ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ: Στη Γαλλία, στα μέσα της δεκαετίας του '70, η Βανέσα, μια πρώην χορεύτρια, ταξιδεύει στις γαλλική ακροθαλασσιά της Μεσογείου μαζί με τον σύζυγό της τον Ρόναλντ, έναν Αμερικανό συγγραφέα, ο οποίος αναζητά ηρεμία και έμπνευση για να γράψει. Καθώς ο γάμος τους αντιμετωπίζει προβλήματα, οι δυο τους έρχονται σε επαφή τους ντόπιους και ένα ζευγάρι Γάλλων νεόνυμφων που μένουν στο διπλανό διαμέρισμα, του ίδιου ξενοδοχείου-έπαυλης με αυτούς.
Με σενάριο γραμμένο από την Αντζελίνα Τζολί-Πιτ (έτσι υπογράφει και τη σκηνοθεσία), το Δίπλα στη Θάλασσα θα ήθελε να είναι μία ταινία φόρος τιμής στο ευρωπαϊκό σινεμά των περασμένων και των πρόσφατων δεκαετιών, το σινεμά της ατμοσφαιρικής και υπαινικτικής απεικόνισης των καταπιεσμένων, ψυχολογικών και σεξουαλικών παθών, το σινεμά της μινιμαλιστικής αφαίρεσης και των υψηλών συναισθηματικών τόνων.
Το αποτέλεσμα, εντελώς διαφορετικό από τον περσινό Αλύγιστο ως εκ τούτου, δεν δικαιώνει τις υψηλές προσδοκίες της. Χωρίς καθόλου χιούμορ, περιφέρει από σκηνή σε σκηνή τούς ανεξήγητα, για τους θεατές, βασανισμένους χαρακτήρες του πρωταγωνιστικού διδύμου, από το τοπικό μπαρ (εκείνος), στη βραχώδη ακροθαλασσιά και στην έρημη βίλα (εκείνη). Η άφιξη του νεόνυμφου ζευγαριού και μια τρύπα στον τοίχο ανάμεσα στα δύο διαμερίσματα αναζωπυρώνει προς στιγμήν το ενδιαφέρον, αλλά η συνέχεια και η αποκάλυψη του τέλους μοιάζουν να έχουν αντληθεί από φτηνό και εντελώς αψυχολόγητο αισθηματικό ρομάντζο.
Οι αβαθής χαρακτήρες, οι κοινότοποι διάλογοι (όταν υπάρχουν), που δεν βοηθούν τους ερμηνευτές, και η έλλειψη πραγματικού ερωτισμού, δημιουργούν ένα χωρίς πραγματικό ενδιαφέρον αμάλγαμα, το οποίο έρχεται να σώσει, όσο μπορεί, το υπέροχο σάουντρακ του Γκαμπριέλ Γιάρεντ (Betty Blue, Ο Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ) και η ατμοσφαιρική, καλοκαιρινή φωτογραφία του Κρίστιαν Μπέργκερ, μόνιμου συνεργάτη του Μίκαελ Χάνεκε.
Ιnfo: Δίπλα στη Θάλασσα (By the Sea). Αισθηματικό Ψυχολογικό Δράμα. ΗΠΑ - Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Αντζελίνα Τζολί. Παίζουν: Αντζελίνα Τζολί, Μπραντ Πιτ, Μελανί Λοράν, Μελβίλ Πουπό, Νιλς Άρεστρουπ. Διανομή: UIP.
Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΡΕΜΠΡΑΝΤ: Η αφρόκρεμα της αθηναϊκής κοινωνίας παρευρίσκεται για ένα βράδυ στη δεξίωση ενός συλλέκτη έργων τέχνης, ο οποίος φημολογείται πως έχει στην κατοχή του έναν ανεκτίμητης αξίας πίνακα του Ρέμπραντ. Ένας κριτικός έργων τέχνης έρχεται στη δεξίωση με σκοπό να ανακαλύψει τον πίνακα και να διαπιστώσει τη γνησιότητά του, αλλά η συνέχεια είναι γεμάτη από ευτράπελα.
