14
1
σχόλια
2094
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR 
5 Νοεμβρίου 2020
Διαδικτυακά στη καθολική του μορφή θα διεξαχθεί το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μετά και από την τελευταία ενημέρωση του Υπουργείου Υγείας. Από την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου μέχρι και τη Κυριακή 15 του μήνα, θα ανέβουν σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και για ορισμένο χρόνο διάστημα μόνο, πάνω από 170 ταινίες από όλο τον κόσμο στα players της ιστοσελίδας του φεστιβάλ, με τιμή 3.00 Ευρώ ανά τίτλο ή με προτάσεις ειδικών πακέτων ανά τμήμα, για ορισμένα από αυτά.

Το πιο ενδιαφέρον αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης λέγεται «Το Διάστημα Μεταξύ Νας: Από το Sci-fi στο Cli-fi / Προφητείες από Έναν Άλλο Κόσμο» και αφορά σπάνιες, cult ταινίες επιστημονικής φαντασίας από όλο το κόσμο, που μιλούν με αλληγορικό τρόπο για μερικά από τα πιο σημαντικά και σύνθετα ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά και τη σημερινή πραγματικότητα της πανδημίας που κάποτε ίσως και να έμοιαζε με σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Προφητικές, δυστοπικές, πλαγίως ή άμεσα πολιτικές, οι ταινίες αυτές τρομάζουν, ψυχαγωγούν, διασκεδάζουν και συναρπάζουν. Ανάμεσά τους βρίσκουμε τα κλασικά, Them! (1954) του Γκόρντον Ντάγκλας και Silent Running (1972), του μάστορα των ειδικών εφέ, Ντάγκλας Τραμπλ, αλλά και σπάνιους τίτλους όπως το Ο Άνθρωπος των Καταιγίδων (1972), από τη Βραζιλία, το Sexmission από την Πολωνία του 1984 και το Death Ray on a Coral Island (1980), από την Κίνα. 


Στους Ανοιχτούς Ορίζοντες - Another Take ξεχωρίσαμε το Stardust, το πολυαναμενόμενο biopic για τον Ντέιβιντ Μπόουι, τη γκέι δραματική κομεντί, Ο Καλύτερός μου Ρόλος, το Ένας Σωστός Άντρας που αφορά έναν τρανς άντρα σε διαδικασία μετάβασης, το Γλυκέ μου Ματαδόρ για τον έρωτα μιας γερασμένης Χιλιανής τραβεστί για έναν νεαρό Μεξικανό επαναστάτη, ο Λίβας, είναι ένα άλλο queer δράμα από τη Βραζιλία, το αμερικάνικο Γελαστό Πρόσωπο, το γαλλικό Ο Φτωχοδιάβολος, του ελληνικής καταγωγής Πίτερ Ντουρουντζή, οι ασπρόμαυροι Υπηρέτες από τη Σλοβακία, Το Ταξίδι από τη Σκανδιναβία, το Γλήνι από το Βέλγιο, που έχει σαν θέμα του τη παιδοφιλία, το γερμανικό Κι Αύριο ο Κόσμος Όλος και το Σλάλομ της Σαρλέν Φαβιέ, μοιάζουν να είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα δράματα, ενώ ωραίες ακούγονται και οι 3 ταινίες φαντασίας, Jumbo, Lapsis και Το Πρόβλημα του να Έρχεσαι στον Κόσμο.

18 ταινίες μεγάλου μήκους και 21 μικρού, απαρτίζουν το τμήμα των ελληνικών ταινιών του φετινού φεστιβάλ, με 3 να έχουν γνωρίσει εξαιρετική πορεία και ανταπόκριση σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο (Μήλα του Χρήστου Νίκου, Kala Azar της Τζάνις Ραφαηλίδου και το Digger του Τζώρτζη Γρηγοράκη) και άλλες 3 να συμμετέχουν και στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Meet the Neighbours (Γνωρίστε τους Γείτονες). Πρόκειται για τις Daniel '16 του Δημήτρη Κουτσαμπασιάκου, All the Pretty Little Horses του Μιχάλη Κωνσταντάτου που μετράει συμμετοχές σε πολλά κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ευρώπη και το Πρόστιμο του Φωκίωνα Μπόγρη. Από τις υπόλοιπες ξένες παραγωγές, ξεχωρίσαμε τα 200 Μέτρα από την Παλαιστίνη, το Λούξορ από την Αίγυπτο, το Αγνώστου Ταυτότητας και το Με Κεφαλαία Γράμματα από τη Ρουμανία και την Όαση από την Σερβία. Η προεπιλογή των ταινιών έγινε από τη σκηνοθέτη Ρηνιώ Δραγασάκη, τον Παραγωγό Κωνσταντίνο Βασίλαρο και τον κριτικό κινηματογράφου, Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο.

