6
5
σχόλια
2118
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Η Κυρία και το Φορτηγάκι. Η Απόφαση. Πέρα Απ΄τα Βουνά. Kung Fu Panda 3. Περηφάνια και Προκατάληψη και Ζόμπι. Η Περίπτωση του Οιδίποδα

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
17 Μαρτίου 2016
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Η ΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΟΡΤΗΓΑΚΙ: Η ιστορία του θεατρικού συγγραφέα Άλαν Μπένετ, βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Δεσποινίδας Σέπερντ, μιας γυναίκας με άγνωστες καταβολές που προσωρινά πάρκαρε το μικρό της βαν στο δρόμο μπροστά από το σπίτι του Μπένετ στο Λονδίνο, για να καταλήξει να μείνει εκεί για 15 χρόνια. Αυτό που ξεκινάει ως μια άτυπη εξυπηρέτηση, καταλήγει σε μια σχέση που θα αλλάξει τις ζωές και των δυο.

Ο θεατρικός, κυρίως, σκηνοθέτης Νίκολας Χάιτνερ (Οι Μάγισσες του Σάλεμ), μεταφέρει για τρίτη φορά έργο του Άλαν Μπένετ στο σινεμά, μετά το The History Boys (2006) και την Τρέλα του Βασιλιά Γεωργίου του 3ου (1994). Πρόκειται για ένα αυτοβιογραφικό κείμενο που αφορά την επεισοδιακή συμβίωση του με μια άγνωστη γυναίκα, ή οποία ζούσε μέσα σε ένα βαν που ήταν σταθμευμένο, στην αρχή στη γειτονιά, και στη συνέχεια στην θέση πάρκινγκ της εισόδου του σπιτιού του, στην Κάμντεν Τάουν του Λονδίνου.

Γραμμένο για το θέατρο το 1999, το έργο αφηγείται διεξοδικά την γνωριμία του Μπένετ με την ιδιόρρυθμη δεσποινίδα Σέπερντ, στις αρχές της δεκαετίας του 70, όταν εκείνη μετακομίζει με το αμάξι της στην γειτονιά του. Στην αρχή οι περίοικοι θα την λυπηθούν, αν και κανένας δεν θέλει πραγματικά το βαν της έξω από το σπίτι του. Η κακότροπη συμπεριφορά της, θα τους κάνει έξω φρενών και μονάχα ο Μπένετ θα συνεχίσει να της δίνει κάποια σημασία. Αυτό θα γίνει αφορμή να μετακινήσει το όχημά της στην αυλή του. Σιγά - σιγά, μέσα από διάφορα κωμικοτραγικά επεισόδια, του αποκαλύπτονται τμήματα, από το άγνωστο παρελθόν της μυστηριώδους γυναίκας καθώς και τα τρομερά μυστικά που την στοιχειώνουν.

Δεξιοτεχνικά σκηνοθετημένη, με εξαιρετικούς διαλόγους και σαρκαστικό βρετανικό χιούμορ, Η Κυρία και το Φορτηγάκι, είναι ένα Όχημα για τις λαμπρές ερμηνείες της Μάγκι Σμιθ στον ρόλο της Μις Σέπερντ και του Άλεξ Τζένινγκς (Belle). Η διαδρομή του είναι απολαυστική.


Info: Η Κυρία και το Φορτηγάκι (The Lady in the Van). Αυτοβιογραφική Δραματική Κομεντί. Βρετανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Νίκολας Χάιτνερ. Παίζουν: Μάγκι Σμιθ, Άλεξ Τζένινγκς, Τζιμ Μπρόαντμπεντ. Διανομή: Feelgood Entertainment.




Η ΑΠΟΦΑΣΗ: Ο διοικητής Κλάους Πίτερσεν και οι άντρες του, έχουν στρατοπεδεύσει κάπου στο Αφγανιστάν. Η σύζυγος του Κλάους, Μαρία, προσπαθεί να διατηρήσει μια φυσιολογική ζωή πίσω στη Δανία, για εκείνη και τα τρία τους παιδιά. Κατά τη διάρκεια μιας αποστολής ρουτίνας, οι στρατιώτες βρίσκονται σε διασταυρούμενα πύρα, κι ο Κλάους θα πάρει μία πολύ δύσκολη απόφαση για να σώσει τους άντρες του- μια απόφαση με βαριές επιπτώσεις για τον ίδιο και την οικογένεια του.

