3
1
σχόλια
1164
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ξενοδοχείο Grand Budapest, Φως Μετά το Σκοτάδι, Πέρα Από τη Λογική

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
6 Μαρτίου 2014

ΞENOΔΟΧΕΙΟ GRAND BUDAPEST: Την εποχή του μεσοπολέμου, στο ξενοδοχείο Grand Budapest, στην ανατολική άκρη της Ευρώπης, κουμάντο κάνει ο Γκουστάβ X. ( Ρέιφ Φάινς), ο υπεύθυνος της οργάνωσης του ξενοδοχείου. Bellboy του ξενοδοχείου και καλύτερός του φίλος είναι ο Ζίρο (Τόνι Λεβολόρι), ένας νεαρός μετανάστης. Όταν η ηλικιωμένη Μαντάμ Ντ. (Τίλντα Σουίντον) του αφήνει πεθαίνοντας, ως ανταμοιβή για τις υπηρεσίες  του, έναν πανάκριβο πίνακα, η μεν αστυνομία τον θεωρεί υπαίτιο για τον θάνατό της, ο δε γιος της (Έιντριαν Μπρόντι) θα θελήσει να του αποσπάσει τον πίνακα. Την ίδια στιγμή, η άνοδος μιας νέας στρατιωτικής δύναμης στην Ευρώπη, με ένα λογότυπο που μοιάζει με διπλό κεραυνό (όπως εκείνο των Ες Ες) και που ακούει στο όνομα Ζιγκ Ζαγκ, ένας κατά παραγγελίαν εκτελεστής και μια νεαρή φουρνάρισσα, συμπληρώνουν το έμψυχο αλλά και το «άψυχο» background, μέσα και έξω από το ξενοδοχείο.

Ο Γουές Άντερσον είναι ίσως ο μοναδικός auteur του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου. Ακόμη κι αν ξεκινήσεις να δεις μια οποιαδήποτε ταινία του χωρίς να ξέρεις ποιος την έχει σκηνοθετήσει, αναγνωρίζεις το χαρακτηριστικό του σύμπαν και στιλ (ένα μείγμα νοσταλγικής, γλυκόπικρης και μελαγχολικής κωμωδίας, με αναπάντεχη εξέλιξη και εκκεντρικούς χαρακτήρες, οι οποίοι μπλέκουν σε απίθανες καταστάσεις), καθώς και από κάποιους ηθοποιούς-φετίχ (Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον), οι οποίοι παίζουν σχεδόν σε όλες τις δουλειές του.

Το Ξενοδοχείο Grand Budapest αν και είναι ταινία εποχής η οποία βασίζεται σε γραπτά του Βιεννέζου, εβραϊκής καταγωγής συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, καθώς και σε άλλες γραπτές μαρτυρίες της εποχής κι ενώ διαθέτει μια κατά βάση, αστυνομική πλοκή, καταφέρνει να γίνει το Magnum opus του Τεξανού σκηνοθέτη, το οποίο διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που αγαπήσαμε στο σινεμά του, από την εποχή του Rushmore (1998) και της Οικογένειας Τένενμπαουμ μέχρι σήμερα. Πρωτότυπη ματιά, ιδιαίτερο χιούμορ και ηθοποιούς οι οποίοι αντικατοπτρίζουν στην ερμηνεία τους το πόσο πολύ διασκεδάζουν στο σετ. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης «παίζει» με το κάδρο της ταινίας του, το οποίο αλλάζει διαστάσεις ανάλογα με την εποχή (την όλη ιστορία διηγείται ο γηραιός -στα τέλη της δεκαετίας του ‘80- πλέον Ζίρο/Μουστάφα σε έναν νεαρό αλά Τσβάιχ, επίδοξο συγγραφέα της νεότερης εποχής).

Το δίδυμο Φάινς - Λεβολόρι είναι αχτύπητο! Η πλοκή στο τρένο φέρνει στο νου άλλη μία αγαπημένη, αν και παραγνωρισμένη ταινία του σκηνοθέτη, το The Darjeeling Limited. Τo καρτουνίστικo κυνηγητό φέρνει επίσης μνήμες από το Fantastic Mr. Fox. Βραβείο της Ειδικής Επιτροπής στο πρόσφατο φεστιβάλ Βερολίνου. Του άξιζε η Χρυσή Άρκτος πολύ περισσότερο από τον τελικό νικητή. Απολαυστικές ερμηνείες από μια πολυάριθμη ομάδα γνωστών ηθοποιών. Εξαιρετικό σάουντρακ (ξανά) από τον Αλεξάντρ Ντεσπλά (Philomena).