Οι υπόλοιπες ταινίες του ελληνικού τμήματος είναι Το Γυμναστήριο του The Boy, Ένας Ήσυχος Άνθρωπος του Τάσου Γερακίνη, το Ποιος, Ποιος θα Φαγωθεί της Ελπινίκης Βουτσά-Ρεντζεποπουλου, το Πολίτης Τρίτης Ηλικίας του Μαρίνου Καρτίκκη, η Πράσινη Θάλασσα της Αγγελικής Αντωνίου, ο Ράφτης της Σόνια Λίζα Κέντερμαν και το Σαρμάκο-Μια Ιστορία του Βορρά του Μάρκου Παπαδόπουλου.

Οι συμπαραγωγές Vasy's Odyssey του Βασίλη Παπαθεοχάρη και Στην Πυρά της Δάφνης Χαριζάνη συμμετέχουν στην ενότητα Ξεπερνώντας τα Σύνορα. Μια Δεύτερη Ματιά θα δοθεί στην Pari του Σιαμάκ Ετεμαντί, Η Αναζήτηση της Λώρας Ντουράντ του Δημήτρη Μπαβέλλα, και Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς του Γιάννη Οικονομίδη.

Το Μια Τρελλή Τρελλή Οικογένεια του Ντίνου Δημόπουλου και η Πρωινή Περίπολος του Νίκου Νικολαΐδη, είναι οι δύο Καθολικά Προσβάσιμες Προβολές που θα πραγματοποιηθούν και online με ακουστική περιγραφή για τυφλούς και ανθρώπους με προβλήματα όρασης και με υπότιτλους για τους κωφούς, με την πιστοποίηση της Κίνησης Αναπήρων Καλλιτεχνών.

Τα φετινά αφιερώματα αφορούν δυο κορυφαίες φωνές του ευρωπαϊκού σινεμά. Τη Νορβηγίδα Ανια Μπρέιεν, φίλη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, αγαπημένη δημιουργό του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και πρωτοπόρο του φεμινιστικού σινεμά στη Σκανδιναβία και την Τσεχικής καταγωγής, Βέρα Χιτίλοβα (1920-2014), ανατρεπτική δημιουργό και μέλους του τσεχικού Νέου Κύματος. Θα παιχτούν 7 ταινίες της πρώτης και 5 της δεύτερης.

Οι 12 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού, έχουν επιλεγεί με γνώμονα την Οικειότητα ως μια Σύγχρονη Τυραννία, εμπνεόμενη από το προφητικό βιβλίο του διάσημου Αμερικανού καθηγητή Ρίτσαρντ Σένετ, The Fall of Public Man/Η Τυραννία της Οικειότητας (Εκδόσεις Νεφέλη), από το 1977 που διερευνά την ανισορροπία δημόσιου και ιδιωτικού, που σήμερα, λόγω covid-19 και των επιπτώσεων της εξάπλωσής του, αποκτά νέες και επίκαιρες διαστάσεις. Πρόκειται για τις ταινίες (αλφαβητικά):

Γάζα Αγάπη Μου (Gaza Mon Amour), των Ταρζάν και Αράμπ Νασέρ (Παλαιστίνη, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Κατάρ, Ισραήλ). Μια πολιτική αλληγορία για την κατάσταση στη Γάζα με τη φόρμα της ρομαντικής κομεντί. Ένας εξηντάρης ψαράς ερωτεύεται παράφορα μια γοητευτική χήρα που κάνει μεταποιήσεις ενδυμάτων. Η σύνθετη πραγματικότητα που μπορεί να κάνει τα πιο μικρά καθημερινά πράγματα να μοιάζουν αξεπέραστα. 


Kala Azar, της Τζάνις Ραφαηλίδου (Ελλάδα, Ολλανδία). Η τελετουργική επαγγελματική ρουτίνα ενός ζευγαριού, το οποίο αποτεφρώνει πτώματα ζώων, περισυλλέγοντάς τα είτε από τους ιδιοκτήτες τους είτε αφότου έχουν χτυπηθεί και εγκαταλειφθεί από διερχόμενα οχήματα, διαταράσσεται εξαιτίας ενός ατυχήματος που προκαλούν οι ίδιοι. 