Καθώς θα υπάρξουν παράπλευρες απώλειες από άμαχους Αφγανούς που κατοικούν στην περιοχή, ο Κλάους θα απομακρυνθεί από τον σταθμό, θα επιστρέψει στην Δανία και θα πρέπει να περάσει από δίκη. Καθώς τον περιμένει φυλάκιση τεσσάρων χρόνων, η γυναίκα του δεν μπορεί να διανοηθεί να αντέξει τόσο μεγάλο διάστημα μακριά του, καθώς ο γιος τους αντιδρά στην απουσία του πατέρα του με επιθετικότητα.

Η ταινία του Τομπίας Λίντχολμ, συνσεναριογράφου με τον Τόμας Βίντερμπεργκ του Κυνηγιού (2012) και σκηνοθέτη του Πειρατεία στον Ωκεανό (2012), με πρωταγωνιστή και πάλι τον Πιλού Άσμπεκ, ήταν μία από τις 5 που κατάφεραν να φτάσουν μέχρι τις υποψηφιότητες των ξενόγλωσσων Όσκαρ.

Γυρισμένη με εξαιρετική οικονομία και μέσα σε απολύτως ρεαλιστικά πλαίσια, η ταινία εξετάζει, υποτίθεται χωρίς να παίρνει θέση, την ορθότητα των μοιραίων αποφάσεων που παίρνονται κάτω από πίεση και κατά πόσο σε τέτοιες περιπτώσεις, ο σκοπός αγιάζει πραγματικά τα μέσα. Αν και θέλει να είναι αντικειμενική, όχι μόνο φροντίζει να κάνει συμπαθή τον κεντρικό της ήρωα, αλλά και να τον δικαιώσει. Μέχρι να φτάσει όμως ως εκεί, το αγωνιώδες πρώτο μέρος στο Αφγανιστάν, διαδέχεται το επίσης αγωνιώδες δεύτερο, στην αίθουσα του δικαστηρίου, η πυκνότητα της θεματικής της είναι εξαιρετικά δομημένη και η σκηνοθετική εκτέλεση στιβαρή και υποδειγματική.

Στο τέλος έγκειται στον κάθε θεατή ξεχωριστά να αποφασίσει κατά πόσο ο ήρωας θα έπρεπε να τιμωρηθεί ή όχι και γιατί. Αν και η στήλη ετυμηγορεί κάθε εβδομάδα από αυτή τη θέση, δεν παύει να βρίσκει ενίοτε αυτόν τον ρόλο λίγο άχαρο και να παίρνει, ακόμα κι αν δεν το επιδιώκει, υποκειμενική θέση. Ανάμεσα στον Δανέζικο ρεαλισμό και τον χολιγουντιανό μελοδραματισμό της Κοιλάδας του Ηλά (2007), η καρδιά της θα χτυπήσει για τον δεύτερο. Στην κρίση του καθενός λοιπόν.

Info: Η Απόφαση (Krigen). Δραματική. Δανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Τομπίας Λίντχολμ. Παίζουν: Πίλου Άσμπεκ, Τούβα Νοβότνι, Νταρ Σαλίμ, Σαρλότε Μουνκ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




ΠΕΡΑ ΑΠ' ΤΑ ΒΟΥΝΑ: Tον πρώτο χρόνο της νέας χιλιετίας ένα ερωτικό τρίγωνο σπάει, όταν η γυναίκα αφήνει τον εργάτη φίλο της για να παντρευτεί τον νεόπλουτο ιδιοκτήτη ενός ορυχείου που την διεκδικούσε ερωτικά. Τα χρόνια περνούν και το 2014 θα τον ξανασυναντήσει όταν εκείνος άρρωστος, χρειάζεται τη βοήθειά της. Χωρισμένη δέχεται την επίσκεψη του γιου της από την Αυστραλία, ο οποίος έρχεται για να παραβρεθεί στην κηδεία του πατέρα της και παππού του. Το 2025, ο γιος της στα περίχωρα της Μελβούρνης, σε διαμάχη με τον πατέρα του, έχει διαγράψει το κινέζικο παρελθόν του, το οποίο ουσιαστικά δεν γνώρισε ποτέ, και από όπου το μόνο που του έχει σαν θύμηση απομείνει, είναι ένα παλιό τραγούδι που αγαπούσε η μητέρα του.

