0
4
σχόλια
633
λέξεις
CULTURE
Το Rohtko αποθεώθηκε την προηγούμενη σεζόν. Ο Λούκας Ταρκόβσκι επανέρχεται στη Στέγη με ένα θέαμα-εμπειρία, στα όρια θεάτρου, σινεμά και video art
 
ΑΝΝΑ ΧΑΡΙΤΟΥ
23 Φεβρουαρίου 2024
«Όποιος το δει, δεν θα το ξεχάσει. Σαν τους πίνακες του Ρόθκο». Θέατρο, video art και καθηλωτικά beats δημιουργούν μια ιδιότυπη μίξη με την υπογραφή του Πολωνού Łukasz Twarkowski. Ο συνεργάτης του εμβληματικού σκηνοθέτη Krystian Lupa, συστήνεται στο ελληνικό κοινό στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης από 8 έως10 Μαρτίου με το Rohtko.

Η εικονοκλαστική παράσταση κινείται στα όρια θεάτρου, σινεμά και video art αλλά εξερευνά εξίσου και τα όρια στην τέχνη, με αφορμή τη διασημότερη υπόθεση απάτης στην ιστορία της τέχνης.

«Τι είναι τελικά τέχνη σήμερα;». Ο αναγραμματισμός του ονόματος του μεγάλου ζωγράφου στο τίτλο της παράστασης (Rohtko αντί για Rothko) αποτελεί αναφορά στην παράνομη βιομηχανία των απομιμήσεων (βλέπε abidas αντί για adidas) και σε μια αληθινή ιστορία πλαστογραφίας: πριν από λίγα χρόνια ένας πίνακας του Rothko πουλήθηκε 8,5 εκατομ. δολάρια. Αλλά σύντομα αποκαλύφθηκε ότι επρόκειτο για μια από τις μεγαλύτερες απάτες στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης.

Rothko «από τα Κινέζικα»: Η ιστορική γκαλερί της Νέας Υόρκης Knoedler έκλεισε το 2011 όταν ανακαλύφθηκε πως πούλησε περισσότερους από 30 πλαστούς πίνακες διάσημων εξπρεσιονιστών ζωγράφων μέσα σε 15 χρόνια. Οι πίνακες αποδείχθηκε πως ήταν έργα του Κινέζου ζωγράφου και μαθηματικού Pei-Shen Qian από τη Νέα Υόρκη. Το σχετικό ντοκιμαντέρ «Made You Look: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης» (2021) προβλήθηκε στο Netflix.


Shanzhai, το αντίγραφο μπορεί να είναι καλύτερο: Εντωμεταξύ η Κίνα δεν έχει την ίδια φιλοσοφική θεώρηση για το πλαστό με αυτή της Δύσης. Πηγή έμπνευσης για την παράσταση στάθηκε το βιβλίο Shanzhai: Deconstruction in Chinese του Κορεάτη καθηγητή φιλοσοφίας Byung-Chul Han. O όρος Shanzhai στα κινεζικά περιγράφει κάτι «πλαστό», με σαφή αναφορά ιδιαίτερα στα κινητά-μαϊμούδες που κυκλοφόρησαν υπό τις ονομασίες Nokir (αντί Nokia) και Samsing (αντί Samsung)· όμως, ενώ ήταν αντίγραφα, είχαν υψηλή κατασκευαστική ποιότητα, συχνά υψηλότερη από αυτή των πρωτότυπων. Η πρακτική αυτή εξαπλώθηκε στην Κίνα σε χιλιάδες προϊόντα, αναπαράγοντας την κινεζική φιλοσοφία πως ένα πρωτότυπο μέλλει να αναδομείται και να μεταμορφώνεται μέσα στον χρόνο. Στη Δύση, αυτό θα ονομαζόταν απλώς «πειρατεία».

Οθόνες ύψους επτά μέτρων ορθώνονται στην Κεντρική Σκηνή, η οποία θα θυμίζει κάτι ανάμεσα σε κινηματογραφικό πλατό και video art πρότζεκτ, ενώ θα καταληφθεί από διάσημους ζωγράφους και Κινέζους μάγειρες, γκαλερίστες, εμπόρους τέχνης, πλαστογράφους, μαικήνες της τέχνης και υπάλληλους παράδοσης φαγητού…

«Μπορεί ένας πλαστός πίνακας να συγκινήσει; Ποια η σημασία του αυθεντικού στον καιρό των NFTs και του blockchain; Ποιος ορίζει την αξία της τέχνης; Τι είναι τελικά τέχνη; Τι σημασία έχει η τέχνη και η ζωή η ίδια όταν πλέον υπάρχει η ψηφιακή πραγματικότητα;». Η τετράωρη παράσταση του Λούκας Ταρκόβσκι θέλει να μας αναστατώσει και να μας ανησυχήσει θέτοντας καίρια ερωτήματα σε ταραγμένους καιρούς.

Συντελεστές 
Σκηνοθεσία: Łukasz Twarkowski
Συγγραφέας του κειμένου και Δραματουργός: Anka Herbut
Σχεδιασμός Σκηνικών: Fabien Lédé
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Svenja Gassen
Χορογραφία: Pawel Sakowicz
Πρωτότυπη Μουσική: Lubomir Grzelak
Σχεδιασμός Βίντεο: Jakub Lech
Σχεδιασμός Φωτισμών: Eugenijus Sabaliauskas
Παίζουν: Juris Bartkevičs, Kaspars Dumburs, Ērika Eglija-Grāvele, Yan Huang, Andrzej Jakubczyk, Rēzija Kalniņa, Katarzyna Osipuk, Artūrs Skrastiņš, Mārtiņš Upenieks, Vita Vārpiņa, Toms Veličko, Xiaochen Wang
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Mārtiņš Gūtmanis, Diāna Kaijaka, Adam Zduńczyk
Βοηθός Ενδυματολόγου: Bastian Stein
Βοηθός Δραματουργού: Linda Šterna
Βοηθός Σχεδιαστή Βίντεο: Adam Zduńczyk
Χειριστές Βιντεοκάμερας: Arturs Gruzdiņš, Jonatans Goba
Μεταφράστριες Προβών: Diāna Kaijaka, Elza Marta Ruža
Διεύθυνση Παράστασης: Iveta Boša
Παραγωγός: Ginta Tropa
Διεθνής Διανομή: NewError
Mετάφραση και υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης

Rohtko: Lukasz Twarkowski. Από 8 έως 10 Μαρτίου 2024, Παρασκευή – Κυριακή, 19:00. Κεντρική Σκηνή, Συγγρού 122, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Διάρκεια:3 ώρες και 55 λεπτά (με διάλειμμα 20 λεπτών)

Κατάλληλο: 16+ Η παράσταση είναι στα λετονικά και στα αγγλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Στην παράσταση γίνεται χρήση strobe lights. Κατά τη διάρκεια της παράστασης και για τις ανάγκες του έργου, οι ηθοποιοί καπνίζουν επί σκηνής.



Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Fb για να βλέπετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν


Διαβάστε επίσης:
Θεραπείες ψυχικής υγείας με Μπετόβεν και Μπρεχτ
Μια Γέφυρα Μουσικής Πάνω από τη Συγγρού Vol. 9
Η Patti Smith και οι Soundwalk Collective στη Στέγη
εμφάνιση σχολίων