8
1
σχόλια
2078
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Φόνισσα. Πεσμένα Φύλλα. Σιωπηλή Οργή. Παιχνίδια Θανάτου. Godzilla Minus One. Callas - Paris 1958. Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ. Jane Campion - The Cinema Woman. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
29 Νοεμβρίου 2023
ΦΟΝΙΣΣΑ: Σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα Ιωάννου Φράγκου είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη, πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της – μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας. Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Τα μικρά κορίτσια του νησιού γίνονται θύματα του ξεσπάσματός της. Αφαιρώντας τους τη ζωή, η ίδια νιώθει ότι τα απαλλάσσει από το κοινωνικό φορτίο που η ύπαρξή τους επιφέρει. Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με τον νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και βρίσκει καταφύγιο στη φύση. Όμως, όσο και αν η ηθική της τής υπαγορεύει ότι έπραξε σωστά, στην πραγματικότητα το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση.

Σχεδόν 40 χρόνια μετά την κινηματογραφική μεταφορά του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από τον Κώστα Φέρρη με πρωταγωνίστρια την Μαρία Αλκαίου, η γνωστή σκηνογράφος και ενδυματολόγος Εύα Νάθενα, επαναφέρει την Φραγκογιαννού στο σινεμά, καθώς τα γεγονότα των ημερών σχετικά με τα "γυναικεία ζητήματα" στα οποία αναφέρεται ο συγγραφέας αποδείχθηκαν τραγικά επίκαιρα και διαχρονικά.

Έχοντας εκλεκτούς καλλιτέχνες της τεχνικής και της υποκριτικής στην διάθεσή της (τον Παναγιώτη Βασιλάκη στη φωτογραφία, την Αγγέλα Δεσποτίδου στο μοντάζ, την Κατερίνα Μπέη στο σενάριο, τον Δημήτρη Παπαδημητρίου στην μουσική και ένα εκλεκτό καστ ηθοποιών), η Νάθενα τοποθετεί τους χαρακτήρες της ιστορίας σε ένα απογυμνωμένο, κακοτράχαλο και σχεδόν ασπρόμαυρο τοπίο, αντικατοπτρίζοντας έτσι την τραχύτητα της αφήγησης και των μηνυμάτων της. Όσο δωρική όμως είναι στην εικονογράφηση, τόσο πληθωρική είναι στο δράμα, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με την σχεδόν μινιμαλιστική προσέγγιση του συγγραφέα της ιστορίας την οποία αναπλάθει με ιδιαίτερο εικαστικό ενδιαφέρον, κινηματογραφικά.

Info: Φόνισσα. Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Εύα Νάθενα. Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Ελενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ημελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Ολγα Δαμάνη, Ερση Μαλικένζου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Αγορίτσα Οικονόμου. Διανομή: Tanweer.


ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ: Δύο μοναχικοί άνθρωποι συναντιούνται τυχαία στο Ελσίνκι και ερωτεύονται κεραυνοβόλα. Η ζωή, όμως, τους επιφυλάσσει μια γλυκιά φάρσα την οποία θα πρέπει να ξεπεράσουν εάν θέλουν πράγματι να σμίξουν.

Συνέχεια της "Τριλογίας του Προλεταριάτου" (Σκιές στον Παράδεισο, Αριελ, Η Γυναίκα με τα Σπίρτα), κατά τον σκηνοθέτη, τα «Πεσμένα Φύλλα» μοιάζουν με ένα best of της δουλειάς του με τους "περιθωριακούς" ήρωές τους, την μελαγχολική τους ατμόσφαιρα, το υπονομευτικό χιούμορ τους, την ρετρό αισθητική τους και τις δεκάδες σινεφίλ αναφορές τους.

Μια όμορφη νεαρή κοπέλα και ένας αλκοολικός εργάτης θα γνωριστούν σε ένα καραόκε μπαρ. Θα θελήσουν να ξανασυναντηθούν όμως ο αέρας θα παρασύρει μαζί με τα φύλλα, το χαρτάκι με το τηλέφωνο της νεαρής γυναίκας. Οι δυο τους θα ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους, ελπίζοντας να συναντηθούν ξανά αναπάντεχα μια μέρα.

