5
1
σχόλια
1587
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Χωρίς Μέτρο. Χειμερία Νάρκη. Selma. Το Πεπρωμένο της Jupiter. Το Μυστικό της Ευτυχίας

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
5 Φεβρουαρίου 2015
ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΡΟ: Ο Andrew Neyman είναι ένας φιλόδοξος νεαρός ντράμερ της τζαζ που σπουδάζει σε ένα από τα καλύτερα μουσικά σχολεία της Αμερικής. Καθηγητής του είναι ο Terence Fletcher. Ένας από τους πιο απαιτητικούς, σκληρούς και τελειομανείς μαέστρους της τζαζ. Η μέθοδος διδασκαλίας του είναι κάθε άλλο παρά συμβατική.Υπάρχουν όρια όταν προσπαθείς να αποσπάσεις την τέλεια ερμηνεία;

Ο Ντέιμιαν Γκαζέλ, μην μπορώντας να βρει χρηματοδότηση για να γυρίσει το σενάριο του Whiplash (γραμμένο από τον ίδιο), αναγκάστηκε το 2013 να το συμπτύξει σε μια ταινία μικρού μήκους με τον ίδιο τίτλο. Η νικητήρια βράβευσή της στο φεστιβάλ του Σάντανς της ίδιας χρονιάς τού έδωσε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει το σχέδιό του. Έτσι πέρυσι, η μεγάλου μήκους εκδοχή του Whiplash κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο Σάντανς (και το βραβείο κοινού) και ξεκίνησε μια θριαμβευτική πορεία, η οποία το έφερε μέχρι τα Όσκαρ.

Υποδειγματικά γραμμένο, σκηνοθετημένο και μονταρισμένο -σαν η δομή του να ακολουθεί τη λαβυρινθώδη δομή των τζαζ κομματιών που ερμηνεύονται στη διάρκειά του-, ξετυλίγει μπροστά στα μάτια μας μια σχέση δάσκαλου - μαθητή, η οποία εμπεριέχει σαδομαζοχιστικά στοιχεία (κυρίως λόγω της βάναυσης, μιλιταριστικού τύπου συμπεριφοράς του δασκάλου) και απωθημένα συναισθήματα έλξης - απώθησης (στις Κάννες πέρυσι, η ταινία ήταν υποψήφια για τον Queer Φοίνικα που διεκδικούν οι ταινίες με LGBT θεματική).

Οι χαρακτήρες είναι τρισδιάστατοι και περισσότερο ολοκληρωμένοι από το σύνηθες. O Τ.Κ. Σίμονς (The Closer, Juno, Τριλογία Spiderman του Σαμ Ράιμι) στον ρόλο του δασκάλου σαρώνει (δικαίως) τα βραβεία δεύτερου αντρικού ρόλου. Ο Μάιλς Τέλερ (Η Τριλογία της Απόκλισης, Ονειρεμένο Τώρα) είναι εξίσου καλός και αδικείται στις υποψηφιότητες για τα βραβεία. Ακόμη και αν η συνάντησή τους στο τρίτο και τελευταίο μέρος της ταινίας δεν πείθει για το τυχαίο της πραγματοποίησής της, και αν το τελικό μήνυμα της ταινίας είναι πολύ αντιδραστικό για τα γούστα της στήλης, αυτό που μετράει τελικά (εκτός από την ίδια την κινηματογραφική απόλαυση) είναι πως, μαζί με το Foxcatcher και το Ξενοδοχείο Grand Budapest, είναι μία από τις πιο ολοκληρωμένες δουλειές οι οποίες δικαίως έφτασαν μέχρι τον τελικό των Όσκαρ. Αν αγαπάτε την τζαζ, το σάουντρακ τα σπάει!

