5
1
σχόλια
2065
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ο Ιρλανδός. Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών. Υπάρχει Θεός, Το Όνομά της Είναι Πετρούνια. RNG: Μια Ζωή Στη Δικαιοσύνη. Οι Άγγελοι του Τσάρλι
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
21 Νοεμβρίου 2019
Ο ΙΡΛΑΝΔΟΣ:  Μέσα από τα μάτια του βετεράνου του Β' Παγκόσμιου Πολέμου Φρανκ Σίραν, ενός απατεώνα και εκτελεστή που συνεργάστηκε με διαβόητες μορφές του 20ού αιώνα και καλύπτοντας διαφορετικές δεκαετίες, η ταινία παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα άλυτα μυστήρια της Αμερικανικής Ιστορίας, την εξαφάνιση του θρυλικού ηγέτη του εργατικού συνδικάτου Τζίμι Χόφα, και ταξιδεύει το θεατή στα μυστικά μονοπάτια του οργανωμένου εγκλήματος: τις εσωτερικές διαδικασίες, τις αντιπαλότητες και τις διασυνδέσεις του με πολιτικούς και συνδικάτα.

Αν και ο Τζίμι Χόφα και οι δραστηριότητές του δεν είναι και τόσο γνωστές στη χώρα μας, τον γνωρίσαμε μέσα από το Hoffa, το 1992, τη ταινία του Ντάνι Ντε Βίτο, με τον ίδιο και το Τζακ Νίκολσον στον ομώνυμο ρόλο, σε ένα άνισο, αλλά θεματικά τολμηρό για την εποχή του φιλμ, σε σενάριο του γνωστού συγγραφέα μυθιστορημάτων και θεατρικών έργων (Ολεάννα), σεναριογράφου, αλλά και ενίοτε κινηματογραφικού σκηνοθέτη Ντέιβιντ Μάμετ (Η Λέσχη της Απάτης, Το Κόλπο).

Συνδικαλιστής από τα παιδικάτα του, ο Χόφα, όχι μόνο ηγήθηκε του μεγαλύτερου εργατικού σωματίου στις ΗΠΑ, το οποίο είχε 2.3 εκατομμύρια μέλη, αλλά και κέρδισε πολλές νίκες προς όφελος των εργατών, ακόμη και συνεργαζόμενος με τον διάβολο, δηλαδή τη μαφία. Κυνηγήθηκε από τα αφεντικά και την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, κατηγορήθηκε για κομμουνιστής, μπήκε στη φυλακή, αλλά στο τέλος εξαφανίστηκε χωρίς να γνωρίζει κανένας, ακόμη και μέχρι σήμερα, ποιος και για ποιο ακριβώς λόγο τον έβγαλε από τη μέση. Στην εκδοχή του Μάμετ, είναι η μαφία αυτή που είχε σοβαρό λόγο να το κάνει. Το πτώμα του Χόφα εξαφανίζεται μαζί με το αυτοκίνητο. Στη πραγματικότητα, η Μπιούϊκ του Χόφα, βρέθηκε παρκαρισμένη στη θέση της, έξω από ένα Diner στο οποίο είχε δώσει ραντεβού με πρώην μαφιόζο συνεργάτη του.

Βασισμένος σε ένα βιβλίο του Τσαρλς Μπραντ και σε σενάριο του Στίβεν Ζέιλιαν (Η Λίστα του Σίντλερ, Το Κορίτσι με το Τατουάζ, Ξυπνήματα), ο Μάρτιν Σκορτσέζε, πραγματοποιεί με τη βοήθεια του Netflix ένα μακροχρόνιο σχέδιό του, για ένα έπος 209', στο οποίο εξετάζεται με ενδελεχή τρόπο η διαπλοκή των τριών εξουσιών μεταξύ τους, σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα της κάθε εποχής, όπως τη δολοφονία του JFK και η πιθανή διασύνδεσή τους μαζί της, με τρόπο μοναδικό, αλλά και γνώριμο, καθώς εδώ, μοιάζει να συνοψίζει υφολογικά, την για δεκαετίες ενασχόληση του με το γκανγκστερικό δράμα.