Info: Πεσμένα Φύλλα (Kuolleet Lehdet/Fallen Leaves). Αισθηματική Δραματική Κομεντί. Φινλανδία, Γερμανία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι. Παίζουν: Αλμα Πόιστι, Γιούσι Βάτανεν, Αλίνα Τομνίκοφ. Διανομή: Cinobo.


ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ: Ένας πατέρας βλέπει τον μικρό του γιο να χάνει τη ζωή του ύστερα από ανταλλαγή πυροβολισμών μεταξύ συμμοριών. Αναρρώνοντας από ένα τραύμα στο λαιμό που τού στέρησε τη φωνή, ο άντρας εκκινεί μια βίαιη οδύσσεια με μοναδικό στόχο την εκδίκηση.

Κινηματογραφική επιστροφή μετά από 20 χρόνια στις ΗΠΑ για τον Τζο Γου (Επικίνδυνη Αποστολή 2, Face/Off, Σπασμένο Βέλος), Κινέζο από το Χονγκ Κονγκ, δημιουργό εκλεκτών cult ταινιών όπως τα: «The Killer» (1989) &  «Hard Boiled» (1992), που άλλαξαν μια και για πάντα τις ταινίες δράσης του είδους, επιρεάζοντας νεότερους δημιουργούς και "σχολές", όπως αυτή του «John Wick». Αν και η αισθητική του που συνδυάζει την δράση με τις θρησκευτικές νύξεις και το μελόδραμα, δεν κόλλησε ποτέ πραγματικά με τα αμερικάνικα πρότυπα, εδώ επιχειρεί κάτι "καινούργιο", μια αφήγηση χωρίς διαλόγους (ο ήρωας τραυματίζεται στις φωνητικές χορδές του), κάτι που του λύνει τα χέρια για ακόμη θεαματικότερα σταντ και υποδειγματική χρήση των ήχων. Η τυφλή (εδώ βωβή), εκδίκηση, σταθερή θεματική στον ασιατικό και στον αμερικανικό κινηματογράφο, δεν είναι το καλύτερό μας, όμως είναι ένα αφηγηματικό "τρικ" που λατρεύει το κοινό, διαχρονικά.

Info: Σιωπηλή Οργή (Silent Night). Περιπέτεια. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζον Γου. Παίζουν: Τζόελ Κίναμαν, Καταλίνα Σαντίνο Μορένο, Κιντ Κάντι. Διανομή: The Film Group.


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ: Ένα φαινομενικά αθώο και χαλαρό παιχνίδι μεταξύ εφήβων έχει ως αποτέλεσμα τον δαιμονισμό ενός εξ’ αυτών, του Μάρκους. Για να τον σώσουν, τα αδέρφια και οι φίλοι του καλούνται να συμμετέχουν σε μια σειρά δαιμονικών παιχνιδιών όπου η νίκη αποτελεί μονόδρομο, αφού η ήττα συνεπάγεται τον θάνατο των χαμένων.

Στο Salem τοποθετείται αυτή η ιστορία δαιμονικής "κατάληψης" λόγω της κατάρας μιας από τις θρυλικές "μάγισσες" της πόλης και εδώ, ήδη από την αρχή η ταινία πέφτει σε μία αντίφαση. Από την μία καταδικάζει την πρακτική του παρελθόντος που δεκάδες γυναίκες (και άνδρες και παιδιά στην πραγματικότητα), οδηγήθηκαν στον θάνατο ως " μάγοι" & "μάγισσες" και από την άλλη, η κατάρα που στοιχειώνει τους έφηβους της πόλης, έχει να κάνει με τις μεταφυσικές ικανότητες μιας από αυτές τις γυναίκες.
Η ταινία των Σελέμπογλου και Κόστα, αν και έχει μια εξαιρετική ατμόσφαιρα σε ό,τι αφορά την φωτογραφία (Ρικάρντο Ντίαζ) και την σκηνογραφία (Νταϊάνα Μάγκνους & Μπρους Κουκ), είναι τόσο συνηθισμένη αφηγηματικά και κατασκευαστικά, που θα καταφέρει να τρομάξει μόνο όσους βλέπουν ταινία τρόμου για πρώτη φορά στη ζωή τους. Και επειδή υπάρχει μια θεματική "συγγένεια" με το αριστουργηματικό «Μίλα μου» των αδελφών Φιλίππου, θα άξιζε να δει κάποιος παράλληλα τις δύο ταινίες για να καταλάβει τι πηγαίνει εντελώς λάθος στη μία και τι σημαίνει το να καταφέρνεις να δίνεις κινηματογραφική μορφή σε ψυχολογικά τραύματα και υπαρξιακές ανησυχίες στην άλλη. Αυτός που σώζεται εδώ εκτός διευθυντή φωτογραφίας και σκηνογράφων, είναι κατά την γνώμη μας ο Μπέντζαμιν Ιβαν Έινσγουορθ, στον ρόλο του μικρού αδελφού.

