5
2
σχόλια
434
λέξεις
CULTURE
Με αφορμή το The Great Tamer που ανεβαίνει στη Στέγη, μαθαίνουμε περισσότερα για τον πολυβραβευμένο Έλληνα καλλιτέχνη
 
ΠΕΡΣΑ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ
12 Μαΐου 2017

Ο καλλιτέχνης που άλλαξε δραστικά το τοπίο των παραστατικών τεχνών στην Ελλάδα, Δημήτρης Παπαϊωάννου, εργάζεται πυρετωδώς και με μυστικότητα πάνω στη δεύτερη παραγωγή που θα παρουσιάσει στη Στέγη το 2017, υπό τον τίτλο The Great Tamer. Το νέο του εγχείρημα είναι «υπό κατασκευή», ελάχιστα πράγματα γι΄αυτό είναι γνωστά -το έργο καταπιάνεται με το ερώτημα κατά πόσο η ανθρώπινη ζωή μπορεί να ιδωθεί ως ένα εξερευνητικό ταξίδι, όμοια με κυνήγι χαμένου θησαυρού. Μέχρι να δούμε την νέα παράσταση μαθαίνουμε μερικά πράγματα για τον Έλληνα σκηνοθέτη


Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, εκτός από χορογράφος, σκηνοθέτης και ερμηνευτής, είναι επίσης και ζωγράφος, δημιουργός κόμιξ, και επιμελητής εκθέσεων.

Το 2015, υπέγραψε την τελετή έναρξης των Ευρωπαϊκών Αγώνων που έγιναν στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν. Η τελετή είχε τον τίτλο «Origins» και αποτέλεσε μια εντυπωσιακή 9 αφήγηση της ιστορίας της χώρας ενώ οι τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν έκαναν την παράσταση να θυμίζει παραμύθι επιστημονικής φαντασίας. Αυτό το project του έφερε 6 υποψηφιότητες για βραβεία ΕΜΜΥ.



Ξεκίνησε την πορεία όχι ως χορογράφος αλλά ως εικαστικός καλλιτέχνης. Μαθήτευσε από τα 17 του στη ζωγραφική δίπλα στον Γιάννη Τσαρούχη, και συνέχισε με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στα εργαστήρια του Δημήτρη Μυταρά και της Ρένας Παπασπύρου. Σκίτσα του δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά όπως τα: Βαβέλ, Παραπέντε, Πρόσωπα και το φανζίν περιοδικό Κοντροσόλ στο Χάος που δημιούργησε με τον Αλέξη Μπίστικα.

Παρακολούθησε μαθήματα χορού στις σχολές της Μαίρης Τσούτη, και του Έρικ Χόκινς στη Νέα Υόρκη. Το 1986 ίδρυσε την Ομάδα Εδάφους μαζί με την Αγγελική Στελλάτου.

Έχει βραβευτεί για τα σκίτσα του στη Biennale νέων καλλιτεχνών της Μασσαλίας το 1990.

Μέσα στα 16 χρόνια της Ομάδας Εδάφους, συνέλαβε, σκηνοθέτησε και χορογράφησε και τις 17 παραγωγές της, αποσπώντας κρατικά βραβεία χορού και παραγωγής.

Η Μηδεία που παρουσίασε το 1993 με την Ομάδα Εδάφους, παρουσιάστηκε σε νέα εκδοχή το 1998 στην Αθήνα και στο Πεκίνο (Μήδεια 2).



Επιμελήθηκε την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004, αποσπώντας θαυμάσιες κριτικές από την Ελληνικό και Ξένο Τύπο. Η τελετή παρουσιάστηκε ως μια εντυπωσιακή θεατρική παράσταση μέσα σε στάδιο, στοιχείο στο οποίο εστίασε ο διεθνής τύπος χαρακτηρίζοντας το ως καινοτόμο.


Το άνοιγμα στις διεθνείς σκηνές ήρθε με την Πρώτη Ύλη και το Still Life. Και στις δυο παραγωγές, εκτός από την εικαστική σύλληψη και τη σκηνοθεσία, επιμελήθηκε ακόμα και τα κοστούμια και τους φωτισμούς.



Η Πρώτη Ύλη, μέσα στα 4 χρόνια διαδρομής της, ταξίδεψε από την Αθήνα, και τη Θεσσαλονίκη, μέχρι το Εδιμβούργο, τη Μόσχα, τη Βιέννη, τη Βιτσέντζα, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.




Info: Δημήτρης Παπαϊωάννου, Ο Μεγάλος Δαμαστής, 24 Μαΐου – 11 Ιουνίου, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Συγγρού 107, Αθήνα. 

 
εμφάνιση σχολίων