Η Τελευταία Παμπ. Αγάπη, Ζωή. Ο Μαέστρος. Ο Τελευταίος Στρατιώτης. Thanksgiving. Γάζα. Ένα Ταξίδι για Πάπιες. Από τον Χ. Λακταρίδη
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΜΠ: Η Παλιά Βελανιδιά (Old Oak), είναι η μοναδική παμπ που έχει απομείνει σε ένα χωριό της νοτιοανατολικής Αγγλίας, το οποίο σταδιακά ερημοποιείται διότι τα ορυχεία έχουν κλείσει εδώ και χρόνια και οι κάτοικοι υποχρεώνονται να μεταναστεύσουν. Τότε προκύπτει μια νέα απροσδόκητη ευκαιρία για αναβίωση του τόπου, όταν χάρη στα φθηνά διαθέσιμα σπίτια έρχονται να εγκατασταθούν πρόσφυγες από τη Συρία.DOCTV.GR
7 Δεκεμβρίου 2023
Αν και η πλειοψηφία των κατοίκων αντιδρά αρνητικά, μια ομάδα από εθελοντές τους βοηθάει με όποιο τρόπο μπορεί. Ανάμεσά τους και ο ιδιοκτήτης της παμπ, Τίτζεϊ Μπάλαντιν. Όταν μια ομάδα πελατών του, του ζητάει να ανοίξει την - εδώ και πολλά χρόνια κλειστή - πίσω αίθουσα εκδηλώσεων του μαγαζιού για να συζητήσουν για το πως θα αντιμετωπίσουν τους ξένους, αρνείται με πρόφαση την πραγματικά κακή κατάσταση της. Όταν όμως οι υπόλοιποι εθελοντές του ζητούν να την ανοίξει ξανά για να γίνει χώρος συνάντησης και προσφοράς δωρεάν φαγητού για τους πρόσφυγες, αλλά και για τους φτωχοποιημένους ντόπιους, εκείνος συμφωνεί, γεγονός που τον φέρνει αντιμέτωπο με την οργή των τακτικών πελατών του των οποίων όλων οι πατεράδες ήταν κάποτε εργάτες στα τοπικά ορυχεία. Η φιλική σχέση του με μια νεαρή πρόσφυγα και την οικογένειά της θα συμβάλλει σημαντικά στις όποιες αποφάσεις του.
Από το 2015 και από το Jimmy's Hall ο αγαπημένος Κεν Λόουτς «αποσύρεται» από τον κινηματογράφο, όμως η πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα της τελευταίας δεκαετίας «δεν τον αφήνει». Έτσι με τον -από το 1996 και Το Τραγούδι της Κάρλα- συνεργάτη του στο σενάριο, Πολ Λάβερτι, (τον οποίο φιλοξένησε στην πρεμιέρα της ταινίας το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κιν/φου πρόσφατα, πραγματοποιώντας και ένα masterclass), επιστρέφουν με μια ταινία μυθοπλασίας πάνω στο πως δύο μη προνομιούχες τάξεις, αυτή των προσφύγων και εκείνη της φτωχοποιημένης βρετανικής εργατικής τάξης έρχονται αντιμέτωπες μέσα σε ένα πολιτικό σύστημα που τις χρησιμοποιεί, για τους δικούς του λόγους.
Προκαταλήψεις, μισαλλοδοξία, ιστορικοί παραλληλισμοί από την μία, αλλά και αλληλεγγύη και ενσυναίσθηση μέσα από ένα συγκινητικό στόρι το οποίο δεν αποφεύγει εντελώς τις αφηγηματικές ευκολίες και τους «αναπόφευκτους» διδακτισμούς. Μέσα από χαρακτήρες, άλλοτε ενδελεχώς ανεπτυγμένους και άλλοτε απλοϊκά σχηματικούς, το δίδυμο των δημιουργών περνάει το συμφιλιωτικό, πολιτικό μήνυμά του, το οποίο καταλήγει πιο αισιόδοξο από την πραγματικότητα κατά την γνώμη μας, αν και η αισιοδοξία -έστω και κινηματογραφική- είναι κάτι που σίγουρα έχουμε όλοι ανάγκη. Εξαιρετικές ερμηνείες από ερασιτέχνες και μη ηθοποιούς. Συμμετείχε στο Διαγωνιστικό των Καννών και κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο Λοκάρνο.
