Η γιορτή του σινεμά φέρνει στη Θεσ/νίκη ταινίες απ’ όλο τον κόσμο
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
2 Νοεμβρίου 2017
Στα 58 του χρόνια φτάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για δεύτερη φορά υπό τη διεύθυνση του Ορέστη Ανδρεαδάκη. Από τις 2 μέχρι τις 12 Νοεμβρίου, εκτός από το Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Ελληνικού Κινηματογράφου, τις Ματιές στα Βαλκάνια, τους Ανοιχτούς Ορίζοντες, το Film Forward, το 'Round Midnight, τη Νεανική Οθόνη, τα Βραβεία Lux και τις ταινίες Μικρού Μήκους, θα πραγματοποιηθούν αφιερώματα, στην φετινή νικήτρια του Φεστιβάλ Βερολίνου, Ίλντικο Ενιέντι (η νικήτρια ταινία της, Η Ψυχή και το Σώμα, θα είναι και η ταινία έναρξης του φεστιβάλ), αλλά και στην μαχητική ηθοποιό και κινηματογραφίστρια, στις ΗΠΑ της δεκαετίας του 50, Άιντα Λουπίνο, η οποία καταπιάνεται στο έργο της με θέματα ταμπού για την εποχή της. Τα δύο αυτά αφιερώματα, χαρακτηρίζουν το φετινό φεστιβάλ που θέλει να αναδείξει τον σπουδαίο ρόλο των γυναικών στο χώρο του κινηματογράφου. Γυναίκα έχει σκηνοθετήσει και την ταινία λήξης του φεστιβάλ, που είναι Το Πάρτι, της βραβευμένης με Χρυσό Αλέξανδρο για το Orlando το1992, Σάλι Πότερ.
Τα υπόλοιπα αφιερώματα, αφορούν αρχικά τον πρόσφατα χαμένο, Γάλλο, ποιητή, συγγραφέα, δημοσιογράφο, δραματουργό, σεναριογράφο και σκηνοθέτη του θεάτρου και του κινηματογράφου, Αρμάν Γκατί με 5 ταινίες (ανάμεσά τους και το εμβληματικό L' Enclos του1961, μια από τις πιο τολμηρές ματιές στις φρικαλεότητες των Ναζί κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου), αλλά και μια ρετροσπεκτίβα στον μεγάλο νικητή των Καννών, Σουηδό, Ρούμπεν Έστλουντ, δημιουργό της εξαιρετικής, Ανωτέρας Βίας.
Τα Αόρατα Χέρια, είναι ένα αφιέρωμα 5 ταινιών με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, που δίνει μια διαφορετική, απρόβλεπτη όψη της ανεργίας και της εργασίας καθώς διερευνά τις ανθρώπινες επιπτώσεις του φαινομένου που συχνά διαφεύγουν από τις στατιστικές. Η αυτοδιαχείριση ως απάντηση στην κρίση, η μαγεία του χορού, το χιούμορ και τα ανθρώπινα πάθη, δημιουργούν ένα μείγμα που εξουδετερώνει τα στερεότυπα και απελευθερώνει την πιο αισιόδοξη πλευρά της ανθρώπινης φύσης, ενώ το αφιέρωμα, Από τις λέξεις στις εικόνες: Βαλκανική λογοτεχνία και κινηματογράφος, περιλαμβάνει 7 κλασικές Βαλκανικές ταινίες από τις δεκαετίες του 60 και του 70.
