3
1
σχόλια
1446
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Byzantium, Grand Central, Η Ταινία Lego, Η Νονά

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
20 Μαρτίου 2014

BYZANTIUM: Η Κλάρα (Τζέμα Άρτερτον), ένα ορφανό κορίτσι το οποίο οδηγήθηκε στο να κάνει καριέρα σ’ ένα πορνείο από έναν διεφθαρμένο αξιωματικό, μετά από αρκετά χρόνια -κι ενώ κινδυνεύει να πεθάνει από φυματίωση- κλέβει το μυστικό μιας αδελφότητας απέθαντων και μετατρέπει τον εαυτό της και τη 16χρονη (πλέον) κόρη της, Έλινορ (Σίρσα Ρόναν) σε βαμπίρ. Κυνηγημένες από τα μέλη της αδελφότητας, τα οποία δεν επιτρέπουν σε γυναίκες να κατέχουν το μυστικό τους και να συμμετέχουν στην ομάδα τους, βρίσκονται 200 χρόνια αργότερα σε μια παραλιακή επαρχιακή πόλη της Ιρλανδίας. Ζητούν προσωρινό καταφύγιο, καθώς στην προηγούμενη κρυψώνα τους η Κλάρα αναγκάστηκε να σκοτώσει έναν από τους κυνηγούς τους.

Εκεί, με τη βοήθεια του αφελή και μοναχικού Νόελ, η μεν Κλάρα θα στήσει ένα πρόχειρο πορνείο στην εγκαταλειμμένη πανσιόν του (Byzantium), η δε Έλινορ θα πάει σχολείο, όπου θα γνωρίσει και θα κάνει παρέα με τον ασθενικό Φρανκ (Κέιλεμπ Λ. Τζόουνς), τον οποίο (κουρασμένη από τη ζωή της και από την μητέρα της) θα προσπαθήσει - μετά και από δική του επιμονή- να προσεγγίσει. Μια εργασία που θα τους ανατεθεί από έναν καθηγητή θα της δώσει την ευκαιρία να γράψει ένα αφήγημα με την ιστορία της ζωής της και να του το εμπιστευτεί. Όμως το κείμενο θα διαρρεύσει στο σχολείο με απρόσμενες συνέπειες. Την ίδια στιγμή, οι διώκτες τους θα βρεθούν στα ίχνη τους και θα εμφανιστούν στην πόλη με απώτερο σκοπό να τις εξοντώσουν.

Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά τη Συνέντευξη μ’ έναν βρικόλακα, με το Byzantium ο Νιλ Τζόρνταν (Odine, Breakfast on Pluto, Το τέλος μιας σχέσης, Μάικλ Κόλινς, Το παιχνίδι των Λυγμών, Mona Lisa, Η παρέα των λύκων) επιστρέφει στον κόσμο των βαμπίρ μ’ ένα ενήλικο (σε αντίθεση με τις ξενέρωτες εκδοχές τύπου Λυκόφως και The vampire diarie) θρίλερ, βασισμένο σ’ ένα θεατρικό έργο της Μόιρα Μπουφίνι. Τι κι αν του λείπει η νεορομαντική, αμφισεξουαλικού ερωτισμού, πεισιθάνατη ατμόσφαιρα της σειράς των βρικολάκων της Αν Ράις, της Συνέντευξης και ολόκληρης της σειράς των The Vampire Chronicles της;

Το έργο της Μπουφίνι (το οποίο μοιάζει μ’ εκείνο της Ράις σε ό,τι αφορά τη νοσηρή γοητεία που ασκούν οι αιμοβόροι, απέθαντοι ήρωές τους) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη θέση της γυναίκας σ’ έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, όπου από θύμα μετατρέπεται σε θύτη, για να μπορέσει να επιβιώσει. Η αλήθεια είναι ότι μέχρι να μάθουμε (μέσα από flashback και την off αφήγηση της Έλινορ) τα πραγματικά γεγονότα που έφεραν τις δύο ηρωίδες ως εκεί, δεν είμαστε και τόσο σίγουροι ότι αυτό που βλέπουμε μας αφορά ιδιαίτερα. Μόλις όμως όλα μπουν στη θέση τους, ο Τζόρνταν, με απαράμιλλη δεξιοτεχνία, μας παρασύρει σ’ ένα νοσηρό γαϊτανάκι φόνων, πλαισιωμένων πάντα από μια αύρα μελαγχολίας, όπου θνητοί και απέθαντοι, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, θα πρέπει να δώσουν την ύστατη μάχη επιβίωσης.

Η αλήθεια όμως είναι πως, η ευτυχισμένη κατάληξη του τέλους μάς προσγειώνει λίγο ανώμαλα πίσω στο σήμερα και σε μια εναλλακτική -κατά τα φαινόμενα- εκδοχή της σειράς του Λυκόφωτος,  για περισσότερο ψαγμένους.