Info: Η Τελευταία Παμπ (The Old Oak). Κοινωνική Δραματική. Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Βέλγιο, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς. Παίζουν: Ντέιβ Τέρνερ, Εμπια Μάρι, Κλερ Ρότζερσον, Τρέβορ Φοξ, Τζόρνταν Λούις. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΑΓΑΠΗ, ΖΩΗ: Η Tαέκο και ο σύζυγός της, Τζίρο, ζουν μια ήσυχη καθημερινότητα με τον γιο της πρώτης, Kέιτα, παρά το ότι ο πατέρας του συζύγου της δεν εγκρίνει το γάμο του γιου του με μια χωρισμένη μητέρα. Ένα ατύχημα που θα συμβεί στο αγόρι, θα δοκιμάσει τη σχέση τους και θα φέρει τον βιολογικό, από χρόνια εξαφανισμένο, Κορεάτη πατέρα του μικρού πίσω στη ζωή τους. Η Tαέκο δεν θα του γυρίσει την πλάτη. Θα βοηθήσει τον κωφό και άστεγο πρώην άντρα της να αντεπεξέλθει στον πόνο και τις ενοχές, περιπλέκοντας έτσι μια ήδη μπλεγμένη κατάσταση για την ίδια τον Τζίρο και την οικογένειά του. Η απόσταση ανάμεσα στο ζευγάρι θα μεγαλώσει απότομα. Η ζωή τους πριν δεν έχει καμία σχέση με τη ζωή τους μετά. Η αγάπη είναι αρκετή;
Γνωστός για τις θεαματικές, βίαιες περιπέτειες δράσης, ο Ασιατικός Κινηματογράφος μας έχει χαρίσει διαχρονικά εξαιρετικά κοινωνικά και αισθηματικά δράματα, που αντλούν μεγάλο μέρος της δύναμής τους από την παράδοση των Ασιατών να θεωρούν "απαγορευμένη" την όποια εξωτερίκευση των πραγματικών συναισθημάτων τους, είτε δημόσια, είτε ιδιωτικά. Μαθημένοι να καταπιέζουν τα πραγματικά θέλω τους, όπως και περισσότεροι άνθρωποι ασχέτως καταγωγής, οι ήρωες της ταινίας του Κότζι Φουκάντα φτάνουν στα όριά τους τα οποία αναγκάζονται να υπερβούν, σε διαδοχικά - ως επί το πλείστον "χαμηλόφωνα" - ξεσπάσματα.
Ο πεθερός της Ταέκο της ομολογεί πως δεν την εγκρίνει για τον γιο του. Η πεθερά της, αν και πιο διαλλακτική, της δηλώνει πως θα προτιμούσε να έχει παιδί από τον δικό της γιο. Ο κωφάλαλος πατέρας του μικρού Κέιτα ξεσπά - όχι χωρίς λόγο - μετά το ατύχημα του γιου του. Επιφορτισμένη με τις ενοχές, τις δικές της και των άλλων, η νεαρή γυναίκα θα προσπαθήσει να βοηθήσει τον πρώην άντρα της που είναι άστεγος, περιπλέκοντας την σχέση της με τον τωρινό τον οποίο σχεδόν σπρώχνει μακριά της.
Όπως και στις «Περασμένες Ζωές, όλοι οι χαρακτήρες μοιάζουν "αληθινοί" και οι καταστάσεις που αντιμετωπίζουν βγαλμένες από μια εντελώς πιθανή καθημερινότητα. Το μεγάλο ατού του σεναρίου του Φουκάντα, είναι πως κρύβει μικρότερες ή μεγαλύτερες ανατροπές στο ξεδίπλωμά του: το πάρτι της αρχής που νομίζουμε πως αφορά τον μικρό Κέιτα, αποδεικνύεται πως είναι για τα γενέθλια του πεθερού της Ταέκο που μόλις την έχει "αποπάρει", ο θεατής κατανοεί πως ο Κορεάτης πρώην σύζυγός της είναι κωφός, αρκετή ώρα μετά την πρώτη γνωριμία του μαζί του, ενώ ένα ξαφνικό ταξίδι στην Κορέα, κρύβει άλλο ένα μυστικό. "Μιλάμε χωρίς να κοιταζόμαστε πια στα μάτια", αναφέρει σε μια σκηνή ο Τζίρο στην Ταέκο. Οι "δοκιμασίες" που αναγκάζονται να περάσουν, ίσως τους δώσουν την δυνατότητα να το καταφέρουν ξανά.
