11
1
σχόλια
2003
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Το Διεθνές φεστιβάλ που αγαπά το σινεμά επιστρέφει. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
3 Νοεμβρίου 2018
Το φετινό 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ξεκινάει την Πέμπτη 1η Νοεμβρίου και μέχρι τις 11 του μήνα, θα παρουσιάσει στους θεατές του άλλο ένα πλούσιο πρόγραμμα, γεμάτο τοπικές και παγκόσμιες πρεμιέρες από όλο το φάσμα του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Από τα φετινά αφιερώματα, ξεχωρίζει αυτό στον Queer Ελληνικό Κινηματογράφο με ΛΟΑΤΚΙ θεματική, μια κινηματογραφική διαδρομή από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 ως τις μέρες μας, με 38 μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες. Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που ένας επίσημος οργανισμός επιχειρεί ένα τόσο εκτενές αφιέρωμα στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή της queer θεματολογίας. Το φεστιβάλ τιμά μια σκηνή που έχει αναδείξει σημαντικούς δημιουργούς και εξαιρετικές ταινίες υψηλής καλλιτεχνικής αξίας που άφησαν το στίγμα τους, έγιναν καλτ, επηρέασαν νεότερες γενιές και βραβεύτηκαν στα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ.

Το φετινό Ελληνικό Τμήμα, θα προβάλει 20 μεγάλου και 34 μικρού μήκους ταινίες από την πρόσφατη ελληνική παραγωγή, όχι μόνο στον βασικό κορμό του προγράμματος, αλλά και στο αναπτυξιακό κομμάτι της Αγοράς και τις παράλληλες εκδηλώσεις. Ανάμεσά τους οι καινούργιες ταινίες των: Άγγελου Φραντζή, Στέλλας Θεοδωράκη, Θανάση Σκρουμπέλου, Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, τρεις τίτλοι από Έλληνες σκηνοθέτες της διασποράς (Σάιμον Φαρμακάς, Τώνια Μισιαλή κι ο αγαπημένος, Στράτος Τζίτζης), αλλά και όλες οι φετινές ταινίες που βγήκαν στις αίθουσες.

Στο τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια που επιμελείται ο Δημήτρης Κερκινός, εκτός από το απάνθισμα των καινούργιων παραγωγών της γειτονιάς μας, θα παιχτεί και μια σειρά από απολαυστικές μικρού μήκους ταινίες, αλλά επιπλέον, ένα αφιέρωμα στην εποχή που γεννήθηκε το άστρο του Νέου Ρουμάνικου Κινηματογράφου, με τίτλο, Πριν Ξεσπάσει το Κύμα, το οποίο παρουσιάζει οκτώ τολμηρούς δημιουργούς οι οποίοι έδειξαν την πραγματικότητα ωμή, ντροπιαστική, χωρίς κανένα παραπλανητικό περιτύλιγμα. Αντιμετώπισαν την απαγόρευση και την λογοκρισία, αλλά δεν εγκατέλειψαν τη μάχη.

Το τμήμα με τίτλο, Μαθήματα Ζωής, θα παρουσιαστεί με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και περιλαμβάνει ταινίες που, με κοινό άξονα την εκπαίδευση, παραδίδουν πολύτιμα και οικουμενικά μαθήματα ζωής με τρόπο όχι διδακτικό, αλλά ουσιαστικό. Περιλαμβάνει πέντε ταινίες που προβάλλονται σε πρεμιέρα στην Ελλάδα που ερευνούν τον κοινωνικό ρόλο της εκπαίδευσης, σε διάφορες εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής: Ο εφηβικός έρωτας που γεννιέται στα θρανία, τα αξέχαστα φοιτητικά χρόνια, γεγονότα που σημαδεύουν τη μαθητική ζωή, αλλά και ένα φαινόμενο των καιρών, το διαδικτυακό bullying.

