5
1
σχόλια
1602
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
The Brutalist. Όλα θα Πάνε Καλά. Τη Νύχτα που δεν Γνωρίζαμε Τίποτα. Το Τέρας της Φύσης. Σκυλάκια στην Όπερα. Από τον Χ. Λακταρίδη
5 Φεβρουαρίου 2025
THE BRUTALIST: Έχοντας διασωθεί από στρατόπεδο συγκέντρωσης, ο πρωτοπόρος, εβραϊκής καταγωγής, Ούγγρος αρχιτέκτονας Λάζλο Τοθ, αφήνει πίσω του τη μεταπολεμική Ευρώπη και φτάνει στην Αμερική για να χτίσει από την αρχή τη ζωή και την καριέρα του, περιμένοντας τη σύζυγο του Ερζέμπετ, την οποία αναγκάστηκε να αποχωριστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Μόνος σε μία ξένη χώρα, ο Λάζλο εγκαθίσταται στην Πενσιλβάνια, όπου ένας μεγιστάνας βιομήχανος αναγνωρίζει το ταλέντο του και του αναθέτει ένα τεράστιο έργο. Αυτό που μοιάζει σαν χρυσή ευκαιρία για τον Λάζλο, έρχεται με ένα μεγάλο τίμημα.
 
Επικών διαστάσεων δημιουργία, που αν δεν βασιζόταν σε πρωτότυπο σενάριο, θα μπορούσε να είναι η κινηματογραφική εκδοχή ενός λεγόμενου μυθιστορήματος "ποταμού". Γυρισμένη σε φιλμ με σύστημα Vistavision, το οποίο στη συνέχεια μετατράπηκε σε διάσταση 70mm, έχει τον αέρα των κλασικών αμερικανικών ταινιών του είδους, αλλά και φέρνει στο νου και τα «The Master» και «Θα Χυθεί Αίμα», του Πολ Τόμας Άντερσον (του σπουδαιότερου Αμερικανού σκηνοθέτη της γενιάς του, για τον γράφοντα).
 
Το στόρι της αφορά την μεταναστευτική εμπειρία, μετά το τέλος του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά και διαχρονικά. Ειδικά για τις ΗΠΑ, που σήμερα ξεχνούν πως ξεκίνησαν ως έθνος εμιγκρέδων, το οποίο "θριάμβευσε" με την βοήθεια λαμπρών επιστημόνων και καλλιτεχνών που έφτασαν εκεί για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, από την προπολεμική και την μεταπολεμική Ευρώπη στο σύνολό της και όχι μόνο. 
 
Με την βοήθεια του μεγιστάνα που τον θαυμάζει, αλλά δεν τον εμπιστεύεται και εντελώς, ο εθισμένος στην ηρωίνη Λάζλο έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά εμποδίων -από την ζήλια του μοναδικού του συγγενή, στον ψυχολογικό πόλεμο που του γίνεται από τον γιο του βιομήχανου και τον αντίπαλο αρχιτέκτονα που εκείνος προσλαμβάνει, μέχρι την κριτική που του ασκείται -όχι χωρίς λόγο- από την γυναίκα του. 
 
Χωρισμένη σε Πρόλογο, Κεφάλαιο 1 (Το Αίνιγμα της Άφιξης 1947-1952), 15λεπτο διάλειμμα με εικόνα και χρονόμετρο, Κεφάλαιο 2 (Ο Σκληρός Πυρήνας της Ομορφιάς 1953-1960) και Επίλογο (στην Biennale της Βενετίας το 1980), η ταινία ακολουθεί τις ψυχολογικές μεταπτώσεις και τις αλλαγές στη συμπεριφορά των ηρώων της, αντικατοπτρίζοντας τις σχέσεις εξουσίας, είτε αυτές είναι κοινωνικοπολιτικές, είτε διαπροσωπικές ή ένας συνδυασμός και των δύο. Αν και το ακραίο γεγονός που συμβαίνει κατά την επίσκεψη του Λάζλο και του βιομήχανου "προστάτη" του στην Ιταλία κατά την κορύφωση της αφήγησης μοιάζει υπερβολική και αψυχολόγητη, η πράξη αυτή καθεαυτή, εμπεριέχει έναν ξεκάθαρο συμβολισμό, που στη συνέχεια δίνει χώρο στην Ερζέμπετ να βγάλει το φίδι από την τρύπα.
 