Ελεγειακό, ώριμο και γι’ αυτό μελαγχολικό, το τελευταίο φιλμ του σκηνοθέτη παραθέτει για άλλη μια φορά τους προβληματισμούς του πάνω στην αμερικάνικη ιστορία, συνεχίζοντας να ασχολείται με την αγαπημένη του θεματική: αυτή της υπέρτατης φιλοδοξίας, η οποία μετατρέπεται σε απληστία, βία και αμετροπρέπεια, για να συνθλιβεί κάτω από το βάρος της ίδιας της της αλαζονείας, από τη φθορά του αδυσώπητου περάσματος του χρόνου, των ενοχών, της μεταμέλειας, της μοναξιάς και της ανθρώπινης θνητότητας.

Ο Ντε Νίρο επιστρέφει σε φόρμα, ο Πατσίνο παίζει το Χόφα με τα γνωστά, ταιριαστά εδώ, ξεσπάσματα, ο Χάρβεϊ Καϊτέλ επιστρέφει μετά από καιρό σε ταινία του Σκορτσέζε, ενώ ο Τζο Πέσι, κλέβει εύκολα αυτή τη φορά τη παράσταση από όλους, καθώς έχει και το πιο ζουμερό ρόλο. Τα 209 λεπτά κυλούν αβίαστα, μοναδική αντίρρηση, τα ειδικά εφέ που δείχνουν νεότερους τους πρωταγωνιστές, καθώς αποσπούν τη προσοχή από τα συμβάντα, πετώντας το θεατή έξω από τη σύμβαση της όποιας ταύτισης του μαζί τους.

Η ταινία έκανε αβάντ πρεμιέρες στις 15, 16 και 17 του μήνα. Αυτή τη Πέμπτη βγαίνει σε επιλεγμένες αίθουσες, ενώ η πρεμιέρα της στο Netflix θα πραγματοποιηθεί στις 27 Νοεμβρίου. Όσοι θέλουν λοιπόν να τη δουν όπως πρέπει, ας σπεύσουν να τη δουν τις επόμενες 6 μέρες.

Info: Ο Ιρλανδός (The Irishman). Αστυνομική Δραματική Βιογραφία. ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 21 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορτσέζε. Παίζουν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Αλ Πατσίνο, Τζο Πέσι, Χάρβεϊ Καϊτέλ. Διανομή: Netflix.


ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΤΩΝ ΣΑΡΓΑΣΣΩΝ: Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών, η τρίτη ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα μετά την Έκρηξη και τη Χώρα Προέλευσης, παρακολουθεί δυο γυναίκες, μια αστυνομικό, πρώην στέλεχος της αντιτρομοκρατικής, και μια εργάτρια σε ένα εργοστάσιο παραγωγής χελιών, που ζουν σε μια επαρχιακή πόλη στη Δυτική Ελλάδα. Όταν μια μυστηριώδης αυτοκτονία θα φέρει τα πάνω-κάτω στη μικρή πόλη και θα πυροδοτήσει έναν άγριο κύκλο βίας, οι ζωές των δύο γυναικών που μέχρι χθες αγνοούσαν η μία την ύπαρξη της άλλης, θα αρχίσουν να συγκλίνουν. Δεν το ξέρουν ακόμη, αλλά από τη συνάντησή τους μπορεί να κρέμεται η σωτηρία τους.

Η αστυνομικός δεν ζει εκεί από την αρχή. Τη μετέθεσε δυσμενώς –δήθεν για την ασφάλειά της– στο Μεσολόγγι, ο πρώην Διοικητής της. Δυναμική, εξαρτημένη από ουσίες, αντισυμβατική και αθυρόστομη, βρίσκεται 10 χρόνια αργότερα μαζί με τον έφηβο πλέον γιο της, στη πόλη των Ελεύθερων Πολιορκημένων και στα ακίνητα νερά της λιμνοθάλασσάς της, σε ένα περίγυρο λιντσεϊκών χαρακτήρων, αλά Twin Peaks, μιας επαρχιακής πόλης περιτριγυρισμένης από βάλτους, σαν στο ισπανικό, Το Μικρό Νησί ο βρόμικος εισαγγελέας και ο μυστηριώδης μουγκός αδερφός του, ο γιατρός με τη διπλή ζωή, ο ξεπεσμένος λαϊκός σταρ που έχει γίνει ντίλερ ουσιών και η αδερφή του η Ρίτα, η οποία δουλεύει όλη μέρα, σαν καθαρίστρια, αλλά και στα χέλια (η γλοιώδης υφή και η χαρακτηριστική φιδίσια κίνηση των οποίων, περιγράφει συμβολικά την υπόστασή των χαρακτήρων αυτών, κάτω από τα σκοτεινά νερά της επαρχιακής πόλης).

