Ναπολέων. Κόκκινος Ουρανός. Πράσινα Σύνορα. Με τα Μάτια της Νταλβά. Ο Πυρετός του Πέτροφ. Ο Δρόμος της Εξιλέωσης. Ευχή. Από τον Χ. Λακταρίδη
ΝΑΠΟΛΕΩΝ: Η μεγαλεπήβολη παραγωγή αφηγείται την περιπετειώδη διαδρομή του οραματιστή Κορσικανού ως τον αυτοκρατορικό θρόνο, προβάλλοντας τις ιδιοφυείς στρατιωτικές τακτικές και τους περίτεχνους πολιτικούς ελιγμούς του. Παράλληλα, περιγράφει τον εκρηκτικό και τραγικό έρωτά του για την Ζοζεφίν ντε Μποαρνέ.DOCTV.GR
22 Νοεμβρίου 2023
Το σενάριο υπογράφει ο Ντέιβιντ Σκάρπα (Ο Άνθρωπος στο Ψηλό Κάστρο), που έχει ξανασυνεργαστεί με τον σκηνοθέτη Ρίντλεϊ Σκοτ στο «Όλα τα Λεφτά του Κόσμου» (2017). Ο Ρίντλεϊ Σκοτ με την σειρά του, ως εξαιρετικός επαγγελματίας που κάποτε υπήρξε και αυθεντικός δημιουργός (Οι Μονομάχοι, Alien: Ο Επιβάτης του Διαστήματος, Blade Runner), μοιάζει ο πλέον κατάλληλος για να διαχειριστεί ένα τέτοιο μέγεθος παραγωγής.
Λέγεται πως διάβασε το σενάριο που είχε ξεκινήσει να γράφει ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ για τον δικό του «Ναπολέοντα», το οποίο όμως δεν του έκανε. Η σκηνή της στέψης, είναι μια αναπαράσταση του πίνακα "Le Sacré de Napoleon" του Ζακ Λουί Νταβίντ τον οποίο στην ταινία υποδύεται ο Σαμ Κρέιν. Η ταινία και η ερμηνεία του Γιοακίν Φίνιξ, δίχασε τους κριτικούς. Ο λόγος τώρα στο κοινό.
Info: Ναπολέων (Napoleon). Δραματική Ιστορική Βιογραφία. Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ. Παίζουν: Γιοακίν Φίνιξ, Βανέσα Κίρμπι, Ταχάρ Ραχίμ. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ: ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ: Σε ένα μικρό εξοχικό στη Βαλτική, περιτριγυρισμένο από καταπράσινο δάσος, συναντιούνται τέσσερις παλαιοί και νέοι φίλοι για να περάσουν μερικές καλοκαιρινές μέρες. Καθώς τα πάθη μεταξύ τους δεν αργούν να ανάψουν, παράλληλα "αρπάζουν" και τα δέντρα τα οποία τους περιτριγυρίζουν από ακαταμάχητες όσο και επικίνδυνες φλόγες.
Ο Φίλιξ καλεί τον συγγραφέα φίλο του Λέον να περάσουν μαζί μερικές μέρες στο πατρικό του στην εξοχή, σε μια παραλιακή και δασώδη περιοχή της Βαλτικής θάλασσας. Ο Λέον που θέλει την ησυχία του για να γράψει το καινούργιο του μυθιστόρημα, ενοχλείται όταν οι δύο φίλοι πρέπει να μείνουν στο ίδιο δωμάτιο, έχοντας να μοιραστούν το σπίτι με μια γυναίκα που έχει κανονίσει να μείνει ολόκληρο το καλοκαίρι εκεί για να δουλέψει σε μια καλοκαιρινή παραλιακή επιχείρηση. Τα βραδινά της πάρτι τον αναστατώνουν και τον ενοχλούν, όμως όπως θα καταλάβει αργότερα, τα φαινόμενα απατούν. Εκείνη θα προσπαθήσει να βρει τρόπους να επικοινωνήσει μαζί του χωρίς ιδιαίτερη ανταπόκριση από μέρους του, λόγω του εγωκεντρισμού και της καχυποψίας του. Η κατασταση θα χειροτερέψει όταν μια μακρινή πυρκαγιά πλησιάζει επικίνδυνα το εξοχικό, την ίδια στιγμή που ο εκδότης του Λέον έρχεται να τον συναντήσει για να μιλήσουν για τα γραπτά του.
