5
5
σχόλια
1636
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Lady Macbeth. Ο Γιος της Σοφίας. Manifesto. Ussak...Χρόνια Μετά. Thank You For Your Service.
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
29 Νοεμβρίου 2017

LADY MACBETH: Αγγλική εξοχή, 1865. Η Κάθριν είναι παγιδευμένη σε έναν γάμο χωρίς αγάπη, με έναν πικρό και σεξουαλικά ανενεργό άνδρα, ο οποίος έχει τα διπλά της χρόνια. Η σκληρή οικογένεια του, δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα της. Όταν ξεκινά μια παθιασμένη σχέση με έναν νεαρό εργάτη του κτήματος του συζύγου της, μια δύναμη απελευθερώνεται μέσα της, τόσο ισχυρή που τίποτα δεν μπορεί να τη σταματήσει μέχρι να κατακτήσει αυτό που θέλει. Μόνο που από κάποια στιγμή και μετά, δεν θα μπορεί πλέον να την ελέγξει, πράγμα που θα έχει καταστροφικές συνέπειες.

Εξαιρετικό ντεμπούτο του Βρετανού Γουίλιαμ Ολντρόιντ, βασίζεται στο μυθιστόρημα, Η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ (1864), του Νικολάι Λεσκόφ, το οποίο έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και για την ομώνυμη όπερα του Σοστάκοβιτς, αλλά και το, Η Λαίδη Μάκβεθ της Σιβηρίας (1962), του Πολωνού, Αντρέι Βάιντα (Afterimage, Η Γη της Επαγγελίας). Μεταφέρει την δράση στην Βρετανία της ίδιας εποχής και με έναν απογυμνωμένο από τα περιττά, μινιμαλιστικό τρόπο, αποτυπώνει την αυστηρότητα και την σκληρότητα της Βικτοριανής Εποχής, εικονογραφώντας με αναθεωρητικό τρόπο, μια ιστορία γυναικείας απελευθέρωσης, όπου το πάθος και η μέθη του χωρίς όρια έρωτα, μετατρέπει το θύμα σε θύτη, καταλήγοντας στην εξόντωση, ακόμα και του ίδιου του αντικειμένου, με το οποίο, αυτή, είναι τρελά ερωτευμένη.

Η αντιπροσώπευση κάποιων από τους χαρακτήρες από έγχρωμους ηθοποιούς, δίνει και μια επιπλέον, φυλετική διάσταση στις σχέσεις μεταξύ τους, πράγμα που φέρνει στον νου, Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη (2011), στην εκδοχή της Αντρέα Άρνολντ. Εκπληκτικό όλο το καστ, με επικεφαλής την εκπληκτική 19χρονη Φλόρενς Πιού στον κεντρικό ρόλο, να χρωματίζει με συναρπαστικό τρόπο ερμηνευτικά τις διαφορετικές ψυχολογικές μεταπτώσεις μια όμορφης, αποφασιστικής και τελικά, ανελέητης νεαρής γυναίκας, η οποία διεκδικεί με καταστροφικό τρόπο την ανεξαρτησία της, σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από άνδρες. Εξαιρετικός κι ο μουσικός, ηθοποιός και σκηνοθέτης, Κόσμο Τζάρβις, στον ρόλο του εραστή της, σε μια συναισθηματικά δυνατή ιστορία, που όμως δεν έχει καμία σχέση με τις άλλες, ακαδημαϊκές και τυπικά βρετανικές παραγωγές εποχής κι ας την συνυπογράφει και το ίδιο το BBC. Βραβείο FIPRESCI, στη Θεσσαλονίκη και το Σαν Σεμπάστιαν, 15 υποψηφιότητες , Βρετανικά Βραβεία Ανεξάρτητου Κινηματογράφου 2017, υποψήφια για βραβείο καλύτερης διεθνούς ταινίας, Independent Spirit Awards 2018, πολλές άλλες συμμετοχές και βραβεύσεις σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο.

Info: Lady Macbeth. Κοινωνική Δραματική Εποχής. Βρετανία 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία; Γουίλιαμ Ολντρόιντ. Παίζουν: Φλόρενς Πιού, Κόσμο Τζάρβις, Πολ Χίλτον, Ναόμι Άκι. Διανομή: Seven Films & StraDa Films.