Ένας φόνος θα γίνει η αιτία να συναντηθούν οι δρόμοι των δύο γυναικών, οι οποίες βασανίζονται από ψυχαναλυτικά και βιβλικά όνειρα τα οποία εντείνουν τη μυστηριακή whodoneit ατμόσφαιρα ενός αστυνομικού θρίλερ μυστηρίου που δεν ενδιαφέρεται όμως και τόσο για το αστυνομικό μυστήριο, αλλά για την υπαρξιακή αγωνία των ηρωίδων του.

Τολμηρός όπως πάντα ο Τζουμέρκας, ακόμη και εις βάρος της συνοχής της ιστορίας του και της αξιοπιστίας των χαρακτήρων του, υπερβαίνει ένα σεναριακό σκόπελο από αχρείαστες υποπλοκές και συμβολισμούς που δεν δένουν πάντοτε μεταξύ τους, με τη γνωστή, άμεση σκηνοθετική μαεστρία του και χάρη στην εξαιρετική επιλογή των συνεργατών του: από τη καλοκαιρινή φωτογραφία του Πέτρους Σιόβικ, το μουσικό σκορ των Drogatek και τις δυναμικές ερμηνείες μιας σειράς αξιόλογων ηθοποιών με επικεφαλής την υπέροχη Αγγελική Παπούλια.

Info: Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών. Δραματική Μυστηρίου. Ελλάδα, Γερμανία, Ολλανδία, Σουηδία 2019. Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας. Παίζουν: Αγγελική Παπούλια, Γιούλα Μπούνταλη, Χρήστος Πασσαλής, Αργύρης Ξάφης, Θανάσης Δόβρης, Λαέρτης Μαλκότσης, Μαρία Φιλίνη, Λαέρτης Βασιλείου, Κατερίνα Χέλμη, Κρίστιαν Κουλμπίντα. Διανομή: StraDa Films.


ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ, ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΕΤΡΟΥΝΙΑ: Η 32χρονη Πετρούνια είναι μια γυναίκα η οποία έχει υποστεί την απαξίωση και τον αποκλεισμό στην επαγγελματική και προσωπική της ζωή εξαιτίας της εμφάνισής της. Όταν σε άλλη μια συνέντευξη για δουλειά ο υποψήφιος εργοδότης της θα την απορρίψει για την εμφάνισή της αφού πρώτα της βάλει χέρι, η Πετρούνια, με διαλυμένη αυτοπεποίθηση, κάνει μια παρορμητική κίνηση που της αλλάζει τη ζωή: την ημέρα των Θεοφανείων βουτάει μαζί με τους άνδρες, πιάνει πρώτη τον σταυρό και αρνείται να τους τον επιστρέψει καθώς σύμφωνα με τη παράδοση, μόνο αυτοί έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στη τελετή, προκαλώντας σκάνδαλο.

Οδηγείται στο αστυνομικό τμήμα όπου η Εκκλησία, ακόμη και η ίδια της η μητέρα, προσπαθούν να τη πείσουν να λογικευτεί. Καθώς οι άνδρες μαζεύονται οργισμένοι έξω από το τμήμα, μια τηλεοπτική ρεπόρτερ βλέπει στο πρόσωπό της, μια ηρωίδα που μάχεται τη πατριαρχία. Το θέμα αρχίζει να παίρνει διαστάσεις που η Πετρούνια δεν είχε ποτέ φανταστεί.

Ισορροπώντας επιδέξια ανάμεσα στη σάτιρα και το δράμα, η Μιτέφσκα, που από τη προηγούμενή της δουλειά, γνωρίζουμε μονάχα το Γεννήθηκα στο Τίτοβ Βέλες του 2009, καυτηριάζει τολμηρά και με υπόγειο χιούμορ τη θέση της γυναίκας στη γείτονα χώρα, αλλά και στη βαλκανική χερσόνησο γενικότερα. Τη πατριαρχία που είναι πάντοτε έτοιμη και πρόθυμη να τιμωρήσει τη γυναίκα που ξεπερνάει τα καθορισμένα από αυτήν όρια, την οικογένεια, την αστυνομία, την εκκλησία και τη παράδοση είτε για τον φανερό, είτε για τον επικαλυμμένο μισογυνισμό τους. Μονάχα το φινάλε μοιάζει βιαστικό και συμβατικό, καθώς δυναμιτίζει τα όποια φεμινιστικά πρόσημα της ιστορίας, τη στιγμή που ένα ανδρικό χάδι αρκεί για να κατευνάζει, την κοινωνική οργή της ηρωίδας.

