H ετήσια έκθεση του Ινστιτούτου του Reuters για την Ψηφιακή Ενημέρωση, που καλύπτει 46 χώρες και σχεδόν το σύνολο της Ε.Ε.
Η πανδημία του κορονοϊού προκάλεσε δίψα για αξιόπιστες ειδήσεις σε μια περίοδο παγκόσμιας κρίσης και μια σαφής πλειονότητα ανθρώπων επιθυμεί οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί να είναι αμερόληπτοι και αντικειμενικοί, ανακοίνωσε το Ινστιτούτο Reuters για την Μελέτη της Δημοσιογραφίας.DOCTV.GR | UNSPLASH
24 Ιουνίου 2021
Ωστόσο η δίψα αυτή δεν φαίνεται να ικανοποιείται στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση του Ινστιτούτου του Reuters για την Ψηφιακή Ενημέρωση, που καλύπτει μέσω ερηματολογίων 46 χώρες, μεταξύ τους σχεδόν το σύνολο της ΕΕ.
Στο τμήμα της που αφορά την Ελλάδα, οι συντάκτες της έκθεσης αναφέρονται μεταξύ άλλων στα εξής χαρακτηριστικά της ελληνικής ψηφιακής αγοράς ενημέρωσης:
• Κατακερματισμός: Ο μέσος Έλληνας συμμετέχων στην έρευνα δήλωσε ότι χρησιμοποιεί περισσότερες ψηφιακές πηγές ενημέρωσης από οποιονδήποτε άλλον στις 46 χώρες που συμμετείχαν, πλην της Κένυας, σαφής ένδειξη για το επόμενο χαρακτηριστικό,
• Έλλειψη αξιοπιστίας: Μόλις 32% εμπιστεύεται εν γένει τις ειδήσεις στα ψηφιακά ΜΜΕ (χαμηλότερο ποσοστό στην ΕΕ μετά το 30% Γαλλίας και Ουγγαρίας) και ακόμη χειρότερα, μόλις 12% πληρώνει για αυτή την ψηφιακή ενημέρωση. Παρότι τα τεράστια οικονομικά προβλήματα στα ΜΜΕ είναι ευρέως γνωστά στην κοινή γνώμη, 32% μόνο προβληματίζεται για την έλλειψη οικονομικής αυτάρκειας των ΜΜΕ και μόλις 27% θεωρεί ότι πρέπει να λαμβάνουν ενίσχυση από την κυβέρνηση. Αυτός είναι και ο λόγος που η κατά 73% διείσδυση των ψηφιακών μέσων στην ενημέρωση, αφορά κυρίως τα
• Social Media: Από αυτά ενημερώνεται το 69%, με το 37% να μεταδίδει το ίδιο τις ειδήσεις μέσω social media και email. Οι 3για ειδήσεις είναι: 52% Facebook, 33% Youtube, 23% Messenger, 23% Viber, 15% Instagram, 12% Twitter.
Στις παθογένειες που περιγράφει η έκθεση περιλαμβάνονται:
• Εξάρτηση από την κυβέρνηση: Το Reuters θυμίζει ότι 54% των πολιτών εναντιώνεται στις κρατικές ενισχύσεις ΜΜΕ όπως αυτή για το «Μένουμε Σπίτι», θυμίζοντας ότι σε πάνω από τις μισές περιπτώσεις για τους 1.232 ωφελούμενους οργανισμούς, δόθηκε σε όχι πιστοποιημένα ΜΜΕ. Την ίδια ώρα, αναφέρεται τόσο στην δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι τα social media είναι «απειλή για τη Δημοκρατία», όσο και στις μομφές εναντίον του ότι προσπαθεί να απαξιώσει πηγές πληροφόρησης που δεν μπορεί να ελέγξει.
• Εμπλοκή των ΜΜΕ στην πολιτική σκηνή: Σημειώνεται η πάγια μομφή της εκάστοτε αντιπολίτευσης στον τρόπο που τα κρατικά ΜΜΕ καλύπτουν τις θέσεις της και η πολιτική σύγκρουση στην προσπάθεια να ρυθμιστεί το τηλεοπτικό τοπίο.
• Εμπλοκή μεγάλων συμφερόντων στα ΜΜΕ: Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην απόκτηση πολλών ιστορικών τίτλων, παραδοσιακών και ψηφιακών, από τον Βαγγέλη Μαρινάκη, χωρίς νύξη για την εμπλοκή του με την ελληνική Δικαιοσύνη.
• #Metoo: Αξιοσημείωτη είναι η επισήμανση ότι σε αντίθεση με άλλες χώρες, στην Ελλάδα τα ΜΜΕ φαίνεται να καλύπτουν μεν τις αποκαλύψεις που αφορούν σεξουαλική παρενόχληση, βιασμούς κτλ., χωρίς αντίστοιχο κύμα αποκαλύψεων στον δικό τους, δημοσιογραφικό κόσμο και χωρίς ερευνητικά ρεπορτάζ που να εμβαθύνουν περισσότερο στις αποκαλύψεις που έχουν πραγματοποιηθεί από άλλα πρόσωπα.
Via
εμφάνιση σχολίων