Ο ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ: Το καλοκαίρι του 2004, ο 11χρονος Μίσα φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα για να ζήσει με τη μητέρα του, Σοφία, μετά από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Όσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα, αποκομμένος από το φυσικό του περιβάλλον και κάτοικος πλέον μιας άγνωστης για αυτόν χώρας, θα απογειωθεί βίαια προς τον ενήλικο κόσμο με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών.

Η Ελίνα Ψύκου τού, Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά (2013), δημιουργεί μια πολυεπίπεδη ιστορία για την αέναη αναζήτηση της αγάπης και της αποδοχής σε έναν αυστηρά οριοθετημένο όσο και βίαια μεταβαλλόμενο κόσμο όπου η φαντασία μοιάζει το τελευταίο καταφύγιο. Με αναφορές στον μαγικό ρεαλισμό και την pop μπαρόκ αισθητική των παραμυθιών των Αδερφών Γκριμ, αλλά και της ελληνικής αφηγηματικής τους παράδοσης (εξαιρετική η δουλειά της Πηνελόπης Βαλτή στην σκηνογραφία και του Διονύση Ευθυμιόπουλου στην φωτογραφία), η ταινία μιλάει (με υπερβολικά πληθωρικό τρόπο κάποιες φορές), για τρεις ανθρώπους που παραλλάσσουν με διαφορετικά ψέματα ο καθένας την πραγματικότητα της ζωής τους για να καταφέρουν να επιβιώσουν.

Ο Βίκτορ Κόμουτ, που υποδύεται τον μικρό Μίσα, είναι ένα παιδί από την Ουκρανία που ζει από τα οκτώ του χρόνια στην Ελλάδα, Η Βάλερι Τσεπλάνοβα που υποδύεται τη Σοφία, τη μητέρα του Μίσα, είναι διακεκριμένη ηθοποιός στη Γερμανία, μετανάστευσε εκεί με την οικογένειά της από τη Ρωσία, επίσης στα οκτώ της, κι έχει κάνει από θέατρο με τον Ντίμιτερ Γκότσεφ μέχρι σινεμά με τον Αντρέας Ντρέζεν. Τον κύριο Νίκο -τον πατέρα του μικρού Μίσα, ενσαρκώνει ο θεατράνθρωπος, Θανάσης Παπαγεωργίου. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Tribeca. Βραβείο - Καλύτερης Ταινίας CICAE στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο. Grand Prix στο Eurasian Bridges στην Γιάλτα. Συμμετοχή σε περισσότερα από 20 διεθνή Φεστιβάλ.

Info: Ο Γιος της Σοφίας (Son of Sofia). Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, Βουλγαρία, Γαλλία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου. Παίζουν: Βάλερι Τσεπλάνοβα, Βίκτορ Κόμουτ, Αρετή Σεϊνταρίδου, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αρτέμιος Χάβαλιτς, Υβόννη Μαλτέζου, Μαρία Φιλίνη, Μαρίνος Βεσλεμές, Χρήστος Στέργιογλου. Διανομή: One From The Heart.




MANIFESTO: Μία ταινία - φόρος τιμής στις πιο ενθουσιώδεις καλλιτεχνικές δηλώσεις (Manifestos), του 20ου αιώνα, από τους φουτουριστές, τους ντανταϊστές, τους καταστασιακούς, στην Pop Art, τον Lars von Trier και τον Claes Oldenburg, όπου όλες εκτελούνται από την Κέιτ Μπλάνσετ σε ένα κολάζ μονολόγων που διερευνούν τις επιδόσεις και τις πολιτικές επιπτώσεις αυτών των δηλώσεων, στη ζωή και την τέχνη από τότε μέχρι και σήμερα.

Η Μπλάνσετ όχι σε έναν, αλλά σε 13 ρόλους, ερμηνεύει τα μεγάλα καλλιτεχνικά μανιφέστα: από τον Φουτουρισμό, τον Ντανταϊσμό, το Fluxus, τον Νιχιλισμό, μέχρι το κινηματογραφικό Δόγμα 95 και άλλα αρχιτεκτονικά και φιλοσοφικά κινήματα.