Ιnfo: Byzantium. Θρίλερ Φαντασίας. Αγγλία - ΗΠΑ - Ιρλανδία 2012. Πρεμιέρα Πέμπτη 20 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Νιλ Τζόρνταν. Παίζουν: Τζέμα Άρτερτον, Σίρσα Ρόναν, Κέιλεμπ Λ. Τζόουνς, Σαμ Ρίλεϊ, Ντάνιελ Μέις. Διανομή: Audio Visual.




GRAND CENTRAL: Ο Γκάρι, ένας ανειδίκευτος νεαρός άντρας και οι δύο κολλητοί του, Τσερνό και Ιζάκ, βρίσκουν δουλειά μέσω του Τόνι στον πυρηνικό σταθμό στον οποίο εργάζεται και ο ίδιος με την κοπέλα του, Καρόλ. Ο Τόνι τούς προσφέρει κατάλυμα και δανείζει στον Γκάρι κάποιο χρηματικό ποσό, για να κάνει μια καινούργια αρχή. Ενθουσιασμένος με τις νέες του αρμοδιότητες για πρώτη φορά στη ζωή του, ο Γκάρι νιώθει ότι είναι μέρος μιας σημαντικής αποστολής, για την οποία δεν διστάζει να παίζει τον ρόλο του ήρωα και να εκτίθεται σε υψηλά ποσοστά ραδιενέργειας, αλλά και να συνάψει -πίσω από τις πλάτες του Τόνι- ερωτική σχέση με την Καρόλ. Μια σειρά ατυχημάτων στη δουλειά και ο γάμος της Καρόλ με τον Τόνι θα τον προσγειώσουν απότομα στην πραγματικότητα.

Φρέσκο-φρέσκο από το 15ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που ξεκίνησε χτες, το Grand Central είναι η μπανάλ ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, στη σκιά των γιγαντιαίων πυρηνικών καμινάδων. Εκείνο που κάνει τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά της Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι να ξεχωρίζει, είναι ο τρόπος με τον οποίο εικονογραφεί τη δουλειά στον πυρηνικό σταθμό και τον κόσμο των παροικούντων γύρω από αυτό, σαν έναν ξεχωριστό, παράλληλο κόσμο, με τους δικούς του κανόνες και αισθητική. Οι σεκάνς στο εσωτερικό του σταθμού, με τις στολές και τους αλλεπάλληλους καθαρισμούς, αποκτούν μια αναπάντεχη παραισθησιογόνα ποιότητα οπτικών ερεθισμών, μέσα από τη συνεχή επανάληψή τους. Η αντιπαράθεσή τους με τις σεκάνς των συναντήσεων των εραστών στην εξοχή λειτουργεί αντιστικτικά. Η απειλή του το να ζουν δίπλα στον σταθμό ενσαρκώνεται εκπληκτικά στον καθημερινό κίνδυνο της αποκάλυψης του παράνομου ζευγαριού από τα μέλη της υπόλοιπης κοινότητας.

Ο Ταχάρ Ραχίμ (Πέρα από τη λογική, Το Παρελθόν, Ένας Προφήτης) και η Λεά Σεντού (Η ζωή της Αντέλ, Η Αδερφή μου) αποδεικνύουν γιατί είναι τα δύο πιο καυτά ονόματα του γαλλικού σινεμά σήμερα, ενώ ο Rob υπογράφει ένα εκπληκτικά ατμοσφαιρικό σάουντρακ. Πρώτη προβολή στο Ένα Κάποιο Βλέμμα του περασμένου φεστιβάλ των Καννών.

Ιnfo: Grand Central. Κοινωνικό Αισθηματικό Δράμα. Γαλλία – Αυστρία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι. Παίζουν: Ταχάρ Ραχίμ, Λεά Σεντού, Ντενί Μενοσέ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Γιοάν Λιμπερό, Καμίλ Λελούς, Ναουέλ Πέρεζ Μπισκαϊάρ. Διανομή: StraDa Films.




Η ΤΑΙΝΙΑ LEGO: Ο Έμετ είναι ένας φιλήσυχος και αφελής εργάτης ενός οικοδομικού εργοταξίου στον κόσμο των παιχνιδιών Lego. Ένα βράδυ που καθυστερεί να φύγει από τη δουλειά συναντά τυχαία μια παράξενη κοπέλα, την Γουαϊλντστάιλ. Μετά από ένα ξέφρενο κυνηγητό από τις Αρχές, πέφτουν μαζί σε μια τρύπα με ιδιότητες χρονοδύνης, η οποία τους οδηγεί σ’ έναν παράλληλο κόσμο στο παρελθόν. Εκεί ο Έμετ μαθαίνει ότι είναι ο Εκλεκτός, εκείνος που θα οργανώσει τους ήρωες (κινηματογραφικούς αλλά και πραγματικούς) όλων των εποχών ενάντια στον άρχοντα Μπίζνες, ο οποίος σκοπεύει να ακινητοποιήσει τους κόσμους τους για πάντα με τη χρήση κόλλας. Σκοπός του, να σταθεροποιήσει το χάος, εδραιώνοντας έτσι την απόλυτη εξουσία πάνω τους. Όμως ο Έμετ μοιάζει να είναι το τελευταίο άτομο του κόσμου των Lego που θα μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο - ή μήπως όχι;