Ο Ζία Ζανγκέ του Αίσθηση Αμαρτίας (2013), ένας από τους αγαπημένους Κινέζους σκηνοθέτες των φεστιβάλ, επιστρέφει με άλλη μια σπονδυλωτή ταινία, η οποία ακολουθεί την πορεία της Τάο - την οποία υποδύεται η Τάο Ζάο, σύζυγος του σκηνοθέτη - σε μια περίοδο 26 χρόνων, από το 1999 μέχρι το 2025. Για άλλη μια φορά πρόκειται για μια παραβολή για την πνευματική και πολιτιστική πτώση της Κίνας που απαρνιέται τις παραδόσεις της (το κομμουνιστικό καθεστώς δεν συμπεριλαμβάνεται μέσα σε αυτές), υποκύπτοντας στην σαγήνη του καπιταλισμού.

Η Τάο παίζει και με τους δύο άντρες και καταλήγει με τον φανφαρόνο καπιταλιστή επειδή εκείνος την διεκδικεί πιο δυναμικά από τον εργάτη. Ο άντρας της σύντομα θα μεταφέρει τις δουλειές του στην Αυστραλία και όταν εκείνη αρνηθεί να τον ακολουθήσει, θα της πάρει την κηδεμονία του γιου τους. Χωρίς επιτυχία και με άκομψο τρόπο θα προσπαθήσει να κάνει το παιδί να ενδιαφερθεί γι αυτήν. Το 2025, δεν θα του είναι παρά μια ισχνή και αόριστη ανάμνηση ενός τραγουδιού που βγαίνει από τα αυλάκια, ενός παλιού βινυλίου.

Ο Ζανγκέ κινηματογραφεί την κάθε περίοδο με διαφορετικό κάδρο. Το τετράγωνο γίνεται παραλληλόγραμμο το 2014 και σινεμασκόπ το 2025 στο οποίο συναντά διάφανα και κρυστάλλινα κινητά και τάμπλετ, αλλά και πικάπ δίσκων βινυλίου. Το πρώτο μέρος, πιο λυρικό και εικαστικά ενδιαφέρον υπερέχει. Από εκεί και πέρα, οι πληροφορίες γίνονται όλο και πιο σποραδικές, οι συμβολισμοί πιο προφανείς και οι χαρακτήρες όλο και περισσότερο σχηματικοί. Κινηματογραφικά ανήσυχος, δικαίως τραβά το ενδιαφέρον των απανταχού σινεφίλ, έστω κι αν γυρίζει πάντα την ίδια ταινία, ή προφανώς, κυρίως γι αυτό. Η χρήση του Go West στην εκδοχή των Pet Shop Boys, αν και αναχρονιστική (το διασκεύασαν για να σχολιάσουν την πτώση του σιδηρούς παραπετάσματος και την φυγή των Ανατολικοευρωπαίων προς τη Δύση στις αρχές των 90's), είναι εύστοχη και αμήχανα χαριτωμένη.

Ιnfo: Πέρα Από τα Βουνά (Shan He Gu Ren/Mountains May Depart). Αισθηματική Δραματική. Κίνα Γαλλία Ιαπωνία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ζια Ζανκέ. Παίζουν: Τάο Ζάο, Γι Ζανγκ, Τζιν Ντονγκ Λιάνγκ, Ζίτζιαν Ντονγκ, Σίλβια Τσανγκ. Διανομή: Ama Films.




KUNG FU PANDA 3: Όταν ο Μάστερ Σίφου αναθέσει στον Πο - σαν εκπαιδευόμενο Dragon-warrior - να προπονήσει τους συντρόφους της ομάδας του, εκείνος θα τα κάνει θάλασσα και θα ρεζιλευτεί. Σαν να μην έφτανε αυτό, ο για χρόνια χαμένος και άγνωστος πατέρας του εμφανίζεται ξαφνικά και οι δυο τους θα ταξιδέψουν σε έναν μυστικό παράδεισο όπου κατοικούν δεκάδες άλλα αρκουδάκια Πάντα, για να συναντήσουν δεκάδες ξεκαρδιστικούς χαρακτήρες. Σκοπός τους, να καταφέρει επιτέλους ο Πο με την βοήθεια του βιολιγικού του πατέρα, να αποκτήσει το Τσι που θα τον κάνει έναν ανίκητο Dragon-warrior, καθώς ένας αρχαίος εχθρικός πολεμιστής από τον κόσμο των πνευμάτων κάνει την επανεμφάνισή του και απειλεί να καταστρέψει τον δικό τους κόσμο, κλέβοντας τα Τσι, όλων των γενναίων πολεμιστών.

