Ψυχρός Πόλεμος. Τυφλό Σημείο. Halloween. Η Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Ποστ. Mandy. Ταξιδεύοντας με τον Μίκη. Ο Τελευταίος Παρτιζάνος
ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ: Ένας άντρας και μια γυναίκα γνωρίζονται στα συντρίμμια της μεταπολεμικής Πολωνίας. Παγιδεύονται σε έναν μοιραίο έρωτα που τους καταδικάζει να βρίσκονται δεμένοι ο ένας με τον άλλον. Οι πολιτικές συνθήκες, τα ελαττώματα τους, αλλά και μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες τους χωρίζουν και τους ενώνουν σε έναν έρωτα διαχρονικά αδύνατο.ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
[email protected]
[email protected]
25 Οκτωβρίου 2018
Πρόκειται για την καινούργια δουλειά του Πάβελ Παβλικόφσκι της Ida, η οποία κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες τον περασμένο Μάιο, ήταν η Ταινία Έναρξης στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ. Αν και το κάδρο είναι και πάλι τετράγωνο και ασπρόμαυρο σε αντιδιαστολή με την Ida, ο Ψυχρός Πόλεμος είναι μια εντελώς διαφορετική ταινία, εμπνευσμένη από τη ζωή των γονιών του σκηνοθέτη.
Η Ζούλα είναι μέλος μιας χορωδίας παραδοσιακών τραγουδιών, όργανο της διάδοσης των κομμουνιστικών ιδεωδών. Ο Βίκτορ είναι ένας μποέμ πιανίστας ο οποίος θα εντυπωσιαστεί από το ταμπεραμέντο της. Όταν εκείνος θελήσει να φύγει για το Παρίσι, τρελά ερωτευμένη μαζί του θα τον ακολουθήσει. Μετά από χρόνια, πρώτη αυτή θα επιστρέψει στην Πολωνία. Η σχέση τους θα είναι πολυκύμαντη, γεμάτη πάθος και ζήλεια από τη μία, αλλά και ψυχρότητα και περιφρόνηση από την άλλη, σχέση την οποία η ταινία παρακολουθεί από το 1949 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 60, καθώς εξελίσσεται μέσα από την ιστορία της Ευρώπης εκείνης της εποχής.
Οι διακυμάνσεις της σχέσης αυτής και ο ψυχρός πόλεμος, είτε ο ερωτικός ο δικός τους, είτε ο πολιτικός, Ανατολής - Δύσης, συνθέτουν ένα παράδοξο, γοητευτικό, άλλοτε θερμό και άλλοτε ψυχρό, εικαστικά συναρπαστικό, ασπρόμαυρο μιούζικαλ, για τις ανθρώπινες σχέσεις και τον έρωτα, το πολωνικό, αλλά και το γενικότερο ευρωπαϊκό παρελθόν, παρόν και μέλλον.
Info: Ψυχρός Πόλεμος (Zimna Wojna/Cold War). Αισθηματική, Δραματική, Μουσική. Πολωνία, Γαλλία, Βρετανία 2018. Πρεμιέρα στην Αθήνα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Πάβελ Παβλικόφσκι. Παίζουν: Τζοάνα Κούλιγκ, Τόμας Κοτ, Μπόρις Σικ, Αγκάτα Κουλέζα, Σεντρίκ Καν, Ζαν Μπαλιμπάρ. Διανομή: Seven Films & StraDa Films.
ΤΥΦΛΟ ΣΗΜΕΙΟ: Όουκλαντ, Καλιφόρνια. O Κόλιν προσπαθεί να περάσει τις τελευταίες τρεις ημέρες της αστυνομικής του επιτήρησης όσο πιο ομαλά γίνεται στην ύστατη προσπάθειά του να κάνει ένα νέο ξεκίνημα. Ωστόσο, ο παιδικός του φίλος Μάιλς είναι ένας πραγματικός μαγνήτης για μπελάδες. Οι δύο κολλητοί επιστρέφουν στην παλιά τους γειτονιά όπου η νοσταλγία μπλέκεται με καινούργια απρόσμενα σκηνικά και σπαρταριστά γεγονότα. Μία αναποδιά όμως αρκεί ώστε να βάλει τον Κόλιν σε νέες περιπέτειες όταν τα πράγματα να σοβαρεύουν…
Σε σενάριο και παραγωγή του διδύμου των πρωταγωνιστών της, του μαύρου Νταβίντ Ντιγκς και του λευκού Ραφαέλ Κασάλ, το Τυφλό Σημείο, ανάμεσα στα πολλά θέματα με τα οποία ασχολείται (την επανένταξη ενός φυλακισμένου στη καθημερινότητα, τις δυσκολίες των διαφυλετικών σχέσεων, τη μάτσο κουλτούρα του δρόμου και της οπλοφορίας), υποτίθεται ότι προσπαθεί να μεταδώσει στον μέσο (Αμερικανό και κατά βάση λευκό), θεατή, το τι σημαίνει να είσαι μη προνομιούχος, έγχρωμος, άντρας στις ΗΠΑ του σήμερα. Ταυτόχρονα επισημαίνει στους λευκούς μιμητές του μαύρου τρόπου ζωής και κουλτούρας, πως όσο κι αν προσπαθούν, δεν θα μπορέσουν ποτέ να μπουν στο σκουρόχρωμο πετσί των φορέων και δημιουργών τους.