Όσο απίστευτο κι αν ακούγεται, το The Lego Movie είναι μία από τις πιο ευχάριστες κινηματογραφικές εκπλήξεις της χρονιάς! Φυσικά πρόκειται για το καινούργιο πόνημα των Φιλ Λορντ και Κρίστοφερ Μίλερ, των δημιουργών των δύο εξαιρετικών ταινιών της σειράς Βρέχει Κεφτέδες. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με μια χιουμοριστική παραλλαγή του The Matrix, χωρίς τη σοβαροφανή μπουρδολογία εκείνου και των δημιουργών του.

Το μεσσιανικό μήνυμα του Ενός παύει να είναι τέτοιο, μια και ο αγώνας ενάντια στη δικτατορία του άρχοντα Μπίζνες, δεν μπορεί παρά να είναι συλλογικός. Δεν αρκεί να πιστέψει μόνο ο Έμετ ότι μπορεί να το κάνει. Πρέπει όλοι να βάλουν ένα χεράκι. Εξαιρετικές ανατροπές, πηγαίο χιούμορ και εκατοντάδες σινεφιλικές αναφορές, κάνουν ετούτο το ανορθόδοξο ψηφιακό καρτούν όχι απλά διασκεδαστικό αλλά και κινηματογραφικά συναρπαστικό και ουσιαστικά απαραίτητο.

Ιnfo: Η Ταινία Lego (The Lego Movie). Κινούμενα Σχέδια. Αυστραλία - ΗΠΑ - Δανία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Φιλ Λόρντ & Κρίστοφερ Μίλερ. Με τις φωνές των: Κρις Πρατ, Μόργκαν Φρίμαν, Γουίλ Φερέλ, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Λίαμ Νίσον, Τζόνα Χιλ, Σακίλ Ο’Νιλ. Διανομή: Village Films.




Η ΝΟΝΑ: Μερικά χρόνια μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, μια άσημη φυσικός από την Ανατολική Γερμανία που δεν ενδιαφερόταν για την πολιτική είναι η πιο ισχυρή γυναίκα στον κόσμο. Ο δάσκαλός της στη μικρή πόλη όπου μεγάλωσε λέει ότι ήταν η πιο έξυπνη μαθήτρια που είχε ποτέ. Οσοι έχουν συνεργαστεί μαζί της υποστηρίζουν ότι η «Μερκιαβέλι» ασκεί την εξουσία χωρίς ηθικούς φραγμούς, όπως δίδασκε ο Μακιαβέλι. Μια δημοσιογράφος που τη γνωρίζει καλά λέει ότι χρησιμοποιεί μεθόδους νονάς της Μαφίας. H Γερμανίδα καγκελάριος κλήθηκε το 2008 να αντιμετωπίσει τη διεθνή οικονομική κρίση. Στον πειραματικό σωλήνα, οι χώρες του Νότου.

Η δημοσιογράφος είναι η Γερτρούδη Χέλερ, και η νονά, ο τίτλος του βιβλίου της, τον οποίο δανείζεται ο Στέλιος Κούλογλου για άλλο ένα οξυδερκές ντοκιμαντέρ, για τη ζωή και το έργο της νυν καγκελαρίου της Γερμανίας. Εξετάζει το πώς η φράου Μέρκελ αξιοποίησε όλη την νοοτροπία του κομμουνιστικού συστήματος, πρώτα για να κερδίσει τη μάχη εξουσίας στο Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα κι ύστερα να κυριαρχήσει στην Ευρώπη. Εκτός από τον δάσκαλό της και τη Χέλερ, μιλούν γι’ αυτήν και για την κρίση στις χώρες του Νότου η επίσημη βιογράφος της, η Ναόμι Κλάιν, ένας Γερμανός κωμικός που μιμείται τη Μέρκελ με απολαυστικό τρόπο, ο ερευνητής δημοσιογράφος της εφημερίδας Tagespiegel του Βερολίνου, Χάραλντ Σούμαν, ο διάσημος Γερμανός κοινωνιολόγος Ούρλιχ Μπεκ.

Η ταινία μάς συστήνει και τις Λευκές Χήρες, μια οργάνωση που ίδρυσαν οι γυναίκες όσων αυτοκτόνησαν για οικονομικούς λόγους στην Ιταλία. Απόλυτα κινηματογραφικό, καταφτάνει στις οθόνες μας κατευθείαν από το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Ιnfo: Η Νονά (The Godmother). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Μαρτίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Στέλιος Κούλογλου. Φωτογραφία: Μανώλης Κονσολάκης, Νίκος Θωμόπουλος. Μοντάζ: Χρήστος Γάκης. Μουσική: Active Member, Νίκος Ξύδης. Παραγωγή: 1984 Productions, TVXS.gr.

εμφάνιση σχολίων