7
1
σχόλια
1944
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Τα Μυστήρια της Σικελίας. Πρόσωπα & Ιστορίες. Μετά τον Χωρισμό. Τυφλή Αγάπη. Ο Θεριστής. Tomb Raider. Sideways. 
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
15 Μαρτίου 2018
ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΣΙΚΕΛΙΑΣ: Σε ένα χωριό της Σικελίας, στα όρια ενός δάσους, ο Τζιουζέπε, 13 ετών, εξαφανίζεται. Η Λούνα, μία συμμαθήτριά του, δεν δέχεται την εξαφάνιση του αγοριού με το οποίο είναι ερωτευμένη και προσπαθεί να σπάσει τη σιωπή. Για να τον βρει, με κίνδυνο τη ζωή της, θα εισέλθει στο σκοτεινό κόσμο όπου ο φίλος της φυλακίστηκε και στον οποίο οδηγεί η τοπική λίμνη, μέσω μιας μυστηριώδους πύλης.

Οι δημιουργοί του υπέροχου Salvo, επιστρέφουν στα μονοπάτια της Σικελικής Μαφίας, με άλλο ένα πειραγμένο στιλιστικά, μαφιόζικο φιλμ. Αυτή τη φορά, υιοθετούν την γοτθική φόρμα των παραμυθιών των αδερφών Γκριμ, για να αφηγηθούν, την ιστορία της 779 ημερών απαγωγής του 12χρονου Τζιουζέπε Ντι Ματέο, γιου ενός πρώην μαφιόζου που έγινε πληροφοριοδότης της αστυνομίας. Ενός πραγματικού γεγονότος που είχε συγκλονίσει την Ιταλία και τον κόσμο, πριν από 20 χρόνια. Στο αβάστακτο βάρος της υπόθεσης κράτησης και της φριχτής τελικής κατάληξης του αγοριού, αντιπαραθέτουν την φανταστική (σε σχέση με τα αληθινά γεγονότα), ιστορία της Λούνα, μιας συμμαθήτριάς του που είναι ερωτευμένη μαζί του και η οποία θα κινήσει γη και ουρανό, ερχόμενη αντιμέτωπη με τους πάντες, για να τον βρει. Ταυτόχρονα, ένα γράμμα που θα δώσει στον Τζιουζέπε η Λούνα, λίγα λεπτά πριν την απαγωγή του, θα σταθεί η αφορμή για να μπορέσει εκείνος, να υπομείνει τον βασανισμό του, καθώς οι μέρες περνούν και η οικογένειά του τον έχει εγκαταλείψει. Στο τέλος, σε μια τρυφερή, σεξπηρική, ποιητική ανατροπή, το φάντασμα του νεκρού αγοριού θα επέμβει καίρια, στην δική της οδυνηρή πραγματικότητα.

Ήδη από την πρώτη κλειστοφοβική σεκάνς, ο φακός ακολουθεί την διαδρομή του νερού από τα βάθη της λίμνης, στην τοπική δημόσια βρύση, έξω από το σχολείο των παιδιών. Το νερό παίζει βασικό ρόλο στην εξέλιξη και την κατάληξη της ιστορίας η οποία δεν χρησιμοποιεί ειδικά εφέ για να τονίσει την σκοτεινά παραμυθένια διάστασή της, αλλά ευρυγώνιους φακούς, ασυνήθιστες γωνίες λήψης, φλουταρισμένες εικόνες, υποκειμενικά πλάνα του φαντάσματος και ένα πολυποίκιλο σάουντρακ περιφερειακών ήχων, μουσικής και τραγουδιών (Άντον Σπίλμαν και Soap & Skin).

