«Το τεστ πέρα από τον διαγνωστικό του χαρακτήρα έχει κατ’ εξοχήν λειτουργία προληπτική για τη διασπορά της νόσου. Επομένως δεν τίθεται θέμα κόστους». Η καθηγήτρια επιδημιολογίας Αθηνά Λινού αναλύει τα λάθη που γίνονται
Πληθαίνουν οι φωνές που θέτουν ως ζήτημα μείζονος σημασίας την συνταγογράφηση των τεστ κορονοϊού, ενώ τελευταία αναφορά από κυβερνητικά χείλη σχετικά με το θέμα ήταν η από 20 Οκτωβρίου δήλωση του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια ότι “η μη συνταγογράφηση του τεστ είναι σύσταση των ειδικών”. Μετά τον ΣΥΡΙΖΑ και το Κίνημα Αλλαγής, και με ανακοίνωσή της η Ένωση Ασθενών Ελλάδας ζητά από την κυβέρνηση την συνταγογράφηση, αναφέροντας ότι “με βάση την επιδημιολογική εικόνα των τελευταίων ημερών, πλέον δεν πρόκειται απλά για μία αναγκαιότητα, αλλά για ένα προφανές και κατεπείγον μέτρο που η κυβέρνηση όφειλε ήδη να έχει εφαρμόσει”.PRESS | PHOTO: PEXELS
5 Νοεμβρίου 2020
Στο ίδιο μήκος κύματος αλλά με ισχυρή επιστημονική τεκμηρίωση, η καθηγήτρια επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αθηνά Λινού, μιλώντας στο tvxs.gr, υποστηρίζει ότι η συνταγογράφηση του τεστ είναι εντελώς απαραίτητο εργαλείο στη συνολική στρατηγική αντιμετώπισης της πανδημίας.
Για την κα. Λινού η συνταγογράφηση του τεστ είναι εντελώς απαραίτητη για δύο λόγους: Πρώτον, για να ξέρουμε ποιος νοσεί ώστε να λαμβάνει έγκαιρα τη θεραπεία. “Απ’ όσα μπορούμε να γνωρίζουμε έως τώρα, όσο πιο γρήγορα κάποιος λάβει κάποια μορφή θεραπείας, έστω παρηγορητικής, τόσο καλύτερη θα είναι η εξέλιξη της υγείας του” σημειώνει η κα. Λινού. “Όμως ακόμα πιο σημαντικός λόγος είναι η προληπτική λειτουργία του τεστ. Όσο νωρίτερα μάθει κάποιος ότι είναι θετικός, τόσο πιο γρήγορα θα μπορέσει να απομονωθεί, να ιχνηλατηθούν οι επαφές που είχε, κι έτσι να μπει ένας έλεγχος στην εξάπλωση της πανδημίας” υπογραμμίζει.
Πρέπει να λυθεί το θέμα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να υπάρξει καλύτερη πρόνοια για την μη διασπορά του ιού στα σχολεία, η εξ’ αποστάσεως εργασία πρέπει να φτάσει σε ποσοστό 80%
Όμως η κα. Λινού θέτει και την παράμετρο της κοινωνικής δικαιοσύνης: “Είναι βασικό δικαίωμα οποιουδήποτε ασφαλισμένου να μπορεί να διαγνωσθεί αν υπάρχει υποψία κάποιας νόσου”.Στον αντίλογο σύμφωνα με τον οποίο ο αριθμός των διαθέσιμων τεστ είναι περιορισμένος κι έτσι το Κράτος πρέπει να έχει τον έλεγχο των τεστ που γίνονται, η κα. Λινού απαντά: “Όντως το Κράτος πρέπει να έχει έλεγχο των τεστ, όμως όταν κάποιος χρειάζεται να κάνει τεστ πρέπει να μπορεί να το κάνει δωρεάν. Κι αν υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις ή οδηγίες σχετικά με την ανάγκη να γίνουν κάποια τεστ, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό που συμβαίνει στα σχολεία, τότε θα πρέπει να διευκολύνονται οι άνθρωποι να κάνουν το τεστ” σημειώνει η καθηγήτρια.