Info: Παιχνίδια Θανάτου (All Fun and Games). Τρόμου. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδάς, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ερέν Σελέμπογλου & Αρι Κόστα. Παίζουν: Έιζα Μπάτερφιλντ, Νατάλια Ντάιερ, Μπέντζαμιν Ιβαν Έινσγουορθ, Λόρελ Μάρσντεν, Αναμπεθ Γκις, Κόλτον Στιούαρτ. Διανομή: The Film Group.


GODZILLA MINUS ONE: Στη μεταπολεμική Ιαπωνία, αναδύεται ένας νέος τρόμος, ο Godzilla. Θα μπορέσουν οι συντετριμμένοι άνθρωποι να επιβιώσουν... πόσο μάλλον να αντεπιτεθούν;

Τα στούντιο TOHO του ορίτζιναλ «Γκοτζίλα» του 1954 και των συνέχειών του, ανακοίνωσε αυτήν την έξοδο αυτής της ταινίας στην Ιαπωνία στις 3 Νοεμβρίου του 2022, αλλά την κυκλοφόρησε ένα χρόνο αργότερα, στις 3 Νοεμβρίου 2023. Η 3η Νοεμβρίου είναι η επέτειος της αρχικής ταινίας πριν από 69 χρόνια, με την TOHO να επιδιώκει να την εμπορεύεται ως "Godzilla Day".
Η κυκλοφορία της ταινίας συνέπεσε επίσης με νέες αποκαταστάσεις σε 4K των αρχικών ταινιών της σειράς από το εργαστήριο Togen Film της TOHO. Ωστόσο, τον ίδιο μήνα η TOHO έκλεισε το εργαστήριο ταινιών Togen, με αποτέλεσμα την απώλεια περισσότερων από 1000 τίτλων σε ταινίες, τηλεόραση και anime λόγω της ιαπωνικής νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων. Ο Γκάρεθ Έντουαρντς (Ο Δημιουργός), του πρόσφατου αμερικανικού «Γκοτζίλα» λάτρεψε την εν λόγω ταινία η οποία τοποθετείται στην μεταπολεμική Ιαπωνία, μια δεκαετία νωρίτερα και από το ορίτζιναλ του 1954 σε σκηνοθεσία του θρυλικού Ισίρο Χόντα. Η ταινία θα προβάλλεται αποκλειστικά στα Village Cinemas.

Info: Godzilla Minus One (Gojira - 1.0). Περιπέτεια Φαντασίας. Ιαπωνία, 2023. Πρεμιέρα: Παρασκευή, 1η Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τακάσι Γιαμαζάκι. Παίζουν: Ριουνοσούκε Καμίκι, Μινάμι Χαμαμπέ, Μουνετάκα Αόκι, Γιούκι Γιαμάντα. Διανομή: Piece of Magic Entertainment.


CALLAS - PARIS 1958: Ντοκιμαντέρ γύρω από το θρυλικό ντεμπούτο της Μαρία Κάλλας στην Όπερα του Παρισιού. Στην επετειακή χρονιά των 100 χρόνων από τη γέννηση της ανεπανάληπτης σοπράνο, η εν λόγω ταινία παρουσίαζει για πρώτη φορά σε ψηφιακά αποκατεστημένη εικόνα και ήχο την ιστορική πρώτη παράσταση που έδωσε η Κάλλας στην Όπερα του Παρισιού στις 19 Δεκεμβρίου 1958. Περιλαμβάνονται οι μυθικές άριες της Κάλλας από τα έργα "Νόρμα", "Τροβατόρε", ο "Κουρέας της Σεβίλλης" και ολόκληρη τη Β’ πράξη από την "Τόσκα". Αποκλειστικά στα Village Cinemas στις 2 και στις 3 Δεκεμβρίου.

