Η Θεωρία των Πάντων. Η Φυλή. Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία. Για Πάντα
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
29 Ιανουαρίου 2015
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ: Στην ταινία, ακολουθούμε τον Στίβεν Χόκινγκ από το 1963, όπου σπουδάζει στο Κέμπριτζ κι ερωτεύεται τη συμφοιτήτρια και μετέπειτα σύζυγό του Τζέιν Γουάιντ, μέχρι τη συνεχιζόμενη, από τα 21 του χρόνια έως και σήμερα, μάχη του, μετά τη διάγνωσή του με τη νόσο του Κινητικού Νευρώνα, που τον καθήλωσε σε αναπηρικό καροτσάκι επιτρέποντάς του την επικοινωνία μόνο μέσω συσκευής ομιλίας. Παράλληλα παρακολουθούμε τις καινοτόμες και αιχμηρές απόψεις του Χόκινγκ για τη Φυσική και κυρίως την πρωτοποριακή έρευνά του που προκάλεσε τον θαυμασμό των καθηγητών του και τελικά οδήγησε στη ρηξικέλευθη θεωρία του για το σύμπαν, καθώς και τη γεμάτη αγάπη, περίπλοκη σχέση του με τη γυναίκα που τον στήριξε σε όλα τα πρώτα δύσκολα χρόνια, προκειμένου εκείνος να συνεχίσει να ψάχνει τη μία και μοναδική αιτιολογική εξίσωση για το Σύμπαν και τον Χρόνο.
Ο Βρετανός Τζέιμς Μαρς, ο οποίος έγινε ευρύτερα γνωστός το 2005 με το εξαιρετικό The King και με το βραβευμένο με Όσκαρ, αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ Man on the Wire (2008), σκηνοθετεί τη βιογραφία του Στίβεν Γουίλιαμ Χόκινγκ, βασισμένη πάνω στο βιβλίο της επί χρόνια συντρόφου του, Τζέιν Γουάιντ Χόκινγκ. Ίσως αυτός και να είναι ο λόγος για τον οποίο ο φιλμικός χρόνος μοιράζεται ισόποσα ανάμεσα στους δύο. Αν αυτή είναι μία ταινία για τον λαμπρό αλλά χτυπημένο από τη μοίρα επιστήμονα, άλλο τόσο αφορά και τη διαδρομή της αφοσιωμένης και γενναίας συζύγου του, η οποία στάθηκε με αυταπάρνηση δίπλα του, ακόμη και όταν, είτε εκείνη είτε αυτός, ένιωσαν -για τον δικό του λόγο ο καθένας- την ανάγκη να λοξοκοιτάξουν προς άλλους συντρόφους.
Χωρίς να είναι ακριβώς αγιογραφία, Η Θεωρία των Πάντων εστιάζει στην προσωπική διαδρομή του ζευγαριού, στις συνέπειες που είχε η νόσος στην καθημερινότητά τους, τη γεμάτη διακυμάνσεις σχέση τους με την οικογένεια του Χόκινγκ, αλλά και τις μεταξύ τους προστριβές, αποφεύγοντας -ειδικά στο τελευταίο και πιο αδύναμο μέρος της- να μπει σε οδυνηρές λεπτομέρειες.
Όσοι μάλιστα περιμένουν να δουν εκλαϊκευμένα τα περί των επιστημονικών επιτευγμάτων και θεωριών του Χόκινγκ, μάλλον θα απογοητευτούν. Η Θεωρία των Πάντων είναι πάνω από όλα μια ιστορία Αγάπης με Α κεφαλαίο. Πρόκειται για μια υποδειγματικά γυρισμένη, συγκινητική, δραματική βιογραφία με εξαιρετική φωτογραφία, ατμοσφαιρικό σάουντρακ και δύο συναρπαστικές ερμηνείες, τόσο από τον Έντι Ρέντμεϊν στον ρόλο του Χόκινγκ, όσο και από την Φελίσιτι Τζόουνς στον ρόλο της συντρόφου του.