Η αφήγηση ξεκινά ως κομεντί για να μετατραπεί σύντομα σε δραματικό θρίλερ, με τον τρόπο του Τρέξε του Τζόρνταν Πιλ κι η αλήθεια είναι πως δεν χάνει στιγμή το χιούμορ της. Από την άλλη όμως είναι υπερβολικά διδακτική, ξεχνώντας ότι κατά βάση απευθύνεται σε ένα εναλλακτικό κοινό το οποίο λίγο πολύ συμφωνεί με τις διατυπώσεις και τα συμπεράσματά της, ενώ μοιάζει υπολογισμένη στην εντέλεια, χωρίς τον αυθορμητισμό των ανθρώπων του δρόμου που είναι οι ήρωές της. Η καλή χημεία των δύο πρωταγωνιστών και το ενδιαφέρον σάουντρακ βοηθούν στο κάνει κανείς, τα στραβά μάτια, εστιάζοντας που αλλού; στο τυφλό σημείο.
Info: Τυφλό Σημείο (Blindspotting). Κοινωνική, Δραματική, Κομεντί, Θρίλερ. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κάρλος Λόπεζ Εστράδα. Παίζουν: Νταβίντ Ντιγκς, Ραφαέλ Κασάλ, Τζανίνα Γκαβανκάρ. Διανομή: Odeon.
HALLOWEEN: Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ: Η Λόρι Στροντ έρχεται στην τελική της αντιπαράθεση με τον Μάικλ Μάιερς, τον μασκοφόρο εφιάλτη που τη στοιχειώνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες, από τη στιγμή που γλίτωσε από τη δολοφονική του μανία ένα βράδυ του Halloween.
Προετοιμασμένη να τον αντιμετωπίσει ξανά, με τον τρόπο της Σάρα Κόνορ του Εξολοθρευτή 2, έχει εκπαιδευτεί στα όπλα και στις πολεμικές τέχνες, με μια εμμονή που η κόρη της και η εγγονή της βρίσκουν υπερβολική, μέχρι να έρθουν κι εκείνες, πρόσωπο με πρόσωπο με τον σχιζοφρενή δολοφόνο.
Συνέχεια της αριστουργηματικής ταινίας του 78, η νέα ταινία του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, αν και θα ήθελε να είναι φόρος τιμής στο ορίτζιναλ, μοιάζει περισσότερο με το Halloween II (1981), του Ρικ Ρόζενταλ, αλλά και όλα τα υπόλοιπα, άνισα σλάσερ φιλμ, τα οποία βασίστηκαν πάνω στην ιδέα της.
Εκεί που ο Κάρπενερ (ο οποίος έχει χρέη παραγωγού εδώ), έσπερνε ανατριχίλες μονάχα με τα τράβελινγκ, τη χρήση της μουσικής και την απουσία περιγραφικής βίας, εδώ κεφάλια συνθλίβονται και το αίμα ρέει άφθονο, ήδη από τα πρώτα δέκα λεπτά. Η υπόθεση είναι προσχηματική, αν και διαθέτει μια δυο ενδιαφέρουσες ιδέες (την παραλλαγή της συναισθηματικής σχέσης δολοφόνου - θεραπευτή που υπήρχε και στη πρώτη ταινία ή την υποβόσκουσα υπαρξιακή εξάρτηση της Λόρι και του Μάικλ), τις οποίες όμως αφήνει ανεκμετάλλευτες, προς χάριν μιας τυπικής κορύφωσης, ενώ κάποια σημεία απέχουν λογικής (επιλεκτικά κάποιοι ήρωες μοιάζουν κωφοί απέναντι σε πυροβολισμούς, κραυγές και σειρήνες).