Πίσω από το σενάριο και την σκηνοθεσία βρίσκεται ο Κρίστιαν Πέτζολντ (Transit, Το Τραγούδι του Φοίνικα, Η Νύμφη του Νερού, Barbara, Yella), ο οποίος απέσπασε για τον «Κόκκινο Ουρανό», την Αργυρή Άρκτο - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στην Μπερλινάλε, ενώ διεκδικεί το βραβείο ανδρικής ερμηνείας (Τόμας Σούμπερτ) στην απονομή της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Εκπρόσωπος της Σχολής του Βερολίνου, ο Πέτσολντ, μαζί με άλλους Ευρωπαίους σκηνοθέτες της γενιάς του όπως ο Εστλουντ (Το Τρίγωνο της Θλίψης), ή ο Γιώργος Λάνθιμος, ήταν από εκείνους που εισήγαγαν το αλλόκοτο (κατά κόσμον weird), στην μυθοπλασία των 00's, ακολουθώντας "κακοτραχαλους" δρόμους που είχαν ανοίξει πριν από αυτούς οι Αυστριακοί Μίκαελ Χάνεκε (Η Λευκή Κορδέλα, Funny Games, Amour) και Ούλριχ Ζάιντλ (Τριλογία του Παραδείσου, Σκυλίσιες Μέρες).
Εδώ έχουμε το πορτραίτο ενός κυνικού, εγωκεντρικού και ανασφαλή νεαρού άντρα, όχι ιδιαίτερα ελκυστικού για τα γενικά πρότυπα, ενός φιλόδοξου συγγραφέα που βλέπει αφ' υψηλού όλους τους άλλους γύρω του, περισσότερο από τον φόβο της επαφής μαζί τους, αλλά και τον φόβο της απόρριψης (κάτι που υποψιάζεται πως μπορεί να συμβεί στην δεύτερη συγγραφική του προσπάθεια σε αντίθεση με την πρώτη που εκτόξευσε την φήμη του).
Οι λίγες μέρες στην εξοχή, θα γκρεμίσουν τα πιστεύω του και θα τον φέρουν αντιμέτωπο με τον κακό εαυτό του. Πρωτότυπος και πάντοτε ουσιαστικός, ο Πέτσολντ προσθέτει άλλο ένα σημαντικό φιλμ στη συλλογή του. Εξαιρετικό το ερμηνευτικό δίδυμο Τόμας Σούμπερτ και Πάουλα Μπερ.
Info: Κόκκινος Ουρανός (Rotter Himmel/Afire). Δραματική Κομεντί. Γερμανία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτσολντ. Παίζουν: Τόμας Σούμπερτ, Πάουλα Μπερ, Ενο Τρεμπς, Λάνγκστον Ουίμπελ, Ματίας Μπραντ. Διανομή: One From the Heart.
ΠΡΑΣΙΝΑ ΣΥΝΟΡΑ: Στα βαλτώδη δάση που σχηματίζουν το λεγόμενο “πράσινο σύνορο” μεταξύ Λευκορωσίας και Πολωνίας, πρόσφυγες που αναζητούν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη βρίσκονται παγιδευμένοι στη γεωπολιτική κρίση που έχει κατασκευάσει η προπαγάνδα του Λευκορωσου δικτάτορα Αλεξάντερ Λουκασένκο. Εκεί, σαν πιόνια σε έναν αόρατο πόλεμο, θα συγκρουστούν οι ζωές μιας οικογένειας Σύριων προσφύγων, μιας Βρετανίδας ακτιβίστριας και ενός νεαρού συνοριοφύλακα και ενός νεαρού συνοριοφύλακα.
Η καινούργια ταινία της Ανιέσκα Χόλαντ (Καταραμένη Σχέση, Europa Europa), ενόχλησε το προηγούμενο καθεστώς της πατρίδας της Πολωνίας, γνωστού για τις συντηρητικές, ξενοφοβικές απόψεις και νομοθεσίες του. Η ταινία παραδόξως (ίσως και όχι τόσο, αν σκεφτεί κανείς την διπροσωπία της ευρωπαϊκής πολιτικής), ενόχλησε και μέρος των "προοδευτικών" κριτικών, επειδή τολμάει να θίξει την διαφορετική αντιμετώπιση που είχαν οι Ουκρανοί πρόσφυγες ως λευκοί και χριστιανοί σε αντίθεση με εκείνους από την Μέση Ανατολή.