Η βραβευμένη Αυστραλή ηθοποιός ενσαρκώνει μοναδικά 13 διαφορετικούς χαρακτήρες, μεταξύ των οποίων μία δασκάλα (filmmaking, μία παρουσιάστρια (Μινιμαλισμός), μία εργάτρια σε σκουπιδότοπο (Αρχιτεκτονική), έναν άστεγο (Καταστασιακοί), μία ναρκομανή πανκ ρόκερ (Creationism), μια χορογράφο (Fluxus), μια πυρηνική επιστήμονα (Κονστρουκτιβισμός), μια συντηρητική μητέρα των 60's που παρουσιάζει στην οικογένειά της, γύρω από το κυριακάτικο τραπέζι, τις αρχές της Pop Art.

Εκτός από την ευφάνταστη αστική - βιομηχανική - φουτουριστική και pop σκηνογραφία (όχι πάντα ανάλογη με το θέμα που εξετάζει) και την χαμαιλεωντική υποκριτική ικανότητα της Κέιτ Μπλάνσετ (η ταινία γυρίστηκε μετά από προσεκτικό σχεδιασμό, μέσα σε 12 μέρες), η πρωτότυπη αυτή σύλληψη - που βασίζεται σε ένα installation του σκηνοθέτη όπου οι χαρακτήρες τους οποίους υποδύεται η Μπλάνσετ είναι στην πραγαματικότητα 60 (!) τον αριθμό - διαθέτει γερές δόσεις χιούμορ και παρά το ιδιαίτερο θέμα της, είναι συναρπαστική και κυλάει σαν νερό, μέσα από αναφορές σε κλασικές ταινίες φαντασίας κι ένα δυνατό σκοτεινά ηλεκτρονικό σάουντρακ, δια χειρός Νιλς Φραμ και Μπεν Λούκας Μπόιζεν.

Info: Manifesto. Δραματική. Βρετανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζούλιαν Ρόουζφελντ. Παίζουν: Κέιτ Μπλάνσετ, Έρικα Μπάουερ, Καρλ Ντίντριχ. Διανομή: Danaos Films.




USSAK...ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ: Σε μια χώρα που πάσχει, κάπου στο μέλλον, πρόσωπα βυθισμένα σε απάθεια και ψευδαισθήσεις, μέσα από συναντήσεις και άγριες συγκρούσεις, αφυπνίζονται και διεκδικούν μιαν άλλη ζωή. Η ταινία εκτυλίσσεται μετά από 2 – 3 δεκαετίες, σε ένα δυστοπικό μέλλον όπου κυριαρχούν μελανοχίτωνες, ξένοι επενδυτές και δημοσιογράφοι προσκολλούμενοι της εξουσίας.

Ετερόκλητοι άνθρωποι: μια περιπλανώμενη περφόρμερ, ένα μυστηριώδες μικρό κορίτσι, έναw drag showman, ένας συνειδητός περιθωριακός, εκπρόσωποι μιας ακαθόριστης εξουσίας, ομάδες αγροτών, που οι ιστορίες τους διασταυρώνονται και οι ζωές τους αλλάζουν. Μικροί θύλακες αντίστασης, αγωνίζονται για την αξιοπρέπειά τους, διαμορφώνοντας τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας και, το σημαντικότερο, τα δικά τους ιδανικά, δίνοντας τις δικές τους μάχες. Μπορεί κανείς μέσα σε ακραίες συνθήκες να διεκδικήσει μια ολοκληρωμένη ζωή και όχι μόνο την επιβίωσή του; Μήπως αυτό είναι ουτοπία; Και τι σημαίνει ουτοπία;