Ο αγαπημένος γενναίος αλλά γκαφατζής αρκούδος Πάντα, επιστρέφει με μεγάλα κέφια και πολλά προβλήματα. Οικογενειακά μυστικά και ψέματα, θα τον φέρουν αντιμέτωπο με τους φίλους του, τον θετό του πατέρα, τον κόσμο των ομοίων του και με τις ευθύνες που θα πρέπει επιτέλους να αναλάβει. Τελικά η δύναμη του Τσι, είναι η δύναμη του συνόλου, της συνεργασίας, της αλληλεγγύης και της ανιδιοτελούς αυτοθυσίας. Η δύναμη του Τσι, είναι η δύναμη του Μαζί.

Ξεκαρδιστικό χιούμορ, φρενήρης δράση, νέοι ενδιαφέροντες και αστείοι χαρακτήρες, εικαστική μαγεία βασισμένη στις παραδοσιακές κινέζικες τεχνοτροπίες στις τέχνες γραφής και απεικόνισης, ψυχεδελικό (στιγμές οργιαστικό) παιχνίδι με τα χρώματα και 3D που δεν έχει απλά διακοσμητικό ρόλο, συνθέτουν μια ταινία κινουμένων σχεδίων που έχει πραγματικό ρόλο ύπαρξης, πέρα από το αναμενόμενο της εκταμίευσης ενός επιτυχημένου κινηματογραφικού franchise.

Info: Kung Fu Panda 3. Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Τζένιφερ Γιου Νέλσον, Αλεσάντρο Καρλόνι. Ακούγονται οι: Χρήστος Θάνος, Εμμανουήλ Γιούργος, Υρώ Λούπη, Νέστωρας Κοψιδάς, Λεωνίδας Κακούρης, Μαρία Ζερβού, Γιώργος Παπαδόπουλος, Σπύρος Μπιμπίλας, Κώστας Δαρλάσης, Τηλέμαχος Παττάς, Άννα Κουτσαφτίκη. Διανομή: Odeon.




ΠΕΡΗΦΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ ΚΑΙ ΖΟΜΠΙ: Η Λίζι ζει με τους γονείς της και τις αδερφές της. Όλα τα κορίτσια της οικογένειας χειρίζονται άψογα το σπαθί τους και μαθαίνουν πολεμικές τέχνες της Ανατολής. Καθώς η μητέρα της οικογένειας προσπαθεί να βρει γαμπρούς για τα κορίτσια, ένας περίεργος λοιμός πανούκλας σαρώνει την πόλη. Οι πεθαμένοι επιστρέφουν στην ζωή και επιτίθενται στους ζωντανούς. Ένας νέος άνδρας, ο κύριος Ντάρσι έρχεται να μείνει στην περιοχή και μία δυνατή έλξη φουντώνει ανάμεσα σε αυτόν και την Λίζι, όμως οι προκαταλήψεις και τα ζόμπι τους εμποδίζουν να γνωριστούν καλύτερα.

O Σεθ Γκρέιαμ Σμιθ, ο συγγραφέας των Dark Shadows και Αβραάμ Λίνκολν: Κυνηγός Βρυκολάκων, διασκευάζει το Περηφάνια και Προκατάληψη της Τζέιν Όστιν στην πλοκή του οποίου συμπεριλαμβάνει και στρατιές από ζόμπι τα οποία έχουν περικυκλώσει το οχυρωμένο Λονδίνο, τις κοντινές επαρχίες και τις εξοχικές επαύλεις των ευγενών. Η εκμάθηση πολεμικών τεχνών (κινέζικων από τους πιο φτωχούς - γιαπωνέζικων από την ανώτερη τάξη), για την αντιμετώπισή τους, αποτελεί ένα έξτρα μπόνους για την κινηματογραφική του διασκευή η οποία απευθύνεται προς το νεανικό, κυρίως, κοινό.