Αυτό δεν την εμπόδισε από το να αποσπάσει το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Βενετίας και το να διεκδικεί τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου. Για εμάς δεν είναι πρόβλημα η θεματική τέτοιων ταινιών - το αντίθετο μάλιστα - αλλά η υποκρισία των ευρωπαϊκών ελίτ που βραβεύει ταινίες που την υπογραμμίζουν, χωρίς να κάνουν τίποτα περισσότερο για να αντιμετωπίσουν την όποια ηθικά απαράδεκτη κατάσταση όπως αρμόζει, από χώρες που υποτίθεται πως – κατά τα άλλα - υποστηρίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, στην πραγματική ζωή.
Info: Πράσινα Σύνορα (Zielona Granica/The Green Border). Κοινωνική Δραματική. Πολωνία, Γαλλία, Τσεχία, Βέλγιο, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ανιέσκα Χόλαντ. Παίζουν: Τζαλάλ αλ Ταουίλ, Μάγια Οστασέφσκα, Μοχάμαντ Αλ Ράσι, Τόμας Βλόσοκ, Ντάλια Ναούς, Μπέι Τζανάτι Ατάι. Διανομή: Danaos Films.
ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΝΤΑΛΒΑ: Η 12χρονη Νταλβά ζει μόνη της με τον πατέρα της. Ένα βράδυ, η αστυνομία εισβάλλει στο σπίτι τους και την παραδίδει σε ένα ίδρυμα προστασίας ανηλίκων. Καθώς η Νταλβά γίνεται φίλη με τη νέα της συγκάτοικο Σαμία και τον κοινωνικό λειτουργό Τζέιντεν, σταδιακά καταλαβαίνει ότι η αγάπη που μοιραζόταν με τον πατέρα της δεν ήταν αυτό που νόμιζε.
Με ένα ιδιαίτερα "ακανθώδες" θέμα καταπιάνεται η Εμανουέλ Νικό στην πρώτη της ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους και τα καταφέρνει εξαιρετικά καλά. Η ταινία ξεκινά με την σύλληψη του πατέρα και την παράδοση του μικρού κοριτσιού σε ένα ίδρυμα στο οποίο θα πρέπει να μάθει από την αρχή να συνυπάρχει με άλλους ανθρώπους εκτός από τον πατέρα της, αλλά και να κατανοήσει την "φύση" της σχέσης της μαζί του.
Ό,τι ακολουθεί (η σχέση της Νταλβά με την συγκάτοικό της, με τα άλλα παιδιά που είναι κορίτσια αλλά και αγόρια, με τους "μη παραβατικούς" συμμαθητές της στο σχολείο, με τον κοινωνικό λειτουργό Τζέιντεν στο πρόσωπο του οποίου βλέπει έναν "αντικαταστάτη" του πατέρα της, με την "απούσα" μητέρα της και τις Αρχές, καθώς και τα φερσιματα το "αφύσικο" ντύσιμό της), είναι μέσα στα πλαίσια της πραγματικότητας, με την Βελγίδα σκηνοθέτη να μην παίρνει θέση και χωρίς να καταφεύγει σε μελοδραματικές ευκολίες.
Το πρόσωπο της Νταλβά (συνταρακτική η μικρή Ζέλντα Σαμσόν), γεμίζει το ακαδημαϊκό κάδρο της ταινίας αποτυπώνοντας την πίεση που αισθάνεται η νεαρή ηρωίδα, η οποία πρέπει να μάθει από την αρχή πως να είναι "παιδί" ξανά. Η μεταστροφή γίνεται λίγο απότομα είναι η αλήθεια, σε ένα καθησυχαστικο φινάλε που σπάνια ισχύει στην πραγματική ζωή.
Info: Με τα Μάτια της Νταλβά (Dalva/Love According to Dalva). Δραματική. Γαλλία, Βέλγιο, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Νικό. Παίζουν: Αλέξις Μανέτι, Ζέλντα Σαμσόν, Φαντά Γκιρασί. Διανομή: Cinobo.