O τίτλος της ταινίας έρχεται από το ομότιτλο τραγούδι της Ακίκο Γιάνο που ακούγεται ολόκληρο στους τίτλους του τέλους –το ίδιο το τραγούδι στάθηκε άλλωστε η έμπνευση για την ταινία. «Το πρωτοάκουσα όταν ήμουν 20 χρονών και επί χρόνια αναζητούσα έναν τρόπο να το μετουσιώσω σε σινεμά«, λέει ο Φουκάντα. «Γιατί δεν είναι το τραγούδι που υπηρετεί την ταινία, αλλά η ταινία που υπηρετεί το τραγούδι«.
Η ταινία συμμετείχε στο Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του 79oυ Φεστιβάλ της Βενετίας, αλλά και στα φεστιβάλ του Τορόντο, του BFI στο Λονδίνο, της Μπουσάν και του Μονάχου.
Info: Αγάπη, Ζωή (Love, Life). Κοινωνική Αισθηματική Δραματική. Γαλλία, Ιαπωνία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κότζι Φουκάντα. Παίζουν: Φουμίνο Κιμούρα, Κέντο Ναγκαγιάμα, Ατόμου Σουνάντα, Τέτα Σιμάντα. Διανομή: Weird Wave.
Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ: Ο Μπράντλεϊ Κούπερ μεταμορφώνεται στον Λέοναρντ Μπέρνσταϊν. Δημιουργός μερικών εκ των πιο εμβληματικών μιούζικαλ στην ιστορία, όπως το «West Side Story, ο Αμερικανός Μπέρνσταϊν παράλληλα με τις επιτυχίες του στη σκηνή έζησε μία θυελλώδη σχέση με την Φελίσια Μοντεαλέγκρε, την επί 25 χρόνια σύζυγό του την ίδια στιγμή που είχε κρυφές σχέσεις και με άνδρες. Ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής Κούπερ εμβαθύνει στη διάνοια του Μπέρνσταϊν αλλά και στα πάθη του, υπογράφοντας ένα φιλμ που συστήνεται ως γράμμα αγάπης στη ζωή και την τέχνη.
Ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ που εδώ είναι συμπαραγωγός, ήταν υποψήφιοι για την σκηνοθεσία του «Μαέστρο» το οποίο παραχώρησαν στον Μπράντλεϊ Κούπερ, μετά την καλλιτεχνική επιτυχία του «Ένα Αστέρι Γεννιέται».
Η ταινία αγοράστηκε από γνωστή πλατφόρμα ροής και θα προβληθεί στις αίθουσες για να μπορέσει να διαγωνιστεί στα Οσκαρ. Πρόκειται για μία ακαδημαϊκά σκηνοθετημένη και με γραμμική αφήγηση βιογραφία την οποία πολλοί βρήκαν εντυπωσιακή, όσο και αβαθή. Την ίδια στιγμή, ο Κάρι Τ. Φουκουνάγκα της τελευταίας ταινίας του Bond, ετοιμάζει μια άλλη, μη εγκεκριμένη αυτή τη φορά βιογραφία του Μπέρνσταϊν, με πρωταγωνιστή τον Τζέικ Τζίλενχαλ.
Info: Ο Μαέστρος (Maestro). Δραματική Βιογραφία. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μπράντλεϊ Κούπερ. Παίζουν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ματ Μπόμερ. Διανομή: The Film Group.
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ: Ένας βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μετά τον θάνατο της συζύγου του, το σκάει από ένα γηροκομείο στη Βόρεια Ιρλανδία και κάνει ένα συναρπαστικό και κουραστικό ταξίδι μέχρι τη Γαλλία για να παρευρεθεί στον εορτασμό της 75ης επετείου από την απόβαση στη Νορμανδία. Εκεί πρέπει να βρει το κουράγιο να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος.
