Η ελληνική ομάδα Exhile μετά από μια επιτυχημένη εκστρατεία μάς παραδίδει το σχετικό λυσάρι
DOC TV
3 Ιουνίου 2013
-ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΟΜΑΔΑ! Κι όταν λέμε ομάδα, εννοούμε κόσμο που θα δουλεύει για την καμπάνια σε καθημερινή βάση. Αν δεν έχετε χρήματα για έμμισθο προσωπικό, δοκιμάστε την τύχη σας με ασκούμενους ή δεσμευτείτε να πληρώσετε τα πλήθη μόλις ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση. Θα χρειαστείτε έναν ταλαντούχο συντάκτη για τα newsletters, τις αναρτήσεις στο Facebook και στο μπλογκ, ένα δημοφιλή χρήστη του Facebook και του Twitter που θα στέλνει κίνηση στα social media της καμπάνιας (πολύ σημαντικό!), ένα άτομο με οργανωτικές ικανότητες και κάποιον με άπταιστα αγγλικά για να διορθώνει αναρτήσεις, να μεταφράζει newsletters και να χειρίζεται την αλληλογραφία, ειδικά αν η καμπάνια σου απευθύνεται σε διεθνές κοινό. Αν ο ταλαντούχος συντάκτης που λέγαμε τυχαίνει να είναι και δημοσιογράφος, τόσο το καλύτερο. Ειδικά, αν πρόσωπα-κλειδιά στο χώρο του Τύπου τού χρωστάνε χάρες! Αν έχετε αρχίσει ήδη τα γυρίσματα, θα χρειαστείτε έναν μοντέρ για να ετοιμάσει μερικά βίντεο που θα δημοσιεύσετε κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, καθώς κι έναν γραφίστα για αφίσα και artwork. Καλό θα ήταν να υπάρχει κι ένας φωτογράφος (ή serial Instagrammer) για να τραβάει behind-the-scenes φωτογραφίες.
-ΦΤΙΑΞΕ ΚΙ ΕΣΥ ΜΙΑ ΣΕΛΙΔΑ ΣΤΟ FACEBOOK, ΜΠΟΡΕΙΣ! Ιδανικά ένα-δύο μήνες πριν ξεκινήσει η καμπάνια. Όσο πιο νωρίς, τόσο το καλύτερο. Μη φτιάξετε προφίλ -η καμπάνια σας δεν είναι άνθρωπος! Άσε που μια σελίδα (γνωστή και ως Facebook Page για οργανισμούς και εταιρείες) θα σας προσφέρει πολύτιμη ενημέρωση (βλ. στατιστικά) για το ποιου είδους αναρτήσεις είναι δημοφιλείς, ώστε να ξέρετε σε τι ανταποκρίνεται το κοινό σας.
-ΒΑΛΕ ΚΑΝΕΝΑ ΦΡΑΓΚΟ ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ: Εννοείται ότι έχετε καταλήξει να ζητάτε χρήματα από γνωστούς και αγνώστους μέσω internet λόγω αφραγκιάς, αλλά είναι σημαντικό να συγκεντρώσετε μερικές πενταροδεκάρες για να πετύχετε το στόχο σας. Κυρίως για τον πολυπόθητο λογαριασμό στο Mail Chimp, καθώς και μερικές πληρωμένες αναρτήσεις στο Facebook, οι οποίες κυμαίνονται από 4 έως 39 ευρώ, αλλά αξίζουν μέχρι και την τελευταία τους δεκάρα! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δε θα ενοχλήσετε τους πάντες: οι πληρωμένες αναρτήσεις εμφανίζονται στις αρχικές σελίδες φίλων και γνωστών πού έχουν πατήσει Like στη σελίδα σας, και ενδέχεται κάποιοι να τις θεωρήσουν spam. Ετοιμαστείτε να δώσετε εξηγήσεις!
-ΑΝΟΙΞΕ ΕΝΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΣΤΟ TWITTER: Όχι πως είμαστε τίποτα ειδικοί, αλλά κάναμε ό,τι μπορούσαμε μέσα στους 143 χαρακτήρες που μας παραχώρησε το πιο εφιαλτικό social media outlet σε ολόκληρο το διαδίκτυο! Το μοναδικό συμπέρασμα που βγάλαμε ήταν ότι όσο πιο προσωπικά tweets, τόσο πιο επιτυχημένα. Επιπλέον, αν απελπιστείτε, μπορείτε πάντα να παρακαλέσετε τους followers σας να προωθήσουν την καμπάνια σας μέσω άμεσων μηνυμάτων. Α, και φροντίστε να ακολουθείτε άτομα που να έχουν σχέση με το αντικείμενό σας. Ένα μπουζουκτζής, για παράδειγμα, δύσκολα θα σας ακολουθήσει αν τα tweets σας αφορούν ένα ντοκιμαντέρ για καλόγριες! Δημιουργήστε και το δικό σας hashtag, εννοείται! #ManaDoc.