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης σημειώνει πως το σενάριο, στη διάρκεια της τετραετίας που γραφόταν, άρχισε από μυθοπλασία να μετατρέπεται σε ένα ιδιότυπο πολιτικοκοινωνικό ντοκιμαντέρ. Καταστάσεις στο σενάριο που ανήκαν στη σφαίρα της φαντασίας, άρχισαν να συμβαίνουν στην πραγματικότητα. Έτσι λοιπόν, η δημιουργία της ταινίας έγινε επείγουσα. Εκτός όλων των άλλων, ο Κυριάκος Κατζουράκης έχει ζωγραφίσει όλες τις σκηνές του USSAK, φτιάχνοντας ένα ιδιόμορφο storyboard, το οποίο στέκεται σαν ολοκληρωμένο έργο. Το ζωγράφισμα της ταινίας μάλιστα, δεν εμποδίζει την φαντασία των συντελεστών, αντίθετα τροφοδοτεί τον δημιουργικό διάλογο μεταξύ τους. Πριν από πέντε χρόνια, εκείνος και η σύντροφός του, Κάτια Γέρου άρχισαν να γράφουν το σενάριο του USSAK εν μέσω της αναταραχής στη χώρα. Σημαντικό μέρος από τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκε στο εργοστάσιο των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, που ο δήμος Κερατσινίου – Δραπετσώνας θέλει να μετατρέψει σε χώρο πράσινου και αναψυχής. Η επιλογή αυτή από το σκηνοθέτη είναι μια μικρή συμβολή στον αγώνα των κατοίκων της περιοχής για να διασωθεί ο χώρος από τους ιδιώτες, παρατηρώντας πως: Σήμερα 15 χρόνια μετά από την πρώτη μας ταινία Ο Δρόμος προς τη Δύση, που έχει θέμα τους πρόσφυγες, μιλάμε για τη δική μας πραγματικότητα σα να είμαστε πρόσφυγες στον τόπο μας.

Info: Ussak...Χρόνια Μετά (Ussak). Πολιτική Κοινωνική Φαντασίας. Ελλάδα 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κυριάκος Κατζουράκης. Παίζουν: Κάτια Γέρου, Γιάννης Τορτσέκης, Θοδώρα Τζήμου, Νίκος Νίκας. Διανομή: New Star.




THANK YOU FOR YOUR SERVICE: Μια ομάδα Αμερικανών στρατιωτών γυρνάει σπίτι από το Ιράκ, όπου έγιναν μάρτυρες ανείπωτης βίας και παραλογισμού. Καθώς προσπαθούν να επιστρέψουν στην καθημερινότητα ως πολίτες, βασανίζονται από τις εμπειρίες στους στα πεδία των μαχών, υποφέροντας από μετατραυματικό στρες.

Το ντοκιμαντέρ με τον ίδιο τίτλο που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ πέρυσι σε σκηνοθεσία του Τομ Ντόναχιου, εξέταζε σε βάθος την PTSD (posttraumatic stress disorder - διαταραχή μετατραυματικού στρες), των Αμερικάνων στρατιωτών του πολέμου στο Ιράκ και την ανικανότητα του κράτους να την πάρει στα σοβαρά, όταν για κάθε ένα στρατιώτη που έπεφτε στο πεδίο της μάχης εκεί, άλλοι 22 (βετεράνοι που είχαν επιστρέψει), έδιναν τέρμα στην ζωή τους πίσω στην πατρίδα, λόγω των όσων είχαν ζήσει ή είχαν κάνει όσο υπηρετούσαν. Η δραματική ταινία του Τζέισον Χολ που είχε γράψει το σενάριο του Ελεύθερου Σκοπευτή τού Κλιντ Ίστγουντ, βασίζεται στο επίσης ομώνυμο βιβλίο που έγραψε ο δημοσιογράφος της Γουάσινγκτον Ποστ Ντέιβιντ Φίνκελ (Julian Assange: A Modern Day Hero? Inside the World of Wikileaks) και δραματοποιεί ένα κομμάτι αυτών των ιστοριών. Δεν την ενδιαφέρει να κριτικάρει την παρουσία των αμερικάνικων δυνάμεων στο Ιράκ όπως το ντοκιμαντέρ του Ντόναχιου, ούτε να αμφισβητήσει την γενναιότητα και τον πατριωτισμό των Αμερικάνων στρατιωτών και είναι ένα τυπικό made in USA δράμα το οποίο ευτυχεί να έχει για πρωταγωνιστή του τον στιβαρό Μάιλς Τέλερ τού Whiplash και του Ονειρεμένου Τώρα.

Info: Thank You For Your Service. Δραματική Βιογραφία. ΗΠΑ 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζέισον Χολ. Παίζουν: Μάιλς Τέλερ, Έιμι Σούμερ, Χάιλι Μπένετ, Σκοτ Χέιζ, Κίσα Κάστλ Χιούζ, Τζο Κόουλ. Διανομή: Odeon.

εμφάνιση σχολίων