Info: Υπάρχει Θεός, Το Όνομά της Είναι Πετρούνια (Gospod Postoi, Imeto i' e Petrunija/God Exists, Her Name is Petrunija). Δραματική Σάτιρα. Βόρεια Μακεδονία, Βέλγιο, Γαλλία, Κροατία, Σλοβενία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 21 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα. Παίζουν: Ζορίκα Νουσέβα, Λαμπίνα Μιτέφσκα, Στεφάν Βουζίσικ, Σουάντ Μπεγκόφσκι. Διανομή: Ama Films.


RBG: ΜΙΑ ΖΩΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ: Η εξαιρετική ζωή και η καριέρα της δικαστή του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, η οποία ανέπτυξε μια εκπληκτική νομική κληρονομιά, ενώ ταυτόχρονα έγινε απροσδόκητα ένα είδωλο λαϊκού πολιτισμού.

Ιδιαίτερα σημαντικό και ουσιώδες ντοκιμαντέρ για τη ζωή της δικαστή Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, που ήταν υποψήφιο για Βραβείο Όσκαρ (πήγε στο Free Solo), έρχεται να μας γνωρίσει μια σπουδαία και δυναμική γυναίκα, η οποία έγραψε ιστορία στα νομικά χρονικά της χώρας της, προκαλώντας διαχρονικά με τις δραστηριότητές της και τις αποφάσεις της (πάνω σε μια σειρά από σημαντικά,  θέματα που αφορούσαν κυρίως τη περίφημη, όσο και ανύπαρκτη αρχικά ισότητα των φύλων), τη μήνη των συντηρητικών κύκλων της αμερικάνικης κοινωνίας.

Γέννημα θρέμμα του Μπρούκλιν, κόρη Εβραίων μεταναστών η 85χρονη σήμερα Γκίνσμπεργκ, σήκωσε το μικρό της ανάστημα απέναντι στο αμερικάνικο κατεστημένο όλων των εποχών, αρχικά στην αντίληψη που την ήθελε μια υπάκουη και τακτοποιημένη νοικοκυρά (παντρεύτηκε τον αγαπημένο της από τα φοιτητικά τους χρόνια, το μόνο αγόρι που εκτιμούσε την εξυπνάδα της και με το οποίο έμεινε μαζί μέχρι το θάνατό του, το 2010), και στις αντιλήψεις που δεν ήθελαν τα κορίτσια να σπουδάζουν στη νομική σχολή, τις γυναίκες να αμείβονται λιγότερο για τις ίδιες ώρες εργασίας με τους άνδρες, ή αντίστροφα τους άνδρες που έχαναν τις γυναίκες τους, να μην έχουν δικαιώματα στη σύνταξη της θανούσης συντρόφου τους.

Πάντοτε πρωτοπόρα, διαθέτοντας μια ήρεμη δύναμη που τις έδωσε το προσωνύμιο, Notorious RBG, κατά το Notorious BIG (ο οποίος ήταν κι αυτός από το Μπρούκλιν), ορίστηκε επικεφαλής του ομοσπονδιακού δικαστηρίου από τον Πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ, είχε πάντοτε καλή σχέση με όλους τους Δημοκρατικούς Προέδρους, ενώ αντίθετα οι Ρεπουμπλικανοί κάθε κοινωνικής τάξης, την έχει πει: Μάγισσα, Σίχαμα και Ζόμπι, ενώ ο ίδιος ο Τραμπ την έχει αποκαλέσει Ντροπή (Disgrace).

Οι νέες προοδευτικές και εναλλακτικές γενιές τη λατρεύουν, έχει γίνει pop icon, και αν και το ντοκιμαντέρ δεν καταφέρνει να σπάσει την επιφάνεια και να μπει στα ενδότερα του χαρακτήρα της καθώς η ίδια η Γκίνσμπεργκ δεν το επιτρέπει, πέρα από τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, γίνεται ανά στιγμές πολύ τρυφερό και ιδιαίτερα ανθρώπινο, όταν η ίδια, ή η οικογένειά της, μιλούν η δε για τους μεν και αντιστρόφως. Με πολύ ανεπτυγμένη την αίσθηση του χιούμορ που τη κάνει ακόμη πιο συμπαθή, αυτή η σούπερ γιαγιά και τα πεπραγμένα της, μας αφορούν τελικά περισσότερο από όσο νομίζουμε.