Φτιαγμένη για να αρέσει σε όλους, η ταινία που βασίζεται σε πραγματικό γεγονός, φέρνει τον ήρωά της αντιμέτωπο με απίθανες καταστάσεις και τον βάζει να συναντά μια σειρά από καλόκαρδους ανθρώπους, που έχουν την καλοσύνη και την διάθεση - κάποιες φορές παίρνοντας ρίσκο - να τον βοηθήσουν. Φτάνοντας στον προορισμό του, κάνει σε έναν ρεπόρτερ από την πατρίδα που τον έχει πάρει στο κατόπι, μια πολύ προσωπική αποκάλυψη, η οποία είναι και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της σχετικά προβλέψιμης αφήγησης της. Εκτός από τον δημοσιογράφο, στον δρόμο του συναντά έναν έφηβο που αγαπάει τον Ένιο Μορικόνε, μιαν ασθενή Γαλλίδα μητέρα που τον κρύβει στο τροχόσπιτό της για να περάσει απέναντι, έναν Αφροαμερικανό και έναν Γερμανό βετεράνο της D-Day. Ο Ιρλανδός Πιρς Μπρόσναν με προσθετικό μέικαπ, δίνει με χαρακτηριστική άνεση ζωή στον χαρακτήρα μιας ανώδυνης, feelgood δραματικής κομεντί.
Info: Ο Τελευταίος Στρατιώτης (The Last Rifleman). Δραματική Κομεντί. Ηνωμένο Βασίλειο, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τέρι Λόουν. Παίζουν: Πιρς Μπρόσναν, Κλεμάνς Ποεζί, Γιούργκεν Πρόχνοβ, Ντέσμοντ Ίστγουντ, Τζον Έιμος. Διανομή: Tanweer.
THANKSGIVING: Κατά τη διάρκεια μιας ημέρας Black Friday που καταλήγει σε τραγωδία, ένας μυστηριώδης δολοφόνος εμπνέεται από τη Μέρα των Ευχαριστιών και τρομοκρατεί τη Μασαχουσέτη.. Διαλέγοντας ένα - ένα τα θύματά του, αυτό που αρχικά μοιάζει με τυχαίες δολοφονίες εκδίκησης, γρήγορα αποκαλύπτεται πως είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου. Θα αποκαλύψει η πόλη το δολοφόνο ώστε να επιζήσουν τις γιορτές ή θα καταλήξουν καλεσμένοι σε ένα διεστραμμένο εορταστικό του δείπνο;
Ήδη από τον τίτλο της που παραπέμπει στο «Halloween», η νέα δημιουργία του Ιλάι Ροθ που ευτυχώς αφήνει στην άκρη το torture porn παραλήρημα προηγούμενων ταινιών του όπως τα «Hostel» 1 και 2 και το «The Green Inferno», μοιάζει να αποτίει φόρο τιμής σε εμβληματικές ταινίες των δεκαετιών του '70 και του '80. Με αναφορές στο προαναφερθέν «Halloween» (αλλά χωρίς την θαυμαστή "οικονομία" του), το «Παρασκευή και 13», το «Texas Chainsaw Massacre» (ανά σκηνές) και στον «Εφιάλτη στον Δρόμο με τις Λεύκες», γράφει και σκηνοθετεί ένα slasher στο οποίο θύτης είναι ένας δολοφόνος με αιτία, πράγμα που μπερδεύει τον θεατή που δεν μπορεί να ταυτιστεί ούτε με εκείνον, αλλά ούτε και με τα θύματά του. Κάτι άλλο που λείπει σε σχέση με κάποιες από εκείνες τις ταινίες, είναι η αλληγορία και η κοινωνική κριτική, ψήγματα της οποίας συναντάμε μονάχα στην εισαγωγή με την Black Friday. Κατά τα άλλα είναι καλοκουρδισμένη και καταφέρνει να τρομάξει αλλά και να ελαφρύνει το gore με χιουμοριστικές πινελιές ανά πράξη φόνου. Από ένα σημείο και μετά γίνεται προβλέψιμη και η ταυτότητα του δολοφόνου, όμως το fun της διαδρομής είναι αρκετό για να κρατήσει ευχαριστημένους τους φίλους του είδους. Συμπαθής, αλλά «χαμένη ευκαιρία» κατά την γνώμη του γράφοντος.