Μετά την αγάπη (After Love), του Αλίμ Καν (Βρετανία). Η Μέρι Χουσέιν, μια εξηντάχρονη γυναίκα που ζει στο Ντόβερ, είχε ασπαστεί το Ισλάμ όταν παντρεύτηκε τον Αχμέντ. Μετά τον αιφνίδιο θάνατό του, ανακαλύπτει πως ο σύζυγός της είχε μια άλλη, κρυφή ζωή, στην απέναντι πλευρά της Μάγχης. Κλονισμένη, σπεύδει στο Καλαί της Γαλλίας, αγωνιώντας να βρει το νήμα της αλήθειας. 


Μήλα (Apples), του Χρήστου Νίκου (Ελλάδα, Πολωνία, Σλοβενία). Μια αναπάντεχη επιδημία που προκαλεί ξαφνική αμνησία στους ανθρώπους βρίσκει τον Άρη, έναν άντρα γύρω στα 40, να ακολουθεί ένα ειδικό πρόγραμμα αποκατάστασης, το οποίο περιλαμβάνει καθημερινές αποστολές. Μετά την ολοκλήρωση κάθε αποστολής, ο Άρης βγάζει μια φωτογραφία πολαρόιντ ως αποδεικτικό στοιχείο. Προσπαθώντας να δημιουργήσει μια νέα ζωή και αναμνήσεις, θα συναντήσει την Άννα, μια γυναίκα που βρίσκεται στο ίδιο πρόγραμμα. 


Digger, του Τζώρτζη Γρηγοράκη (Ελλάδα, Γαλλία). Ο Νικήτας ζει αποτραβηγμένος στην κορυφή ενός ορεινού δάσους. Μια βιομηχανία επεκτείνεται επιθετικά διαταράσσοντας την άγρια φύση και απειλώντας τον χώρο του. Η μεγαλύτερη απειλή όμως έρχεται με την ξαφνική άφιξη του γιου του, ο οποίος επιστρέφει για να διεκδικήσει το μερίδιο του κτήματος που κληρονόμησε μετά τον θάνατο της μητέρας του. 


Η Νύχτα των Βασιλιάδων (Night of the Kings), του Φιλιπ Λακότ (Γαλλία, Ακτή Ελεφαντοστού, Καναδάς, Σενεγάλη). Ένας νεαρός άνδρας περνά την πρώτη του νύχτα στην πιο άγρια φυλακή της Ακτής Ελεφαντοστού, έναν μικρόκοσμο με απαράβατα τελετουργικά και άγραφους νόμους. Καθώς το κόκκινο φεγγάρι ρίχνει το απόκοσμο φως του, είναι υποχρεωμένος να διηγηθεί ιστορίες στους συγκρατούμενούς του μέχρι την αυγή. 


Παγιδευμένοι (Shorta), των Αντερς Ελχολμ & Φρέντερικ Λους Χβιντ (Δανία). Ένας έφηβος μετανάστης, που βρισκόταν υπό κράτηση από την αστυνομία, έχει πέσει σε κώμα κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Την ίδια στιγμή, δύο αστυνομικοί εκτελούν περιπολία ρουτίνας σε ένα κακόφημο γκέτο της Κοπεγχάγης. Όταν μαθευτεί ο θάνατος του νεαρού, η περιοχή θα μετατραπεί σε κόλαση, και οι δύο (αντι)ήρωες θα πρέπει να παλέψουν με νύχια και με δόντια για να βγουν ζωντανοί.


Προετοιμασία για να Είμαστε Μαζί, Άγνωστο για Πόσο (Preparations to Be Together for an Unknown Period of Time), της Λίλι Χόρβατ (Ουγγαρία). Η Μάρτα, μια σαραντάχρονη νευροχειρουργός, εγκαταλείπει μια υποσχόμενη καριέρα στις ΗΠΑ για να σμίξει με τον έρωτα της ζωής της, στη Βουδαπέστη. Πολύ σύντομα, θα χάσει τη γη κάτω από τα πόδια της, βλέποντας την «αδελφή ψυχή» της να συμπεριφέρεται σαν να μην έχουν γνωριστεί ποτέ. Μπορεί άραγε ο έρωτας να συμβαδίσει με την πραγματικότητα ή τρέχει πίσω από τη δική του αλήθεια; 


Σπείρε τον Άνεμο (Sow the Wind), του Ντανίλο Καπούτο (Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα). Μια ταινία χωμάτινη, ποιητική για τις ρίζες, την Ιστορία και τον τόπο -γεωγραφικό ή συναισθηματικό- που μας ορίζει, ξετυλίγεται με την επιστροφή μιας νεαρής γυναίκας στην επαρχία της Ιταλίας και στις οικογενειακές καλλιέργειες ελιάς που νοσούν.  