Τα ζώα (κουκουβάγια, σκύλος, άλογο, κουνάβι, πεταλούδα), αποκτούν συμβολική σημασία, ενώ η κόκκινη κάπα του κόκκινου μοντγκόμερι που φορούν εναλλάξ η Λούνα και το φάντασμα του Τζιουζέπε παραπέμπει ευθέως στο γνωστό παραμύθι, ενώ η αυστηρή μητέρα της μικρής ηρωίδας με την ξενική προφορά και τις παράξενες συνήθειες, παραπέμπει σε χίλιους δυο άλλους γοτθικούς μύθους, αλλά κι ο αρχαίος ελληνιστικός ναός στην άκρη της θάλασσας, αποκτά μια ιδιαίτερη, μεταφυσική σημασία στο τέλος, μέσα και από τους συλλογισμούς ενός άλλου αγοριού, που θα γίνει ο επόμενος σύντροφος της Λούνα.

Ταινία μαγική, τρυφερά μελαγχολική, υπνωτικά ατμοσφαιρική, σκληρή και ευαίσθητη ταυτόχρονα, πέρα από την παραισθησιογόνα και σπαρακτική συναισθηματική της δύναμη, διαθέτει και το ατού της ερμηνείας της μικρής Γιούλια Γεντλικόβσκα, ενός τρομερού αγοροκόριτσου πολωνικής καταγωγής, που κρατάει την υπέροχη και βαθιά συγκινητική αυτή ταινία στις μικρές πλάτες της.

Info: Τα Μυστήρια της Σικελίας (Sicilian Ghost Story). Δραματική, Φαντασίας. Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Φάμπιο Κρασαντόνια & Αντόνιο Πιάτσα. Παίζουν: Γιούλια Γεντλίκοβσκα, Γκαετάνο Φερνάντεζ, Κορίν Μουσαλάρι, Αντρέα Φαλζόνε. Διανομή: Danaos Film


ΠΡΟΣΩΠΑ & ΙΣΤΟΡΙΕΣ: Μια σπουδαία σκηνοθέτης και ένας από τους πλέον σημαντικούς νέους εικαστικούς της εποχής μας ξεκινούν μια ξεχωριστή περιπλάνηση ενώνοντας τις δυνάμεις τους σε μια μαγική δημιουργία όπου η Τέχνη συναντά τη ζωή με τους πιο απρόοπτους τρόπους.

Το υποψήφιο για όσκαρ ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά και του σχεδόν άγνωστου μέχρι χτες, φωτογράφου δρόμου JR, είναι ένας ύμνος στην ομορφιά των καθημερινών ανθρώπων και των απρόσμενων ιστοριών τους. Πηγαίνοντας από χωριό σε χωριό (καθώς ο πρωτότυπος τίτλος αναφέρεται σε Πρόσωπα & Χωριά), με ένα βαν που ο JR έχει μεταμορφώσει σε φωτογραφικό θάλαμο, εκτυπώνουν πορτραίτα των κατοίκων περιοχών, τα οποία ενσωματώνουν στο περιβάλλον του τόπου κατοικίας τους. Πέρα από τους πολυποίκιλους χαρακτήρες των ανθρώπων που συναντούν και φωτογραφίζουν, είναι η χημεία ανάμεσα στην σχεδόν 90χρονη σκηνοθέτη και τον 34χρονο φωτογράφο, το κομμάτι εκείνο της ταινίας που την κάνει συναρπαστική. Ταυτόχρονα, καθώς η σπουδαία καλλιτέχνης συνειδητοποιεί πως αυτή μπορεί και να είναι η τελευταία δουλειά της, την εμποτίζει με μια αχλή γλυκιάς μελαγχολίας, που αποθεώνει το εφήμερο, το καθημερινό.

Υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Καλύτερο Ντοκιμαντέρ για τις Ενώσεις Κριτικών Νέας Υόρκης, Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο. Βραβείο Κοινού Φεστιβάλ Τορόντο. Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Φεστιβάλ Καννών. Επίσημη Ταινία Έναρξης του 20ου Επετειακού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Ιnfo: Πρόσωπα & Ιστορίες (Visages Villages/Faces Places). Ντοκιμαντέρ. Γαλλία, 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: JR & Ανιές Βαρντά. Παίζουν: Ζαν-Πολ Μποζόν, Αμορί Μποσί, Ιβ Μπουλέν. Διανομή: One From the Heart.


ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΩΡΙΣΜΟ: Μετά το διαζύγιο τους, η Μίριαμ και ο Αντουάν παίρνουν την από κοινού κηδεμονία του γιου τους Ζουλιάν, παρά την αντίθεση της Μίριαμ. Ο Αντουάν, που δεν αντέχει τον χωρισμό με τη γυναίκα του, καταφέρνει με αυτόν τον τρόπο να παραμείνει κοντά της. Όμηρος ενός ζηλιάρη και βίαιου πατέρα, και ανθρώπινη ασπίδα για μια κυνηγημένη μητέρα, ο Ζουλιάν φτάνει στα άκρα για να διασφαλίσει ότι δεν θα συμβεί το χειρότερο.

Πρόκειται για ένα δυνατό οικογενειακό δράμα, σε σκηνοθεσία και σενάριο του ηθοποιού και πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, Ξαβιέ Λεγκράν (υποψήφιου για Όσκαρ Μικρού Μήκους, 2013), σε παραγωγή του Αλεξάντρ Γαβρά. Στην πραγματικότητα, είναι η συνέχεια της μικρού μήκους ταινίας του από το 2013, η οποία είχε τον τίτλο, Λίγο Πριν Χαθούν τα Πάντα και που μέσα σε διάρκεια μισής ώρας περίπου, περιέγραφε την προσπάθεια της Μίριαμ να απαγκιστρωθεί από τον βίαιο σύζυγό της, Αντουάν. Εδώ ο Αντουάν, χρησιμοποιεί όλες τις διεξόδους που του παρέχει το νομικό σύστημα για να συνεχίσει να κακοποιεί, με ψυχολογικό τρόπο αυτή τη φορά, την πρώην γυναίκα του, μέσω της διεκδίκησης της κηδεμονίας του 12χρονου γιου τους.

Με την δραματική κλιμάκωση να αποκτά το σασπένς ενός θρίλερ, με τον in your face, άμεσο τρόπο με τον οποίο το καταφέρνουν οι αδερφοί Νταρντέν, ο Λεγκράντ δεν έρχεται για να δώσει απαντήσεις ή για να τιμωρήσει τους κακούς, αλλά για να κάνει τον θεατή να αναρωτηθεί πάνω στις επιπτώσεις της πατριαρχικής βίας, πάνω στην πυρηνική οικογένεια και κατ' επέκταση στην ίδια την κοινωνία.  Βραβείο Σκηνοθεσίας και Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας.

Ιnfo: Μετά τον Χωρισμό (Jusqu'à la Garde/Custody). Δραματική. Γαλλία, 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Λεγκράντ. Παίζουν: Ντενί Μενοσέ, Λεά Ντρουκέρ, Τομά Γκιοριά. Διανομή: Weird Wave.


ΤΥΦΛΗ ΑΓΑΠΗ: Η Μιζάκο είναι μια παθιασμένη συγγραφέας εκδοχών ταινιών για ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Κατά τη θέαση μιας ταινίας γνωρίζει τον Μασάγια, έναν μεγαλύτερο της φωτογράφο που αργά - αργά χάνει την όραση του. Η Μιζάκο σύντομα ανακαλύπτει τις φωτογραφίες του Μασάγια, οι οποίες με έναν περίεργο τρόπο την πηγαίνουν στο παρελθόν της. Μαζί, μαθαίνουν να βλέπουν τον ακτινοβόλο κόσμο που ήταν αόρατος για τα μάτια της.

Η σκηνοθέτης που μας έδωσε το τρυφερό, Γλυκό Φασόλι, επιστρέφει με μια συμβολική ταινία που μέσα από την παραβολή της, μοιάζει να θέλει να απαντήσει σε όσους την επικρίνουν για υπερβολική απλοϊκότητα και καλλιγραφία. Ο τρόπος με τον οποίο το κάνει, τονίζει και τα δύο αυτά στοιχεία, περισσότερο επιβεβαιώνοντας, παρά αμφισβητώντας τους επικριτές της. Όπως και να έχει, πέρα από το τελετουργικά αργό αφηγηματικό στιλ της, η ματιά της διαθέτει ψήγματα ποίησης και παραμένει τρυφερή, συγκινητική, ανθρωποκεντρική και φιλική προς τον μέσο θεατή.