-ΓΙΝΕ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ CROWDFUNDING: Γραφτείτε σε Kickstarter/Indiegogo φόρουμ για να συζητήσετε το πρότζεκτ σας, εντοπίσετε άτομα που γράφουν tweets αποκλειστικά και μόνο για καμπάνιες crowdfunding, αφήστε σχόλια σε μπλογκ που ειδικεύονται στο θέμα, και φροντίστε να φιλοξενηθείτε σε curated Kickstarter pages που διατηρούν μεγάλα φεστιβάλ και άλλες κιν/φικές διοργανώσεις. Με άλλα λόγια, φωνάξτε το όσο πιο δυνατά μπορείτε για να σας ακούσει ο κόσμος όλος. Ain’t no shame in the Kickstarter game!
-ΕΠΕΛΕΞΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: Το Kickstarter δημιουργεί την αίσθηση πως ήρθε το τέλος του κόσμου όταν η καμπάνια σας θα κοντεύει να ολοκληρωθεί, και η «όλα ή τίποτα» προσέγγισή του μπορεί να αποδειχθεί σημαντικό κίνητρο. Γι’ αυτό όμως θα χρειαστείτε λογαριασμό στις ΗΠΑ ή στη Μεγάλη Βρετανία, οπότε οι περιορισμοί είναι σημαντικοί. Πρέπει επίσης να σκεφτείτε ποιες επιλογές πληρωμής θα είναι πιο προσιτές στο κοινό που απευθύνεστε. Πιστωτική κάρτα, Paypal, επιταγή, τραπεζικό έμβασμα, όλα αυτά ποικίλλουν αναλόγως την πλατφόρμα.
-ΥΠΟΛΟΓΙΣΕ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ: Ειλικρινά, αν η δική μας διαρκούσε πάνω από ένα μήνα, θα είχαμε αυτοκτονήσει! Άσε που ο κόσμος όλος θα είχε απηυδήσει μαζί μας. Καλύτερα σύντομα και αξέχαστη, παρά ατελείωτη και παρατραβηγμένη!
-NEWSLETTER, NEWSLETTER, NEWSLETTER! Τα newsletter είναι ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία της καμπάνιας σας και ο εντοπισμός του κατάλληλου provider είναι καθοριστικός.Οι περισσότεροι επιλέγουν το Mail Chimp, μια διαδικτυακή πλατφόρμα που επιτρέπει την αποστολή ομαδικών μέιλ, αν και πρέπει να πληρώσετε αν ο κατάλογος των διευθύνσεών σας υπερβαίνει ένα συγκεκριμένο αριθμό. Να ξέρετε πάντως ότι το ποσοστό των ανθρώπων που μπαίνουν στον κόπο να διαβάσουν crowdfunding newsletters είναι μικρότερο από όσο νομίζετε. Μόλις το 15% από τους έλληνες συνδρομητές μας διάβασαν τα μέιλ μας, ενώ οι ξ ένες επαφές μας έδειξαν σταθερά μεγαλύτερο ενδιαφέρον με 25%.
-ΟΡΓΑΝΩΣΕ ΤΙΣ ΛΙΣΤΕΣ ΕΠΑΦΩΝ ΣΟΥ: Εξαιτίας των δωρεάν προβολών μας, στέλνουμε newsletters εδώ και καιρό. Αυτό σημαίνει πως έχουμε ήδη ένα κοινό στην Ελλάδα, καθώς και αρκετές επαφές στο εξωτερικό. Τακτοποιήσαμε τις επαφές μας σε δύο μεγάλες κατηγορίες, τις αγγλικές και τις ελληνικές, και στη συνέχεια τις διαιρέσαμε σε μικρότερες ομάδες. Η πρώτη περιλαμβάνει προσωπικές επαφές ( που κανονικά θα έπρεπε να λάβουν μια πιο φιλική εκδοχή του newsletter σας), η δεύτερη περιλαμβάνει γενικές επαφές και η τρίτη ομάδες με ειδική ευαισθησία στη θεματολογία του ντοκιμαντέρ μας, θρησκευτικοί σύλλογοι και οργανώσεις υπέρ των δικαιωμάτων γυναικών και παιδιών, καθώς και έλληνες της διασποράς. Ένα μέιλ τη βδομάδα αρκεί.
