Οι μαθητές κινδυνεύουν να μετατραπούν σε ανήλικους κακοπληρωμένους τεχνίτες με ειδικότητες που θα ζητά κάθε φορά η αγορά εργασίας. Από την Άννα Ανδριτσάκη
Μεταρρύθμιση στην επαγγελματική εκπαίδευση προκειμένου να φύγουν ακόμη νωρίτερα από το σχολείο οι μαθητές και να μετατραπούν σε ανήλικους κακοπληρωμένους τεχνίτες με ειδικότητες που θα ζητά κάθε φορά η αγορά εργασίας. Στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, στα μαρμαράδικα ή σε καραβομαραγκοδουλειές υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις, είπε ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, Γιώργος Βούτσινος. Πεδίον δόξης λαμπρό, λοιπόν, ανοίγει για τα 15χρονα ή επισήμως για το «Επίπεδο 3» (από τα 8 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων), το επίπεδο της μεταγυμνασιακής κατάρτισης, που ξαφνικά έγινε κρίσιμο. Στην άλλη άκρη, θα βρίσκεται το Πρότυπο ΕΠΑΛ, επίσης ξαφνικά αναγκαίος θεσμός που πρέπει να καπελώσει τα κανονικά ΕΠΑΛ.DOCTV.GR
24 Νοεμβρίου 2020
«Είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχουμε δομές στο Επίπεδο 3», είπε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, χθες, στην παρουσίαση του σχεδίου νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση το οποίο από χθες τέθηκε σε διαβούλευση και σχεδιάζεται να ψηφιστεί πριν από τα Χριστούγεννα. Και επειδή πρέπει να υπάρξει, λέει, συντονισμός με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, δημιουργείται τώρα. Δεν διευκρίνισε γιατί το περιβόητο «Επίπεδο 3» πρέπει να αφορά ανήλικα παιδιά που απομακρύνονται από το σχολείο, γιατί ντε και καλά πρέπει να θεσμοθετηθεί η πρόωρη κατάρτιση και η ανήλικη Μαθητεία. Άλλωστε, υπάρχουν σχολές Επιπέδου 3 που αφορούν αποφοίτους γυμνασίου οι οποίοι όμως είναι ενήλικοι.
Γιατί πρέπει να πέσει τόσο χαμηλά το όριο ηλικίας στον Σκαραμαγκά; Γιατί πρέπει να σπρωχτούν βίαια στα 15 τους χρόνια μακριά από το σχολείο, από το επαγγελματικό σχολείο το οποίο, επίσης ξαφνικά, αποφασίστηκε να γίνει πιο απαιτητικό, με πολλά εξεταζόμενα μαθήματα, με Τράπεζα Θεμάτων (!) και εν γένει αυξημένης δυσκολίας; Γιατί το δίλημμα πρέπει να είναι ή ανήλικη μαθητεία ή ιδιωτικά ΙΕΚ, που θα είναι σαφώς πιο εύκολα από τα ΕΠΑΛ; Γιατί πρέπει και η επαγγελματική εκπαίδευση να γίνει τόσο ακριβή για τις οικογένειες;
Το βέβαιο είναι ότι προτιμήθηκε και σε αυτόν τον χώρο η δημιουργία ανισοτήτων και πολλών ταχυτήτων, αντί μιας καθολικής αναβάθμισης
«Το Επίπεδο 3 είναι το επίπεδο του τεχνίτη», είπε ο κ. Βούτσινος, προσπαθώντας να εξηγήσει την ξαφνική σπουδή για κατάρτιση των ανηλίκων, ενώ επικαλέστηκε και τη μαθητική διαρροή, η οποία –στην πραγματικότητα– δεν υπάρχει από το γυμνάσιο στο λύκειο. Τουναντίον, τώρα επιδιώκεται και θα αυξηθεί. Είπε κι άλλα ωραία ο γενικός: «Πρόκειται για μια δυνατότητα, μια ευκαιρία. Αν θέλουν μπορούν να συνεχίσουν. Έχουν το δικαίωμα εγγραφής στη Β’ Λυκείου».Δηλαδή, μας λέει ότι, ενώ θα στηθεί ολόκληρη επιχείρηση απομάκρυνσης από το σχολείο, εντελώς ξαφνικά και μαγικά θα εμφυσηθεί στα ίδια παιδιά, αν όχι η αγάπη για λίγη μόρφωση παραπάνω, τουλάχιστον η φιλοδοξία για καλύτερη επαγγελματική εκπαίδευση. Και για την ακρίβεια, θα προτιμήσουν το δημόσιο ΕΠΑΛ, έχοντας χάσει ήδη δυο χρονιές, και όχι το ιδιωτικό. Και το δημόσιο θα είναι το κανονικό και όχι το Πρότυπο, το οποίο απευθύνεται άγνωστο, ακόμα, σε ποιους φιλόδοξους τεχνίτες και θα προτιμηθεί για άγνωστους ακόμα λόγους από εκείνους. Το βέβαιο είναι ότι προτιμήθηκε και σε αυτόν τον χώρο η δημιουργία ανισοτήτων και πολλών ταχυτήτων, αντί μιας καθολικής αναβάθμισης.