Info: RBG: Μια Ζωή Για τη Δικαιοσύνη (RBG). Ντοκιμαντέρ. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 21 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζούλι Κοέν & Μπέτσι Γουέστ. Με τους: Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, Αν Κίτνερ, Χάριετ Χελσέλ, Άρθουρ Ρ. Μίλερ. Διανομή: Neo Films.


ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΙ: Τέσσερις δυναμικές γυναίκες δουλεύουν για τον μυστηριώδη κύριο Τσάρλις Τάουνσεντ, καθώς οι έρευνές του έχουν εξαπλωθεί παγκοσμίως. Έχοντας συγκεντρώσει τις πιο έξυπνες, πιο γενναίες και εξαιρετικά εκπαιδευμένες γυναίκες ανά τον κόσμο, τώρα υπάρχουν διάφορες ομάδες Αγγέλων καθοδηγούμενες από διαφορετικά αφεντικά στις πιο απαιτητικές αποστολές. Όταν ένας νεαρός σχεδιαστής συστημάτων τύπου Alexa προειδοποιεί για την επικίνδυνη φύση και χρήση ενός τέτοιου συστήματος από κακόβουλες δυνάμεις, οι Άγγελοι σπεύδουν να σώσουν τον κόσμο χωρίς να γνωρίζουν ότι η συνωμοσία αφορά άμεσα και τις ίδιες.

Προφανώς η σκέψη πίσω από τη συγκεκριμένη επανεκκίνηση της σειράς, ήταν μια μεταφεμινιστική, high tech περιπέτεια, με γυναίκα σκηνοθέτη και με φρέσκα πρόσωπα στους ρόλους των Αγγέλων. Το αποτέλεσμα δεν δικαιώνει τις καλές προθέσεις, κι αυτό οφείλεται κυρίως στο σενάριο που είναι γραμμένο στο πόδι από τη σκηνοθέτη και ηθοποιό Ελίζαμπεθ Μπανκς, που βασίζεται σε μια, ανδρικής τελικά έμπνευσης, ιστορία του Ντέιβιντ Όμπερν και του δικού μας Έβαν Σπηλιοτόπουλος (ο οποίος, εδώ που τα λέμε, δεν έχει γράψει ποτέ και τίποτα της προκοπής), με εντελώς απίθανες καταστάσεις που μοιάζουν με παρωδία παρωδίας ταινιών τύπου Τζέιμς Μποντ, και με άστοχο, φεμινιστικής, υποτίθεται, υφής χιούμορ. Όχι ότι οι προηγούμενες ταινίες ήταν καλύτερες, αν και πολλοί φίλοι της κινηματογραφικής κακογουστιάς τις θεωρούσαν ένοχες απολαύσεις.

Γυρισμένη σε Αμβούργο, Βερολίνο και Κωνσταντινούπολη, διαθέτει τον εξωτισμό (για τους Αμερικανούς πάντα), που χρειάζεται μια κωμική, χολιγουντιανή, περιπέτεια κατασκοπίας, όμως αυτό δεν αρκεί γιατί η ταινία δεν πατάει τελικά σταθερά πάνω σε κανένα κινηματογραφικό είδος και τα κορίτσια μοιάζουν τις περισσότερες φορές εντελώς αμήχανα ως προς το ύφος που πρέπει να επιδείξουν. Παραδόξως η ταινία άρεσε περισσότερο στους κριτικούς παρά στο κοινό. Κάποιοι εδώ μέσα, θα κερδίσουν πολλά Χρυσά Βατόμουρα το Φεβρουάριο του 2020.

Info: Οι Άγγελοι του Τσάρλι (Charlie's Angels). Κατασκοπική Περιπέτεια Κωμωδία. ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 21 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ελίζαμπεθ Μπανκς. Παίζουν: Ελίζαμπεθ Μπανκς, Κρίστεν Στιούαρτ, Ναόμι Σκοτ, Έλα Μπαλίνσκα, Πάτρικ Στιούαρτ, Ντζιμόν Χούνσου. Διανομή: Feelgood Entertainment.
εμφάνιση σχολίων