Φαντάσματα στην Πόλη (Ghosts), της Αζρα Ντενίζ Οκιάι (Τουρκία, Γαλλία, Κατάρ). Στο κοντινό μέλλον, η Τουρκία βιώνει ένα ανεξήγητο ενεργειακό μπλακ άουτ, που πυροδοτεί βίαιες ταραχές. Τέσσερις χαρακτήρες, σαν περιπλανώμενα φαντάσματα, καθρεφτίζουν τις πολλαπλές όψεις μιας αποπροσανατολισμένης χώρας, που βρίσκεται στο χείλος της έκρηξης.


Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα (Identifying Features), της Φερνάντα Βαλάντεζ (Μεξικό, Ισπανία). Μια σύγχρονη οδύσσεια στα σύνορα Μεξικού κι Αμερικής στον ρυθμό ενός ψυχολογικού θρίλερ απόλυτα πολιτικού κι επίκαιρου που βρίσκει στόχο κατευθείαν στην καρδιά. Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Sundance. Ο Μιγκέλ έχει μόλις απελαθεί από τις ΗΠΑ και επιστρέφει στο Μεξικό, λαχταρώντας να ξαναδεί τη μητέρα του. Η Μαγκνταλένα αναζητεί τον γιο της, που εξαφανίστηκε ενώ προσπαθούσε να διασχίσει τα σύνορα.


Η Καρδιά μου δεν Χτυπά Μέχρι να της το Ζητήσεις (My Heart can't Beat Unless you Tell it to), του Τζόναθαν Κουάρτας (ΗΠΑ). Η φροντίδα του Τόμας, του μικρότερου αδερφού τους, ο οποίος τρέφεται αποκλειστικά με ανθρώπινο αίμα εξαιτίας μιας σπάνιας πάθησης, έχει οδηγήσει τον Ντουάιτ και την Τζέσι σε σύγκρουση. Τα πτώματα που αφήνουν πίσω τους, προκειμένου να κρατήσουν τον Τόμας στη ζωή, έχουν αρχίσει να στοιχειώνουν τον Ντουάιτ, που αναζητά απεγνωσμένα διαφυγή από αυτόν τον εφιαλτικό φαύλο κύκλο.

Ταινία Έναρξης είναι Το Ταξίδι της Φάλαινας (The Wailer Boy), του Φίλιπ Γιούργιεφ όπου στο Βερίγγειο Πορθμό, εκεί όπου η Ρωσία συναντά την Αλάσκα, σε ένα χωριό φαλαινοθηρων, οι άνδρες καταφεύγουν στο online chat με κάμερα. Το παράδειγμά τους ακολουθεί ο Λέσκα, ένας άβγαλτος δεκαπεντάχρονος, που ερωτεύεται ένα κορίτσι από το Ντιτρόιτ. Όταν βρίσκει την 'αγαπημένη' του να συνομιλεί με κάποιον άλλο, θολωμένος από τη ζήλεια, ο Λέσκα ξεκινά μια αδιανόητη οδύσσεια, ενώ Ταινία Λήξης είναι το Δεν Θα Ξαναχιονίσει των Μαλγκορζάτα Σιμόφσκα (In the Name Of, Με Άλλο Πρόσωπο) και Μίχαου Ενγκλερτ από την Πολωνία που εντάσσεται στις Ειδικές Προβολές και που στο οποίο ένας περιζήτητος ουκρανός μασέρ, προσφέρει τις υπηρεσίες του στους κατοίκους μιας πρωτοκλασάτης γειτονιάς, σε μια πόλη της Πολωνίας. Αυτός ο αινιγματικός άντρας, προικισμένος με μαγικό άγγιγμα, είναι συγχρόνως θεραπευτής και εξομολογητής για τους νεόπλουτους πελάτες του, καθώς απαλύνει το υπαρξιακό τους κενό. 


Εκτός Συναγωνισμού θα παιχτεί το γκέι Supernova του Χάρι ΜακΚουίν, το Ο Κόσμος Μετά της Μόνα Φαστβαλντ, Ο Θάνατος στους Δρόμους του Γιόχαν Κάρλσεν και τα Σιροπιαστά της Καμίρ Αϊνούζ, ενώ στα διάφορα άλλα τμήματα, όπως είναι οι Ανοιχτοί Ορίζοντες & Another Take, οι Ματιές στα Βαλκάνια, το Meet the Neighbours, οι Ειδικές Προβολές, το round Midnight, το Film Forward και το Agora Success Stories θα παιχτούν δεκάδες άλλες ενδιαφέρουσες ταινίες.