Σαφώς καλύτερη από όλες τις προηγούμενες συνέχειες της ταινίας του 78, διαθέτει αρκετές στιγμές αυθεντικού τρόμου, στο πρώτο μέρος της κυρίως. Στο δεύτερο γίνεται περισσότερο δυσάρεστη ως προς τη θέαση της περιγραφικής βίας, παρά τρομακτική και μοιάζει αρκετά προβλέψιμη ως προς την κατάληξή της. Περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σποραδικές αναφορές στο ορίτζιναλ και κάποια κλεισίματα του ματιού, όπως η απρόσμενη εξαφάνιση του πτώματος της Λόρι, αλά Μάικλ Μάιερς, του φινάλε της ταινίας του Κάρπεντερ. Εδώ που τα λέμε, μια πιθανή εκδοχή, όπου και οι δύο θα παρουσιάζονταν ως απέθαντοι, πιθανόν να είχε πιο πολλή πλάκα και να εμβάθυνε ακόμη περισσότερο, στο φιλοσοφικό υπόβαθρο της πρώτης ταινίας.
Info: Η Νύχτα με τις Μάσκες (Halloween). Τρόμου. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν. Παίζουν: Τζέιμι Λι Κέρτις, Τζούντι Γκριρ, Άντι Μάτιτσακ, Γουίλ Πάτον, Νικ Κασλ. Διανομή: Tulip Entertainment.
Η ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΜΕΡΟΝ ΠΟΣΤ: Όταν τη βραδιά του σχολικού χορού, η Κάμερον Ποστ πιάνεται επ’ αυτοφώρω με μία συμμαθήτριά της στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου, οι κηδεμόνες της, την στέλνουν σε ένα κέντρο επαναπροσδιορισμού και θεραπείας για έφηβους που πάσχουν από ερωτική έλξη για άτομα του ίδιου φύλου. Στο κέντρο, η Κάμερον υπόκειται σε αυστηρή πειθαρχία και ειδικές μεθόδους υποτιθέμενης απo-ομοφυλοποίησης, αλλά και τραγούδια Χριστιανικής Ροκ. Αυτό το παράξενο μέρος της προσφέρει ταυτόχρονα, τη δυνατότητα να συμμετέχει σε μια γκέι κοινότητα και έτσι, για πρώτη φορά η Κάμερον έρχεται σε επαφή με ανθρώπους που της μοιάζουν και καταφέρνει να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στα άλλα παιδιά...
Μεταφορά στον κινηματογράφο του μυθιστορήματος της Εμιλι Μ. Ντάνφορθ, ενός εφηβικού λεσβιακού δράματος το οποίο εξελίσσεται στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 90.
Περισσότερο επικεντρωμένη στο απαράδεκτο της πρακτικής της θεραπείας, παρά στον χαρακτήρα της Κάμερον, η ταινία που κέρδισε το φετινό Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ του Σάντανς, είναι συμπαθής, αν και θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη, αν δεν άφηνε ανεκμεταλευτους μια σειρά από ενδιαφέροντες χαρακτήρες, για χάρη ενός τυπικού, ακαδημαϊκού institutional δράματος.
Info: Η Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Ποστ (The Miseducation of Cameron Post). Δραματική. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ντέζιρε Ακαβαν. Παίζουν: Κλόι Γκρέις Μόρετς, Τζον Γκάλαχερ Τζούνιορ, Σάσα Λέιν, Φόρεστ Γκούντλακ, Τζένιφερ Ιλι. Διανομή: Weird Wave.
MANDY: Ο Ρεντ και η Μάντι ζουν ευτυχισμένοι σε ένα απομονωμένο σπίτι στο δάσος, όταν μια μοχθηρή συμμορία απόκοσμων μηχανόβιων τους επιτίθεται με μανία. Μετά την επίθεση, ό,τι έχει απομείνει στον Ρεντ είναι η πιο άγρια δίψα για εκδίκηση και το φονικότερο όπλο όλων: η οργή αυτού που έχει μόλις χάσει τα πάντα.
Σε αντίθεση με τον Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν του καινούργιου Halloween, ο Πάνος Κοσμάτος, γιος του Τζορτζ Π. Κοσμάτος (Το Σύνδρομο της Κασσάνδρας), μοιάζει να έχει αφομοιώσει καλύτερα τα διδάγματα των μαστόρων της φαντασίας και του τρόμου των τελευταίων 40 χρόνων. Στην ονειρική και βίαιη φαντασία του, συνυπάρχουν αρμονικά αναφορές και επιρροές στο έργο της πρώτης περιόδου σκηνοθετών όπως ο Τόμπι Χούπερ (Ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι, Death Trap), ο Κλάιβ Μπάρκερ (Hellraiser), ο Τζορτζ Μίλερ (Mad Max), ο Σαμ Ράιμι (Evil Dead) και ο Πίτερ Τζάκσον (Bad Taste, Brain Dead). Αλυσοπρίονα, χατζάρια, μεταλλαγμένοι φανατικοί χριστιανοί, χιούμορ και πολύ αίμα, επιστρατεύονται για να μπουν στο μπλέντερ, σε μια βίαιη, σκοτεινή και μελαγχολική τελικά παραβολή για την Βαθιά Αμερική των χριστιανών φονταμενταλιστών ψηφοφόρων του Ντόναλντ Τραμπ.