Info: Thanksgiving. Τρόμου Κωμωδία. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ίλαϊ Ροθ. Παίζουν: Πάτρικ Ντέμπσι, Τάι Ολσον, Γκάμπριελ Ντέιβενπορτ, Αντισον Ρέι, Τζίνα Γουόρεν, Τζέιλιν Τόμας Μπρουκς, Μίκα Έιμονσεν. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΓΑΖΑ: Ντοκιμαντέρ για τη καθημερινή ζωή στην Παλαιστίνη που ήταν η επίσημη πρόταση της Ιρλανδίας στα Όσκαρ το 2020. Ένα κινηματογραφικό πορτρέτο των κατοίκων στη Γάζα, μέσα από τις καθημερινές ασχολίες τους που δείχνουν πώς η ζωή συνεχίζεται πλάι στα συντρίμμια ενός αδιάκοπου πολέμου με τον οποίο έχουν μάθει να ζουν παράλληλα.
Τα θέματα της ταινίας περιλαμβάνουν μια οικογένεια ψαράδων που προσπαθούν να ζήσουν από ό, τι μπορούν να πιάσουν από τη θάλασσα, έναν οδηγό ταξί που συνομιλεί με ανθρώπους καθώς τους οδηγεί στην πόλη και μια νεαρή γυναίκα που μαθαίνει να παίζει τσέλο και λαχταρά να μπορέσει να γνωρίσει την πραγματική ελευθερία. Πρόκειται για μια συναρπαστική, προκλητική και οπτικά συναρπαστική ματιά στη σύγκρουση από μια καθαρά ανθρώπινη οπτική.
Info: Γάζα (Gaza). Ντοκιμαντέρ. Ιρλανδία, Καναδάς, Γερμανία, 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γκάρι Κιν, Αντριου ΜακΚόνεν. Διανομή: New Star.
ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΓΙΑ ΠΑΠΙΕΣ: Μία οικογένεια από πρασινοκέφαλες πάπιες έχει βαλτώσει και ενώ ο μπαμπάς Μακ χαίρεται που έχει την οικογένεια του ασφαλή και κολλημένη για πάντα σε μία λίμνη της Νέας Αγγλίας, η μαμά Παμ λαχταράει να ταράξει τα νερά και να δείξει στα παιδιά της – τον έφηβο γιο Νταξ και τη μικρότερη κόρη Γκουέν- τον κόσμο ολόκληρο. Όταν μία οικογένεια από αποδημητικές πάπιες αποβιβάζεται στη λίμνη τους με συναρπαστικές ιστορίες από μέρη μακρινά, η Παμ πείθει τον Μακ να φύγουν για ένα οικογενειακό ταξίδι με προορισμό την τροπική Τζαμάικα και ενδιάμεση στάση τη Νέα Υόρκη. Καθώς η οικογένεια φτάνει στον Νότο για τον χειμώνα, τα σχέδια τους ανατρέπονται. Η εμπειρία θα τους εμπνεύσει να διευρύνουν τους ορίζοντες τους, να ανοιχτούν σε νέες φιλίες, να καταφέρουν πολλά περισσότερα από αυτά που φαντάζονταν και να μάθουν απρόσμενα πράγματα ο ένας για τον άλλον και για τον ίδιο τους τον εαυτό. Ταινία κινουμένων σχεδίων μεταγλωττισμένη στα Ελληνικά από την εταιρεία παραγωγής των «Εγώ ο Απαισιότατος» και «Minions».
Info: Ένα Ταξίδι για Πάπιες (Migration). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μπεντζαμάν Ρενέρ, Γκάιλο Χομσί. Με τις φωνές των: Φοίβου Ριμένα, Στεφανίας Φιλιάδη , Μάριου Χρυσομάλλη, Δανάης Νικολάτου, Χάρη Γρηγορόπουλο, Αγγελου Λιάγκου, Λίλας Μουτσοπούλου, Βίνας Παπαδοπούλου, Πέγκυς Μανωλά, Θάνου Λέκκα, Μάγκυς Χαραλαμπίδου. Διανομή: Tanweer.
εμφάνιση σχολίων