Info: Ξενοδοχείο Grand Budapes (The Grand Budapest Hotel). Αστυνομική κωμωδία κεποχής. Αγγλία - Γερμανία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Γουές Άντερσον. Παίζουν: Ρέιφ Φάινς, Τόνι Ρεβολόρι, Έντουαρντ Νόρτον, Έιντριαν Μπρόντι, Τίλντα Σουίντον, Τομ Γουίλκινσον, Τζεφ Γκόλντμπλαμ, Φ. Μάρεϊ Έιμπραμ, Τζουντ Λο, Ματιέ Αμαριλίκ, Γουίλεμ Νταφόε, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον, Τζέισον Σβάρτσμαν, Λιά Σεϊντού, Σίρσα Ρόναν. Διανομή: Odeon




ΦΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ: Ο Χουάν, η γυναίκα του Νατάλια και τα δυο προσχολικής ηλικίας παιδιά τους, ο Ελεαζάρ και η Ρουτ, εγκαταλείπουν την πόλη για να ζήσουν στην εξοχή. Ευκατάστατοι, περιβάλλονται από φτωχούς αγρότες οι οποίοι ζουν σε αυτοσχέδιες καλύβες. Κάποιοι από αυτούς εργάζονται εποχιακά ή μόνιμα στο κτήμα της οικογένειας. Ο Σιέτε, ένας άνδρας με παράνομο παρελθόν, φέρνει τον Χουάν σ’ επαφή με μια ομάδα όπως οι Ανώνυμοι Αλκοολικοί που υπάρχει στην περιοχή. Εκεί οι άντρες μιλούν μεταξύ τους για παλιές αμαρτίες και άρρωστες εξαρτήσεις. Ο Χουάν εκμυστηρεύεται στον Σιέτε πως είναι εξαρτημένος από το διαδικτυακό πορνό. Όταν η οικογένεια φεύγει για μια εκδρομή, ο Σιέτε με έναν άλλο από τους αγρότες μπαίνουν στο σπίτι για να κλέψουν. Όταν ο Χουάν επιστρέψει για να πάρει κάτι ξεχασμένο, θα τον τραυματίσουν. Παράλληλα, σε κάποια χώρα της Βόρειας Ευρώπης, ο έφηβος πια Ελεαζάρ  προπονείται με μια νεανική ομάδα ράγκμπι, η οποία ετοιμάζεται ν’ αντιμετωπίσει μια άλλη νεανική ομάδα. Πίσω στο Μεξικό και στο παρελθόν, ένα βράδυ, ο Σατανάς μπαίνει στο σπίτι τους και αγνοώντας την παρουσία του Ελεαζάρ πηγαίνει στο υπνοδωμάτιο των γονιών του.

Ένα στόρι που αν μπορούσε να ήταν γραμμένο από τον Γκιγιέρμο Αριάγα για τον Αλεχάντρο Ινιαρίτου (Βαβέλ, 21 Γραμμάρια, Χαμένες Αγάπες) θα μας είχε δώσει άλλη μια από τις χαρακτηριστικές πολυεπίπεδες και δραματικά επικές συνεργασίες τους, στα χέρια του Κάρλος Ρεϊγάδας (Battle in Heaven, Japon) γίνεται μια αισθησιακά, συναισθηματικά και εγκεφαλικά παραισθησιογόνος κινηματογραφική εμπειρία, της οποίας η εστέτ μορφή και κατασκευή δεν στοχεύει σε αυτό που ονομάζεται ευρύ κοινό. Λάτρης του Φασμπίντερ, ο καλός Μεξικανός σκηνοθέτης μοιάζει να μοιράζεται το ίδιο ποιητικό όραμα πάνω στη φύση και την ανθρώπινη μοίρα με τον Ταρκόφσκι και τον Τέρενς Μάλικ, μέσα από το δικό του, επιφανειακά ψυχρό (για Λατινοαμερικάνο) φίλτρο, με αρκετά σουρεαλιστικά -λόγω καταγωγής- στοιχεία. Στοχεύοντας περισσότερο στο συναίσθημα και λιγότερο στο νου (ένα χαρακτηριστικό λάθος των άπειρων θεατών σε ό,τι αφορά τις arthouse ταινίες), κάνει στην πραγματικότητα με το Φως Μετά το Σκοτάδι την πιο βατή και ονειρική ταινία του πάνω στο «μυστήριο» της ύπαρξης και τις τραγικές και τρομακτικές διαστάσεις των ταξικών αντιθέσεων της χώρας του. Το σπίτι είναι στη πραγματικότητα το δικό του σπίτι και τα παιδιά, τα πραγματικά του παιδιά. Αν την αντιμετωπίσετε όπως έναν πίνακα αφηρημένης ζωγραφικής, θα έχετε πολλά να κερδίσετε. Αισθητικά, συναισθηματικά, κινηματογραφικά. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών, το 2012.