H 17η ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου είναι, κατά τα λεγόμενά του, μια κωμωδία μυστηρίου, αφιερωμένη στους Αδερφούς Μαρξ. Γραμμένη από τον ίδιο, αλλά και από τους Μισέλ Φάις και Ζάχο Παπαζαχαρίου, αφορά έναν σπάνιο πίνακα του Ρέμπραντ και την προσπάθεια μιας ομάδας δήθεν κοσμικών και μικροαπατεώνων να τον αποκτήσουν.
Με το γνωστό υποδόριο χιούμορ του, ο ιδιότυπος Έλληνας σκηνοθέτης σχολιάζει πλαγίως και με χαρακτηριστική ελαφρότητα την κάλπικη πραγματικότητα της σύγχρονης εποχής, όπου τα όρια ανάμεσα στο πλαστό και το αυθεντικό έχουν γίνει πλέον δυσδιάκριτα. Τον συνδράμει διασκεδάζοντας ένα all-star καστ.
Ιnfo: Η Κόρη του Ρέμπραντ. Κωμωδία. Ελλάδα 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Νίκος Παναγιωτόπουλος. Παίζουν: Χρήστος Λούλης, Δούκισα Νομικού, Αλεξία Καλτσίκη, Λάκης Λαζόπουλος, Γιάννης Μπέζος, Δήμητρα Ματσούκα, Γιάννης Στάνκογλου. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.
ΤΟ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΕΝΙΟ ΚΟΥΜΠΙ: Το νερό είναι το μεγαλύτερο σύνορο της Χιλής και ταυτόχρονα κρύβει το μυστικό δύο κουμπιών που βρέθηκαν στο βάθος του ωκεανού. Στην τεράστια ακτογραμμή της Χιλής συναντά κανείς ηφαίστεια, βουνά και παγετώνες. Μέσα στο νερό βρίσκονται παγιδευμένες οι φωνές των ντόπιων ιθαγενών από περασμένους αιώνες, των ναυτικών που κατέφθασαν από την Αγγλία, μα και των πολιτικών κρατουμένων των σύγχρονων καθεστώτων.
Το νερό έχει μνήμη, μα έχει και φωνή.
Ολόκληρη η Ιστορία της Χιλής μετατρέπεται σε έναν αποστομωτικής ομορφιάς στοχασμό, που ξεκινά από τη θάλασσα και τις άγριες περιπέτειες που κρύβουν τα νερά της και φτάνει ως τον ουρανό και τη γένεση του ίδιου του σύμπαντος. Στο κέντρο όλων, ένας ταξιδιώτης στον χρόνο ονόματι Τζέρεμι.
Τηρουμένων των αναλογιών, ο Πατρίτσιο Γκουσμάν είναι ένα είδος Κουτσαφτή της Χιλής. Με έναν παρεμφερή μεν αλλά και διαφορετικό τρόπο από τον Έλληνα σκηνοθέτη της Αγέλαστου Πέτρας και του Αρκαδία, Χαίρε, διαπλέκει διαφορετικά μεταξύ τους στοιχεία (τα μυστικά του σύμπαντος, τη μνήμη του νερού, δύο μαργαριταρένια κουμπιά) με ιστορικά γεγονότα της πατρίδας του, της Χιλής (τους ιθαγενείς της Παταγονίας, τους νεκρούς της χούντας του Πινοσέτ) με τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης.
Το αποτέλεσμα είναι συγκινητικό, κινηματογραφικά συναρπαστικό και πρωτότυπο. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα αξιόλογη δουλειά και πιθανότατα για μία από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν. Αποτελεί δίπτυχο με την προηγούμενη ταινία του, το επίσης εκπληκτικό Νοσταλγία για το Φως, του 2010. Βραβείο Σεναρίου και Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου.