Πολύ πλούσια σε περιεχόμενο και αναφορές κάθε είδους (ο Μπρουταλισμός για όσους δεν γνωρίζουν είναι αρχιτεκτονικό κίνημα που δίνει έμφαση στο βαρύ και γυμνό από επίχρισμα και χρώμα σκυρόδεμα), η επική δημιουργία του 36χρονου ηθοποιού και σκηνοθέτη Μπρέιντι Κορπέ (Vox Lux), φανερώνει μια απεριόριστη και απόλυτη αίσθηση σινεφιλίας από μέρους του. 
 
Είναι εντυπωσιακή σαν επίτευγμα κατασκευαστικά και καλλιτεχνικά, ένα αμερικανικό φιλμ για ενήλικο κοινό με εξαιρετικές ερμηνείες και ένα στοιχειωτικό μουσικό σκορ (Ντάνιελ Μπλούμπεργκ). Υποψήφια για 10 Οσκαρ, 9 BAFTA και βραβευμένη με 3 Χρυσές Σφαίρες (ως η κορυφαία Δραματική Ταινία του 2024) και πρώτα από όλα τα Βραβεία Σκηνοθεσίας και FIPRESCI στο Φεστιβάλ Βενετίας. 
 
info: The Brutalist. Δραματική Εποχής. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Μπρέιντι Κορμπέ. Παίζουν: Έιντριεν Μπρόντι, Φελίσιτι Τζόουνς, Γκάι Πιρς, Τζο Aλγουιν, Ράφι Κάσιντι, Στέισι Μάρτιν, Άιζακ Ντε Μπανκολέ, Αλεσάντρο Νιβόλα. Διανομή: Tanweer. 
 

 
 
ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ: Η Άντζι και η Πατ είναι ένα ζευγάρι που ζει αρμονικά στο Χονγκ Κονγκ εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Μετά τον ξαφνικό θάνατο της Πατ, η Άντζι βρίσκεται στο έλεος της οικογένειας του αδερφού της Πατ, καθώς προσπαθεί να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της και το σπίτι που μοιράζονταν τριάντα χρόνια. 
 
Στην τέταρτη ταινία του ο Ρέι Γιούνγκ («Ένα Φιλί στο Λυκόφως» γνωστό και ως «Suk Suk»), υπογράφει ένα βαθιά συγκινητικό, οικουμενικών διαστάσεων, έργο που παρά την ασιατική του καταγωγή φέρνει συχνά στο μυαλό τα μελοδράματα του Ντάγκλας Σερκ. Ο Γιούνγκ ξεδιπλώνει ένα κλασικό δράμα για την ξαφνική απώλεια του συντρόφου σε μια πολύχρονη σχέση εστιάζοντας όμως, με συμπόνια και οξυδέρκεια, όχι μόνο στο πένθος, αλλά πάνω από όλα κυρίως στις κοινωνικές και ταξικές παραμέτρους που εισβάλουν ξαφνικά και έρχονται να καθορίσουν με τον πιο σκληρό τρόπο την επόμενη μέρα καλώντας μας να σκεφτούμε ξανά τι μπορεί να σημαίνει στα αλήθεια ο όρος "οικογένεια" και πώς μπορεί αυτή η έννοια να διασφαλιστεί στην πράξη.
 
Η ταινία από το Χονγκ Κονγκ έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου στο πρόγραμμα Panorama και κέρδισε το Βραβείο Teddy (καλύτερης ταινίας με λοατκι θεματική), με το οποίο είχε βραβευθεί στο παρελθόν και ο φετινός Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής της Μπερλινάλε, Τοντ Χέινς (Carol). Στη συνέχεια ήταν η Ταινία Έναρξης του Φεστιβάλ του Χονγκ Κονγκ, κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Ρίο, ενώ προβλήθηκε σε πολλά διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου, όπως του Σίδνεϊ, του Λονδίνου, της Ζυρίχης, του Σιάτλ, της Σιγκαπούρης. Στη συνέχεια απέσπασε τέσσερις υποψηφιότητες στα σημαντικά Ασιατικά Βραβεία Golden Horse, Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Ερμηνείας και Μοντάζ. Στην Ελλάδα έκανε την πρεμιέρα της τον περασμένο Νοέμβριο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
info: Όλα θα Πάνε Καλά (Cong Jin Yihou/All Shall Be Well). Χονγκ Κονγκ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Ρέι Γιενγκ. Παίζουν:  Πάτρα Αου, Μάγκι Λι Λιν Λιν. Διανομή: One Fron the Heart. 
 