Info: Φως Μετά το Σκοτάδι (Post Tenebras Lux). Κοινωνική. Μεξικό - Γαλλία - Ολλανδία - Γερμανία 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Μαρτίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Κάρλος Ρεϊγάδας. Παίζουν: Αντόλφο Χιμένεζ Κάστρο, Νατάλια Ασεβέδο, Βιλεμπάλδο Τόρες, Χοσέ Αλμπέρτο Σάντσεζ, Ρουτ Ρεϊγάδας, Ελεαζάρ Ρεϊγάδας. Διανομή: Ama Films




ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ: Η πορεία μιας νεαρής γυναίκας από την ευτυχία προς την κατάθλιψη και την ψύχωση, παρατηρώντας τη σταδιακή της μεταμόρφωση μέσα από τη σχέση της με δύο πρόσωπα. Τον νεαρό Μαροκινό άντρα της και τον θετό πατέρα του, έναν μυστικοπαθή γιατρό, ιδιαίτερα γενναιόδωρο αλλά και αυταρχικό. Ο έρωτας, τα αμήχανα χαμόγελα, ο γάμος, μια υπόσχεση πληρότητας σηματοδοτούν την εκκίνηση της ιστορίας. Σύντομα όμως η υποψία για κάτι ανομολόγητο, μια αδιόρατη απειλή αρχίζουν να πλανώνται στην ατμόσφαιρα. Η έλευση των τεσσάρων παιδιών -ένα κάθε χρόνο- και η συγκατοίκηση με το τρίτο πρόσωπο, ένα είδος υποκατάστατου πατέρα-προστάτη, επηρεάζουν δραματικά τη σχέση του ζευγαριού και την ψυχική ισορροπία της νεαρής μητέρας, η οποία παγιδεύεται σε έναν κλειστοφοβικό κόσμο.

Γαλλοβελγική ταινία του Γιοακίμ Λαφός, η οποία βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία που είχε συγκλονίσει το Βέλγιο, το 2007. Εξαιρετικά σκηνοθετημένη, κερδίζει χάρη στο δυνατό στόρι της, τη στιβαρή σκηνοθεσία της και τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών της. Της βραβευμένης στις Κάννες Εμιλί Ντεκέν (γνωστή μας από τη Ροζέτα των αδερφών Νταρντέν), του Ταχάρ Ραχίμ (Το Παρελθόν, Ένας Προφήτης) και του Νιλς Άρεστρουπ (Ένας Προφήτης). Το Πέρα Από τη Λογική, αγορασμένο από μια μικρή εταιρεία διανομής, μπορεί να άργησε λίγο να προβληθεί στη χώρα μας, του αξίζει όμως η προσοχή περισσότερο από πολλές άλλες πιο πρόσφατες κυκλοφορίες.

Info: Πέρα Από τη Λογική (A Perde la Raison). Δραματική. Βέλγιο - Λουξεμβούργο - Γαλλία - Ελβετία 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Γιοακίμ Λαφός. Παίζουν: Εμιλί Ντεκέν, Ταχάρ Ραχίμ, Νιλς Άρεστρουπ. Διανομή: One From The Heart



εμφάνιση σχολίων