Ιnfo: To Μαργαριταρένιο Κουμπί (El Boton de Nacar/The Pearl Button). Ντοκιμαντέρ. Γαλλία - Ιαπανία - Χιλή - Ελβετία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πατρίτσιο Γκουσμάν. Διανομή: Ama Films.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Ο κόσμος χρειάζεται ήρωες κι ο Λανς Άρμστρονγκ ήταν ο απόλυτος ήρωας στον κόσμο του αθλητισμού. Μετά από μια σκληρή μάχη με τον καρκίνο, ο Άρμστρονγκ επέστρεψε στην ποδηλατική του καριέρα το 1999, αποφασισμένος να κερδίσει το Tour de France. Με τη βοήθεια του γιατρού του Μισέλ Φεράρι και τον αρχηγό της ομάδας του Γιόχαν Μπράινιλ, ανέπτυξαν το πιο εξελιγμένο πρόγραμμα ντόπινγκ στην ιστορία του αθλήματος. Το πρόγραμμα επέτρεψε στον Λανς και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας του να κατακτήσουν τον κόσμο της ποδηλασίας, κερδίζοντας το Tour de France εφτά συνεχόμενες χρονιές.
Δεν πίστεψαν όλοι όμως αυτό το παραμύθι. Ο δημοσιογράφος των Sunday Times, Ντέιβιντ Γουόλς, αρχικά μαγεμένος από το ταλέντο του Άρμστρονγκ, δεν άργησε να αναρωτηθεί αν ήταν καθαρός. Πάλεψε για να ξεσκεπάσει την αλήθεια, ρίσκαρε την καριέρα του και κόστισε στην εφημερίδα του αμέτρητα δικαστικά έξοδα. Δικαιώθηκε, όταν κάποιοι αποφάσισαν να αποκαλύψουν την αλήθεια για τη μεγαλύτερη πλάνη του αιώνα μας.
Η άνοδος και η πτώση του 7 φορές πρωταθλητή της ποδηλασίας Λανς Άρμστρονγκ, βασισμένη στο βιβλίο Seven Deadly Sins: My Pursuit of Lance Armstrong του Ντέιβιντ Γουόλς. Υποδειγματικά σκηνοθετημένο από τον Στίβεν Φρίαρς της Philomena και της Βασίλισσας, στέλνει τον πρωταγωνιστή της Μπεν Φόστερ (Ο Μόνος Επιζών, Pandorum, Το Μούτρο) στην πρώτη γραμμή των ερμηνειών για τα επόμενα Όσκαρ, χωρίς όμως να εμβαθύνει αρκετά στα σκοτεινά παρασκήνια του επαγγελματικού πρωταθλητισμού ή στην παθολογική λατρεία της κοινωνίας μας προς τους νικητές, κάθε είδους.
Ιnfo: Το Πρόγραμμα (The Program). Δραματική Βιογραφία. Αγγλία - Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς. Παίζουν: Μπεν Φόστερ, Κρις Ο'Ντόουτ, Γκιγιόμ Κανέ, Ντάστιν Χόφμαν, Τζέσι Πλίμονς, Έντουαρτ Χογκ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.
Ψ: Μια διεισδυτική ματιά στον χώρο της ψυχικής υγείας μέσα από εξομολογήσεις προσώπων που έχουν βιώσει ψυχικές ασθένειες. «Ψ», για το ψυχικό σθένος, την ψυχή αλλά και το πλέγμα των «ειδικών» και μη, που αποκλείουν, εγκλείουν, ονοματίζουν, συνταγογραφούν, ελέγχουν…
Μικρές αφηγήσεις, μεγάλων εμπειριών. Άνθρωποι που μιλάνε για εκείνα που οι υπόλοιποι θεωρούν αποκλεισμένη γλώσσα, τρέλα, οδύνη, ασθένεια, αδικία. Μαρτυρίες από τις οποίες αναδύονται προσωπικά, κοινωνικά, φιλοσοφικά και ηθικά ζητήματα, που συνήθως έχουμε την τάση να προσπερνάμε, αναζητώντας μια παρασκευαστή και επιθυμητή κανονικότητα.
