5
1
σχόλια
1651
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Η Εξαφάνιση της  Έλενορ Ρίγκμπι. Νυχτερινή Καταδίωξη. Babadook: Οι Σελίδες του Τρόμου. Η Υπόσχεση. Η Περίπτωση του Λαζάρου

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
9 Απριλίου 2015
Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΟΡ ΡΙΓΚΜΠΙ: ΕΚΕΙΝΗ: Ο Κόνορ και η Έλενορ, ένα κάποτε ευτυχισμένο ζευγάρι, είναι πια δυο ξένοι που προσπαθούν να καταλάβουν ο ένας τον άλλο, στον απόηχο μια τραγωδίας. Η Εξαφάνιση της Eleanor Rigby διερευνά την υποκειμενικότητα στις σχέσεις, παρακολουθώντας και τις δύο πλευρές στην ιστορία ενός ζευγαριού, καθώς προσπαθούν να επανακτήσουν τη ζωή και την αγάπη που είχαν κάποτε.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος Νεντ Μπένσον σκηνοθετεί την ιστορία ενός σχετικά ευκατάστατου νεαρού ζευγαριού από τη Νέα Υόρκη, στην κρίση που αντιμετωπίζει η σχέση τους μετά τον χαμό (εκτός οθόνης) του μικρού τους γιου. Πειραματιζόμενος και θέλοντας να είναι πιο σφαιρικός, γύρισε δύο ταινίες. Μία με την εκδοχή Εκείνης και μία με την εκδοχή εκείνου. Στην πραγματικότητα, υπάρχει και μια τρίτη ταινία, η Εκείνοι, η οποία συνδυάζει πιο περιεκτικά και τις δύο εκδοχές.

Η αφήγηση, παρά τα επί μέρους δραματικά ξεσπάσματα, στην πρώτη ετούτη εκδοχή από τη μεριά της Έλενορ, παραμένει «ευπρεπής», χαμηλών τόνων και μέσα στα «λογικά» και πολιτισμένα όρια μιας μορφωμένης νεαρής γυναίκας από τη Νέα Υόρκη. Η μητέρα της είναι Γαλλίδα, πρώην μουσικός κλασικής ορχήστρας, ο πατέρας της ακαδημαϊκός, η αδερφή της, χωρισμένη, πρώην ηθοποιός, ζει όπως και αυτή -κατά τη διάρκεια της «εξαφάνισής» της (από τη ζωή του Κόνορ)- στο πατρικό σπίτι. Θα γυρίσει στο πανεπιστήμιο, θα περιπλανηθεί άσκοπα στην πόλη παρέα με τις αναμνήσεις της, θα βρει τον Κόνορ στο κατόπι της, θα τον απωθήσει, μετά θα τον αναζητήσει εκείνη προσπαθώντας όσο μπορεί να «μαζέψει» τα κομμάτια της.

Τυπική ταινία της Νέας Υόρκης (σε μια παράδοση που ξεκινά από τον Γούντι Άλεν και φτάνει μέχρι τη Frances Ha), έχει πολλές «ψύχραιμες» συζητήσεις και ανταλλαγές απόψεων (κυρίως ανάμεσα στην Έλενορ, τα μέλη της οικογένειάς της και την ακαδημαϊκό, φίλη του πατέρα της, τα μαθήματα της οποίας παρακολουθεί), είναι cool και δεν της λείπει η ατόφια συγκίνηση και οι εξαιρετικοί πρωταγωνιστές. Η Τζέσικα Τσάστεϊν εξελίσσεται από ταινία σε ταινία σε μία από τις πιο εκλεκτές ηθοποιούς του αμερικανικού σινεμά. Είχαμε σχεδόν ξεχάσει πόσο καλός και αξιαγάπητος είναι ο Τζέιμς ΜακΑβόι και πόσο μας έχει λείψει ο Γουίλιαμ Χαρτ. Όμορφη, μελαγχολική καλοκαιρινή ατμόσφαιρα κι ένα εξαιρετικό σάουντρακ από τον Son Lux. Ενώ τόσο πολλά ελληνικά ονόματα είχαμε καιρό να δούμε σε τίτλους τέλους
ξένης ταινίας.

Info: Η Εξαφάνιση της Έλενορ Ρίγκμπι: Εκείνη (The Disappearance of Eleanor Rigby: Her). Αισθηματική Δραματική. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 9 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Νεντ Μπένσον. Παίζουν: Τζέιμς ΜακΑβοϊ, Τζέσικα Τσαστέιν, Νίνα Αριάντα, Βαϊόλα Ντέιβις, Γουίλιαμ Χαρτ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μπιλ Χέιντερ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.





ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΔΙΩΞΗ: Ο Τζίμι Κόνλον είναι ένας βιρτουόζος εκτελεστής του Μπρούκλιν, παλαιότερα γνωστός κι ως «νεκροθάφτης». Βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς ο καλύτερός του φίλος κι αφεντικό της μαφίας αρχίζει και πληρώνει τα λάθη του παρελθόντος. Συγχρόνως, ένας επίμονος ντετέκτιβ βρίσκεται στα χνάρια του και ο γιος του, τον οποίο έχει εγκαταλείψει χρόνια πριν, γίνεται στόχος δολοφονίας. Ο Τζίμι θα πρέπει μέσα σε μία νύχτα να διαλέξει πλευρά.

Ο ισπανικής καταγωγής Χοϊμέ Κολέτ-Σερά ξεκίνησε, όπως και η πλειοψηφία των νεαρών σκηνοθετών εδώ και δεκαετίες, από low budget ταινίες τρόμου (Το Σπίτι του Θανάτου-2005, Το Ορφανό-2009), για να καθιερωθεί -με τη βοήθεια του Λίαμ Νίσον- σε έναν σύγχρονο «μάστορα» των περιπετειών δράσης, με τα: Ο Άγνωστος (2011) και Non-Stop (2014). Η Νυχτερινή Καταδίωξη τους ξαναβρίσκει μαζί, σε άλλη μία αστυνομικής υφής περιπέτεια δράσης. Μαζί τους, ο πάντα στιβαρός και εξαιρετικός Εντ Χάρις (Appaloosa, Οι Ώρες, Ο Εχθρός προ των Πυλών, Pollock, The Truman Show).

H ταινία ξεκινάει σαν νεο-νουάρ της δεκαετίας του '70, από αυτά που οι δύο Σίντνεϊ (Λιούμετ και Πόλακ) της τότε εποχής έφτιαχναν μικρά, αξεπέραστα αριστουργήματα, για να καταλήξει, στο δεύτερο μέρος, σε μία τυπική ταινία καταδίωξης, στο γνωστό στυλ του σκηνοθέτη (και της δεκαετίας στης οποίας τη μέση βρισκόμαστε). Η αλήθεια είναι ότι τα καταφέρνει καλύτερα στο «τρέξιμο» παρά στις δραματικές σκηνές, οι οποίες σώζονται χάρη στην απαράμιλλη μαεστρία των πρωταγωνιστών του. Εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας, από τον γερμανικής καταγωγής, Μάρτιν Ρούε (Control), ο οποίος «κοιτάζει» τη Νέα Υόρκη με ατμοσφαιρικό και ιδιόμορφο τρόπο.

Ιnfo: Νυχτερινή Καταδίωξη (Run All Night). Αστυνομική Περιπέτεια Δράσης. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Χαϊμέ Κολέτ-Σερά. Παίζουν: Λίαμ Νίσον, Εντ Χάρις, Τζόελ Κίναμαν, Βίνσεντ Ντ' Ονόφριο, Μπόιντ Χόλμπρουκ, Τζένεσις Ροντρίγκεζ, Common. Διανομή: Tanweer.




BABADOOK: ΟΙ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ: 6 χρόνια μετά τον θάνατο του συζύγου της, η Amelia τα έχει παντελώς χαμένα. Αδυνατεί να πειθαρχήσει τον 6χρονο γιο της Samuel τον οποίο, παράλληλα, της είναι εξαιρετικά δύσκολο να αγαπήσει. Στα όνειρα του Samuel πρωταγωνιστεί ένα τέρας. Ο μικρός πιστεύει πως το τέρας έρχεται για να σκοτώσει τα δύο εναπομείναντα μέλη της οικογένειας. Ένα περίεργο βιβλίο με τίτλο The Babadook εμφανίζεται μυστηριωδώς στο σπίτι τους. Ο Samuel είναι απόλυτα πεπεισμένος πως ο Babadook είναι το πλάσμα που βλέπει στα όνειρά του. Η μητέρα του στην αρχή τον αποπαίρνει, αλλά σύντομα θα αντιληφθεί πως μια απόκοσμη οντότητα, όντως, προσπαθεί να τους κυριεύσει.

Η στήλη έχει αναφερθεί πολλές φορές στη σπουδαιότητα των ταινιών του Φανταστικού και στον τρόπο με τον οποίο σε κάθε εποχή (είτε από προοδευτική, είτε από συντηρητική μεριά) αντικατοπτρίζουν τους συλλογικούς ή ατομικούς φόβους της κάθε εποχής. Ο Babadook της Αυστραλής Τζένιφερ Κεντ είναι μία από τις «ευτυχείς» περιπτώσεις ολοκληρωμένης ταινίας τρόμου, όπου η απώλεια της οικογενειακής ισορροπίας μετά τον χαμό του πατέρα (με τρόπο που γεμίζει ενοχές τα δύο εναπομείναντα μέλη), αλλά και η σεξουαλική στέρηση της συζύγου του μετουσιώνονται σε έναν υποσυνείδητο «μπαμπούλα» που καταδυναστεύει τη ζωή τους.

Κι ενώ στο πραγματικά επώδυνο πρώτο μέρος, η συμπεριφορά του μικρού Σάμιουελ μας προϊδεάζει για μια τυπική ιστορία τρόμου, για τον ενδόμυχο φόβο των ενηλίκων για μια νέα γενιά που δεν καταλαβαίνουν και που τους τρομάζει, η μετατροπή του στο δεύτερο μέρος, από θύτη σε θύμα, μας βρίσκει σχεδόν απροετοίμαστους.

Ακόμα κι αν η εκπληκτικά αγωνιώδης ατμόσφαιρα του πρώτου μισού, η οποία «παίζει» με τους ήχους, το ασπρόμαυρο ντεκόρ του σπιτιού και την αντισυμβατικότητα της συμπεριφοράς του μικρού αγοριού, αναλώνεται στο δεύτερο μέρος, σε μία σειρά από γνωστά τρικ τα οποία μοιάζουν περισσότερο σαν φόρος τιμής σε κλασικές ταινίες του είδους (Η Λάμψη, Εξορκιστής, Το Πνεύμα του Κακού, The Amityville Horror-1979, Ο Εφιάλτης στον Δρόμο με τις Λεύκες), ο Babadook καταφέρνει να ξεχωρίσει από τον σωρό των πανομοιότυπων ταινιών των τελευταίων χρόνων, οι οποίες προορίζονται κυρίως για multiplex και home viewing κατανάλωση. Ταινία δωματίων και χαρακτήρων, επιφυλάσσει ένα ειρωνικά χιουμοριστικό τέλος για τους ενδόμυχους φόβους μας και δίνει την ευκαιρία στην Έσι Ντέιβις και στον μικρό Νόα Γουάιζμαν για δύο συνταρακτικές ερμηνείες.

Για την ιστορία, η Αυστραλία δεν έπαψε ποτέ να μας εκπλήσσει με λιγοστές αλλά εξαιρετικές ταινίες τρόμου και φαντασίας. Από Τα Αυτοκίνητα που Έφαγαν το Παρίσι, Το Μυστικό του Βράχου των Κρεμασμένων, Το Τελευταίο Κύμα (όλα) του Πίτερ Γουέιαρ (The Truman Show) και το Long Weekend του Κόλιν Έγκλεστον της δεκαετίας του '70, μέχρι τα Rasorback (1984), Wolf Creek (2005), Rogue (2007), Van Diemens Land (2009) και το αριστουργηματικό Snowtown (2011), το οποίο δεν έφτασε ποτέ στη χώρα μας.

Ιnfo: Babadook: Οι Σελίδες του Τρόμου (The Babadook). Τρόμου. Αυστραλία 2013. Πρεμιέρα: Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Τζένιφερ Κεντ. Παίζουν: Έσι Ντέιβις, Νόα Γουάιζμαν, Ντάνιελ Χένσαλ, Χέιλι Μακίλνεϊ, Μπάρμπαρα Γουέστ. Διανομή: Feelgood Entertainment.




