7
1
σχόλια
1973
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Κάρμεν. Ράδιο Μετρονόμ. Το Βιβλίο των Θαυμάτων. Γελώντας στο Αφγανιστάν. Μάβκα: Το Ξωτικό του Δάσους. Νευρικός Εραστής. Το Λιμάνι των Απόκληρων. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
20 Σεπτεμβρίου 2023
ΚΑΡΜΕΝ: Η Κάρμεν, μια σαγηνευτική, νεαρή τσιγγάνα, αφήνει πίσω την οικογένεια και την κοινότητά της για να ξεφύγει από ένα μεξικάνικο καρτέλ. Φεύγει στις ΗΠΑ, ονειρευόμενη ασφάλεια και ελευθερία. Αιχμαλωτίζεται από έναν πράκτορα της περιπολίας των συνόρων που προσπαθεί να τη σκοτώσει. Συγκλονισμένος από αυτή τη βία, ένας άλλος πρώην πεζοναύτης, ο Έινταν, σώζει την Κάρμεν και τη βοηθά να δραπετεύσει. Βρίσκεται γοητευμένος από το πάθος, το ελεύθερο πνεύμα και τη θέληση της Κάρμεν να αγωνιστεί για την ελευθερία της. Συμφωνεί να την πάει στο Λος Άντζελες και στο δρόμο η έλξη του γι' αυτήν μεγαλώνει. Και ο ίδιος ο Έινταν όμως ονειρεύεται μια νέα ζωή απαλλαγμένη από τις σκιές του παρελθόντος. Μαζί θα ακολουθήσουν την καρδιά τους.

Σύγχρονη διασκευή της «Carmen», αυστραλιανής και γαλλικής συμπαραγωγής που λοξοκοιτάζει προς το ύφος του Μπαζ Λούρμαν (Ελβις, Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ, Μουλέν Ρουζ, Ρωμαίος + Ιουλιέτα). Και ενώ σε ό,τι αφορά το κομμάτι της μουσικής τα καταφέρνει περίφημα με την σύμπραξη του αγαπημένου μουσικοσυνθέτη Νίκολας Μπρίτελ (Moonlight, Succession) και των τραγουδοποιών Τάουρα Στίνσον και Χουλιέτα Βενέγκας, σε ό,τι αφορά όλο το υπόλοιπο concept, ο διεθνούς φήμης Γάλλος χορογράφος, Μπενζαμέν Μιλεπιέ (Μαύρος Κύκνος), που υπογράφει την - πρώτη του μεγάλου μήκους - σκηνοθεσία, δεν καταφέρνει να της δώσει την οπερατική διάσταση που προφανώς είχε στο μυαλό του. Τα κίνητρα των πρωταγωνιστών του (ακόμα και για όσους γνωρίζουν το αυθεντικό έργο), μοιάζουν ακατανόητα, με αποτέλεσμα τα όποια πάθη τους, να μην αγγίζουν το συναισθηματικό θυμικό του θεατή, για να μην μιλήσει κανείς για την ανύπαρκτη χημεία ανάμεσα τους. Πιθανότατα ένας Μπαζ Λούρμαν να ήταν αυτός που θα μπορούσε να του δώσει την μεγαλοστομία και την συναισθηματική, μελοδραματική υπερβολή που χρειαζόταν. .

Info: Κάρμεν (Carmen). Δραματική Αισθηματική Μουσική. Αυστραλία, Γαλλία, 2022, Πρεμιέρα: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μπενζαμέν Μιλεπιέ. Παίζουν: Μελίσα Μπαρέρα, Πολ Μεσκαλ, Ρόζι Ντε Πάλμα. Διανομή: Spentzos Film. 


ΡΑΔΙΟ ΜΕΤΡΟΝΟΜ: Το φθινόπωρο του 1972, μια 17χρονη μαθαίνει πως το αγόρι της πρόκειται να εγκαταλείψει τη χώρα μέσα σε λίγες μέρες. Τότε, το ζευγάρι αποφασίζει να περάσει μαζί το χρόνο που τους απομένει.