Τα αφιερώματα σε δημιουργούς, αφορούν τον αγαπημένο των Καννών Ισπανό σκηνοθέτη Χαιμέ Ροσάλες, γνωστού μας από την υπέροχη Όμορφη Νιότη (2014) και το, Οι Ώρες της Ημέρας (2003) με 4 ακόμα άλλες ταινίες του, την αντισυμβατική Ολλανδή σκηνοθέτη, Νάνουκ Λέοπολντ, με 6 δικούς της τίτλους και τους Χιλιανούς εικαστικούς σκηνοθέτες Κριστομπάλ Λεόν και Χοακίν Κοσίνια, που έχουν κάνει με τις σκοτεινές, σουρεαλιστικές stop motion animation ταινίες τους το γύρο του κόσμου σε διεθνή φεστιβάλ, μουσεία και γκαλερί. Μεταξύ αυτών, η Μπιενάλε της Βενετίας και το Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης, αλλά και τα φεστιβάλ Ρότερνταμ, Λοκάρνο, IDFA, καθώς και το φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου ενθουσίασαν με την τελευταία τους δουλειά –και πρώτη μεγάλου μήκους ταινία τους- The WolfHouse. Η ταινία θα προβληθεί στη Θεσσαλονίκη μαζί με εννιά μικρού μήκους δημιουργίες τους: όλα δείγματα ενός πρωτοποριακού πειραματικού σινεμά που μας στοιχειώνει μπλέκοντας τα πιο όμορφα όνειρα με τους πιο δύστροπους εφιάλτες.

14 ώρες διάρκεια, 10 χρόνια γυρισμάτων, 3 ήπειροι, 6 ιστορίες: το φιλμικό έπος The Flower του Αργεντινού Μαριάνο Γινάς πραγματικά δεν μοιάζει με τίποτα που έχετε ξαναδεί. H ταινία-event που δεν πρέπει να χάσει κανένας σινεφίλ, θα προβληθεί σε τρία μέρη, σύμφωνα με τους ειδικούς όρους που απαίτησε ο σκηνοθέτης: το πρώτο μέρος διαρκεί 4, το δεύτερο 5 και το τρίτο 6 ώρες. Στην δεύτερη προβολή της στο φεστιβάλ, η ταινία θα παρουσιαστεί ολόκληρη στη 14ωρη διάρκειά της. Το The Flower είναι μια παθιασμένη αφιέρωση στο ίδιο το σινεμά. Ντελιριακό και ανένταχτο, περνά από τα B-Movies στο μιούζικαλ, και από το κατασκοπικό φιλμ στην ταινία εποχής και όχι μόνο. Η επιλογή αποτελεί πρόταση του νέου guest programmer του φεστιβάλ Dennis Lim, του διεθνούς φήμης κριτικού κινηματογράφου και διευθυντή προγράμματος στο Film Society of Lincoln Center της Νέας Υόρκης. Από ελληνικής πλευράς, υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Έλληνα animation artist, Ιορδάνη Ανανιάδη, με δέκα χαρακτηριστικές δουλειές του.

Στα Εκτός Συναγωνισμού και στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες, θα παιχτούν δεκάδες ενδιαφέρουσες ταινίες, είτε από άλλα φεστιβάλ, όπως το βραβευμένο με Χρυσή Άρκτο, Touch me Not, είτε πολυαναμενόμενοι τίτλοι, LGBTQI ενδιαφέροντος, όπως το γαλλικό, Αγρίμι, ή το απαγορευμένο στη χώρα του, Rafiki, από την Κένυα.

Τα τμήματα Film Forward και Virtual Reality, υπόσχονται πρωτοπορία, το Round Midnight, ανατριχίλες και cult υποσχέσεις, ενώ η Εταιρεία Ελλήνων σκηνοθετών, ξεχωρίζει 6 ταινίες της πρόσφατης παραγωγής, με αφορμή τη συμπλήρωση 45 ετών από την ίδρυσή της.Φυσικά, δεν θα λείψουν και οι βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους, από το πρόσφατο φεστιβάλ στη Δράμα. Νεανική Οθόνη, 3 υποψήφιες για το Βραβείο Lux του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η Agora, συμπληρώνουν το φετινό πρόγραμμα το οποίο μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά, εδώ.