Ντοκιμαντέρ για την ψυχική υγεία σε έρευνα του Άλκη Γούναρη, που έχει γράψει και το σενάριο, και σκηνοθεσία της Καλλιόπης Λεγάκη. Περιλαμβάνει εξομολογήσεις ανθρώπων οι οποίοι έχουν βιώσει ψυχικές ασθένειες.
Ιnfo: Ψ (Psy). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Καλλιόπη Λεγάκη. Παραγωγή: Portolanos Films - Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου - D.&K. Gounaris. psyfiles.gr
ΟΙ ΑΤΙΘΑΣΕΣ: Το καλοκαίρι έχει μόλις αρχίσει. Σε ένα απομονωμένο χωριό της Τουρκίας, πέντε αδερφές γυρνώντας από το σχολείο σταματούν για να παίξουν στην θάλασσα με τους συμμαθητές τους. Τα αθώα παιχνίδια τους κρίνονται ανάρμοστα και σκανδαλώδη από τους ενήλικους και οι συνέπειες θα είναι απρόβλεπτες. Το σπίτι της οικογένειας μετατρέπεται σταδιακά σε φυλακή, οι δουλειές του σπιτιού και τα μαθήματα μαγειρικής αντικαθιστούν το σχολείο και οι γάμοι των κοριτσιών κανονίζονται ο ένας μετά τον άλλο. Οι πέντε αδερφές αντιδρούν, η καθεμία με τον δικό της τρόπο, ενάντια στα όρια που τους επιβάλλονται.
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ντενίζ Γκαμζέ Εργκιβέν αποτελεί την επίσημη υποψηφιότητα της Γαλλίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ 2016 και
επικεντρώνεται στο τι σημαίνει να γεννηθεί κανείς κορίτσι στη επαρχιακή Τουρκία, σε μια αντιφατική κοινωνία όπου το μέλλον και η ζωή των γυναικών είναι προδιαγεγραμμένα, την ίδια στιγμή που το μυστήριο της σεξουαλικότητάς τους δαιμονοποιείται, καθώς η παράδοση και οι πεποιθήσεις παραμένουν απαράλλαχτες μέσα στους αιώνες.
Γραμμένη από τη μεγαλωμένη στη Γαλλία σκηνοθέτη, με τη βοήθεια της Γαλλίδας σεναριογράφου Αλίς Βινοκούρ, διαθέτει μια περισσότερο ευρωπαϊκή παρά τουρκική ματιά, με ό,τι καλό και ό,τι κακό αυτό συνεπάγεται. Αναπόφευκτα φέρνει στον νου τις Αυτόχειρες Παρθένες, των Ευγενίδη - Κοπόλα, παρά κάποια arthouse ή mainstream τουρκική ταινία (αν και μοιάζει να δανείζεται στοιχεία κι από τις δύο), παίζει με τις αντιθέσεις στην ατμόσφαιρα της αρχής και της συνέχειάς της, χωρίς να αποφεύγει τις υπερβολές, τη γραφικότητα ή την εξιδανίκευση καταστάσεων.
Υποψήφια για το Βραβείο Lux του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και έχοντας ήδη 21 βραβεία στο ενεργητικό της (ανάμεσά τους και το Βραβείο Κοινού στο περασμένο φεστιβάλ κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης), είναι, πέρα από την προφανή σχηματικότητά της, ένα φεστιβαλικό hit, προορισμένο να γνωρίσει πλατιά αναγνώριση, χάρη και στην προσβάσιμη γραφή του και στο προοδευτικό μήνυμά του.
Ιnfo: Οι Ατίθασες (Mustang). Κοινωνική Δραματική. Τουρκία - Γαλλία - Κατάρ - Γερμανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ντενίζ Γκαμζέ Εργκιβέν. Παίζουν: Γκιουνέζ Σενσόι, Ελίτ Ισκάν, Ντογκά Σεϊνέπ Ντογκουσλού, Τουγκμπά Σουκούρονγλου, Ιλάιντα Ακτογκαν. Διανομή: StraDa Films.