Ο Ρουμάνος ντοκιμαντερίστας Αλεξάντρου Μπελκ, ο οποίος έχει δουλέψει ως βοηθός σκηνοθέτη δίπλα σε ονόματα όπως αυτά των Κριστιάν Μουνγκίου και Κορνέλιου Πορουμπόιου, μετατρέπει μια ιδέα που είχε για ντοκιμαντέρ σε ταινία μυθοπλασίας. Αφορά μια παρέα νεαρών Ρουμάνων που το 1972 διασκεδάζουν ακούγοντας απαγορευμένη από το Καθεστώς μουσική μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού Μετρονόμ του "Radio Free Europe". Μετά από ένα πάρτι στο σπίτι μιας συμμαθήτριάς τους, αποφασίζουν να γράψουν ένα γράμμα προς τον σταθμό, στο οποίο εκφράζουν την επιθυμία τους να ζήσουν ελεύθεροι, μακριά από την Ρουμανία. Το γράμμα πέφτει στα χέρια των αρχών και οι έφηβοι μαθητές βρίσκονται να ανακρίνονται από τις Αρχές. Επίκεντρο της ταινίας αποτελεί η εφηβική σχέση της Ανα και του Σορίν που πλαισιώνεται από τα υπόλοιπα γεγονότα, τα οποία κρύβουν ουκ ολίγες εκπλήξεις και ανατροπές.

Info: Ράδιο Μετρονόμ (Metronom). Αισθηματική Δραματική Εποχής. Ρουμανία, Γαλλία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντρου Μπελκ. Παίζουν: Μάρα Μπουγκαρίν, Σερμπάν Λαζαροβίτσι, Βλαντ Ιβάνοφ, Μιχάι Καλίν. Διανομή: Cinobo. 


ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ: Μια μητέρα, σε μια ύστατη προσπάθεια να κάνει το παιδί της που βρίσκεται σε κώμα να ξυπνήσει, αποφασίζει να πραγματοποιήσει τα 10 πράγματα που εκείνος είχε γράψει στο ημερολόγιο του πως θέλει να κάνει "πριν το τέλος του κόσμου". Αποφασίζει να εκπληρώσει τα όνειρα του, για να αναγκάσει, κατά κάποιον τρόπο, τον γιο της να βγει από την κωματώδη κατάσταση.  Έτσι, με οδηγό το ημερολόγιό του, όπου ο έφηβος έχει απαριθμήσει τα δέκα πράγματα που θα ήθελε να κάνει,  και τους τόπους που θα ήθελε να δει  «πριν τελειώσει ο κόσμος» σε μια τραγικά προφητική έμπνευσή του, η μητέρα του κινητοποιείται.  Ταξιδεύει όπου ονειρευόταν ο μικρός να ταξιδέψει, από την Ιαπωνία μέχρι την Πορτογαλία , κάνοντας πράγματα που μόνο οι έφηβοι συνηθίζουν, κι όχι οι μαμάδες, όπως το σκέιτ.

Μετά την πραγματοποίηση κάθε άθλου, η μητέρα πηγαίνει στο προσκεφάλι του διασωληνωμένου γιου της, και του προσφέρει, σαν δώρο, ζεστή-ζεστή την εμπειρία της, όπως το να κολυμπήσει δίπλα σε φάλαινες… Στο ταξίδι της αυτό φτάνει πολύ πιο μακριά από ότι φανταζόταν, καθώς ανακαλύπτει και τις δικές της βαθύτερες επιθυμίες.