Ταινία έναρξης του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα είναι οι ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, που απέσπασε το Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών και ταινία λήξης το συγκλονιστικό ΚΟΡΙΤΣΙ, του μόλις 27χρονου Βέλγου Λουκάς Ντοντ. Το φιλμ έχει αποσπάσει βραβεία σκηνοθεσίας, ερμηνείας, Queer Palm και Fipresci στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών.


Ιδού λοιπόν οι τίτλοι του Διαγωνιστικού, αλφαβητικά: 
ΔΙΑΒΟΛΟΨΑΡΟ (Manta Ray), του Πουτσιπόνγκ Αρουνπένγκ (Ταϊλάνδη). Ένας ψαράς διασώζει και περιθάλπει έναν σιωπηλό άνδρα από τη θάλασσα της Μιανμάρ. Όταν ο ψαράς εξαφανίζεται μυστηριωδώς, ο άνδρας αυτός θα τον αντικαταστήσει, αναλαμβάνοντας τη ζωή του – το σπίτι, τη δουλειά, αλλά και την πρώην γυναίκα του. Ένα απρόβλεπτο παιχνίδι εναλλαγής ταυτοτήτων σε ένα εξαιρετικά ατμοσφαιρικό φιλμ που απέσπασε βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Ορίζοντες της Βενετίας.


ΔΙΑΚΟΠΕΣ (Holiday), της Ιζαμπέλα Εκλέφ (Δανία, Ολλανδία, Σουηδία). Η πανέμορφη Σάσα, ερωμένη ενός αδίστακτου γκάνγκστερ, απολαμβάνει τις χλιδάτες διακοπές της στο ηλιόλουστο Μπόντρουμ της Τουρκίας. Είναι αφοσιωμένο μέλος μιας παράδοξης, αυτοσχέδιας οικογένειας που της παρέχει ασφάλεια, αλλά εγκυμονεί βία όταν εκείνη τολμήσει να παραβεί τους κανόνες της. Μια μέρα, με αφορμή τη γνωριμία της με έναν τουρίστα, θα ξεσπάσει η κόλαση.


Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΗΣ (Her Job), του Νίκου Λαμπότ (Ελλάδα, Γαλλία, Σερβία). Όταν ο άντρας της χάνει τη δουλειά του, η Παναγιώτα, νοικοκυρά και μητέρα δύο παιδιών, ψάχνει για πρώτη φορά δουλειά και προσλαμβάνεται ως καθαρίστρια σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Παρά τις σκληρές συνθήκες, θα βιώσει μια πρωτόγνωρη αίσθηση οικονομικής και συναισθηματικής ανεξαρτησίας. Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Τορόντο.

ΕΜΕΙΣ ΤΑ ΖΩΑ (We The Animals), του Τζερεμάια Ζέιγκαρ (ΗΠΑ). Τρία μικρά αγόρια, καρποί ενός διαφυλετικού γάμου, μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας. Ο μικρότερος από αυτά, ανακαλύπτει μια αλλιώτικη σεξουαλικότητα. Λυρισμός και ευαισθησία σε ένα φιλμ που μοιράζεται συγγένειες με το Moonlight και το Tree of Life και που απέσπασε βραβείο ΝΕΧΤ Innovator award στο Φεστιβάλ Σάντανς.  


Ο ΕΝΟΧΟΣ (Den Skyldige/The Guilty), του Γκούσταβ Μίλερ (Δανία). Ένας αστυνομικός της άμεσης δράσης περιμένει να δικαστεί για ένα σοβαρό παράπτωμα, κινδυνεύοντας να χάσει ό,τι έχει χτίσει στη ζωή του. Ένα βράδυ λαμβάνει τηλεφώνημα από μια γυναίκα που πέφτει θύμα απαγωγής. Χωρίς να φύγει στιγμή από το δωμάτιο, θα προσπαθήσει να τη σώσει, όμως στην πορεία τίποτα δεν είναι όπως ακούγεται. Μια ανελέητη μάχη που δίνεται σε πραγματικό χρόνο, κρεσέντο σασπένς και βραβεία Κοινού στα φεστιβάλ Σάντανς και Ρότερνταμ. Κλειστοφοβικό θρίλερ που βλέπεται με κομμένη την ανάσα κι εκτυλίσσεται αποκλειστικά μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός αστυνομικού τμήματος.