Βέβαια, πολλά από τα εξαγγελθέντα δεν είναι καινούργια. Σε ό,τι αφορά την κατάρτιση ανηλίκων, ουσιαστικά επανέρχονται οι περιβόητες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης που δημιουργήθηκαν επί Αρβανιτόπουλου, οι οποίες απέτυχαν παταγωδώς. Τότε ήταν ΣΕΚ, τώρα είναι ΕΣΚ. Ακόμα κι αυτός ο «ολιστικός», όπως επισημάνθηκε, χαρακτήρας της μεταρρύθμισης έχει επινοηθεί και εφαρμοστεί από το 2016. Το ίδιο και τα κονδύλια της μεταρρύθμισης. Δεν εξασφαλίστηκαν τώρα. Εντάσσονται στο γνωστό σχετικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ που «τρέχει» από το 2016 και θα συνεχίσει μέχρι το 2023.
Μέχρι που ετοιμάζεται και το επόμενο σχέδιο νόμου για τα αστυνομικά σώματα στα Πανεπιστήμια. Τι κι αν οι διοικήσεις έχουν πει «όχι»;
Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ) θα περιλαμβάνει τα εξής επίπεδα:- Επίπεδο 3: Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) και Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του ΟΑΕΔ.
- Επίπεδο 4: Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τα Λύκεια των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων (ΕΝΕΕΓΥ-Λ).
- Επίπεδο 5: Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και το Μεταλυκειακό Ετος - Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
Η εποπτεία και συνολικά η ευθύνη θα ανήκει πλέον στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης (ΓΓΕΕΚ & ΔΒΜ). Η μείωση της κεντρικής ευθύνης θα γίνει με τη δημιουργία δύο συμβουλίων: Α) το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ) με συμμετοχή κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων, Β) το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ) σε κάθε περιφέρεια της χώρας.
Ανοιχτό αλλά όχι και σίγουρο το ενδεχόμενο να υπάρξουν έκτακτες διευκολύνσεις για τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών λόγω της πανδημίας. Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της πανδημίας, είπε χθες η κ. Κεραμέως. Αν χρειαστεί, ίσως γίνουν «προσαρμογές» σε ύλη ή άλλα δεδομένα των πανελλαδικών. Παρ’ όλα αυτά, ξαφνικά ζητεί δηλώσεις συμμετοχής στις πανελλαδικές ώς τις 30 Νοεμβρίου. Το μόνο που διευκρίνισε είναι ότι δεν θα εφαρμοστεί βάση εισαγωγής από φέτος, ενώ επανέλαβε ότι δεν θα είναι οριζόντια όταν θεσπιστεί. Κάθε ίδρυμα, τη βάση που θέλει σε μάθημα της επιλογής του.
Κατά τ’ άλλα, όλα πάνε καλά. Μέχρι που ετοιμάζεται και το επόμενο σχέδιο νόμου για τα αστυνομικά σώματα στα Πανεπιστήμια. Τι κι αν οι διοικήσεις έχουν πει «όχι»; Η ίδια θα συνεχίσει τον διάλογο αλλά και τη συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη... Τέλος, δήλωσε ικανοποιημένη για την πορεία της τηλεκπαίδευσης, αναφερόμενη σε όσα έγιναν όλο το καλοκαίρι: ενίσχυση υποδομών, ενίσχυση Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, παροχή εξοπλισμού, επαφές με παρόχους (βλ. Cisco), επιμόρφωση εκπαιδευτικών κ.ά. Και κάπως έτσι φτάσαμε σε οικογένειες με γενικό νευρικό κλονισμό, εράνους και τηλεπαζάρια μεταχειρισμένων ψηφιακών συσκευών κ.λπ. Συγκλονιστική επιτυχία!
Πηγή: ΕφΣυν
Διαβάστε επίσης:
11 Έλληνες στη λίστα των επιστημόνων με τη μεγαλύτερη ερευνητική επιρροή
Ηθοποιοί στο φανταστικό έργο της τηλεκπαίδευσης
εμφάνιση σχολίων