Η  σκηνοθέτις Λίζα Αζουέλος,  σκεφτόταν να εγκαταλείψει το σινεμά όταν στα χέρια της έπεσε το σενάριο. «Ήμουν σε μια καμπή της ζωής μου καθώς και το μικρότερο παιδί μου είχε πια φύγει από το σπίτι, κι ένιωθα πολύ παράξενα».  Το γεγονός ότι θα αναλάμβανε τον πρωταγωνιστικό ρόλο η αγαπημένη της φίλη Αλεξαντρά Λαμύ, μέτρησε επίσης στην απόφασή της. «Αρχικά θέλαμε να πάει περισσότερο προς την κωμωδία η ταινία, αλλά  η ιστορία από μόνη της, και τα γυρίσματα στο νοσοκομείο, έδωσαν έναν διαφορετικό τόνο στην ταινία. Την ίδια περίοδο έχασα και τους δύο γονείς μου. Στην ταινία, μια μητέρα προσπαθεί να ξαναδώσει ζωή στο παιδί της, ξαναδινοντας ζωη στον εαυτό της…». Η ταινία βασίζεται σε ένα μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Ζυλιέν Σαντρέλ.

Info: Το Βιβλίο των Θαυμάτων (La chambre des merveilles/The Room of Wonders). Δραματική Κομεντί. Γαλλία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Λίζα Αζουέλος. Παίζουν: Αλεξαντρά Λαμύ, Μιριέλ Ρομπίν, Ιγκό Κεστέλ, Ξαβιέ Λακάιγ. Διανομή: Weird Wave


ΓΕΛΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ: Ο Καρίμ Ασίρ, ο Αφγανός Τσάρλι Τσάπλιν, δίνει παραστάσεις με μοναδικό όπλο το γέλιο σε ένα ρημαγμένο Αφγανιστάν. Όταν οι Ταλιμπάν εισβάλουν στην Καμπούλ, ο Καρίμ απειλείται με θάνατο. Προσπαθώντας να σωθεί, φτάνει στην Ελλάδα. Παρακολουθούμε την περιπέτεια της ζωής του και εξερευνούμε το θέμα του γέλιου. Προσπαθώντας να σωθεί μετά από πολλές δυσκολίες, με τη συνεχή προσπάθεια της σκηνοθέτιδας Αννέτας Παπαθανασίου και της παραγωγού Φωτεινής Οικονομοπούλου, καταφέρνει να φτάσει στην Αθήνα, μετά από μια περιπέτεια 70 ημερών. Ο Καρίμ συνεχίζει να αγωνίζεται με όπλο την τέχνη του φτιάχνοντας μικρά, βωβά, ασπρόμαυρα βίντεο, χρησιμοποιώντας σαν πρότυπο την μορφή του Τσάρλι Τσάπλιν. Με τον δικό του κωμικό τρόπο, αφηγείται την ζωή του και σχολιάζει την κατάσταση που επικρατεί στην πατρίδα του.

Πρόκειται για το τέταρτο ντοκιμαντέρ της Παπαθανασίου με επίκεντρο μελέτης το Αφγανιστάν. Έχουν προηγηθεί τα: «Qadir: Ένας Αφγανός Πρόσφυγας» (2008), «Οι Νύφες του Hindu Kush» (2011) και «Παίζοντας με την Φωτιά» (2014). Η Ιωάννα Μπρατσιάκου είναι υπεύθυνη για την έρευνα, ενώ σε φιλική συμμετοχή εμφανίζονται οι ηθοποιοί: Κυριακή Γάσπαρη, Κώστας Ζέκας, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Στάθης Λαγκάδας, Σάββας Πασχαλίδης, Γιώργος Φρατζεσκάκης, Χοσεΐν Αμιρί, Ταχέρ Γκαφόρ, Σακίνα Χασιμί.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ:
Πέμπτη 21/9, 20:15. Πρεμιέρα, Παρουσία Συντελεστών
Παρασκευή 22/9, 21:15. Αλέξανδρος Σακελλαρίου, κοινωνιολόγος της θρησκείας και
Πέτρος Τατσόπουλος, συγγραφέας: «Το γέλιο στις θρησκείες».
Σάββατο 23/9, 21:15. Μαρία Χριστίνα Κριθαρά, μουσικός: «H μουσική και η σχέση της με το Ισλάμ».
Κυριακή 24/9, 21:15. Χάρης Σώζος ηθοποιός : «Θέατρο, Τέχνη, Πολιτισμός. Πόσο απαραίτητα είναι για μια χώρα;».
Δευτέρα 25/9, 21:15. Διονύσης Ατζαράκης, stand-up comedian: «Το γέλιο και η λυτρωτική σημασία του».
Τρίτη 26/9, 21:15. Πέτρος Τατσόπουλος, συγγραφέας: «Τα όρια στην θρησκεία. Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται».
Τετάρτη 27/9, 21:15. Γιάννης Γιαννακόπουλος, φωτογράφος και μέλος ΔΣ των Γιατρών του Κόσμου: «Το προσφυγικό και η εμπειρία διάσωσης».