 
 
ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΑΜΕ ΤΙΠΟΤΑ: Ένα από τα πιο συναρπαστικά ντεμπούτα του 2021 –και το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στις Κάννες- η υβριδική ταινία «A Night of Knowing Nothing» της Παγιάλ Καπάντια του «Όλα Όσα Φανταζόμαστε ως Φως», είναι ένα πυρετώδες όνειρο ενός ανολοκλήρωτου έρωτα συνδεδεμένο με έναν ευρύτερο προβληματισμό για τη σύγχρονη Ινδία. Δομημένη γύρω από επιστολές που ανακαλύφθηκαν στην πανεπιστημιούπολη μιας σχολής κινηματογράφου από μια αόρατη πρωταγωνίστρια, την Λ., που απευθύνονται στον εραστή της, τον K, η ταινία της Καπάντια είναι ταυτόχρονα μεγαλειώδης και περιορισμένη, συνθέτοντας θραύσματα ενός ειδυλλίου και στιγμές της οικογενειακής ζωής με πλάνα ντοκιμαντέρ που τραβήχτηκαν με το χέρι σε όλη τη χώρα για αρκετά χρόνια. 
 
Σε αυτό το φλογερό κινηματογραφικό γράμμα για την αγάπη και την εξέγερση, το οποίο λειτουργεί και ως ερωτική επιστολή προς τον ίδιο τον κινηματογράφο, οι δοκιμιακές και επιστολικές φόρμες διαποτίζουν τις στιλβωμένες, Chiaroscuro εικόνες με λαχτάρα και ενδοσκόπηση.
 
Χρησιμοποιώντας μια ποικιλία μορφών και τυπικών προσεγγίσεων στην υπηρεσία ενός συναρπαστικού, συνεκτικού συνόλου, η Καπάντια προσφέρει μια πλούσια και αισθητηριακή αλληλεπίδραση μεταξύ ήχου και εικόνας που ενισχύει τις ατμοσφαιρικές υφές της ταινίας. Σινεμά που θολώνει διαρκώς τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, όλα στην οθόνη σαν ένα πυρετώδες όνειρο που δεν ξέρεις σε ποιον ακριβώς ανήκει
 
Θα προβληθεί την Δευτέρα 10/2 στο Newman Αμπελοκήπων, ενώ αργότερα θα βρίσκεται για ενοικίαση online στην ιστοσελίδα του. Κάθε Δευτέρα στις 21:00, το Newman (πρώην κινηματογράφος ΑΝΔΟΡΑ, στον Ερυθρό Σταυρό), φιλοξενεί σύγχρονα, βραβευμένα ντοκιμαντέρ σε αποκλειστική προβολές.
 
Διαβάστε επίσης: Βραβευμένα ντοκιμαντέρ στο Νewman DOCS
 
info: Τη Νύχτα που δεν Γνωρίζαμε Τίποτα (A Night of Knowing Nothing). Ντοκιμαντέρ. Ινδία, 2021. Προβολή: Δευτέρα 10/2 στο Newman Αμπελοκήπων. Σκηνοθεσία: Παγιάλ Καπάντια. 
 

 
 
ΤΟ ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ:  Εν αγνοία του, ένας νεαρός άντρας απομακρύνει από τη θέση του, κρυμμένο βαθιά σε ένα δάσος, ένα μυστηριώδες μενταγιόν που άνηκε στο θύμα ενός φρικτού εγκλήματος που συνέβη πριν από 60 χρόνια στο συγκεκριμένο σημείο. Αυτή η κίνηση, όμως, αφυπνίζει το νεκρό γιο του θύματος που σηκώνεται από τον τάφο του, ζητώντας λυσσαλέα εκδίκηση.
 
Φόρος τιμής στο «Παρασκευή και 13» και ό,τι άλλο ακολούθησε στον δικό του δρόμο, «Το Τέρας της Φύσης», πρώτη ταινία μεγάλου μήκους ταινία του Καναδού Κρις Νας που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Sundance, έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο θέμα σκηνοθετικά. Είναι γυρισμένη από την οπτική του δολοφόνου, με την κάμερα να τον ακολουθεί από πίσω σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, χωρίς να βλέπουμε το πρόσωπό του, σχεδόν μέχρι τη μέση της ταινίας.
 