Εκείνο που υπερισχύει πάντως είναι η δύναμη, η ενέργεια και η χαρά της ζωής που εκπέμπει το παράδειγμα του Χόκινγκ, ενός υπερήρωα της πραγματικής ζωής και όχι των κινηματογραφημένων ή άλλων κόμικς.
Ιnfo: Η Θεωρία των Πάντων (The Theory of Everything). Δραματική Βιογραφία. Αγγλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 29 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μαρς. Παίζουν: Έντι Ρέντμεϊν, Φελίσιτι Τζόουνς, Ντέιβιντ Θιούλις, Χάρι Λόιντ, Έμιλι Γουότσον. Διανομή: UIP.
Η ΦΥΛΗ: Ένας κωφάλαλος έφηβος εγγράφεται σε ένα ειδικό σχολείο όπου για να τα βγάλει πέρα, αναγκάζεται να γίνει μέλος μιας συμμορίας ή φυλής, με τη σημασία που της δίνουν τα μέλη της. Ο έρωτάς του για μία από τις «παλακίδες» της Φυλής θα τον φέρει αντιμέτωπο με την ιεραρχία της.
Η πολυβραβευμένη (3 Βραβεία από την Εβδομάδα Κριτικής στις Κάννες, Βραβείο FIPRESCI στη Θεσσαλονίκη, καθώς και άλλα 9 βραβεία από διάφορα φεστιβάλ ανά τον κόσμο) ταινία του Ουκρανού Μίροσλαβ Σλαμποπίτσκι πίσω από το κλασικής πλοκής σενάριό της κρύβει μια εικαστική, κινηματογραφική έκπληξη, ένα δυνατό δράμα ενηλικίωσης, σκληρό, ρεαλιστικό, χωρίς διαλόγους, αλλά καθόλου βουβό.
Η διαδρομή του νεαρού ήρωα, μέσα από μια σειρά μεγάλων σε διάρκεια τελετουργικών πλάνων, μας μυεί μαζί του στη μικροκοινωνία του σχολείου, σε μία παραβολή της εκτός των τειχών πραγματικής κοινωνίας και ζωής (με αναφορές στην πολιτικοκοινωνική κατάσταση στη χώρα προέλευσής της), των παιχνιδιών εξουσίας και της αφόρητης σκληρότητας του κόσμου μας απέναντι σε όλους όσοι τολμούν να παραβιάσουν τους γραμμένους και άγραφους κανόνες του. Η Φυλή είναι μια εικαστικά πρωτόγνωρη εμπειρία, συγκινητική, συνταρακτική και κινηματογραφικά, εκκωφαντικά «ηχηρή» τελικά.
Ιnfo: Η Φυλή (Plemya/The Tribe). Δραματική. Ουκρανία - Ολλανδία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 29 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Μίροσλαβ Σλαμποπίτσκι. Παίζουν: Γκριγκόρι Φεζένκο, Γιάνα Νοβίκοβα, Ρόζα Μπάμπιγ, Αλεξάντερ Ντσιάντεβιτς. Διανομή: Danaos Films.
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΣΣΑΛΙΑ: Πίσω στις δεκαετίες του '70 και του '80, όπου η ανεξέλεγκτη εξάπλωση ναρκωτικών ουσιών μέσω της Μασσαλίας κατέτασσαν την πόλη του Γαλλικού Νότου σε παγκόσμια πρωτεύουσα διακίνησης ναρκωτικών αλλά και βασικό προμηθευτή ηρωίνης προς τις ΗΠΑ. Ο Πιερ Μισέλ είναι ένας δικαστικός, o εξαπολύει ένα μανιώδες εξαετές ανθρωποκυνηγητό, προκειμένου να καταφέρει να ξεσκεπάσει τη δράση του «French Connection», μιας καλά καλυμμένης κλίκας διακίνησης ναρκωτικών. Απέναντί του θα συναντήσει τον Τόνι Ζαμπά, έναν ισχυρό βαρόνο ναρκωτικών.
