H μικρού μήκους ταινία της Εύης Καλογηροπούλου «Στον Θρόνο του Ξέρξη» τιμήθηκε με το Bραβείο του τηλεοπτικού δικτύου Canal+ στην Εβδομάδα Κριτικής του 75ου Φεστιβάλ Καννών
Στην εργασιακή δυστοπία των ναυπηγείων του Περάματος, η χρόνια απαγόρευση της σωματικής επαφής έχει μετατρέψει τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις σε απόκοσμες προσομοιώσεις ενός καταπνιγμένου αισθησιασμού.DOCTV.GR | ΦΩΤΟ: ONASSIS CULTURE
26 Μαΐου 2022
Η ταινία «Στον Θρόνο του Ξέρξη» σε ανάθεση του Onassis Culture, έκανε πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του 75ου Φεστιβάλ Καννών, το παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα του ευρωπαϊκού κινηματογραφικού θεσμού με ταινίες δημιουργών απ' όλο τον κόσμο. Τιμήθηκε με το βραβείο του σημαντικού γαλλικού τηλεοπτικού δικτύου για τον τρόπο προσέγγισης μιας αρχαιοελληνικής ιστορίας, με παραβολές που τοποθετούνται με εξαιρετικά ευρηματικό τρόπο σε ένα αλλόκοσμο τοπίο.
Στο φιλμ βλέπουμε έναν αόρατο ελεγκτικό μηχανισμό υπό την αφήγηση του Γιώργου, του παλαιότερου εργάτη και υπεύθυνου στο ναυπηγείο που σκιαγραφεί ανθρώπινες σχέσεις σε μία οργουελιανή καθημερινότητα.
Ο Γιώργος, μία φορά το μήνα, κάνει τη διαδρομή από το Πέραμα, απέναντι στη Σαλαμίνα. Ο ίδιος, όπως και οι νέοι εργάτες, κοιτάζουν μία στο βουνό του Περάματος, μία απέναντι, χωρίς να ξέρουν τι να περιμένουν ή τι θα πρέπει να κάνουν. Στον Θρόνο του Ξέρξη, στην Αμφιάλη, σε μία από τις κορυφές του όρους Αιγάλεω που εντάσσονται στον Δήμο Περάματος, θεωρείται πως βρισκόταν η θέση από την οποία ο Ξέρξης παρακολούθησε τη συντριβή του στόλου των Περσών στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, το 480 π.Χ. Η κορυφή αυτή αποκαλείται από τους κατοίκους της περιοχής «Θρόνος του Ξέρξη». Σαν να βρίσκεται στην ίδια θέση, η Καλογηροπούλου παρακολουθεί από απόσταση τους ήρωές της. Tους τοποθετεί «στον θρόνο» που ορίζει ο μικρόκοσμος του καθενός, όλοι τους έγκλειστοι και παρατηρητές ενός δυστοπικού σύμπαντος που καταστέλλει την ανθρώπινη επιθυμία»
Η Καλογηροπούλου επιλέγει να μιλήσει για το ανθρώπινο σώμα, την ομορφιά, το μάταιο της εργασίας, τις συνθήκες μιας παρανοϊκής παρακολούθησης, αλλά και ταυτόχρονα για το αίμα και τον αποχωρισμό, το φύλο, τη σεξουαλική επιθυμία και τα όριά της.
Ο ρόλος του Γιώργου Mαζωνάκη εμφανίζεται αντίστοιχα αινιγματικός και αυτοβιογραφικός. Αινιγματικός, ως προς το αν είναι άνθρωπος ή μηχανή; Από πού προέρχεται και γιατί μπορεί τελικά να σπάσει έναν τόσο βαθιά ριζωμένο κανόνα καταστολής; Τι είδους είναι ο ερωτισμός που αποπνέει; Αυτοβιογραφικός, καθώς ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα και στον τόπο εργασίας του πατέρα του.
Η πρώτη εκδοχή της ταινίας της Καλογηροπούλου είχε τον τίτλο «Ανήκω σε μένα» και ήταν μια ανάθεση του φεστιβάλ “You and AI: Through the Algorithmic Lens” που πραγματοποίησε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως (24.06-25.07.21) για τον αλγόριθμο και την τεχνητή νοημοσύνη, τη δημιουργικότητα και την ηθική, σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, Διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ στο Πέραμα, τον Ιούνιο του 2021.
Το Ίδρυμα Ωνάση είναι συμπαραγωγός και υποστηρικτής σε άλλες δύο ταινίες που συμμετείχαν στις Κάννες: τη νέα ταινία του Πάνου Κούτρα, Dodo (συμπαραγωγή), που παρουσιάζεται στο τμήμα Cannes Premiére, και την ταινία The Dam του Ali Cherri (υποστήριξη) που έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών.