Τι κι αν η χώρα αγωνίζεται με την κρίση του χρέους; Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας ακόμα κερδίζουν περιουσίες
DOC TV
21 Μαΐου 2013
Το Ob River είναι το πρώτο πλοίο που ταξίδεψε από τα παγωμένα νερά βόρεια της Σιβηρίας μέχρι την Ιαπωνία, μεταφέροντας υγροποιημένο φυσικό αέριο -το οποίο είναι πολύ φθηνότερο από το πετρέλαιο και απαραίτητο σε υπερ-αναπτυσσόμενες χώρες, όπως η Κίνα και η Ινδία, όπου χρειάζεται να κρατήσουν τα επίπεδα της μόλυνσης όσο πιο χαμηλά γίνεται. Αυτά σκεφτόταν ο έλληνας μεγιστάνας της ναυτιλίας, Γιώργος Προκοπίου, ιδιοκτήτης της εταιρείας Dynagas, και οι υπολογισμοί του ήταν όλοι σωστοί.
Το ταξίδι του Ob River είναι ένα δέιγμα για τη διορατικότητα και την παγκόσμια εμβέλεια της ελληνικής ναυτιλίας. Η χώρα των 11 εκατ. είναι ναυτιλιακή υπερδύναμη τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο στόλος ελληνικής ιδιοκτησίας αποτελείται από 3.428 πλοία, συνολικού ύψους 245 εκατ. τόνων νεκρού βάρους. Αυτό ισοδυναμεί με το 15,6% της μεταφορικής ικανότητας ολόκληρου του παγκόσμιου στόλου.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες απέχουν από τα στερεότυπα της κρίσης, σύμφωνα με τα οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις αργοπεθαίνουν. «Οι ναυτιλιακές είναι ανταγωνιστικές σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. Οι οικογενειακές δομές τους είναι απαραίτητη πηγή δύναμης και όχι αδυναμίας. Και είναι αμετανόητοι υποστηρικτές της ελεύθερης αγοράς όταν πρόκειται για το διηπειρωτικό θαλάσσιο εμπόριο, ενώ στην Ελλάδα, οι περισσότερες βιομηχανίες αγωνίζονται να επιβιώσουν κάτω από το βάρος των υπερβολικών ρυθμίσεων και των εμποδίων στον ανταγωνισμό».
Για την ελίτ της ελληνικής ναυτιλίας όμως, η προνομιακή φορολογική μεταχείριση που απολαμβάνει εδώ και δεκαετίες είναι υπό απειλή. «Πολλές φορές αμφισβητείται ακόμα και επιθετικά, ιδίως από την αριστερά και την ΕΕ της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Οι έλληνες πολιτικοί προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή από τις αποτυχίες τους και να ικανοποιήσουν τη λαϊκή απαίτηση να πληρώσουν οι πλούσιοι το δικό τους μερίδιο» αναφέρει το δημοσίευμα. «Οι ελβετικοί τραπεζικοί λογαριασμοί των πλοιοκτητών έχουν διαρρεύσει στα μέσα ενημέρωσης και ορισμένοι από αυτούς έχουν ερευνηθεί από τις φορολογικές αρχές».
Κανένας δεν έχει κατηγορηθεί για κανένα αδίκημα, γράφουν οι Times. Όμως το νέο κλίμα έχει οδηγήσει σε μερικές αλλαγές: τα ποσοστά φόρου που καταβάλλονται από τις ναυτιλιακές εταιρείες με βάση στο λιμάνι του Πειραιά, αυξήθηκαν για σκάφη εισηγμένα σε ξένα νηολόγια. Επιβλήθηκαν επίσης έκτακτες εισφορές 6-10% για την περίοδο 2012-15 στο ξένο συνάλλαγμα που εισάγεται στον Πειραιά από όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες. «Η απόφαση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να μην αντιταχθούν σε αυτήν την κίνηση ίσως σχετίζεται με τις ανησυχίες τους σχετικά με μια μελλοντική κυβέρνηση αριστεράς», αναφέρει το δημοσίευμα, περιγράφοντας με ζωηρά χρώματα την «παγωμάρα» που είχε πέσει την προηγούμενη άνοιξη στα γραφεία των εφοπλιστών, μόνο με την προοπτική της ανόδου της αριστεράς.
Πηγή: Time
εμφάνιση σχολίων