Παράλληλες Προβολές, Πρεμιέρες, Ειδικές Προβολές, αλλά και μια Λευκή Κάρτα (Carte Blance), η οποία δίδεται φέτος στον βραβευμένο σεναριογράφο και στενό συνεργάτη του Γιώργου Λάνθιμου, Ευθύμη Φιλίππου, ο οποίος επιλέγει 10 αγαπημένες του ταινίες, συμπληρώνουν περισσότερο από το μισό πρόγραμμα. Ό,τι απομένει, περιλαμβάνει το Ελληνικό Φεστιβάλ και το Επίσημο Διαγωνιστικό (συν το νέο Διαγωνιστικό Τμήμα Ταινιών Virtual Reality). Το μεν πρώτο περιλαμβάνει 33 ταινίες σε πολλά διαφορετικά τμήματα (Επίσημη Πρώτη, Ξεπερνώντας τα Σύνορα, Μια Δεύτερη Ματιά, τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά, Καθολικά Προσβάσιμες Ταινίες και μια Ειδική Προβολή του Dolphin Man, του Λευτέρη Χαρίτου, με καλεσμένο τον πρωταγωνιστή του, Ζαν-Μαρκ Μπαρ, γνωστού από το Απέραντο Γαλάζιο, του Λικ Μπεσόν), το δε δεύτερο, περιλαμβάνει 14 ταινίες επιλεγμένες με αφορμή, Το Ρίζωμα, βιβλίο της Γαλλίδας φιλοσόφου, Σιμόν Βέιλ, των οποίων τα τρέιλερ, όπως κάθε χρόνο, θα δούμε παρακάτω. Η σειρά είναι Αλφαβιτική:
Beast (Κτήνος), του Μάικλ Πιρς (Βρετανία). Μια νεαρή γυναίκα που ζει σε μια απομονωμένη κοινότητα, βρίσκεται έρμαιο της καταπιεστικής οικογένειάς της και του έρωτά της για έναν νεαρό άντρα, ύποπτο για μια σειρά από φόνους.
Cargo (Φορτίο), του Ζιλ Κουλιέρ (Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία). Ένας άνδρας πέφτει από το αλιευτικό του σκάφος στα παγωμένα νερά της Βόρειας Θάλασσας και βυθίζεται σε κώμα, αφήνοντας τους τρεις γιους του αντιμέτωπους με το χάος και την απόγνωση.
Closeness, του Καντεμίρ Μπαλάκοβ (Ρωσία). Ο βραβευμένος με FIPRESCI στις Κάννες, μαθητής του Σοκούροφ, κάνει το ντεμπούτο με μια ιστορία απαγωγής στον Καύκασο, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.
The Dragon's Defence (Η Άμυνα του Δράκου), της Νατάλια Σάντα (Κολομβία). Στην Μπογκοτά της Κολομβίας, τρεις μεσήλικοι άντρες, είναι δεινοί στα παιχνίδια, αλλά όχι και στη ζωή, μέχρι που έρχεται εκείνη, να τους ταρακουνήσει.
Η Επιφάνεια των Πραγμάτων, της Νάνσυς Μπινιαδάκη (Ελλάδα, Γερμανία). Μια νεαρή ανθρωπολόγος, τρεις φίλες της και μια καθηγήτριά τους, προσπαθούν να ανακαλύψουν την αλήθεια, πίσω από έναν αστικό μύθο.
The Garden (Εξοχικές Κατοικίες), της Σόνια Μαρία Κρούνερ (Γερμανία). Το καλοκαίρι μιας οικογένειας αστών στην Γερμανία της δεκαετίας του 70.
Life Guidance (Καθοδήγηση Ζωής), της Ρουθ Μάντερ (Αυστρία). Σε ένα διστοπικό, οργουελιανό μέλλον, μια εταιρεία αναλαμβάνει να διορθώσει τη συμπεριφορά όσων μελών της μεσαίας τάξης θεωρούνται, όχι αρκετά λειτουργικά.
Lucky, του Τζον Κάρολ (ΗΠΑ). Το πνευματικό ταξίδι ενός 90χρονου άθεου και οι εκκεντρικοί χαρακτήρες που κατοικούν τη μικρή πόλη, στη μέση του πουθενά, κάπου στην αχανή αμερικανική έρημο. Η τελευταία εμφάνιση του Χάρι Ντιν Στάντον, σε έναν ρόλο γραμμένο γι αυτόν, με αφορμή την πορεία του στο παγκόσμιο σινεμά. Συμμετέχει ο Ντέιβιντ Λιντς.
