Ταυτόχρονα, με κόστος 3€ ανά ταινία, δίνεται η δυνατότητα για online προβολή κάποιων από τους τίτλους (λεπτομέρειες στην επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ). Σε ό,τι αφορά τις θερινές μόνο πλέον αίθουσες, θα είναι υποχρεωτική η τήρηση όλων των μέτρων ασφάλειας (μάσκες, αποστάσεις, πληρότητες κλπ), οπότε η προαγορά των εισιτηρίων και η έγκαιρη προσέλευση θα πρέπει να γίνεται αδιαπραγμάτευτα.
Η έναρξη του φεστιβάλ θα γίνει με την προβολή της μόλις βραβευμένης με το Χρυσό Λιοντάρι στη Μόστρα της Βενετίας, νέας ταινίας της αγαπημένης μας σκηνοθέτη, Κλόι Ζάο, Nomadland, στην οποία πρωταγωνιστεί η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ. Θυμίζουμε ότι η Ζάο, είχε κερδίσει τη Χρυσή Αθηνά του φεστιβάλ με τη προηγούμενη ταινία της, το αριστουργηματικό (κατά τη γνώμη του γράφοντα), Καλπάζοντας με το Όνειρο (The Rider). Πρόκειται για μια ταινία δρόμου, η οποία αφηγείται την ιστορία μιας μοντέρνας περιπλανώμενης, που διασχίζει τις δυτικές πολιτείες με τροχόσπιτο σε αναζήτηση νοήματος.
Η λήξη με τη νέα ταινία ενός άλλου αγαπημένου σκηνοθέτη, του Γερμανού Κρίστιαν Πέτσολντ (Transit), που έχει το τίτλο Η Νύμφη του Νερού (Undine), και στην οποία πρωταγωνιστεί άλλος ένας αγαπημένος ηθοποιός, ο Φραντς Ρογκόφσκι (Transit, Στους Διαδρόμους). Η Ουντίνε είναι μία ιστορικός που γοητεύει το κοινό με τις γνώσεις της πάνω στην αστική ανάπτυξη του Βερολίνου. Όταν ο άντρας που αγαπάει την αφήνει, ένας αρχαίος μύθος ξυπνά και την προστάζει να σκοτώσει εκείνον που την πρόδωσε, επιστρέφοντας στη συνέχεια στο νερό.
Στις υπόλοιπες φεστιβαλικές ταινίες που θα κάνουν την ελληνική πρεμιέρα τους στο τμήμα Τα Αγαπημένα των Φεστιβάλ, συγκαταλέγονται η Χρυσή Άρκτος του περασμένου Φεστιβάλ Βερολίνου, Δεν Υπάρχει Κακό, του Μοχάμαντ Ροσούλοφ, ο Μάρτιν Ιντεν του Πιέτρο Μαρτσέλο, που βασίζεται στο βιβλίο του Τζακ Λόντον, ταινία που χάρισε το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, πέρυσι στη Βενετία, στον Ιταλό ηθοποιό, Λούκα Μαρινέλι, η Σίρλεϊ της Τζόζεφιν Ντέκερ (Madeline's Madeline), που είναι η βιογραφία της συγγραφέα ιστοριών τρόμου Σίρλεϊ Τζάκσον, τα queer δράματα: Τζιτζίκι, που είναι ντεμπούτο των Αμερικανών Μάθιου Φάιφερ & Κίεραν Μάλκερ, Ένα Φιλί στο Λυκόφως, του Ρέι Γέουνγκ, από το Χονγκ Κονγκ και ο Αμμωνίτης, του Φράνσις Λι (Του Θεού η Χώρα), στην οποία πρωταγωνιστούν σαν ζευγάρι, η κέιτ Γουίνσλετ και η Σέρσια Ρόναν και 11 ακόμη επιλεγμένοι τίτλοι.
Το τμήμα ICONS φέτος κατά τη γνώμη μας, παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για κάθε πραγματικό σινεφίλ. Περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ για τον Φελίνι (Ο Φελίνι των Πνευμάτων), τον μέγιστο Αντρέι Ταρκόφσκι (Αντρέι Ταρκόφσκι: Σινεμά σαν Προσευχή, δια χειρός Αντρέι Ταρκόφσκι υιού), τον Κιούμπρικ (Ο Κιούμπρικ με Δικά του Λόγια), τον Όρσον Γουέλς και τον Ντένις Χόπερ (Χόπερ/Γουέλς), τον Τρούμαν Καπότε (Τα Απόρρητα του Τρούμαν Καπότε), τον Bansky (Στα Ιχνη του Bansky), αλλά και για τον Αμερικανό χορογράφο Μερς Κάνινγκχαμ (Cunningham), με 3D αναπαραστάσεις των μυθικών χορογραφιών του.
