Από τον Χ. Λακταρίδη
Ποιες ταινίες έκαναν τους θεατές να μπουν στο σινεμά, διεθνώς; Συνεχίζοντας από εκεί που είχαμε μείνει το καλοκαίρι, όταν αναφερθήκαμε στις αγαπημένες μας ταινίες της σεζόν 2023-2024, δύο παιδικές ταινίες, το συμπαθές «Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2» και το μέτριο «Εγώ ο Απαισιότατος 4», μαζί με την συμβολή του "πλακατζίδικου" «Deadpool & Wolverine», έσωσαν οικονομικά την θερινή περίοδο, που λανθασμένα περίμενε κάτι ανάλογο με καλοκαίρι του 2023, όταν τα «Barbie» και «Oppenheimer» είχαν σημειώσει αξιοσημείωτη επιτυχία.ΦΩΤΟ: EMILIA PEREZ
23 Δεκεμβρίου 2024
Δείτε επίσης:
2023-2024: Τα πιο αγαπημένα φιλμ της σεζόν
Καμία άλλη από τις υπόλοιπες αναμενόμενες ταινίες δεν πήγε καλά, σε παγκόσμιο επίπεδο, το καλοκαίρι που μας πέρασε και η αναπάντεχη συνέχεια του Τζόκερ «Joker: Τρέλα για Δύο», το οποίο εμάς μας άρεσε πολύ όπως θα δείτε, ξεκίνησε την νέα σεζόν με το «αριστερό πόδι».Έτσι, από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα, το παγκόσμιο box office έπρεπε να περιμένει μέχρι το «Wicked Μέρος 1» κατά κύριο λόγο και την «Βαϊάνα 2» κατά δεύτερον, για να δει το κοινό να συρρέει στις αίθουσες, καθώς όλες οι υπόλοιπες πρεμιέρες, με την εξαίρεση του «Το Ατίθασο Ρομπότ», άνοιξαν και κινήθηκαν σε νούμερα κατώτερα των προσδοκιών.
Για την χώρα μας τα νούμερα ήταν πολύ απογοητευτικά με την εξαίρεση κάποιων παιδικών ταινιών, ενώ σήμερα όλοι πλέον έχουν εναποθέσει τις προσδοκίες τους, στο «Υπάρχω» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και στην «Maria» του Πάμπλο Λαραΐν, τις βιογραφίες δύο πολύ αγαπημένων Ελλήνων καλλιτεχνών του παρελθόντος.
Οι βιογραφίες είναι της μόδας: Η καλύτερη βιογραφική ταινία της χρονιάς, το «The Apprentice» του Αλι Αμπάσι, δυστυχώς πέρασε κάτω από τα σινεφίλ ραντάρ. Δεύτερη βιογραφική έκπληξη ήταν για μας το διασκεδαστικό «Kneecap» του Ριτς Πέπιατ, ενώ μας άρεσε και η «Priscilla» της Σοφίας Κόπολα. Σε ό,τι αφορά τα βιογραφικά ντοκιμαντέρ, «Βασιλιάς» ήταν το «Ennio» του Τζουζέπε Τορνατόρε, το συγκινητικό ντοκιμαντέρ από το 2021 για τον μέγιστο Ένιο Μορικόνε, ενώ καθόλου αδιάφορο αποδείχτηκε και το ελληνικό «Γιάννης Σπανός: Πίσω από τη Μαρκίζα» του Άρη Δορίζα.
Μιλώντας για ντοκιμαντέρ, αξιοσημείωτη ήταν και η φετινή παραγωγή με τα: Αδέσποτα Κορμιά, Avant-Drag!, Tack, Οι Ελευσίνιοι, Αζήτητοι, Λεσβία, Η Αφρίν τον Καιρό της Πλημμύρας, Λωξη, Χρήστος: Το Τελευταίο Παιδί. Από τα ξένα ντοκιμαντέρ, αυτό που ξεχώρησε ήταν ο Αντίλαλος της Τατιάνα Χουέζο από το Μεξικό.
Στις ταινίες κινουμένων σχεδίων, μας άρεσε περισσότερο το «Ο Φίλος μου το Ρομπότ» και «Το Αγόρι και ο Ερωδιός», ενώ από τις ΗΠΑ εκείνη που ξεχώρισε αισθητά από όλες τις άλλες ήταν «Το Ατίθασο Ρομπότ».
ΗΠΑ VS Ευρώπη: Από τις ΗΠΑ μας άρεσε και το «Φρίμοντ» και η «Σιδερένια Γροθιά», από τον Καναδά το «Ρισελιέ», το «Λίμνη Φάλκον», το «Η Φύση του Έρωτα», το «Μνήμη» του Μεξικανού Μ. Φράνκο και το «Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο». Από πό την Ευρώπη ξεχώρισαν τα: 20.000 Είδη Μελισσών, Οι Αντίπαλοι (του Λούκα Γκουαντανίνο), Μικρά Πράγματα σαν κι Αυτά, Κόκκινο Νησί, Ιστορίες Καλοσύνης και Poor Things (του Γιώργου Λάνθιμου), Bird, Χίμαιρα, Pacifiction, Μάμα Γκλόρια, Υπόθεση Γκολντμάν, Πέρασμα (Crossing), Ζωικό Βασίλειο, Το Αγόρι του Θεού και Το Αλάνι (Scrapper).