No Date No Signature (Χωρίς Όνομα Χωρίς Υπογραφή), του Βαίντ Τζαλιλβάντ (Ιράν). Για άλλη μια φορά μια ιρανική ταινία, θέτει ένα μεγάλο ηθικό δίλημμα στο επίκεντρο της ιστορίας της. Ενας ιατροδικαστής χτυπά με το αυτοκίνητό του ένα 8χρονο αγόρι και το τραυματίζει ελαφρά. Όμως την επόμενη μέρα το αγόρι βρίσκεται νεκρό. Πρόκειται για δηλητηρίαση - όπως δείχνει η πρώτη γνωμάτευση - ή φταίει ο ίδιος για το τραγικό συμβάν;
The Ox, του Γιώργου Νικολόπουλου (Ελλάδα). Σε ένα φανταστικό τόπο, οι ηλικιωμένοι κάτοικοί του, υποδουλωμένοι όλη τους τη ζωή στην εξουσία, πασχίζουν να μετατρέψουν τη γη τους σε Χρυσό Βασίλειο ρίχνοντας ένα λίπασμα χρυσού στα σπαρτά. Η σωτηρία τους θα έρθει από ένα γενναίο κορίτσι.
Ravens (Κοράκια), του Γιενς Ασούρ (Σουηδία). Ο γνωστός φωτογράφος στην πρώτη του ταινία, ασχολείται με έναν αγρότη που προσπαθεί να σώσει την οικογενειακή του περιουσία από την λαίλαπα του λεγόμενου, εκσυγχρονισμού.
Son of Sofia (Ο Γιος της Σοφίας), της Ελίνας Ψύκου (Ελλάδα, Βουλγαρία, Γαλλία). Ο 11χρονος Μίσα φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2004 για να ζήσει με τη μητέρα του, Σοφία, έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Όσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα θα απογειωθεί βίαια προς τον ενήλικο κόσμο με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών.
Those Long Haired Nights (Εκείνες οι Μακρυμαλλούσες Νύχτες), του Τζεράρντο Καλάγκι (Φιλιππίνες). Ευρωπαϊκή Πρεμιέρα για μια ταινία που έχει σαν θέμα της, τις περιπέτειες μιας διεμφυλικής γυναίκας, στα στέκια της πορνείας, της νυχτερινής Μανίλα.
Winter Brothers, του Χλίνουρ Πάλμασον (Δανία, Ισλανδία). Δυο αδέρφια που ζουν στην ανέχεια, κάπου στη βόρεια Δανία και που κάνουν τα πάντα για να επιβιώσουν, έρχονται στα χέρια για χάρη μιας γυναίκας που τους αναστατώνει τη ζωή.
Αναζητήστε ακόμη το God's Own Country του Φράνσις Λι, τις καινούργιες ταινίες των: Φατίχ Ακίν (In The Fade), Τόνι Γκάτλιφ (Djam), Άντριου Χέιγκ (Lean on Pete), Σταύρου Τσιώλη (Γυναίκες που περάσατε από δω), Αλέξανδρου Αβρανά (Love Me Not) και Κυριάκου Κατζουράκη (USSAK).
Επίσημοι καλεσμένοι του φεστιβάλ, εκτός από τον Ζαν-Μαρκ Μπαρ, θα είναι φυσικά η Ίλντινκο Ενιέντι και ο Ρούμπεν Έστλουντ, αλλά και ο Αλεξάντερ Πέιν, που θα παρουσιάσει την καινούργια ταινία του, Μικρόκοσμος
(Downsizing). Θα παιχτούν και άλλες ταινίες σκηνοθετών ελληνικής καταγωγής που ζουν στο εξωτερικό, αλλά και το Isis Bride του Ιρανού Μορτεζά Τζαφαρί, που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.
Περισσότεροι κινηματογραφικοί θησαυροί, κρύβονται σε όλα τα τμήματα, ενώ παράλληλα θα γίνουν masterclasses, εκθέσεις φωτογραφίας και παρουσιάσεις βιβλίων. Διαβάστε για όλα αυτά, εδώ.
εμφάνιση σχολίων