Όσον αφορά στον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων τεστ, η κα. Λινού λέει: “Δε νομίζω ότι υπάρχει σοβαρό ζήτημα διαθεσιμότητας αλλά σίγουρα είναι ένα ακριβό τεστ. Πρέπει να καταλάβουμε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε έναν τεράστιο κίνδυνο δημόσιας υγείας. Δωρεάν δεν μπορούμε να πετύχουμε τον έλεγχο της πανδημίας. Οπωσδήποτε θα υπάρξουν κόστη. Το κόστος όμως είναι μικρότερο από αυτό που θα προκύψει αν τελικά δεν πάρουμε μέτρα πρόληψης. Το τεστ είναι ένα τέτοιο μέτρο, αφού πέρα από τον διαγνωστικό του χαρακτήρα έχει κατ’ εξοχήν λειτουργία προληπτική για τη διασπορά της νόσου. Επομένως δεν τίθεται θέμα κόστους. Εξάλλου μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν εξίσου ακριβές διαγνωστικές και προληπτικές εξετάσεις οι οποίες συνταγογραφούνται όπως για παράδειγμα η μαστογραφία, το τεστ Παπανικολάου ή οι αξονικές και μαγνητικές τομογραφίες για τα μυοσκελετικά νοσήματα”.
Η κα. Λινού εντοπίζει έλλειμμα στρατηγικής πάνω στον έλεγχο της νόσου: “Τρανταχτό παράδειγμα λόγω της έλλειψης συστηματικών τεστ είναι το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, όπου πιστέψαμε ότι είχαμε ελάχιστα κρούσματα και μέσα σε 15 ημέρες δημιουργήθηκε αυτή η τεράστια κρίση γιατί στην πραγματικότητα τα κρούσματα ήταν πολύ περισσότερα αλλά δεν τα ξέραμε” υπογραμμίζει.
Περισσότεροι έλεγχοι, αύξηση της τηλεργασίας και οικονομική κάλυψη στους ημερομίσθιους για να τηρούν την καραντίνα. Στην ερώτηση του τί πρέπει να γίνει αυτή τη στιγμή, με τα κρούσματα να έχουν εκτοξευθεί στις περισσότερες περιοχές της χώρας, η καθηγήτρια επιδημιολογίας δίνει τους άξονες στους οποίους πρέπει να δοθεί εξαιρετική σημασία:
“Πρώτον πρέπει να λυθεί το θέμα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεύτερον, πρέπει να υπάρξει καλύτερη πρόνοια για την μη διασπορά του ιού στα σχολεία, με αύξηση των αποστάσεων και συνεχή εξαερισμό των χώρων. Τρίτον, η εξ’ αποστάσεως εργασία πρέπει να φτάσει σε ποσοστό 80 ή και 90% εκεί που είναι εφικτό. Επίσης πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε να καλύπτονται οι αποδοχές που αντιστοιχούν σε 15-20 ημερομίσθια όσων ημερομισθίων υπαλλήλων εντοπίζονται θετικοί κι έτσι απερίσπαστοι να τηρούν κατα γράμμα την καραντίνα”.
“Τέλος είναι απαραίτητη η συνεχής επίβλεψη και η διενέργεια ελέγχων σε ομάδες του πληθυσμού που εξ’ ανάγκης συνωστίζονται, όπως για παράδειγμα στις ένοπλες δυνάμεις, στις φυλακές, καταυλισμούς, κοιτώνες διανυκτέρευσης αστέγων. Οπουδήποτε υπάρχουν πολλοί άνθρωποι μαζί πρέπει να γίνεται έλεγχος με συστηματικό τρόπο για να αποφύγουμε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό εστίες τεράστιας διασποράς”, τονίζει η κα. Λινού.
Διαβάστε επίσης:
Κορωνοϊός: πόσο διαρκεί η ανοσία μετά τη λοίμωξη;
Μπιλ Γκέιτς: Πότε θα είναι έτοιμο το εμβόλιο του κορονοϊού
εμφάνιση σχολίων