Η ευρωπαϊκή εκδοχή του The French Connection (1971) είναι μια καλογυρισμένη, αλλά χωρίς κέντρο βάρους, αστυνομική περιπέτεια που προσπαθεί να δώσει γαλλική φινέτσα στα αμερικανικά πρότυπα, κάτι που συνέβαινε πολύ συχνά στις δεκαετίες του '60 και του '70. Στιγμές και σε κάποιες σκηνές τα καταφέρνει. Άλλες πάλι, η κινηματογραφική καλλιγραφία δεν έχει πραγματικό δραματικό, ή έστω κινηματογραφικό, βάθος.
Ο Άνθρωπος Από τη Μασσαλία βλέπεται κυρίως χάρη στους ηθοποιούς του, την καταπληκτική ανασύσταση της εποχής στην οποία αναφέρεται και το disco σάουντρακ με το οποίο ντύνει τις εικόνες του.
Ιnfo: Ο Άνθρωπος Από τη Μασσαλία (La French). Αστυνομική Περιπέτεια. Γαλλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 29 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Χιμένεζ. Παίζουν: Ζαν Ντιζαρντέν, Ζιλ Λελούς, Σελίν Σαλέτ, Μελανί Ντουτέι. Διανομή: Odeon.
ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ: Δύο μοναχικοί άνθρωποι σε μια έρημη πόλη. Ο Κώστας είναι μηχανοδηγός στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Οι συρμοί τους οποίους οδηγεί, διασχίζουν την πόλη από τη μία άκρη έως την άλλη, πάνω από διαδρομές αρχαίων ποταμών που έχουν μπαζωθεί. Η Άννα δουλεύει σε ένα πρακτορείο ακτοπλοϊκών δρομολογίων στο λιμάνι του Πειραιά, το σημείο από το οποίο κάποτε αυτοί οι αρχαίοι ποταμοί συναντούσαν τη θάλασσα.
Ο Κώστας γνωρίζει την Άννα. Τη βλέπει κάθε πρωί και κάθε απόγευμα που παίρνει το τρένο για να πάει από το Θησείο στον Πειραιά και αντίστροφα. Η Άννα δεν γνωρίζει τον Κώστα. Καθώς παρακολουθεί τις εικόνες της έρημης πόλης έξω από τα παράθυρα του συρμού, δεν ξέρει ποιος είναι αυτός που τον οδηγεί. Και οι δυο τους, καθημερινά, κάνουν τα ίδια πράγματα με τον ίδιο τρόπο. Δουλειά, σπίτι και μοναχικό δείπνο μπροστά από την τηλεόραση. Κάτι που θα αναστατώσει τη ζωή του Κώστα, θα τον ωθήσει να της μιλήσει.
Άκρως φορμαλιστική, η καινούργια ταινία της Μαργαρίτας Μαντά (Χρυσόσκονη) είναι μια παραβολή για την έλλειψη των συναισθημάτων, για τη σταδιακή ασφυξία της ζωής που αργοπεθαίνει σε μια (ανώνυμη) πόλη σε παρακμή, για το τέλος του κόσμου. Αποχρωματισμένη στα όρια του ασπρόμαυρου, ξεχωρίζει περισσότερο για την εικαστική τελειότητά της και για την αρτιότητα των επιμέρους τεχνικών χαρακτηριστικών της και ιδιαίτερα στον τομέα της φωτογραφίας και της ηχητικής μπάντας της.
Το βραβευμένο για τη σκηνοθεσία του στο Κάιρο και στο Διεθνές Φεστιβάλ του, Για Πάντα, είναι μια ταινία που απευθύνεται περισσότερο σε θεατές με arthouse ανησυχίες. Θα προβάλλεται αποκλειστικά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.
Ιnfo: Για Πάντα. Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 29 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Μαργαρίτα Μαντά. Παίζουν: Άννα Μάσχα, Κώστας Φιλίππογλου. Διανομή: Faliro House.
εμφάνιση σχολίων