Αν και το σχέδιο πέρασε από πολλά χέρια, μάλλον ευτύχησε υπό την καθοδήγηση του Μπερ Στιρς (Igby Goes Down), ο οποίος σκηνοθετεί μια υποδειγματική ταινία εποχής, με ωραία παρακμιακή ατμόσφαιρα, εμπνευσμένες εικαστικές συλλήψεις, συμπαθείς χορογραφίες και ένα εξαιρετικό βρετανικό καστ με επικεφαλής την Λίλι Τζέιμς  (Σταχτοπούτα) και τον Σαμ Ρίλεϊ (Στον Δρόμο, Control). Εκεί που η ταινία χάνει πόντους, είναι στο κομμάτι που αφορά τα ζόμπι τα οποία παρόλο που δεν φαντάζουν και τόσο ξένα στο ύφος και στην κοινωνική διαστρωμάτωση της εποχής, ο κοινωνικοπολιτικός συμβολισμός τους - έτσι όπως πέρασε μέσα από τις ταινίες του Τζορτζ Ρομέρο (είτε ως την ανεγκέφαλη μάζα της σιωπηλής πλειοψηφίας, είτε ως θύματα κάποιων  εγκληματικών Ελίτ) - μένει εντελώς ανεκμετάλλευτος. Στην απαίτηση μάλιστα των παραγωγών να γίνει η ταινία κατάλληλη από 13, τα ζόμπι είναι ελάχιστα τρομακτικά και η εξόντωσή τους γίνεται κυρίως εκτός κάδρου και με την ψηφιακή ευκολία ενός βίντεο-παιχνιδιού. Κρίμα. Μια ευκαιρία για κάτι πολύ διασκεδαστικό και πιθανόν σπουδαίο, θυσιάστηκε προς όφελος του ταμείου.

Info: Περηφάνια και Προκατάληψη και Ζόμπι (Pride and Prejudice and Zombies). Αισθηματική Φαντασίας Εποχής. ΗΠΑ Βρετανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μπερ Στιρς. Παίζουν: Λίλι Τζέιμς, Σαμ Ρίλεϊ, Ντάγκλας Μπουθ, Τσαρλς Ντανς. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΟΙΔΙΠΟΔΑ: Ελλάδα, 1944. Σ` ένα ορεινό γερμανικό στρατόπεδο κοντά στους Δελφούς, ο διοικητής του, Ματίας Χότμαν, καθηγητής της κλασικής φιλολογίας πριν τον πόλεμο, αποφασίζει να χρησιμοποιήσει τους άνδρες του για να γυρίσει μία ταινία 16 χιλιοστών με θέμα την ιστορία του Οιδίποδα. Ένας νεαρός γερμανός στρατιώτης, ο Γκέφραϊτερ, αγρότης πριν τον πόλεμο, θα επιλεγεί για τον ρόλο του Οιδίποδα και μια όμορφη Ελληνίδα ηθοποιός θα παίξει την Ιοκάστη. Όλοι παθιάζονται τόσο με το εγχείρημα, που Γερμανοί και Έλληνες γίνονται φίλοι, προκαλώντας την οργή του πολεμοχαρούς υποδιοικητή. Όμως, ο πόλεμος συνεχίζεται και, ενώ η ομάδα βρίσκεται για γύρισμα στους Δελφούς, αντάρτες επιτίθενται στο γερμανικό στρατόπεδο. Οι Γερμανοί ξεκινούν για την πόλη και, θεωρώντας τους έλληνες ηθοποιούς εχθρούς, τους τοποθετούν στην αρχή της φάλαγγας.

Ενδιαφέρουσα διασκευή του μύθου του Οιδίποδα από τον Γερμανό σκηνοθέτη Ράινερ Ζιμόν που προβάλλεται για πρώτη φορά στην χώρα μας από την New Star. O Ράινερ Ζιμόν συγκαταλέγεται μαζί με τους Κόνραντ Βολφ και Φρανκ Μπάγιερ στους σημαντικότερους σκηνοθέτες της Λ.Δ της Γερμανίας. Είναι ο μόνος σκηνοθέτης από την Λ.Δ. της Γερμανίας που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου (Η γυναίκα και ο ξένος) 1985. Μετά το 1993 εργάστηκε κυρίως στην Λατινική Αμερική διευθύνοντας κινηματογραφικά εργαστήρια σε διάφορες χώρες. Πέρα από τη σκηνοθεσία, διδάσκει στην Ανώτατη Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης στο Πότσνταμ-Μπάμπελσμπεργκ, καθώς και στο Μόναχο, ενώ διοργανώνει εργαστήρια για νέους κινηματογραφιστές στον Ισημερινό.

Ιnfo: Η Περίπτωση του Οιδίποδα (Der Fall Ö). Δραματική. Γερμανία Ελλάδα 1991. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ράινερ Ζιμόν. Παίζουν: Τατιάνα Λύγαρη, Ματίας Χάμπιχ, Σεμπάστιαν Χάρτμαν, Χρήστος Τσάγκας. Διανομή: New Star.



εμφάνιση σχολίων