Info: Callas - Paris 1958. Ντοκιμαντέρ. Πρεμιέρα: 2 Δεκεμβρίου. Προβολή: 2 & 3 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τομ Βολφ. Διανομή: Piece of Magic Entertainment.


Ο ΓΚΟΝΤΑΡ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΚΟΝΤΑΡ: Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζουν  σε πανελλαδική πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ της Φλοράνς Πλαταρέ «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ» (Godard par Godard). Η προβολή θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 1/12 (8.30 μμ)  στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από το θάνατο του σπουδαίου Γάλλοελβετού δημιουργού και λίγο πριν τις 3 Δεκεμβρίου, ημερομηνία των γενεθλίων του. Αν βρισκόταν ακόμα μαζί μας, θα γιόρταζε τα 93 του χρονια.

Το ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί μέσα από πλάνα αρχείου το πορτρέτο του Ζαν Λικ Γκοντάρ. Ακολουθεί την ξεχωριστή και αξιοσημείωτη πορεία του σκηνοθέτη, με τις απρόσμενες αποχωρήσεις και τις εντυπωσιακές επιστροφές, που δεν κοίταζε ποτέ πίσω, δεν γύριζε ποτέ την ίδια ταινία δύο φορές και συνέχιζε ακούραστα την έρευνά του με πραγματικά ανεξάντλητη έμπνευση. Μέσα από τα λόγια, το όραμα και το έργο του Godard, η ταινία αφηγείται μία ζωή γεμάτη κινηματογράφο: τη ζωή ενός ανθρώπου που απαιτούσε πάντα πολλά από τον εαυτό του και την τέχνη του, σε σημείο να συγχωνεύεται μαζί της.

Περιλαμβάνει πλούσια πλάνα αρχείου, πολλά από τα οποία είναι άγνωστα ακόμα και στους φανατικούς φίλους του σκηνοθέτη, συμπεριλαμβανομένων εικόνων του από τα γυρίσματα κλασικών ταινιών της δεκαετίας του ’60, αλλά και σκηνών με τον ίδιο τον Γκοντάρ να περιπλανιέται στους δρόμους και τα καφέ του Παρισιού με ένα τσιγάρο στο χέρι. Επίσης, αποσπάσματα από τηλεοπτικές συνεντεύξεις του και βέβαια εξαιρετικό υλικό από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1968, όταν ο Τρυφώ και ο Γκοντάρ επέμεναν ότι το ίδιο το φεστιβάλ θα έπρεπε να κλείσει σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Γάλλους εργάτες και φοιτητές –τον μυθικό Μάη του ’68.

Ακολουθεί μία χρονολογική παρουσίαση των ταινιών του Γκοντάρ, η οποία καταγράφει πού βρισκόταν όταν γύριζε κάθε κινηματογραφικό έργο – και, κυρίως, μεταφέρει στον θεατή την ψυχική κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο Γκοντάρ όταν γύριζε την κάθε ταινία. Τον ακούμε να μιλά ο ίδιος για το έργο του, όπως το ότι, οι γυμνές σκηνές της Μπριζίτ Μπαρντό στην «Περιφρόνηση» έγιναν για να ικανοποιήσουν τον Αμερικανό διανομέα της ταινίας, για το πώς επεδίωκε να συγχωνεύσει το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία, ή για το πόσο πολύ μισούσε τα πλάνα με ζουμ.
Το ωριαίο ντοκιμαντέρ έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών ως φόρος τιμής στον Γκοντάρ, οκτώ μήνες μετά τον θάνατό του, στις 13 Σεπτεμβρίου 2022.

Info: Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ (Godard par Godard). Ντοκιμαντέρ. Γαλλία, 2023. Πρεμιέρα: Παρασκευή, 1η Δεκεμβρίου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδος 48, μετρό Κεραμεικός)Σκηνοθεσία: Φλόρενς Πλαταρέ. Με τους: Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Ναταλί Μπάιγ, Κλοντ Μπρασέρ.


