβρουάριο του 2024. Από τους τίτλους του τέλους, που αφιερώνει την ταινία στους γονείς του και στους συγγενείς του, ζωντανούς και νεκρούς, αλλά και από ότι ο χαρακτήρας του πατέρα αναγράφεται στο κάστινγκ ως: "Στον ρόλο του πατέρα μου, ο Χανς-Ούβε Μπάουερ", υπάρχει η υπόνοια πως κάποια από τα γεγονότα βασίζονται σε πραγματικά συμβάντα και πως ο χαρακτήρας του Τομ τον αντιπροσωπεύει.
Χωρισμένη σε κεφάλαια με τα τρία πρώτα, "Λίσι", "Τομ" και "Ελεν" να συστήνουν στους θεατές τους χαρακτήρες και να επαναλαμβάνουν από διαφορετική σκοπιά κάποια συμβάντα, μετά την πρώτη ώρα, αφήνει πίσω τους γονείς για να ασχοληθεί με τον Τομ την σύντροφό του και τον Μπέρναρντ, τον συνθέτη που είναι δυσαρεστημένος με τον τρόπο που ο Τομ ενορχηστρώνει το έργο του με την κιτς, κατά τον ίδιο, χρήση μιας παιδικής χορωδίας, αλλά και με τις ποτισμένες με αλκοόλ νύχτες της Ελεν που συνάπτει δεσμό με έναν παντρεμένο γιατρό, του οποίου είναι βοηθός, στην οδοντιατρική κλινική που κάνει την πρακτική της.
Το αποστασιοποιημένο βλέμμα του Γκλάσνερ που μοιάζει να είναι επηρεασμένος τόσο από τους Αυστριακούς Ούλριχ Ζάιντλ και Μίκαελ Χάνεκε, όσο και με τον συνδυασμό του ύφους με το σαρδόνιο μαύρο χιούμορ ενός Ρούμπεν Οστλουντ (Το Τρίγωνο της Θλίψης), αλλά και με χαρακτήρες που κινούνται στις αποχρώσεις του γκρίζου, ο Γερμανός σκηνοθέτης συναρμολογεί ένα άλλοτε συναρπαστικό, άλλοτε φλύαρο, άλλοτε αφόρητα ψυχρό και άλλοτε υπερβολικά δραματικό, σατιρικό δράμα, πάνω στην αποξένωση και τον συμβολικό θάνατο μιας οικογένειας, μιας κοινωνίας, ενός ψυχρά ορθολογικού πολιτισμού, που ακόμα και αν δεν καταφέρνει να εξισορροπήσει τα επιμέρους διαφορετικά δομικά στοιχεία του, δεν γίνεται ποτέ βαρετό, με κάθε στροφή του να κρύβει μία καινούργια έκπληξη, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Βραβείο Σεναρίου και Guild Award στο Φεστιβάλ Βερολίνου. 4 Βραβεία της Γερμανικής Ακαδημίας (Καλύτερης Ταινίας, Α' Γυναικείου, Β' Ανδρικού και Μουσικής), ενώ ο Λαρς Εϊντινγκερ, που έμαθε να διευθύνει ορχήστρα έχοντας σαν υπόδειγμα τον Θεόδωρο Κουρεντζή, ήταν υποψήφιος για Βραβείο Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και για δεκάδες άλλα βραβεία ερμηνείας.
info: Πριν το Τέλος (Sterben/Dying). Δραματικη Σάτιρα. Γερμανία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Ματίας Γκλάσνερ. Παίζουν: Λαρς Εϊντινγκερ, Λίλιθ Στάνγκενμπεργκ, Κορίνα Χαρφούχ, Χανς-Ούβε Μπάουερ, Ρόμπερτ Γκβίζντεκ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Σάσκια Ρόζενταλ, Αννα Μπεντέρκε. Διανομή: Cinobo.