Δεν υπάρχουν jump scares ή μουσικά ξαφνιάσματα, όμως – όπως ο κάθε κλώνος της πηγής έμπνευσής του - ούτε δίνει τον χρόνο στο να συμπαθήσει κανείς, κάποιον από τους χαρακτήρες που σφαγιάζονται και να νοιαστεί για αυτόν. Με εναλλαγή μακρινών και κοντινών πλάνων και με την βία να γίνεται όλο και πιο "γραφική" από φόνο σε φόνο, είναι πιο τρομακτικό κατά την μεγάλη - λόγω προσέγγισης - διάρκεια της αναμονής μέχρι να πραγματοποιηθεί η κάθε εκτέλεση, παρά με όσα φριχτά ακολουθούν.
 
Το στόρι δεν βγάζει νόημα. Γιατί δεν εκδικείται για τον δικό του άδικο φόνο, αλλά για το μενταγιόν της μητέρας του; Εφόσον πέθανε και θάφτηκε παιδί, γιατί επανεμφανίζεται ως ενήλικος άντρας; Μήπως ο σκηνοθέτης θέλει να μας αποστασιοποιήσει για να μας βάλει να σκεφτούμε τους λόγους που αποζητάμε να δούμε ένα τόσο νοσηρό θέαμα; Όχι πραγματικά. Η άκρως ενδιαφέρουσα αρχικά ματιά του, καταλήγει στο να κοιτάζει και να βλέπει- για άλλη μια φορά - τα τετριμμένα.  
 
 
info: Το Τέρας της Φύσης (In a Violent Nature). Τρόμου. Καναδάς, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Κρις Νας Παίζουν: Ράιαν Μπάρετ, Άντρια Πάβλοβιτς, Κάμερον Λοβ, Ρις Πρίσλεϊ, Λίαμ Λεόνε, Σάρλοτ Κρίγκαν, Λία Ρόουζ Σεμπαστιανίς, Σαμ Ρούλστον, Αλεξάντερ Ολιβερ, Λόρεν Τέιλορ. Διανομή: Rosebud 21.


 
 
ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ: Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης. Ένας σκύλος του δρόμου με το όνομα Σαμψών, στην προσπάθειά του να κρυφτεί από τους κυνηγούς αδέσποτων σκύλων, βρίσκεται αναπάντεχα στο εσωτερικό του περίφημου κτιρίου. Εκεί, συναντά και γοητεύεται από τη Μάργκο, το καλοαναθρεμμένο σκυλάκι της Αναστασίας, της πρίμα μπαλαρίνας του θεάτρου. Η συνάντησή τους, όμως, είναι επεισοδιακή, αφού μια υπέροχη τιάρα, την οποία η Αναστασία πρέπει να φορέσει στην τέταρτη πράξη του μπαλέτου και την οποία υποτίθεται φυλούσε η Μάργκο, κάνει φτερά μυστηριωδώς από το καμαρίνι. Χωρίς την τιάρα, η παράσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί και η Αναστασία θα χάσει μια μεγάλη ευκαιρία στην καριέρα της - κι αυτό η Μάργκο δεν πρόκειται να το επιτρέψει!
 
Συμπαθέστατο ρωσικό ψηφιακό καρτούν, από το οποίο, όση πλαστικότητα λείπει στην κίνηση των χαρακτήρων, αναπληρώνεται από το ενδιαφέρον αστυνομικού μυστηρίου στόρι του και από τους αλά «Η Λαίδη και ο Αλήτης», χαρακτήρες του. Μόνο στα Ελληνικά. 
 
info: Σκυλάκια στην Όπερα (Velikonepnaya Pyaterka/Dogs at the Opera). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. Ρωσία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Βασίλι Ροβένσκι. Ακούγονται οι: Δημήτρης Μπαμπινιώτης, Μυρτώ Ναούμ, Τάσος Νταπαντάς, Κώστας Τερζάκης, Κώστας Αποστολίδης, Μαριλένα Λιακοπούλου. Διανομή: Rosebud 21. 
 

 
 
 
 
εμφάνιση σχολίων