-ΣΤΗΣΕ ΜΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: Ας μετρήσουμε τα μέσα τα οποία θα πρέπει να ενημερώνετε: τη σελίδα σας στο Facebook, το blog στο Kickstarter (οι ενημερώσεις λειτουργούν ως blog!) και τους λογαριασμούς σας στο Twitter και στο Instagram. Είναι σημαντικό να δημοσιεύετε πρωτότυπο υλικό στο καθένα (ή όσο πιο διαφορετικό γίνεται), άρα η προσθήκη μιας ιστοσελίδας σ’ αυτό τον ορυμαγδό πληροφορίας ενδέχεται να σας ζορίσει υπερβολικά. Ωστόσο, το dashboard του Kickstarter (όπου βλέπετε από πού προέρχονται οι δωρεές) μάς ενημέρωσε πως είχαμε υποστηρικτές από το www.exilefilms.gr και www.exileroom.gr (τα δύο άλλα επαγγελματικά site που διατηρούμε), όπου είχαμε αναρτήσει μια απλή ενημέρωση για την καμπάνια. Άρα, όσο πιο πολύ διαχέεται η πληροφορία, τόσο το καλύτερο, οπότε αν το λέει η ψυχούλα σας, δοκιμάστε το! (μπορείτε να φτιάξτε δωρεάν ιστοσελίδες στα www.wix.com, www.weebly.com κ.ά.).
-ΠΕΣ ΤΑ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΑΚΟΥΕΙ! Κατά κοινή ομολογία, δεν είμαστε καλοί στις live παρουσιάσεις (μία κάναμε όλη κι όλη!), αν όμως διαθέτετε το ανθρώπινο δυναμικό και την ενέργεια, ξεκινήστε να διαδίδετε τα καλά νέα. Δεξιωθείτε κόσμο στο συνοικιακό καφέ, στο αγαπημένο σας μπαρ ή όπου αλλού δε θα σας πετάξουν έξω. Κάθε υποστηρικτής μετράει, ακόμα κι αν είναι ο μεθύστακας της γειτονιάς σας!
-ΚΑΝΕ ΕΡΕΥΝΑ! Αναζητήστε περιπτώσεις παρόμοιες με τη δική σας. Εμείς βασιστήκαμε κατά κύριο λόγο στους έλληνες της Διασποράς, βρήκαμε άλλα πρότζεκτ με παρόμοια βάση υποστηρικτών, αναζητήσαμε όσους τα χρηματοδότησαν στο Facebook και τους ενημερώσαμε για την καμπάνια μας με ένα ευγενικό μήνυμα. Στο Kickstarter μπορείτε να δείτε σε πόσα πρότζεκτ έχει κάνει δωρεά κάθε υποστηρικτής και στο Indiegogo μπορείτε να δείτε πόσα λεφτά έχει προσφέρει. Αρχικά, μας φάνηκε καλό να προσεγγίσουμε άτομα που είχαν υποστηρίξει πολλά πρότζεκτ, αλλά τελικά δεν αποδείχτηκε πολύ καλή ιδέα. Ξέρετε πώς κάποιοι φαίνεται να έχουν υποστηρίξει 850 πρότζεκτ στο Kickstarter; Προσφέροντας ένα δολάριο στο καθένα! #MajorFail
-ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕ ΝΩΡΙΣ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΧΟΡΗΓΟΥΣ: Το λογικό είναι να προσεγγίσετε κάποιους μεγάλους χορηγούς προτού ξεκινήσετε την crowdfunding καμπάνια σας. Όπως αναφέρεται και στον οδηγό για τη χρηματοδότηση της ταινίας “Α”, αυτοί πρέπει να κάνουν πρώτοι δωρεά, για να ενθαρρύνουν τους υπόλοιπους να κάνουν το μεγάλο βήμα. Δυστυχώς, εμείς ακόμα αναζητούσαμε τους δικούς μας, ενώ η καμπάνια είχε ήδη ξεκινήσει, με αποτέλεσμα να χάσουμε τελείως τον ύπνο μας. Τελικά τα καταφέραμε, αλλά αν είχαμε ξεκινήσει με πιο ισχυρή βάση υποστηρικτών, ποιος ξέρει πόσα περισσότερα χρήματα θα είχαμε συγκεντρώσει…
-Η ΚΑΜΠΑΝΙΑ: Δε θα σας δώσουμε συμβουλές γι’ αυτό (ρίξτε μια ματιά στο Kickstarter School καλύτερα), αλλά να ξέρετε πως όσο πιο πολύ διασκεδάσετε γυρίζοντας το βίντεο της καμπάνιας, τόσο πιο πολύ θα διασκεδάσει ο κόσμος βλέποντάς το. Εμείς το βρήκαμε λίγο επίπονο, αλλά ευτυχώς το θέμα μιλούσε από μόνο του! Σημαντικό: γράψτε την καμπάνια σας σε δύο γλώσσες. Αν πιστεύετε πως το κοινό σας δε μιλάει απαραιτήτως τέλεια αγγλικά, τότε ίσως πρέπει να καταφύγετε σε δύο (ή και τρεις) γλώσσες και να αναρτήσετε ένα επιπλέον βίντεο μόλις η καμπάνια σας βγει στον αέρα.