ΟΙ ΘΕΡΙΣΤΕΣ (Die Stropers/The Harvesters), του Ετιέν Καλός (Γαλλία, Ελλάδα, Πολωνία, Νότιος Αφρική). Ελληνική συμπαραγωγή που ξεχώρισε στο Φεστιβάλ Καννών σε σκηνοθεσία του νοτιοαφρικανού ελληνικής καταγωγής Ετιέν Καλός. Δυο νεαρά ετεροθαλή αδέλφια από τη λευκή μειονότητα των Αφρικάνερς συγκρούονται στη Νότια Αφρική ως άλλοι Κάιν και Άβελ. Διεκδικούν με κάθε τίμημα την αγάπη και την εύνοια της θρησκόληπτης μητέρας τους, στο σημείο όπου διασταυρώνονται οι δρόμοι της αρετής και της κακίας.


ΙΣΟΒΙΟΙ ΔΕΣΜΩΤΕΣ (Chained for Life), του Άρον Σίμπεργκ (ΗΠΑ). Στα παρασκήνια των γυρισμάτων μιας ταινίας τρόμου, συναντιούνται μια όμορφη σταρ κι ένας άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο εξαιτίας μιας γενετικής ανωμαλίας. Ενα φιλμ-έκπληξη με αναφορές στους Τοντ Μπράουνινγκ, Ρόμπερτ Αλτμαν και Ντέιβιντ Λιντς.


ΜΕΪΛΙ (Ms Meili), του Ζου Ζου (Ταϊβάν). ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑ. H ζωή της Μεϊλί βυθίζεται στο χάος: χάνει τη δουλειά της, η οικογένειά της την εκμεταλλεύεται για χιλιοστή φορά, ενώ η αγαπημένη της σύντροφος, με την οποία συζεί, ξαφνικά την εγκαταλείπει. Κάτι θα σπάσει μέσα της σε ανύποπτο χρόνο.

ΟΛΑ ΚΑΛΑ (Alles Ist Gut/All Is Good), της Εύα Τρόμπις (Γερμανία). Μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού. Δεν μιλά σε κανέναν γι’ αυτό και συνεχίζει κανονικά (;) τη ζωή της. Για πόσο όμως; Και με τι σθένος, όταν μάλιστα ο θύτης είναι πλέον κομμάτι της ζωής της; Με αξιοθαύμαστη ειλικρίνεια, η ταινία εξερευνά τα τραύματα που μένουν ανεπούλωτα. Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στο Λοκάρνο.


ΠΕΡΛ (Pearl), της Ελσά Αμιέλ (Γαλλία). Μια μποντιμπίλντερ προετοιμάζεται σκληρά για τους αγώνες πρωταθλήματος. Μέχρι που επιστρέφει ο πρώην της και της ζητά να προσέξει τον γιο τους, τον οποίο εκείνη έχει να δει χρόνια. Μια μελέτη για τη θηλυκότητα, τα πρότυπα ομορφιάς και τη μητρότητα από τη σκοπιά μιας γενναίας ηρωίδας που ξεπερνά τα όρια του σώματός της.

ΡΕΪ ΚΑΙ ΛΙΖ (Ray & Liz), του Ρίτσαρντ Μπίλινγχαμ (Βρετανία). Ο καταξιωμένος φωτογράφος κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του με μια συγκλονιστική αυτοβιογραφική διαδρομή στις παιδικές του μνήμες και εστιάζει στους γονείς του: τον αλκοολικό Ρέι και την απρόβλεπτη Λιζ. Μια οικογένεια σε πλήρη αποδόμηση, κι ένας δεσμός από καιρό φθαρμένος που όμως δεν θα χαθεί ποτέ.


