Ο έρωτας, ο θάνατος και η υψηλή τέχνη του μελοδράματος. Μία από τις πιο δυνατές, δραματικές ταινίες της σεζόν
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
28 Νοεμβρίου 2013
Όταν η μικρή Μέιμπελ έρχεται στον κόσμο, η ζωή τους προσαρμόζεται γύρω της, χωρίς επιπτώσεις στην ερωτική και συναισθηματική ισορροπία της σχέσης τους. Επτά χρόνια αργότερα όμως, όταν ο καρκίνος χτυπήσει θανάσιμα την κορούλα τους, όλα θα καταρρεύσουν. Οι διαφορετικοί χαρακτήρες τους (πραγματιστής και άθεος εκείνος, ρομαντική και spiritual εκείνη) έρχονται σε σύγκρουση. Τυφλοί από τον πόνο για το χαμό του παιδιού τους, κατασπαράζουν ο ένας τις σάρκες του άλλου και χάνουν τον έλεγχο της κατάστασης. Μια δεύτερη τραγωδία τούς περιμένει στην επόμενη γωνία.
Για πολλά χρόνια τώρα, από το «Τότο, ο Ήρωας» (1991), μέχρι το «Αγάπα με, αν τολμάς» (2003) και τις ταινίες των αδερφών Νταρντέν, οποιοδήποτε φιλμ από το Βέλγιο έφτανε στη χώρα μας ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πάντα γαλλόφωνο. Μέχρι που είχαμε αρχίσει να πιστεύουμε πως η φλαμανδική πλευρά της χώρας, είτε δεν έκανε κινηματογράφο είτε τον «ενσωμάτωνε» στις (επίσης ακριβοθώρητες) παραγωγές της Ολλανδίας.
Τελικά είχαμε δίκιο, εν μέρη. Τα «Ραγισμένα Όνειρα» είναι συμπαραγωγή των δύο χωρών, η οποία παρόλο το βαρύ θέμα της, μας έδωσε μεγάλη κινηματογραφική χαρά, συγκίνηση και απόλαυση. Εμείς σας περιγράψαμε το στόρι γραμμικά, στην ταινία όμως η διήγηση γίνεται μέσα από ένα εμπνευσμένο μοντάζ, είτε σαν flash back είτε σαν υποσημείωση συγκεκριμένων σκηνών, άλλοτε τονίζοντας κι άλλοτε αντιστρέφοντας το κυρίαρχο συναίσθημα της κάθε σεκάνς. Ακόμα και η μουσική, με τις εμφανίσεις της μπάντας των πρωταγωνιστών τοποθετημένες διάσπαρτα στο σώμα της ταινίας, σχολιάζει ποικιλοτρόπως τα γεγονότα, ενώ θα είναι αυτή που θ’ απογειώσει, με τρόπο που δε μπορούμε να σας αποκαλύψουμε, και το φινάλε της.
Ο 35χρονος σκηνοθέτης της, Φέλιξ Φαν Γκρόνινγκεν, πήρε ένα τολμηρό ρίσκο να συνδυάσει το ρεαλιστικό, ψυχολογικό δράμα με στοιχεία μιούζικαλ, αξιοποιώντας παράλληλα και κάποια ιστορικά γεγονότα, τα οποία υπογραμμίζουν είτε τους χαρακτήρες είτε τις αντιδράσεις τους σε όσα τους συμβαίνουν. Παρόν είναι και το υπερβατικό στοιχείο (οι σκηνές με τα πουλιά, η σκηνή στο νοσοκομείο που ο Ντιντιέ εξηγεί στη μικρή Μέιμπελ πώς είναι δυνατόν ένα αστέρι στον ουρανό, όσο κι αν είναι ορατό στη Γη, να έχει ήδη πάψει να υπάρχει), εξίσου σπαρακτικό με το καθαρά ρεαλιστικό κομμάτι της ένωσης (στην αρχή) και της τελικής σύγκρουσης σωμάτων, χαρακτήρων και ιδεολογιών.
Το ρίσκο αυτό τού βγήκε τελικά σε καλό. Εμείς προσωπικά του βγάζουμε το καπέλο. Βραβείο γυναικείας ερμηνείας και σεναρίου, στο φεστιβάλ της Tribeca. Βραβείο κοινού στο φεστιβάλ Βερολίνου. Πλήθος βραβείων (8) σε φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Υποψήφια για τα 5 κύρια βραβεία (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, αντρικής και γυναικείας ερμηνείας) της ευρωπαϊκής ακαδημίας κινηματογράφου.
Οι πρωταγωνιστές του, Βέρλε Μπίτενς, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ και η μικρή Νελ Κατρίσε αποδεικνύονται ιδανικοί. Το ίδιο ισχύει και για το υπόλοιπο καστ, μουσικών κι ηθοποιών. Εξαιρετικό και το ορίτζιναλ σάουντρακ του Μπιόρν Έρικσον. Αν είναι να δείτε μία δραματική ταινία αυτήν τη χρονιά, αυτή είναι η ταινία σας. Εξαιρετική!
Info: «Ραγισμένα Όνειρα» (The Broken Circle Breakdown) -Δραματική. Βέλγιο-Ολλανδία 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Φέλιξ Φαν Γκρόνινγκεν. Παίζουν: Βέρλε Μπίτενς, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ, Νελ Κατρίσε. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.
Διαβάστε επίσης όλες τις ταινίες της εβδομάδας
εμφάνιση σχολίων