Ιnfo: Χωρίς Μέτρο (Whiplash). Μουσική Δραματική. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Ντέιμιαν Γκαζέλ. Παίζουν: Μάιλς Τέλερ, Τ.Κ. Σίμονς, Μελίσα Μπενόιστ, Πολ Ράιζερ. Διανομή: Feelgood




ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ: Ο Αϊντίν είναι ένας συνταξιούχος ηθοποιός που έχει ανοίξει δικό του ξενοδοχείο σε ένα χωριό της Καππαδοκίας στην κεντρική Ανατολία. Πάμπλουτος, δεν έχει καμία επαφή με την πραγματική ζωή και τις δυσκολίες των ανθρώπων γύρω του, καθώς είναι κλεισμένος στους τέσσερις τοίχους του ξενοδοχείου του και οι μόνοι άνθρωποι τους οποίους συναναστρέφεται είναι η γυναίκα του και η αδερφή του, που υποφέρει από το πρόσφατο διαζύγιό της. Όμως ούτε και με αυτές τις δύο καταφέρνει να επικοινωνήσει πραγματικά. Ένα επεισόδιο που έχει να κάνει με μια φτωχή οικογένεια που νοικιάζει ένα από τα πολλά σπίτια τους, θα ταράξει την καθημερινότητά τους.

Ο Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν (Uzak) είναι ο ένας από τους δύο σπουδαιότερους Τούρκους σκηνοθέτες των τελευταίων χρόνων (ο άλλος είναι ο Σεμίχ Καπλάνογλου, της τριλογίας Αυγό-Γάλα-Μέλι). Η προηγούμενη ταινία του, το Κάποτε στην Ανατολία (2011), είναι μία από τις 10 καλύτερες ταινίες της δεκαετίας που διανύουμε. Το στυλ του είναι ποιητικό με έναν εντελώς γήινο τρόπο και τα θέματά του αφορούν κυρίως τη σύγκρουση των δύο διαφορετικών κόσμων της πατρίδας του, είτε αυτή αφορά τους αστούς σε αντιπαράθεση με τους «χωριάτες», είτε τους διανοούμενους σε αντιπαράθεση με τους «ακαλλιέργητους», την εξουσία με την «παρανομία». Το σινεμά του είναι μοντέρνα μεταπολιτικό, τελετουργικό και βαθιά μελαγχολικό σε ό,τι αφορά τα ανθρώπινα.

Η Χειμερία Νάρκη εμπεριέχει και πάλι όλα τα αγαπημένα του θέματα, αυτή τη  φορά μέσα από μεγάλες σε διάρκεια σεκάνς με πυκνούς διαλόγους (ειδικά ανάμεσα στον Αϊντίν, την αδερφή του και τη γυναίκα του), οι οποίοι -αδιαμφισβήτητα ενδιαφέροντες και με πηγή έμπνευσης τον Τσέχοφ- δίνουν έναν θεατρικό τόνο στην ταινία. Το χιονισμένο τοπίο της Καππαδοκίας και ένα άγριο άλογο (σε μια σκηνή που σοκάρει) συμβάλλουν στην άγρια ποίηση των εικόνων. Το γεγονός που ταρακουνάει τον κόσμο των τριών ηρώων τελικά δεν καταφέρνει να τους αφυπνίσει από το απαθές μούδιασμα της χειμερίας νάρκης στην οποία έχουν πέσει, έστω και αν, προς στιγμή, προσπαθούν από μόνοι τους να δώσουν ξανά ζωή στους νωθρούς από την αδράνεια εαυτούς τους.

Χωρίς να διαθέτει το μεγαλείο και τη δύναμη του Κάποτε στην Ανατολία, το καινούργιο φιλμ του Τσεϊλάν είναι σίγουρα σπουδαίο, έστω κι αν εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι στην πραγματικότητα, η βράβευση της Χειμέριας Νάρκης με τον Χρυσό Φοίνικα ήρθε σαν δικαίωση του σημαντικού έργου του, αν όχι σαν διόρθωση του λάθους που δεν βράβευσε εκείνη την ταινία του 2011, όπως της άξιζε.

Info: Χειμερία Νάρκη. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν. Διανομή Amafilms.




SELMA: Η ταραγμένη περίοδος στα μέσα της δεκαετίας του '60, μέσα από τους αγώνες που έκανε ο μεγάλος αγωνιστής Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και οι πορείες διαμαρτυρίας που διοργάνωσε από την πόλη Σέλμα ως την Αλαμπάμα,προκειμένου να αναγνωριστούν τα ανθρώπινα και πολιτικά δικαιώματα των Αφροαμερικανών, οι οποίοι μέχρι τότε δεν είχαν δικαίωμα ψήφου, αποτελούν τα θέματα της ταινίας που σκηνοθέτησε η Άβα ΝτιΒερνέι, η οποία έχει δουλέψει από πολλά πόστα και για πολλά χρόνια στη βιομηχανία του Χόλιγουντ.