ΣΟΚΡΑΤΕΣ (Sόcrates), του Άλεξ Μοράτο (Βραζιλία). ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ. Μετά το θάνατο της μητέρας του, ο έφηβος Σόκρατες περιπλανιέται άφραγκος στο Σάο Πάολο, παλεύοντας να επιβιώσει και να βρει μια νέα οικογένεια, ένα καταφύγιο μακριά από τους δρόμους. Θα γνωρίσει τη σκληρή όψη της ζωής, αλλά και τον έρωτα. Οι συντελεστές του φιλμ είναι νεαροί 16-20 ετών από τις υποβαθμισμένες κοινότητες της Βραζιλίας, μέλη του Ινστιτούτου Querô της UNICEF. Στην παραγωγή και ο σκηνοθέτης Ραμίν Μπαχράνι (99 Σπίτια).


ΣΟΦΙΑ (Sofia), Της Μεριέμ Μπεν'Mπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ). Η 20χρονη Σοφία ζει με τους γονείς της στη Καζαμπλάνκα. Αν και αρνείται πως είναι σε ενδιαφέρουσα, ξεκινά να έχει προβλήματα με τον νόμο όταν γεννάει ένα μωρό εκτός γάμου. Στο νοσοκομείο της δίνουν 24 ώρες διορία για να βρει τους γονείς του αγοριού που την άφησε έγκυο πριν ειδοποιηθούν οι Αρχές.


ΦΥΓΑΔΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΕΝΤΡΙΞ (Smuggling Hendrix), του Μάριου Πιπερίδη (Κύπρος, Γερμανία). Ο Γιάννης ετοιμάζεται να φύγει από την Κύπρο. Ομως ο σκύλος του, ο Τζίμι, διασχίζει την Νεκρή Ζώνη, που χωρίζει τις ελεύθερες περιοχές από τα κατεχόμενα. Επειδή η μεταφορά ζώων από τα κατεχόμενα απαγορεύεται, για να τον φυγαδεύσει πίσω ο Γιάννης θα ζητήσει τη βοήθεια της πρώην του, ενός οικογενειάρχη που μένει στο παλιό του σπίτι και ενός τούρκου λαθρέμπορου. Μεγάλο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα.


THE WAITER, του Στιβ Κρικρή (Ελλάδα). O Ρένος είναι ένας επαγγελματίας σερβιτόρος. Μοναχικός και απόμακρος, παραμένει ευλαβικά προσκολλημένος στη ρουτίνα της καθημερινότητάς του. Μέχρι που αυτή θα κλονιστεί από μια αναπάντεχη γνωριμία που θα αλλάξει τις συνήθειές του. H πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Στιβ Κρικρή, συμμετείχε στο τμήμα Works in Progress 2017 της Αγοράς του ΦΚΘ.

Οι 15 ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος θα είναι και το υλικό μιας πρωτότυπης έκθεσης με τίτλο Caritas Romana. Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε 15 νέους έλληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου 2018. Οι καλλιτέχνες είναι οι: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Δημήτρης Εφέογλου, Ηλίας Καφούρος, Αναστασία Μηνά, Ιωάννα Ξημέρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νεφέλη Παπαδημούλη, Κώστας Παππάς, Βάλλια Παπαστάμου, Άντα Πετρανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης και Νάνα Σαχίνη.

Η έκθεση είναι μια διοργάνωση του ΦΚΘ σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ. Επιμελητής: Ορέστης Ανδρεαδάκης. Παραγωγή-Γενικός Συντονισμός: Θάνος Σταυρόπουλος. Εγκαίνια: Σάββατο 3 Νοεμβρίου, 18:00.

Τα τρέιλερ του φεστιβάλ έχει επιμεληθεί η Ζακλίν Λέτζου, ενώ η κινούμενη οπτική ταυτότητα του φεστιβάλ είναι δημιουργία των καλλιτεχνών της Beetroot. Περισσότερες πληροφορίες για το φεστιβάλ θα βρείτε εδώ.

Ιnfo: 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 1 με 11 Νοεμβρίου, στις αίθουσες των: Ολύμπιον, Αποθήκη 1, Αποθήκη Α, Γ & Δ, Ticket Box, Κέντρο πολιτισμού Χρήστος Τσακίρης (05 - 10/11 Δήμος Παύλου Μελά) και στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών (02 - 09/11 Δήμος Νεάπολης - Συκεών). Για τα Εισιτήρια δείτε εδώ.

 
εμφάνιση σχολίων