Ιnfo: Τυφλή Αγάπη (Hikari). Αισθηματική, Δραματική. Ιαπωνία, Γαλλία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ναόμι Καβάσε. Παίζουν: Μασατόρι Ναγκάσε, Αγιάμε Μισάκι, Τατσούγια Φούτζι. Διανομή: Ama Films.


Ο ΘΕΡΙΣΤΗΣ: Η Βιολέτ είναι σε ηλικία γάμου το 1852 όταν ξαφνικά όλοι οι άνδρες του χωριού αναγκάζονται να το εγκαταλείψουν λόγω του πολέμου. Οι γυναίκες περνούν μεγάλο διάστημα απομονωμένες, κάνοντας όλες τις εργασίες μόνες τους, και παίρνουν έναν όρκο: Εάν εμφανιστεί κάποιος άνδρας, θα είναι για όλες τους. Ο άντρας εμφανίζεται αλλά θα γίνει εραστής της Βιολέτ, πράγμα που θα την φέρει αντιμέτωπη με τις άλλες γυναίκες του χωριού.

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, από το διήγημα L' Homme Semence (1919), που η 84χρονη συγγραφέας του, Βιολέτ Αϊλό, ζήτησε το δημιούργημά της να δημοσιευτεί το 1952, εκατό χρόνια μετά από την εποχή που έζησε την ιστορία της με τον Θεριστή. Αν και θεματικά μοιάζει με το remake της Αποπλάνησης του Ντον Σίγκελ από τη Σοφία Κοπόλα, πρόκειται για μια εντελώς διαφορετικού τύπου ταινία. Η σκηνοθέτης του Μαρίν Φρανσέν, που έχει δουλέψει σαν βοηθός του Μίκαελ Χάνεκε και του Ολιβιέ Ασάγιας, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, υιοθετεί το κλασικό τετράγωνο κάδρο των πρώτων χρόνων του σινεμά, ενώ εικαστικά εμπνέεται από τους πίνακες που αναπαριστούν βουκολικές, ορεινές, αγροτικές εικόνες του 19ου αιώνα (εξαιρετική η διεύθυνση φωτογραφίας από τον Αλέν Ντιπλαντιέ). Επικεντρώνεται στο θέμα της γυναικείας σεξουαλικότητας με τον τρόπο που μας απασχολεί σήμερα, αξιοποιώντας ταυτόχρονα προς όφελος της γενικής θεματικής της, τον συμβολισμό της εποχής του τρύγου. Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενης Σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

Ιnfo: Ο Θεριστής (Le Semeur/The Sower). Αισθηματική, Κοινωνική, Εποχής. Γαλλία, Βέλγιο 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μαρίν Φρανσέν. Παίζουν: Πολίν Μπουρλέ, Ζεραλντίν Παϊλά, Αλμπάν Λενουάρ. Διανομή: Filmtrade.


TOMB RAIDER: Η Λάρα Κροφτ είναι η ατίθαση κόρη ενός εκκεντρικού εξερευνητή, ο οποίος εξαφανίστηκε, όταν εκείνη ήταν ακόμα στην εφηβεία. Στα 21 της πια, χωρίς κάποιο ουσιαστικό νόημα ή σκοπό στη ζωή της, η Λάρα περνάει τις μέρες της διασχίζοντας τους δρόμους του Ανατολικού Λονδίνου με το ποδήλατο της, ως ταχυμεταφορέας. Το νοίκι βγαίνει με δυσκολία, όπως άλλωστε και τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο, τα οποία συνήθως δεν παρακολουθεί. Αποφασισμένη να χαράξει τη δική της πορεία, αρνείται τα σκήπτρα της παγκόσμιας αυτοκρατορίας του πατέρας της με το ίδιο πάθος που αρνείται να αποδεχθεί τον θάνατό του. Θέλοντας να αντιμετωπίσει τα γεγονότα και να προχωρήσει στη ζωή της, επτά χρόνια μετά την εξαφάνιση του, η Λάρα θα προσπαθήσει να λύσει το μυστήριο που περιβάλλει το θάνατό του. Πηγαίνοντας ενάντια στην τελευταία του επιθυμία, αφήνει ό,τι ήξερε πίσω της και ξεκινάει για τον τελευταίο γνωστό προορισμό του πατέρα της: έναν τύμβο σε ένα μυθικό νησί που μπορεί να βρίσκεται στα ανοιχτά της Ιαπωνίας.