Σε όλες τις προβολές θα παρευρίσκεται και ο Καρίμ Ασίρ, ο βασικός ήρωας της ταινίας, μαζί με την σκηνοθέτιδα Αννέτα Παπαθανασίου. Συλλεκτικές αφίσες. 

Οι θεατές του Κινηματογράφου ΔΑΝΑΟΣ, με την αγορά του εισιτηρίου τους συμμετέχουν αυτόματα στον διαγωνισμό για να κερδίσουν μια συλλεκτική αφίσα με την υπογραφή του ήρωα της ταινίας Καρίμ Ασίρ.  H αφίσα έχει δημιουργηθεί από τον καλλιτέχνη και κομίστα Kanellos Cob.

Info: Γελώντας στο Αφγανιστάν (Laughing in Afghanistan). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2023. Πρεμιέρα:  Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου στον Δαναό (Λ. Κηφισίας, 109). Σκηνοθεσία-σενάριο: Αννέτα Παπαθανασίου. Φωτογραφία: Δημήτρης Κορδέλας. Μοντάζ: Χρόνης Θεοχάρης. Μουσική: Μαρία-Χριστίνα Κριθαρά. Ήχος: Αλέξανδρος Σακελλαρίου. Παραγωγοί: Φωτεινή Οικονομοπούλου, Μίκης Μοδιάνος. 


MABKA: ΤΟ ΞΩΤΙΚΟ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ: Η Μάβκα είναι μια Ψυχή του Δάσους και η πρόσφατα επιλεγμένη Φύλακάς του. Η κύρια αποστολή της είναι να προστατεύσει το Δάσος και την ιερή Καρδιά του από οποιαδήποτε επίθεση ή εισβολή. Από την άλλη, ο Λούκας είναι ένα γνήσιο χωριατόπαιδο, με μεγάλη αγάπη για τη μουσική που διοχετεύει το ταλέντο του στο ξυλινο φλαουτο του. Χάρη στη μουσική του, ο Λούκας γνωρίζει και ερωτεύεται τη Μάβκα. Οι τύχες του δάσους, αλλά και η σχέση τους, θα δοκιμαστούν έντονα, όταν κάνει την εμφάνισή της μια πρωτοφανής και ύπουλη απειλή.

Συμπαθής ταινία ψηφιακών κινουμένων σχεδίων από την Ουκρανία που βασίζεται σε ένα θεατρικό έργο (σε τρεις πράξεις) του 1911, γραμμένο από την ποιήτρια Λέσια Ουκραίνκα, το οποίο έχει γνωρίσει μέσα στα χρόνια, άπειρες διασκευές ως ταινία φίξιον ή σαν κινούμενο σχέδιο.

Η συγκεκριμένη ήταν η πιο δημοφιλής ταινία όλων των εποχών στην Ουκρανία εν καιρώ πολέμου με την Ρωσία, και η πιο επικερδής ουκρανική ταινία της ιστορίας, στο εξωτερικό.  Με ξεκάθαρο οικολογικό μήνυμα, πριν αυτό γίνει μόδα και αναγκαιότητα, αλλά και με στοιχεία που θυμίζουν από την ιστορία της Ποκαχόντας, μέχρι το «Avatar» (ταινία που μοιάζει να έχει επηρεαστεί από το «Τραγούδι του Δάσους» στο οποίο βασίζεται η Μάβκα, η οποία με την σειρά της μοιάζει να έχει επιρροές από την ταινία του Κάμερον), η ταινία των Ολεχ Μαλαμούζ, Ολεκσάντρα Ρούμπαν και Γεβγέν Γιέρμακ θα παιχτεί στην χώρα μας μονάχα σε ελληνική μεταγλώττιση.