Όμως και το αφιέρωμα A Dream Within a Dream: Το Σινεμά Ονειρεύεται περιλαμβάνει ταινίες που δεν πρέπει να χάσει κάποιος ακόμη και αν τις έχει ξαναδεί. Μιλάμε για Το Χρώμα του Ροδιού (1969), του Σεργκέι Παρατζάνοφ στην αποκατεστημένη από τον Μάρτιν Σκορτσέζε, εκδοχή του, το Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ (1961), του Αλέν Ρενέ, το Barton Fink (1991), των Αδερφών Κοέν, το Ιερό Βουνό (1973), του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι, το Καρδιά από Γυαλί (1976), του Βέρνερ Χέρτζοκ, Η Ώρα του Λύκου (1968), του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, το Enter the Void (2009), του Γκασπάρ Νοέ, τα cult classics: Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα (1965), Υγρός Ουρανός (1982) & Koyaanisqatsi (1982), το απόλυτο cult αριστούργημα του Ντέιβιντ Λιντς, Οδός Μαλχόλαντ (2001), και οι σχετικά άγνωστες στη χώρα μας: Αθωότητα (Λουσίλ Χατζιχαλίνοβιτς, 2004), Το Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα (Μπι Γκαν, 2018), Αλίκη (Γιαν Σβανκμάγιερ, 1988), που είναι μια εναλλακτική εκδοχή της Αλίκης στη χώρα των Θαυμάτων του Λιούις Κάρολ, το βρετανικό, Η Πανδώρα και ο Ιπτάμενος Ολλανδός (1951) και η νεοκυματική τσέχικη φαντασία, Η Βάλερι και η Εβδομάδα των Θαυμάτων (Γιάρομιλ Γίρες, 1970).
Και στις Ειδικές Προβολές υπάρχει μια σημαντική επανέκδοση. Θα παιχτεί σε 4Κ ψηφιακή αποκατεστημένη κόπια, το επίσης αριστουργηματικό Crash (1996), όπου ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ βρίσκει το ιδανικό για το ύφος του υλικό, στο ομώνυμο "αιρετικό" μυθιστόρημα του Τζέιμς Γκ. Μπάλαρντ. Πρόκειται για ταινία που στην εποχή της, αντιμετώπισε απίστευτα προβλήματα με τη λογοκρισία. Στο ίδιο τμήμα προβάλλονται και οι Δολοφόνοι, του Ράιαν Γουάιτ, ένα απίστευτο ντοκιμαντέρ που περιγράφει τα περιστατικά της προς τριετίας δολοφονίας του ετεροθαλή αδελφού του ηγέτη της Βορείου Κορέας στο αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ και την καταδίκη δύο (απίθανων) γυναικών, ενώ αμφότερες θεωρούσαν πως εκτελούσαν μια φάρσα για το YouTube!
Στις Ειδικές Προβολές/Ελληνικές Πρεμιέρες συναντάμε το Επτά Λεπτά Ψυχής, ένα ντοκιμαντέρ του Πάνου Βλάχου για το μεγάλο κατόρθωμα του Σπύρου Λούη, την απίστευτη νίκη του στον Μαραθώνιο των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, στην Αθήνα του 1896 και το No Heros, του Γιώργου Βιτσαρόπουλου, που παρακολουθεί για την αγωνιστική σεζόν 2018-19 την ομάδα μπάσκετ με αμαξίδιο του Αθλητικού Συλλόγου Κινητικά Αναπήρων (ΑΣΚΑ) στο Μαρούσι. Την ταινία μυθοπλασίας του Δημήτρη Μπαβέλλα, Η Αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ, στην οποία δυο φίλοι (Μάκης Παπαδημητρίου και Μιχάλης Σαράντος), αναζητούν τα ίχνη μιας αγαπημένης τους, εξαφανισμένης σήμερα, πορνοστάρ της δεκαετίας του '90 και το 'ανένταχτο' σε ό,τι αφορά το ύφος του, Τραγουδώ Αν Τραγουδάς, του Νίκου Κορνήλιου, όπου δυο φίλοι γιορτάζουν την Ημέρα των Νεκρών, και μέρα της επετείου τους, στο λατινοαμερικάνικο café-teatral τους με τη συμμετοχή 50 ηθοποιών, μουσικών και χορευτών.