Αν ο Κοσμάτος συνεχίσει στο είδος και δεν απορροφηθεί από το μέινστριμ χολιγουντιανό σύστημα και το κυνήγι του χρήματος, οι φίλοι του τρόμου, αλλά και του σινεμά γενικότερα, μπορούν να προσθέσουν το όνομά του στις λίστες με τις ελπίδες τους.
Η ταινία είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Γιόχαν Γιόχανσον ο οποίος έγραψε γι αυτήν ένα από τα πάντοτε εξαιρετικά, τελευταία ατμοσφαιρικά, σάουντρακ του.
Info: Mandy. Τρόμου. Καναδάς, ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Πάνος Κοσμάτος. Παίζουν: Νίκολας Γκέιτζ, Αντρέα Ράιζμπορο, Λάινους Ρόουτς. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΗ: Από το γεμάτο εναλλαγή ιστορικό και ακατέργαστο οπτικό υλικό των περίπου 600 ωρών που γύρισε σε διάστημα 30 ετών, ο Αστέρης Κούτουλας συμπυκνώνει μέσα σε μιάμιση ώρα στιγμές που παρουσιάζουν την αυθεντική εικόνα του πνευματικού αναρχικού, όπως τον αποκαλεί, Μίκη Θεοδωράκη. Ο δημιουργός παντρεύει στην ταινία του πολλές προσωπικές στιγμές του καλλιτέχνη με ιστορικό υλικό, πλάνα τεκμηρίωσης με μυθοπλασία και τη μουσική του Θεοδωράκη με τον αντίκτυπό της σε νέους καλλιτέχνες της κλασικής μουσικής, της τζαζ, της electro ή της rap.
Μια ταινία-δοκίμιο, που δεν ακολουθεί μια χρονολογική σειρά, αλλά παρουσιάζεται σε μια ιδιόμορφη χρονική μίξη επιτρέποντας στον θεατή να ζήσει συναρπαστικές, εύθυμες, μυστηριώδεις, αλλά και πολύ χαρακτηριστικές στιγμές από την on the road ζωή ενός μοναδικού και χαρισματικού καλλιτέχνη. Στο παράλληλο σύμπαν της ταινίας –εμπνευσμένης από τη μυθιστορηματική αυτοβιογραφία του Μίκη Θεοδωράκη– οι σκέψεις γίνονται εικόνα, προβληματισμοί, πίνακες μιας αγνής θεότητας, μιας ερωτικής ιερότητας, μιας μυστηριακής αγάπης.
Εμείς εδώ στο Doctv είχαμε την τιμή να παρουσιάσουμε πρώτοι το ντοκιμαντέρ του Αστέρη Κούτουλα, το οποίο βγαίνει επιτέλους και στη χώρα μας, σε διανομή της New Star. Ο σκηνοθέτης είχε δώσει και μία συνέντευξη στη στήλη την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Info: Ταξιδεύοντας με τον Μίκη (Dance, Fight, Love, Die). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Αστέρης Κούτουλας. Με τους: Μίκη Θεοδωράκη, Σάντρα φον Ρούφιν, Στάθης Παπαδόπουλος, Κάρλος Ροντρίγκεζ. Διανομή: New Star.
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΑΡΤΙΖΑΝΟΣ: Ο Μανώλης Γλέζος αφηγείται τη ζωή του και τον αγώνα δεκαετιών καθώς η κάμερα τον ακολουθεί παντού στην καθημερινότητά του, από το σπίτι του μέχρι την Ευρωβουλή. Ενα οδοιπορικό σε μια προσωπικότητα και μια χώρα που συνεχίζει με τον δικό της τρόπο να αγωνίζεται, μια βουτιά στον άνθρωπο Μανώλη Γλέζο που συνεχίζει να εμπνέει.
Το ντοκιμαντέρ προσεγγίζει τον Μανώλη Γλέζο, την πασίγνωστη και σημαδιακή προσωπικότητα της Ελληνικής πολιτικής σκηνής, με έναν τρόπο φρέσκο και διαυγή και μας δίνει ένα πορτραίτο του Γλέζου πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο αστείο και συγκινητικό από ό τι θα μπορούσε ποτέ να ελπίζει κανείς. Την μουσική επένδυση υπογράφει ο Docer Σεραφείμ Τσοτσώνης.
Info: Ο Τελευταίος Παρτιζάνος. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ανδρέας Χατζηπατέρας. Διανομή: Filmtrade.
εμφάνιση σχολίων