Η ΥΠΟΣΧΕΣΗ: Η Υπόσχεση βασίζεται στην ομώνυμη βραβευμένη με Πούλιτζερ ποιητική συλλογή του ποιητή CK (Charles Kenneth) Williams. Η ταινία συνδυάζει προσαρμογές 11 ποιημάτων και πεζών για να δημιουργήσει ένα ποιητικό οδικό ταξίδι μέσα από τη ζωή του CK Williams: την παιδική ηλικία και την εφηβεία του ποιητή στο Ντιτρόιτ της δεκαετίας του '40 και του '50, έως τις αρχές των '80s. Τον συναντάμε να προετοιμάζεται για μία ανάγνωση του TAR στη Νέα Υόρκη, καθώς οδεύει τις νύχτες του αγωνιζόμενος να γράψει νέα ποιήματα, στοιχειωμένος από τις αναμνήσεις του παρελθόντος.

Άλλο ένα από τα αμφιλεγόμενα project του πολυτάλαντου και «ανήσυχου» Τζέιμς Φράνκο, το οποίο επιστρατεύει 11 διαφορετικούς σκηνοθέτες για να μεταφέρουν στο σινεμά ένα είδος βιογραφίας για έναν από τους αγαπημένους του ποιητές, μέσα από τα ποιήματά τα οποία διαβάζει είτε ο ίδιος ο CK, είτε ο Φράνκο, ο οποίος τον υποδύεται.

Αν και το ύφος είναι σχετικά ενιαίο, διαθέτει ατμοσφαιρική φωτογραφία, εξαιρετικό σάουντρακ και μια σειρά από γνωστούς και άγνωστους πρωταγωνιστές, δεν παύει να έχει περιορισμένο ενδιαφέρον, καθώς υιοθετεί μια αλά Τέρενς Μάλικ (Το Δέντρο της Ζωής) μανιέρα όμορφων ποιητικών εικόνων και ασύνδετων περιστατικών, τα οποία αποδραματοποιούν τα γεγονότα της ζωής του Γουίλιαμς. Εικαστικά εξαιρετικό, συγκινεί σποραδικά και ειδικότερα στην εικονογράφιση των επεισοδίων από την παιδική του ηλικία.

Ιnfo: Η Υπόσχεση (TAR / The Color of Light). Ποιητική Βιογραφία. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου. Διάφοροι Σκηνοθέτες. Παίζουν: T,K, Γουίλιαμς, Τζέιμς Φράνκο, Μίλα Κούνις, Τζέσικα Τσάστειν, Μπρούς Κάμπελ, Ζακ Μπράφ, Χένρι Χόπερ, Δημήτριος Αναστασίου. Διανομή: Hollywood Entrtainment.




Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ: Μια ομάδα φοιτητών ιατρικής έχουν βρει τον τρόπο να επαναφέρουν νεκρούς στη ζωή. Όταν μια από αυτούς, η Ζόι, πεθαίνει, η ομάδα προσπαθεί να κάνει πράξη τα πειράματα που ως τώρα είχαν ως αντικείμενο ζώα, ώστε να την αναστήσει. Ενώ τα καταφέρνουν, κανείς δεν είναι σίγουρος ότι αυτή στο πλάι τους είναι η Ζόι και μάχονται πλέον για τη ζωή τους, προσπαθώντας και να την περιορίσουν στο εργαστήριο πριν είναι πολύ αργά.

Οι Flatlinners (1990) συναντούν τη Lucy της ταινίας του Μπεσόν, τον Φρανκενστάιν της Μέρι Σέλεϊ και το Pet Cemetery του Στίβεν Κινγκ, σε μια low budget ταινία τρόμου που πήγε πολύ καλά στα ταμεία των κινηματογράφων στις ΗΠΑ. Κι αν η θεματική πρωτοτυπία -όπως δείχνει και πιο πάνω ο Babadook- δεν είναι εδώ το ζητούμενο, η σκηνοθετική προσέγγιση δεν έχει τίποτα το διαφορετικό από το επιεικώς αναμενόμενο σε τέτοιες περιπτώσεις. Ικανοποιητική για το είδος της, θα προσελκύσει τους νεαρούς θεατές, χάρη και στους σχετικά γνωστούς πρωταγωνιστές της. Την Ολίβια Γουάιλντ του Rush και των τηλεοπτικών In Time & House M.D. και τον Μαρκ Ντουπλέ του Zero Dark Thirty και των τηλεοπτικών The League, Wedlock & Togetherness.

Ιnfo: Η Περίπτωση του Λαζάρου (The Lazarus Effect). Τρόμου. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γκελμπ. Παίζουν; Ολίβια Γουάιλντ, Μαρκ Ντουπλέ, Ίβαν Πίτερς, Σάρα Μπόλγκερ, Ντόναλντ Γκλόβερ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.


εμφάνιση σχολίων