Ο ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ: Ο Τσάρλι Χέλερ είναι ένας πανέξυπνος, αλλά βαθιά εσωστρεφής υπάλληλος της CIA που εργάζεται ως ειδήμων στο σπάσιμο κωδίκων σε ένα υπόγειο στα κεντρικά γραφεία στο Λάνγκλεϊ και του οποίου η ζωή ανατρέπεται όταν η γυναίκα του σκοτώνεται σε τρομοκρατική επίθεση στο Λονδίνο. Όταν οι προϊστάμενοί του αρνούνται να αναλάβουν δράση, εκείνος παίρνει την κατάσταση στα χέρια του, ξεκινώντας ένα επικίνδυνο οδοιπορικό ανά τον κόσμο για να εντοπίσει τους υπεύθυνους, με την ευφυΐα του να αποτελεί το απόλυτο όπλο για να ξεφύγει από τους διώκτες του και να πετύχει την εκδίκησή του.
Κατασκοπικό θρίλερ δράσης και πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του τηλεοπτικού, Βρετανού Τζέιμς Χόις, η οποία βασίζεται σε ένα μυθιστόρημα του 1981 που είχε μεταφέρει πρώτος στο σινεμά ο Τσαρλς Τζαροτ με τους Τζον Σάβατζ, Κρίστοφερ Πλάμερ και Μάρθα Κέλερ.
info: Ο Ερασιτέχνης (The Amateur). Θρίλερ Δράσης. ΗΠΑ, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Χόις. Παίζουν: Ράμι Μάλεκ, Ρέιτσελ Μπρόσναχαν, Κατρίνα Μπαλφ, Τζον Μπέρνθαλ, Μάικλ Στούλμπαργκ, Χολτ ΜακΚάλανεϊ, Τζουλιάν Νίκολσον, Αντριάν Μαρτίνεζ, Ντάνι Σαπάνι, Λόρενς Φίσμπερν. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ: Ο Χαμίντ είναι μέλος μιας μυστικής ομάδας που καταδιώκει τους ηγέτες του συριακού καθεστώτος που έχουν τραπεί σε φυγή. Η αποστολή του τον οδηγεί στη Γαλλία, στα ίχνη του πρώην βασανιστή του, τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίσει. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα. Μυθοπλαστικό ντεμπούτο του 38χρονου ντοκιμαντερίστα Τζονατάν Μιλέ, με πρωταγωνιστή τον χαρισματικό Αντάμ Μπεσά (Harka, Extraction), το οποίο εντυπωσίασε στις περασμένες Νύχτες Πρεμιέρας.
info: Φαντάσματα από το Παρελθόν (Les Fantômes/Ghost Trail). Πολιτικό Θρίλερ. Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Τζονατάν Μιλέ. Παίζουν: Ανταμ Μπεσά, Ταουφίκ Μπαρχόμ, Τζούλια Φραντς Ρίχτερ, Χάλα Ρατζάμπ. Διανομή: Danaos Films.
ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΕΣ ΦΙΛΕΣ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ υποδύεται μια εκκεντρική εύπορη αστή, πρώην χορεύτρια, που ζει μόνη της στο μεγάλο της σπίτι στο Μπορντό. Μια μέρα που επισκέπτεται στην φυλακή τον σύζυγό της, ο οποίος έχει καταδικαστεί για εγκατάλειψη μετά από τροχαίο ατύχημα, συναντά μια νεαρή μητέρα δύο παιδιών. Η κοπέλα, που παλεύει να επιβιώσει, επισκέπτεται και η ίδια τον άντρα της, ο οποίος κρατείται στην ίδια φυλακή για ληστεία κοσμημάτων. Οι δύο γυναίκες, που έχουν οργανώσει τη ζωή τους γύρω από την απουσία των συζύγων τους και τις τακτικές επισκέψεις στη φυλακή, αλλά προέρχονται από δύο διαφορετικούς κόσμους, γνωρίζονται στο πιο αφιλόξενο μέρος, το επισκεπτήριο της φυλακής, και αναπτύσσουν μία απρόσμενη και ταραχώδη φιλία. Φυλακισμένη και η ίδια σε μια ασφυκτική ζωή, όπως και η νέα της φίλη που είναι επίσης παγιδευμένη σε μία επώδυνη καθημερινότητα, η γυναίκα που υποδύεται η Ιπέρ, είναι μία αντισυμβατική και καλοσυνάτη αστή με χιούμορ, κουράγιο και γενναιοδωρία. Συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες.
info: Ασυνήθιστες Φίλες (La Prisonniere de Bordeaux/Visiting Hours). Κοινωνική Δραματική. Γαλλία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 3 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Πατρίσια Μαζού. Παίζουν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Αφσιά Χερζί. Διανομή: Weird Wave.