Επιστροφή της Λάρα Κροφτ με το άφθαρτο πρόσωπο της Αλίσια Βικάντερ (Ex Machina, Το Κορίτσι Απ΄τη Δανία), σε άλλη μια προσχηματική περιπέτεια που βασίζεται στη σειρά των ομώνυμων βιντεοπαιχνιδιών. Η καινούργια ταινία προσπαθεί να της δώσει παρελθόν, σοβαρότητα και χαρακτήρα, αφαιρώντας του τα γνωστά gadget που βοηθούσαν την ηρωίδα στις μάχες της από τη μια, αλλά από την άλλη την προικίζει με υπερφυσικές αντοχές και σωματικές ικανότητες, ανάλογες με εκείνες του παιχνιδιού. Δεν περιμένει ρεαλισμό κανείς φυσικά από μια τέτοια ταινία, αλλά σίγουρα, σε κάποιους από τους θαυμαστές των προηγούμενων ταινιών με την Αντζελίνα Τζολί, θα λείψει το camp χιούμορ που διέθεταν. Προς το παρόν, οι φανατικοί του παιχνιδιού και οι φαν του είδους, παραμένουν μάλλον διχασμένοι.

Ιnfo: Tomb Raider (Tomb Raider: Lara Croft). Περιπέτεια. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ρόαρ Ούτχαουγκ. Παίζουν: Αλίσια Βικάντερ, Ντόμινικ Γουέστ, Γουόλτον Γκόγκινς, Ντάνιελ Γου. Διανομή: Tanweer.


SIDEWAY: Ένας νεαρός άνδρας φτάνει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Ένα παράξενο καράβι αγκυροβολημένο στα ανοιχτά, ένας διαπεραστικός ήχος που ακούγεται παντού, φωτιές, αγνοούμενοι και άλλες περίεργες ενδείξεις, οδηγούν τους κατοίκους της να πιστεύουν οτι έρχεται η μέρας της κρίσης. Οι φήμες ξεδιπλώνουν ιστορίες που ξεπερνούν την φαντασία του. Σύντομα θα γίνει μάρτυρας μιας βίαιης δολοφονίας. Όλα ανατρέπονται όταν η νοσοκόμα της πόλης, με την οποία έχει αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση, θα ανακαλύψει ένα παρίεργο σημάδι στην πλάτη του. Η φήμη διαδίδεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Μήπως είναι ο Μεσσίας που όλοι περιμένουν;

Τουρκο-Ελληνική παραγωγή, σε σκηνοθεσία του φεστιβαλικού Τούρκου συγγραφέα, εικαστικού και σκηνοθέτη, Ταϊφούν Πιρσελίμογλου (Δεν Είναι Εγώ, Η Περούκα, Πούσι, Ρίζα, Η Σιωπή Είναι Χρυσός), η οποία μοιάζει να εμπνέεται από τον ιδιόμορφο κινηματογραφικό κόσμο του Σουηδού Ρόι Άντερσον (Ένα Περιστέρι Έκατσε σε ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του, Τραγούδια από τον Δεύτερο Όροφο), με μουσική γραμμένη από τον Νίκο Κυπουργό, διεύθυνση φωτογραφίας του Ανδρέα Συνάνου, σχεδιασμό ήχου από τον Γιάννη Γιαννακόπουλο και μίξη ήχου από τον Κώστα Φυλακτίδη.

Ιnfo: Sideway (Yol Kenari). Δραματική. Τουρκία, Ελλάδα, 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ταϊφούν Πιρσελίμογλου. Παίζουν: Τανσού Μπικσέρ, Τανέρ Μπιρσέλ, Ερκάν Κεσάλ. Διανομή: New Star.
εμφάνιση σχολίων