Στις Ειδικές Προβολές παίζονται οι καινούργιες δημιουργίες του Τζόναθαν Νότισερ (Last Words) και της Ναόμι Καουάσε (True Mothers). Ο  Άγιος Νάρκισσος του αγαπημένου queer σκηνοθέτη του φεστιβάλ, Μπρους ΛαΜπρους, τα Ανώνυμα Ζώα του Μπατίστ Ρουβέρ, το Όπου Φύγει, Φύγει από την Ταϊβάν και ο Ύπνος του Μάικλ Βίνους και η αυστραλιανή ταινία τρόμου, Relic, παίζονται στο Round Midnight.

H νέα εκδοχή του Μπερλίν Αλεξάντερπλατς από το περασμένο φεστιβάλ Βερολίνου θα παιχτεί στις Ειδικές Προβολές μαζί με την μικρού μήκους Ανθρώπινη Φωνή του Αλμοδόβαρ, το Η Πρώτη Αγελάδα της Κέλι Ράινχαρντ, τα λοατκι ενδιαφέροντος, Falling και Μέρες, το Kajillionaire της Μιράντα Τζουλάι και το Enfant Terrible, του Γερμανού Οσκαρ Ρούλερ, μια επιστολή αγάπης για το κινηματογραφικό σύμπαν του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Τέλος, 13 ταινίες από όλο το κόσμο για νέους κάθε ηλικίας, αποτελούν το δροσερό τμήμα της Νεανικής Οθόνης.

Παράλληλα με τις 12 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού, 12 νέοι Έλληνες εικαστικοί θα δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού και θα φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι: Ιλεάνα Αρναούτου, Μαρία Βαρελά, Ζωή Γαϊτανίδου, Πέτρος Ευσταθιάδης, Ιάσονας Καμπάνης, Βασίλης Καρούκ, Αριστείδης Λάππας, Ηλιοδώρα Μαργέλλου, Ιάσονας Μέγκουλας, Μαργαρίτα Μποφιλίου, Πάολα Παλαβίδη, Σοφία Ροζάκη. Τα έργα των 12 καλλιτεχνών θα εκτυπωθούν σε πολλαπλά αντίτυπα και θα τοποθετηθούν σε αναπάντεχους ανοιχτούς χώρους της Θεσσαλονίκης. Με αυτόν τον τρόπο, τα έργα θα συνομιλήσουν με το αστικό τοπίο, ενώ το κοινό θα έχει την ευκαιρία να τα απολαύσει, όποιες και αν είναι οι συνθήκες που θα επικρατήσουν στη ζωή μας τις επόμενες μέρες. Για πρώτη φορά, μετά την ολοκλήρωσή της, η έκθεση θα κατέβαινε στην Αθήνα και στην The Project Gallery. Θα γνωρίζουμε περισσότερα για αυτό σύντομα.

Ως ambassador της Αγοράς στο 61ο Φεστιβάλ θα προωθεί τις σημαντικές διεργασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει το σινεμά του αύριο. Η Κάτια Γκουλιώνη, η βραβευμένη και αγαπημένη πρωταγωνίστρια της Ευτυχίας του Άγγελου Φραντζή , θα φροντίσει να εξηγήσει σε όλους, δημιουργούς, δημοσιογράφους και ευρύ κοινό, τον σημαντικό ρόλο της Αγοράς, τον οποίο γνωρίζει από πρώτο χέρι.

Τα πολύχρωμα πόστερ του 61οι Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου θεσσαλονίκης με τις πυξίδες, υπογράφει ο Βάσκος illustrator Λουίς Μαθόν, τακτικός συνεργάτης των New York Times, New Yorker και Little White Lies, ενώ τα 3 σποτ της φετινής διοργάνωσης, με σύνθημα το 'Σινεμά με κάθε τρόπο', δημιούργησε η σκηνοθέτης του Park (2016), Σοφία Εξάρχου, η οποία αντλεί έμπνευση από το κλίμα της εποχής που βιώνουμε, σε παραγωγή Μαρίας Δανδράκη/Homemade Films.  


Info: 61ο Διεθνές Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 5 με 15 Νοεμβρίου. Online στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ. Τιμές, από 3.00 Ευρώ ανά ταινία ή ανά συλλογή ταινιών μικρού μήκους. Ειδικά πακέτα για ορισμένα τμήματα (Ανοιχτοί Ορίζοντες, Sci-fi κ.α.).
εμφάνιση σχολίων