ΠΑΝΙΔΑ: Μια φωτορεπόρτερ, ένας αρχιτέκτονας κι ο ηλικιωμένος, ανοϊκός πατέρας του εγκλωβίζονται στο κέντρο της Αθήνας, μια μέρα που εκτυλίσσονται εκτεταμένα κι αόριστα επεισόδια. Η αναγκαστική συμβίωση έχει απρόβλεπτη εξέλιξη, και καθώς η ώρα περνά αναδύονται ιδεολογικές συγκρούσεις, σχέσεις εξάρτησης και συσσωρευμένος θυμός. Όλοι εμπλέκονται σε μια τεράστια οικολογική καταστροφή, μια πυρκαγιά που έκαψε δάση και κατοικημένες περιοχές σκοτώνοντας δεκάδες ανθρώπους. Η Άννα, η φωτορεπόρτερ, είναι πεπεισμένη ότι πρόκειται για σχεδιασμένο έγκλημα, με συγκεκριμένο στόχο και τεράστια οικονομικά οφέλη, κι αγωνίζεται να το αποδείξει.
Όμως αυτή είναι μόνο μια ερμηνεία των γεγονότων. Για τον Παύλο, τον αρχιτέκτονα, τα ίδια γεγονότα έχουν μια διαφορετική ερμηνεία και την πιέζει να παραιτηθεί από τον αγώνα της. Ο μόνος που ξέρει τι έχει στ’ αλήθεια συμβεί είναι ο ηλικιωμένος πατέρας του, ο Λάμπρος, αλλά η αρρώστια έχει διαβρώσει πια τη μνήμη του και κανένα βέβαιο συμπέρασμα δεν μπορεί να βγει από τα λόγια του. Παρ’ όλα αυτά, η παρουσία τού πατέρα είναι κυρίαρχη και βασανιστική, αναγκάζοντας διαρκώς τους άλλους να τον υπηρετούν.
Θεατρικής λογικής δραματική κομεντί της Στρατούλας Θεοδωράτου με αναφορές σε σύγχρονα γεγονότα, η οποία συμμετείχε στο περασμένο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
info: Πανίδα (Fauna). Δραματική Κομεντί. Ελλάδα, Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Στρατούλα Θεοδωράτου. Παίζουν: Ελενα Μαυρίδου, Αντώνης Μυριαγκός, Γιώργος Μωρόγιαννης, Ηλέκτρα Νικολούζου. Διανομή: Στρατούλα Θεοδωράτου.
ΤΑ ΑΛΕΠΟΥΔΑΚΙΑ: Η ταινία ακολουθεί δύο αλεπούδες που ετοιμάζονται να γίνουν γονείς για πρώτη φορά, σε μια εποχή που η υπερθέρμανση του πλανήτη αλλάζει τους κανόνες για όλους. Οικογενειακό, οικολογικών ευαισθησιών ντοκιμαντέρ, το οποίο προβάλλεται σε ελληνική μεταγλώττιση.
info: Τα Αλεπουδάκια (Kina et Yuk, Renards de la Banquise). Ντοκιμαντέρ. Γαλλία, Ιταλία, Καναδάς, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Γκιγιόμ Μαϊντατσέφσκι. Με την φωνή της Ανδριανής Κασκέτα. Διανομή: Spentzos Film.
DELICATESSEN: Κάπου στο μακρινό μέλλον, ο ιδιοκτήτης μιας πολυκατοικίας, χασάπης στο επάγγελμα, προμηθεύει τους γείτονες του με κρέας… ανθρώπινο, αφού πρώτα έχει κομματιάσει όλους τους υποψήφιους για τη θέση βοηθού στο μαγαζί του. Η κόρη του ερωτεύεται τρελά τον Λουισόν, έναν από τους υποψήφιους για τη θέση, και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον προστατέψει από τις περίεργες διαθέσεις του πατέρα της. Όταν όμως αυτός μαθαίνει σε τι κίνδυνο βρίσκεται, παίρνει την κοπέλα και το σκάει μαζί με μια ομάδα φανατικών χορτοφάγων για το άγνωστο.