6 φιλμ αποτελούν το περιεχόμενο του τμήματος Ελληνικά Ντοκιμαντέρ. Ένα για τον ποιητή Νίκο Καρούζο (Νίκος Καρούζος - Ο Δρόμος για το Έαρ), σε σκηνοθεσία Γιάννη Καρπούζη. Ένα άλλο για τις διαδρομές τριών ανθρώπων μέσα στο αστικό τοπίο της Αθήνας (Ο Τέταρτος Χαρακτήρας), σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πατρώνη. Η Εύα Στεφανή πάλι, σε ένα work in progress ντοκιμαντέρ (Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ), συναντά μια βετεράνο εργάτρια του σεξ, η οποία έχει υπάρξει και πρόεδρος του σωματείου τους. Το Δεμένοι του Τάσου Μόρφη, καταγράφει τον προ πενταετίας αγώνα 320 απλήρωτων ναυτικών της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, στην επτάμηνη, απέλπιδα προσπάθειά τους να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους. Ο Γιώργος του Κέδρου, είναι ένα συγκινητικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει τη ζωή και τους ανθρώπους στη Δονούσα των Μικρών Κυκλάδων, από το 1972 μέχρι σήμερα, το οποίο πέρασε από τα χέρια του πατέρα, Γιώργου Κολόζη, στα χέρια του γιου του Γιάννη, μετά τον θάνατο του πρώτου. Τέλος, το Βαβέλ-Από τη Σιωπή στην Έκρηξη, του Μελέτη Μοίρα, καταγράφει την ιστορία του θρυλικού περιοδικού κόμικς (και όχι μόνο) 'Βαβέλ' και των διεθνών φεστιβάλ που διοργάνωνε.
Στους δημιουργούς της Βαβέλ και η Carte Blanche της φετινής διοργάνωσης, οι οποίοι επέλεξαν 7 πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, αλλά ιδιαίτερα σημαντικές ταινίες: από το Σατυρικόν (1969), των Φελίνι και Πετρώνιου, μέχρι την Ολική Επαναφορά (1990), των Πολ Βερχόφεν και Φίλιπ Κ. Ντικ. Ενδιάμεσες στάσεις: Οι Αδερφές Μπροντέ (1979), του Αντρέ Τεσινέ, το Χάρολντ και Μοντ (1971), του Χολ Ασμπι, ο Συνταγματάρχης Σαμπέρ (1994), του Ιβ Ανζελό και τα ντοκιμαντέρ, Ποια Είστε, Πόλι Μαγκού; (1966), του Γουίλιαμ Κλάιν και Mano Negra: Αυθεντική Ζωή (2005), σε σκηνοθεσία των μελών του γκρουπ, Ζόζεφ Ντάαν, Τομά Νταρνάλ και Φιλίπ Τεμπούλ.
Για το αγαπημένο μας τμήμα Μουσική & Φιλμ, γράψαμε ήδη πιο αναλυτικά, εδώ.
3 είναι τα Διαγωνιστικά Τμήματα του Φεστιβάλ, Οι Ελληνικές Μικρές Ιστορίες στις οποίες συμμετέχουν 47 συν μία εκτός διαγωνισμού ταινίες μικρού μήκους ελληνικής παραγωγής, το Διεθνές Διαγωνιστικό Ντοκιμαντέρ - Stranger Than Fiction, στο οποίο συναντάμε 7 σημαντικά ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής (τα μισά περίπου θα είναι διαθέσιμα και στην online διοργάνωση), ενώ 13 είναι οι ταινίες του Επίσημου Διαγωνιστικού για τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Info: 26 Φεστιβάλ Διεθνούς Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας. 23 Σεπτεμβρίου έως 4 Οκτωβρίου, στις αίθουσες: Στέλλα, Τριανόν, Ριβιέρα, (Ταινιοθήκη της Ελλάδος) Λαΐς, Αίγλη Ζαππείου, Ανεσις, Αθηναία & online για επιλεγμένους τίτλους μόνο.
εμφάνιση σχολίων