Η δυσαρέσκεια της Μαύρης Κοινότητας για την απουσία της ταινίας από τη μάχη των Όσκαρ (έχει μόνο δύο υποψηφιότητες, ταινίας και τραγουδιού) είναι εν μέρει δικαιολογημένη, όμως η ταινία είναι πολύ πολιτική για τα γούστα της Ακαδημίας και το σενάριό της δίνει έμφαση σε πολλούς μικρούς ρόλους, πράγμα που στερεί ακόμη και από τον Ντέιβιντ Οϊελόγουο στον ρόλο του Κινγκ, τη δυνατότητα να δώσει μια δυνατή ερμηνεία.

Χωρίς τη μεγάλη χρονική απόσταση από τα γεγονότα όπως στην περίπτωση του 12 Χρόνια Σκλάβος και χάρη στον ντοκιμαντερίστικο ρεαλισμό της, η θέαση της ταινίας είναι ιδιαίτερα επώδυνη ψυχολογικά για την ενοχική λευκή αμερικάνικη (και όχι μόνο) πλειοψηφία του κοινού που μόλις μερικές εβδομάδες πριν είχε βγει στους δρόμους μαζί με τους Αφροαμερικάνους για να διαδηλώσει για τους χωρίς λόγο φόνους μαύρων νεαρών ανδρών από λευκούς αστυνομικούς. Βλέποντας την ταινία συνειδητοποιεί κανείς ότι 50 ολόκληρα χρόνια τελικά δεν είναι αρκετά για να μη νιώσει τη φρίκη και την ντροπή του ρατσισμού και να μην εκνευριστεί με τις δικαιολογίες των «φιλελεύθερων» κατά τα άλλα πολιτικών, οι οποίοι έκαναν ελάχιστα, για να σταματήσουν τη σφαγή.

Ναι. Για την τιμή των όπλων, η Selma θα μπορούσε να είχε προταθεί και για άλλες κατηγορίες κι ας μην κέρδιζε τελικά. Σκηνοθεσίας, πράγμα που θα έκανε την ΝτιΒερνέι την πρώτη Αφροαμερικάνα υποψήφια σκηνοθέτη στην ιστορία του θεσμού. Μοντάζ, μουσικής αλλά και πολλές ερμηνείας Β' Ρόλου, πρώτα από όλα στον Τομ Γουίλκινσον, για τον ρόλο του προέδρου Λίντον Τζόνσον.

Ιnfo: Selma. Ιστορική Πολιτική Κοινωνική Δραματική. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Άβα ΝτιΒερνέι. Παίζουν: Ντέιβιντ Οϊελόγουο, Τομ Γουίλκινσον, Τιμ Ροθ, Κάρμεν Ετζόγκο, Όπρα Γουίνφρεϊ, Τζιοβάνι Ρίμπιζι, Αντρέ Χόλαντ, Ντίλαν Μπέικερ. Διανομή: Odeon.




ΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ JUPITER: Την ημέρα που γεννήθηκε η Τζούπιτερ Τζόουνς, τα αστέρια έδειχναν ότι προορίζεται για μεγάλα πράγματα. Ενήλικη πλέον, ονειρεύεται μεν τα αστέρια, ξυπνάει όμως στην πεζή πραγματικότητα μιας καθαρίστριας σπιτιών με ένα σερί άτυχων περιστατικών. Μόνο όταν ο Κέιν, ένας γενετικά τροποποιημένος πρώην στρατιωτικός κυνηγός, φτάνει στη Γη για να την εντοπίσει, αρχίζει να αντιλαμβάνεται τι της επιφυλάσσει η μοίρα. Η γενετική της υπογραφή την έχει χαρακτηρίσει ως την κληρονόμο μιας σπουδαίας κληρονομιάς που μπορεί να αλλάξει την ισορροπία στο σύμπαν.