-KICKSTARTER DASHBOARD: Το Dashboard του Kickstarter είναι ο καλύτερός σας φίλος. Αυτή η εύχρηστη υπηρεσία παρέχει πληροφορίες για την προέλευση των υποστηρικτών σας, γεγονός που μπορεί να αποκαλύψει μια αναπάντεχη πηγή εισοδήματος που δεν είχατε φανταστεί ποτέ. Η δική μας ήταν οι ιστοσελίδες για μαμάδες (βλέπε blog για τη μητρότητα), ένα κοινό που δε θα περνούσε ποτέ απ’ το μυαλό να προσεγγίσουμε. Μόλις το πήραμε μυρωδιά, στείλαμε e-mail σε κάθε ελληνίδα μάνα blogger και συγκεντρώσαμε ένα μικρό ποσό που διαφορετικά δε θα προέκυπτε ποτέ. Χαμογελάστε στο άγνωστο!
-REWARD-ΕΚΠΛΗΞΗ: Σκαρφιστείτε ένα γαργαλιστικό reward και κρατήστε το για αργότερα. Αποκαλύψτε το στα μισά περίπου της καμπάνιας, μόλις νιώσετε ότι έχει κολλήσει, δίνοντας νέα πνοή στην όλη διαδικασία πριν προλάβει να μπαγιατεύσει!
-ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΕ ΤΑ ΠΛΗΘΗ: Επικοινωνήστε με κάθε υποστηρικτή της καμπάνιας σας και ευχαριστήστε τον από καρδιάς. Μιλήστε τους στο Skype ή στο τηλέφωνο και κάντε τους να νιώσουν πολύτιμοι. Μόνο έτσι θα αισθανθούν ότι αυτό που κάνετε αξίζει να διαδοθεί. Οι υποστηρικτές σας είναι οι άνθρωποι και όχι τα λεφτά τους!
-ΛΥΣΕΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ: Αν η καμπάνια σας «κολλήσει», ανακοινώστε μια «δωρεά-πρόκληση». Εμείς δεν το δοκιμάσαμε, αλλά πιστεύω πως θα λειτουργούσε καλύτερα αν το κοινό μας ήταν πιο εξοικειωμένο με το crowdfunding. Αν πείσετε ένα σημαντικό υποστηρικτή να υποσχεθεί ένα μεγάλο ποσό, ας πούμε $5.000, το οποίο θα καταβάλλει μόνο αν καταφέρετε να μαζέψετε αλλά $5.000 στο Kickstarter, τότε ο κόσμος θα σπεύσει να σας βοηθήσει! Σ’ αυτό μπορεί να βοηθήσει κι ένα εκφοβιστικά newsletter! Λάβαμε ένα μέιλ για την καμπάνια της Ondi Timoner -μια κινηματογραφίστρια που αγαπούμε πολύ- με τίτλο: «Γεια, είμαι η Όντι. Είμαι έτοιμη να πηδήξω από το παράθυρο». Εννοείται φυσικά πως μας τράβηξε αμέσως την προσοχή!
-ΜΗΝ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ ΣΤΑ ΣΟΒΑΡΑ: Αστειευτείτε -εις βάρος σας κατά προτίμηση. Έχει κάποιος στην ομάδα κάποιο εξευτελιστικό βίντεο από τότε που ήταν παιδί-θαύμα σε ελληνικές ταινίες της κακιάς ώρας; Δημοσιεύστε το! Έχετε κατοικίδια στο σπίτι που αισθάνονται παραμελημένα, όσο εσείς εργάζεστε σαν σκλάβος για την καμπάνια σας στο Kickstarter; Φωτογραφίστε τα. Φωτογραφίες από τα γυρίσματα, την καθημερινή ζωή μας, ακόμα και του φαγητού που φέρναμε στο γραφείο αποδείχθηκαν εξαιρετικά δημοφιλείς!
εμφάνιση σχολίων