Ο ΠΥΡΕΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΦ: Μια μέρα στη ζωή ενός δημιουργού κόμικς και της οικογένειάς του στην μετα-σοβιετική Ρωσία. Ενώ ο Πετρόφ είναι άρρωστος, ο φίλος του Ίγκορ τον πηγαίνει σε έναν μακρινό περίπατο, όπου τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας χάνονται.
Αν και τη βασική ιδέα της ταινίας o Κίριλ Σερεμπρένικοφ την εμπνεύστηκε πριν από την πανδημία του κορωνοϊού, το φιλμ διαδραματίζεται την περίοδο μιας επιδημίας γρίπης στην μετασοβιετική Ρωσία. Πρωταγωνιστεί ένας σχεδιαστής κόμικ ο οποίος νοσεί σοβαρά και μέσα στον πυρετό του, κινείται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Ξεκινά με τον ήρωα σε ένα τραμ γεμάτο κόσμο όπου κανείς δεν σέβεται τις αποστάσεις. Εκεί, αίφνης, τον προσεγγίζει η μυστική αστυνομία ζητώντας του να κάνει κάτι αδιανόητο. Την ίδια στιγμή, η σύζυγός του, μια εργατική βιβλιοθηκάριος, όταν ζορίζεται, αποκτά χαρακτηριστικά μιας μανιακής σούπερ ηρωίδας με άκρως επιθετικές τάσεις.
Η πραγματικότητα μπλέκεται με την φαντασία, το παιδικό παρελθόν του ήρωα, αλλά και με το αφηγηματικό παρόν, σε ένα κινηματογραφικό, παραισθησιακό, κατακερματισμένο αστικό εφιάλτη, με πυρετώδη ρυθμό που βγάζει νόημα μονάχα στο φινάλε της ταινίας, αφού προηγηθεί ένα τριανταλεπτο ασπρόμαυρο "ιντερμέδιο", με την ιστορία της Βασίλισσας του Χιονιού που μοιάζει να έχει στοιχειώσει τον ήρωα.
Ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ (Καλοκαίρι, Ο Πιστός, Η Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι), που είναι μαζί με τον Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (Η Επιστροφή, Λεβιάθαν, Χωρίς Αγάπη), ένας από τους καλύτερους Ρώσους σκηνοθέτες της γενιάς του, δημιουργεί έναν στυλιζαρισμένο, άλλοτε ψυχρό και άλλοτε θερμό κινηματογραφικό εφιάλτη για "εκπαιδευμένους" θεατές, ο οποίος σχολιάζει με σαρκασμό την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της σύγχρονης Ρωσίας. Η σύνθεση, ο συγχρονισμός και η εκτέλεση των πλάνων-σεκάνς είναι εκπληκτική και ξεχειλίζει από σκηνοθετική μαεστρία. Αξιοσημείωτο και το πληθωρικό και πολυποίκιλο μουσικό σκορ. Μια δημιουργία που θα διχάσει, η οποία συμμετείχε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών (Βραβείο Διεύθυνση Φωτογραφίας), του Σαν Σεμπαστιάν, του Μονάχου και της Ιερουσαλήμ, μεταξύ άλλων.
Info: Ο Πυρετός του Πετρόφ (Petrovy v Grippe/Petrov's Flu). Κοινωνική Δραματική Φαντασίας Σάτιρα. Ρωσία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κίριλ Σερεμπρένικοφ. Παίζουν: Σεμιόν Σερζίν, Τσουλπάν Χαμάτοβα, Γιούρι Κολοκόλνικοφ, Βλάντισλαβ Σεμίλετκοφ, Ιβάν Ντορν, Γιούλια Πέρεσιλντ, Γιούρι Μπορίσοφ. Διανομή: Weird Wave.