Με τον Λάρι να έχει γίνει πλέον Λάνα, τα αδέρφια Γουατσόφσκι (Τριλογία Matrix, Cloud Atlas) επιστρέφουν με μια Space Opera, την πρώτη από τις πολλές που θα δούμε φέτος μέχρι και την έξοδο του νέου Πόλεμου των Άστρων τον επόμενο Δεκέμβριο. Το σενάριο είναι προσχηματικό. Εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι το εικαστικό κομμάτι, το οποίο, χωρίς να φέρνει τίποτα καινούργιο, είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό. Τo Πεπρωμένο της Jupiter, όπως συνηθίζουν οι Γουατσόφσκι, δανείζεται από μεσαιωνικούς μύθους, ιστορίες ηρωικής φαντασίας, κόμικς και new age αμπελοφιλοσοφία, είναι εικαστικά ενδιαφέρον και θα εντυπωσιάσει το κοινό των πολυκινηματογράφων στο οποίο απευθύνεται. Αν κόψει και εισιτήρια, δεν τη γλιτώνουμε την τριλογία.

Ιnfo: Το Πεπρωμένο της Jupiter (Jupiter Ascending). Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Άντι και Λάνα Γουατσόφσκι. Παίζουν: Μίλα Κούνις, Τσάνινγκ Τέιτουμ, ¨Εντι Ρέντμεϊν, Σον Μπιν, Ντάγκλας Μπουθ, Τέρι Γκίλιαμ. Διανομή: Village Films.




ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ: Ο Hector είναι ένας εκκεντρικός, αν και ακαταμάχητος, ψυχίατρος που ζει στο Λονδίνο. Ο ίδιος, όπως άλλωστε και οι ανικανοποίητοι ασθενείς του, περνάει υπαρξιακή κρίση. Τίποτα δεν είναι αρκετά καλό. Μία μέρα, οπλισμένος με πολύ κουράγιο και παιδική περιέργεια, θα αποδράσει από την ήρεμη και προστατευμένη ζωή του για μια παγκόσμια αναζήτηση της ευτυχίας. Κάπως έτσι ξεκινά ένα πολύχρωμο, εξωτικό, επικίνδυνο και ανεξέλεγκτο ταξίδι.

Βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του Φρανσουά Λελόρντ, Το Μυστικό της Ευτυχίας συνδυάζει με επιτυχία στο μεγαλύτερο μέρος της, τη δραματική κομεντί με την εξωτική περιπέτεια. Στη διάρκειά της, ο Έκτορ ταξιδεύει από την Ασία στην Αφρική και από εκεί στο Λος Άντζελες για να συναντήσει μια παλιά του αγάπη. Με ανάλαφρη new age διάθεση, η αναζήτηση για την Ευτυχία σκοντάφτει κάθε τόσο πάνω στην σκληρότητα του Κόσμου, η οποία αν και διακωμωδείται, τελικά δικαιολογείται με έναν αρκετά ύποπτο τρόπο. Ένας χρηματιστής στην Ασία κι ένας Μαφιόζος στην Αφρική βοηθούν με τον τρόπο τους τον ήρωα να ξελασπώσει, αφού υποτίθεται πρώτα ότι η επαφή τους μαζί του τους έχει «εξανθρωπίσει». Κι αν η διαδρομή ως εκεί είναι τουλάχιστον διασκεδαστική, το εντελώς new age φινάλε (η ευτυχία τελικά είναι πίσω στο σπίτι), έρχεται να γκρεμίσει τις όποιες προσδοκίες μας. Αν αγαπάτε το New Age, αυτή είναι η ταινία σας. Η στήλη βρίσκει την «παλιά εποχή» πολύ πιο ενδιαφέρουσα (if you know what I mean).

Ιnfo: Το Μυστικό της Ευτυχίας (Hector and the Search for Happiness). Δραματική Κομεντί Περιπέτεια. Γερμανία - Καναδάς - Αγγλία - Νότιος Αφρική 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Πίτερ Τσέλσομ. Παίζουν: Σάιμον Πεγκ, Ρόζαμουντ Πάικ, Ζαν Ρενό, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τόνι Κολέτ, Κρίστοφερ Πλάμερ. Διανομή: Feelgood Entertainment.



εμφάνιση σχολίων