Έχουν περάσει δεκαπέντε χρόνια από την πυρηνική καταστροφή. Στη μέση ενός άδειου οικοπέδου βρίσκεται ένα παλιό κτίριο που κατοικείται από μερικούς μάλλον παράξενους ανθρώπους, των οποίων το κύριο μέλημα είναι η τροφή. Ολόκληρη η οικογένεια Ταπιόκα, ο κύριος και η κυρία Ιντερλιγκέιτορ, ένα ζευγάρι τρομερών σνομπ, οι αδελφοί Κουμπ, που δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να κατασκευάζουν μικρά στρογγυλά κουτιά που μουγκρίζουν όταν τα γυρνάς ανάποδα, ο κύριος Ποτέν, που έχει ταμπουρωθεί με τα βατράχια και τα σαλιγκάρια του, και η δεσποινίς Πλουζ, μια κυρία με αβέβαιη αρετή, όλοι είναι πελάτες του κρεοπωλείου στον κάτω όροφο, κάτω από την πινακίδα Ντελικατέσεν που τρίζει τραγικά στον άνεμο. Κάτω από αυτό, στους υπονόμους, ζουν οι Τρωγλοδίτες. Αυτοί είναι οι επαναστάτες: χορτοφάγοι.
Η πρώτη και καλύτερη ταινία της συνεργασίας των Ζενέ και Καρό (Η Πόλη των Χαμένων Παιδιών, Alien Resurrection, σε σκηνοθεσία Ζενέ και Art Direction του Καρό), υπήρξε η καλύτερη (και ακόμη και σήμερα, αξεπέραστη), απόδοση της ατμοσφαιρας ενός κόμικ σε ταινία. Σκοτεινή, τρομακτική και αφόρητα αστεία, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο τα χειροποίητα stop motion εφέ συνδυάστηκαν με την καινούργια ψηφιακή τεχνολογία (πριν αυτή αντικαταστήσει τα πάντα) και εμπλούτισε θεματικά και εικαστικά το Σινεμά του Φανταστικού, σε μια δημιουργία που στην πραγματικότητα ξεφεύγει από κάθε κατηγοριοποίηση και που εμβαθύνει το ιδιότυπο, υβριδικό εικαστικό ύφος ενός Τέρι Γκίλιαμ, το όνομα του οποίου χρησιμοποίησαν οι Αμερικάνοι διανομείς για να διαφημίσουν την ταινία. Ευκαιρία να την ξαναδούν οι παλαιότεροι και να την ανακαλύψουν - σε μεγάλη οθόνη - οι νεότεροι σινεφίλ (και όχι μόνο).
info: Delicatessen. Μαύρη Κωμωδία Φαντασίας Σάτιρα. Γαλλία, 1991. Επανέκδοση: Πέμπτη, 10 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Ζαν-Πιερ Ζενέ, Μαρκ Καρό. Παίζουν: Ντομινίκ Πινόν, Ζαν-Κλοντ Ντρεϊφύς, Μαρί-Λορ Ντουνιάκ.
Την Πέμπτη 10 Απριλίου βγαίνουν ακόμα το μουσικό ντοκιμαντέρ ΕΜΕΙΣ: ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ BLOODY HAWK των Στέλιου Κοτιώνη και Ορέστη Πλακιά σε διανομή από την Tanweer και δύο μεταγλωττισμένες ταινίες ψηφιακών κινουμένων σχεδίων, η ΚΑΓΙΑΡΑ: Η ΗΡΩΙΔΑ ΤΩΝ ΙΝΚΑΣ (Kayara), σε σκηνοθεσία Σεζάρ Ζελάντα, μια παραγωγή Περού και Ισπανίας που διανέμει η Neo Films και το ρωσικής παραγωγής Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΓΚΡΙΖΛΙ (Big Trip 3: Race Around the World), σε σκηνοθεσία Βασίλι Ροβένσκι και διανομή από την Rosebud 21.
εμφάνιση σχολίων