JANE CAMPION - THE CINEMA WOMAN: Η Τζέιν Κάμπιον είναι η πρώτη σκηνοθέτιδα που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, για την ταινία «Μαθήματα Πιάνου». Μέσα σε 40 χρόνια, έχει κερδίσει μία μοναδική θέση στο παραδοσιακά ανδροκρατούμενο πάνθεον του σινεμά. Για πρώτη φορά, μία γυναίκα συνάδελφός της, σκιαγραφεί το πορτρέτο της με τρυφερότητα, χωρίς να λείπει το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός. Μία αντισυμβατική εξομολόγηση, αντίστοιχη της ρηξικέλευθης διαδρομής της στην τέχνη και τη ζωή.

Το ντοκιμαντέρ της Τζούλι Μπερτουτσέλι προβλήθηκε στο 75ο Φεστιβάλ Καννών, έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα τον περασμένο Μάρτιο στο 25ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα πραγματοποιήσει την πρεμιέρα του στην Αθήνα, στο πλαίσιο του CineDoc. Παρούσες στην προβολή στις 6/12 στο Γαλλικό Ινστιτούτο θα είναι οι Άρτεμις Αναστασιάδου, σκηνοθέτις και εκπαιδευτικός, Αλεξάνδρα Ματθαίου, σκηνοθέτις και σεναριογράφος και Πέννυ Παναγιωτοπούλου, σκηνοθέτις , σεναριογράφος και παραγωγός, για να συζητήσουν με το κοινό μετά την προβολή. Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.

Σημειώνει η σκηνοθέτις; "Τόσα πλάνα από τις ταινίες της Τζέιν Κάμπιον, με τη λάμψη τους, την ελεύθερη ομορφιά τους, την ποιητικότητά τους, έχουν γίνει κομμάτι της ζωής μου. Η Τζέιν Κάμπιον είναι η σκηνοθέτιδα για την οποία τρέφω τον μεγαλύτερο θαυμασμό και με την οποία νιώθω πιο συνδεδεμένη. Οι ταινίες της εκπέμπουν μια άγρια ανεξαρτησία, μια εκκεντρικότητα και είναι γεμάτες τσαγανό. Λατρεύω το πάθος και την εμμονή που βάζει στις δημιουργίες της και θαυμάζω την επιλογή της να σταματήσει να εργάζεται για αρκετά χρόνια για να αφοσιωθεί στην κόρη της, Alice. Είναι επίσης μια σκηνοθέτιδα που πάντα διεκδικούσε τη διαφορετικότητά της, τη θηλυκότητά της. Οι γυναίκες βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο της ζωής και της δουλειάς της. Κάθε ταινία της περιστρέφεται γύρω από μια πρωταγωνίστρια που αγωνίζεται για την αυτονομία της, σωματικά και πνευματικά. Εξερευνά τη γυναικεία σεξουαλικότητα και δημιουργεί πολύπλοκες κινηματογραφικές ηρωίδες, αξιοποιώντας στο έπακρο τις ατέλειες και τις αντιφάσεις τους. Μέσα από αυτό το πορτρέτο, θέλω να μιλήσω για το επάγγελμά μας ως σκηνοθέτιδες, να προσεγγίσω όλες του τις πλευρές όσο πιο στενά γίνεται, να μοιραστώ τους φόβους και τις δυσκολίες, αλλά και τον ενθουσιασμό που συνοδεύει κάθε φορά, η ολοκλήρωση μιας ταινίας".

Info: Jane Campion - The Cinema Woman (Jane Campion la Femme Cinéma). Ντοκιμαντέρ. Προβολές: Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (οδός Σίνα 31) στις 20:00 και στο Ολύμπιον (Αίθουσα Παύλος Ζάννας), της Θεσσαλονίκης στις 17:30. Επανάληψη: 10/12 στον Δαναό της οδού Κηφισίας 109, στις 16:00. Σκηνοθεσία: Τζούλι Μπερτουτσέλι. Διανομή: CineDoc.
εμφάνιση σχολίων