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΕΞΙΛΕΩΣΗΣ: Μετά από την επταετή του φυλάκιση για φόνο εξ αμελείας, ο Ράσελ πιστεύει ότι έχει εξοφλήσει το χρέος του απέναντι στην κοινωνία, αλλά τα αδέλφια του νεαρού άντρα τον οποίο παρέσυρε με το αυτοκίνητό του, δεν έχουν την ίδια άποψη. Περιμένουν τη στιγμή που θα αποφυλακιστεί, διψασμένοι για εκδίκηση. Λίγο πιο κάτω, στον διαπολιτειακό αυτοκινητόδρομο προς τη Λουϊζιάνα, η Μέιμπεν και η μικρή της κόρη κάνουν οτοστόπ κάτω από τον ανελέητο ήλιο, με όλα τους τα υπάρχοντα σε μία σακούλα σκουπιδιών. Απεγνωσμένες και εξαντλημένες, ξοδεύουν το τελευταίο τους δολάριο σε ένα μοτέλ. Αλλά λίγο πριν το ξημέρωμα, η Μέιμπεν τρέχει στο σκοτάδι με ένα πιστόλι στο χέρι. Ο σερίφης που προσπάθησε να την συλλάβει είναι νεκρός, ξαπλωμένος στο έδαφος με τους προβολείς του περιπολικού του να τον λούζουν στο φως. Όταν ο Ράσελ συναντά τυχαία την Μέιμπεν, δεν γνωρίζει τον "θανάσιμο" δεσμό που τον συνδέει μαζί της και αποφασίζει να την βοηθήσει, κινδυνεύοντας να επιστρέψει στη φυλακή.
Αν και η δομή της ιστορίας, καθώς και η παρουσία του Μελ Γκίμπσον, παραπέμπουν σε θρίλερ, «Ο Δρόμος της Εξιλέωσης» σε σενάριο του Μάικλ Φάρις Σμιθ που διασκευάζει για το σινεμά ένα δικό του μυθιστόρημα, καταλήγει στα χέρια της ηθοποιού και σκηνοθέτη (στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της), Ναντίν Κρόκερ, σε κάτι που μοιάζει περισσότερο σε ψυχολογικό δράμα με νεο-νουάρ αστυνομικές πινελιές.
Βρήκαμε πως η πλοκή δεν είναι ιδιαίτερα πειστική, αλλά ούτε και οι χαρακτήρες πραγματικά ολοκληρωμένοι. Χαιρόμαστε να βλέπουμε τον Γκάρετ Χέντλαντ (On the Road, Mudbound), σε πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς τον θεωρούμε έναν πολύ καλό ηθοποιό (εδώ και τραγουδοποιός), που έχει αδικηθεί από τις επιλογές του ατζέντη του, ενώ αυτό που μοιάζει να ξεχωρίζει εδώ, είναι το ά λα Νίκολας Μπρίτελ (Moonlight), μουσικό σκορ του Χάιμ Μαζάρ.
Info: Ο Δρόμος της Εξιλέωσης (Desperation Road). Δραματική Αστυνομική. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ναντίν Κρόκερ. Παίζουν: Γκάρετ Χέντλαντ, Γουίλα Φιτζέραλντ, Ράιαν Χερστ, Μελ Γκίμπσον. Διανομή: Tanweer.
ΕΥΧΗ: Μια ολόφρεσκη μουσική animation κωμωδία καλωσορίζει το κοινό στο μαγικό βασίλειο του Ρόσας, όπου η Άσα, μια πανέξυπνη ιδεαλίστρια κάνει μια τόσο δυνατή ευχή που κάποια κοσμική δύναμη, με τη μορφή μιας μικρής υπερενεργητικής μπάλας με το όνομα Αστέρι, αναλαμβάνει να την πραγματοποιήσει. Μαζί, η Άσα και το Αστέρι αντιμετωπίζουν τον πιο επικίνδυνο εχθρό, τον ηγέτη της πόλης Ρόσας, τον Βασιλιά Μαγκνίφικο, προκειμένου να σώσουν την κοινότητά της και να αποδείξουν πως όταν η θέληση ενός θαρραλέου ανθρώπου συνδυάζεται με τη μαγεία των αστεριών, συμβαίνουν θαύματα. Πρόκειται για την καινούργια παραγωγή της Disney, από τους δημιουργούς των «Frozen» (Ψυχρά κι Ανάποδα), 1 και 2. Θα παιχτεί και στα Αγγλικά, στα Village την πρώτη εβδομάδα μόνο (συνήθως).
Info: Ευχή (Wish). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κρις Μπακ & Φον Βερασαθόρν. Με τις φωνές των: Διανομή: Αριάνα ΝτεΜπόουζ, Κρις Πάιν, Αλαν Τάντικ (Αγγλικά). Ερασμία Μαρκίδη, Χρήστος Θάνου, Ανδρέας Ευαγγελάτος (Ελληνικά). Feelgood Entertainment.
εμφάνιση σχολίων