Από την Ασία ξεχώρισαν τα γιαπωνέζικα Ο Διάβολος δεν Υπάρχει, Πλάνο 75 και Lupin III: Το Κάστρο του Καλιόστρο (του Χαγιάο Μιγιαζάκι από το 1979 που παίχτηκε για πρώτη φορά), το βιετναμέζικο «Το Δέντρο με τις Χρυσές Πεταλούδες», το τουρκικό «Γραμμή Δισταγμού» και το ισραηλινό «Το Γόνατο της Αχεντ». Από την Λατινική Αμερική «Οι Βασιλιάδες του Κόσμου», από την Αυστραλία «Το Νέο Αγόρι» και το «Στενές Επαφές με τον Διάβολο», ενώ ασχέτως προέλευσης, δεν μας συγκίνησε καμία από τις υπερεκτιμημένες εναλλακτικές ταινίες τρόμου που βγήκαν από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα.
Από την ελληνική παραγωγή ξεχωρίσαμε το «Animal» της Σοφίας Εξάρχου, «Το Καλοκαίρι της Κάρμεν» του Ζαχαρία Μαυροειδή, το «Πολύδροσο» του The Boy, ενώ δεν μας άφησαν αδιάφορους τα: Ο Ραψωδός, Μέντιουμ, Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα, Αεραλάνδη.
Σε ό,τι αφορά τις ταινίες που ακολουθούν, θα έπρεπε να γίνει ειδική μνεία σε δύο αγαπημένες ταινίες που βγήκαν στο τέλος του 2023 και ουσιαστικά δούλεψαν μέσα στο 2024 στη χώρα μας. Το Αριστούργημα των Αριστουργημάτων «Ζώνη Ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ και το υπέροχο «Οι Παραβατικοί» (The Delinquents) του Ροντρίγκο Μορένο. Ταινίες που δεν υπάρχουν στον απολογισμό μας γιατί δεν τις έχουμε δει ακόμα είναι οι: Υπάρχω, Το Διπλανό Δωμάτιο, Maria, Δαχομέη, Παρθενόπη, Η Αρπαγή, Τα Μαθήματα της Μπλάγκα, Σύντομη Ιστορία μιας Οικογένειας, Slow, Μητέρα Πατρίδα (Matria), Μαζί Ξανά, Η Ηλιαχτίδα μου, Στον Ιστό του Τρόμου, Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ, Αδάμ.
Η σειρά είναι αλφαβητική και ανάμεσά τους βρίσκονται τρεις παλαιότεροι τίτλοι που βγήκαν για πρώτη φορά στη χώρα μας το 2024.
THE APPRENTICE του Αλι Αμπάσι (2024)
CURE του Κιγιόσι Κουροσάουα (1997)
DUNE 2 του Ντενί Βιλνέβ (2024)
JOKER: Folie à Deux του Τοντ Φίλιπς (2024)
STOP MAKING SENSE του Τζόναθαν Ντέμι (1984)
ΟΙ ΑΠΟΙΚΟΙ (Los Colonos/The Settlers) του Φελίπε Γκαλβεζ Χάμπερλε (2023)
ΚΟΝΚΛΑΒΙΟ (Conclave) του Εντουαρτ Μπέργκερ (2024)
ΜΑΥΡΟΣ ΚΟΤΣΥΦΑΣ, ΜΑΥΡΟ ΒΑΤΟΜΟΥΡΟ (Blackbird, Blackbird, Blackberry) της Ελένε Ναβεριάνι
ΞΕΡΑ ΧΟΡΤΑ (About Dry Grasses) του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ (The Holdovers) του Αλεξάντερ Πέιν (2024)
Bonus: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΟΛΑΣΗ (Nobi/Fires on the Plain) του Κον Ιτσικάουα (1959)
Άλλοι 11 τίτλοι που ξεχωρίσαμε και προτείνουμε:
ANORA του Σον Μπέκερ (2024)
BLACK DOG του Γκουάν Χου (2024)
PERFECT DAYS του Βιμ Βέντερς (2023)
ΕΜΙΛΙΑ ΠΕΡΕΖ του Ζακ Οντιάρ (2024)
ΚΟΝΑΝ Η ΒΑΡΒΑΡΗ (Conann) του Μπερτράντ Μαντικό (2023)
ΜΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (Do Not Expect Too Much From The End Of The World) του Ραντου Ζουντε (2023)
Ο ΣΠΟΡΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΣΥΚΙΑΣ(The Seed of the Sacred Fig) του Μοχάμαντ Ρασούλοφ (2024)
ΤΟ ΤΕΡΑΣ (Monster) του Χιροκάζου Κόρε-Εντα (2023)
ΤΟΤΕΜ της Λίλα Αβίγιεζ (2023)
Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ ΤΟ ΡΟΜΠΟΤ (Robot Dreams) του Πάμπλο Μπέργκερ (2023)
Bonus: KNEECAP του Ριτς Πέπιατ (2024)
Bonus: Ο ΠΑΓΟΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ (Breaking Ice) του Αντονι Τσεν (2023)
εμφάνιση σχολίων