Info: Μάβκα: Το Ξωτικό του Δάσους (Navka. Lisova Pisnya/Mavka: Forest Song). Κινούμενα Σχέδια. Ουκρανία, ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ολεχ Μαλαμούζ, Ολεκσάντρα Ρούμπαν, Γεβγέν Γιέρμακ. Ακούγονται οι: Ιωάννα Παπαμιχαλοπούλου, Αρης Κυπριανού, Μάριαν Κυπριανού, Μιχάλης Καζάκας, Αντονυ Παπαμιχαήλ, Ανδρέας Τσελέπος, Θανάσης Δρακόπουλος, Σαββίνα Γεωργίου, Ιωάννα Κεραυνού, Γιάννης Καραούλης. Διανομή: Feelgood Entertainment. 


ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ: Ο Άλβι Σίνγκερ, ένας εμμονοληπτικός με το θάνατο Νεοϋορκέζος stand-up κωμικός, αναπολεί την επτάχρονη σχέση του με την Άνι Χολ, μια εξίσου νευρωτική τραγουδίστρια και φωτογράφο, στην βραβευμένη με Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Α' Γυναικείας Ερμηνείας για την Νταϊάν Κίτον, το 1978, στην οποία καθιέρωσε το μετέπειτα χαρακτηριστικό χιούμορ και ύφος του, το οποίο επηρέασε δεκάδες δημιουργούς μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν.

Ο Γούντι Αλεν μεταφέρει στο σινεμά με ιδιαίτερα επιτυχημένο τρόπο, τις stand-up "ανησυχίες" του, μέσα από μια σειρά θεμάτων, υπαρξιακών, συναισθηματικών και σεξουαλικών (της εποχής μετά την σεξουαλική επανάσταση του τέλους των '60s), τα οποία διανθίζει με σατιρικές βολές για τον κόσμο της τέχνης, με έμφαση στο σινεμά, την ψυχανάλυση, αλλά και τις αισθητές διαφορές της ζωής στην ανατολική και την δυτική ακτή, τη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες. Οι πρωταγωνιστές συχνά σπάζουν τον λεγόμενο "τέταρτο τοίχο" και απευθύνονται στο κοινό, σε μια κωμωδία για τις νευρώσεις των διανοουμένων, αλλά και των κοινών θνητών των δυτικών κοινωνιών. Για τις νευρώσεις μιας ολόκληρης εποχής εν προκειμένω, οι οποίες συνεχίζουν να μας ταλανίζουν έως σήμερα, στην αναζήτηση του έρωτα και του κάποιου - οποιουδήποτε - νοήματος, της ύπαρξή μας. Ανθρώπινες ανησυχίες, αλλά και προβληματισμοί του λεγόμενου, Πρώτου Κόσμου, που λιγότερο ή περισσότερο έχει "λύσει" τα βασικά θέματα επιβίωσής του. Ενός κόσμου χαμένου ακόμη κάπου ανάμεσα στην ατέρμονη κατανάλωση αγαθών και προσώπων και σε έναν διαθλασμένο και παραμορφωτικό, ινσταγκραμμικό ναρκισσισμό.

Info: Νευρικός Εραστής (Annie Hall). Ρομαντική Κομεντί. ΗΠΑ, 1977. Επανέκδοση: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γούντι Αλεν. Παίζουν: Γούντι Αλεν, Νταϊάν Κίτον, Τόνι Ρόμπερτς, Σέλεϊ Ντιβάλ, Πολ Σάιμον, Κάρολ Κιν, Κρίστοφερ Γουόκεν. Διανομή: New Star.


ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΑΠΟΚΛΗΡΩΝ: Ένας λιποτάκτης του γαλλικού αποικιακού στρατού προσπαθεί να φύγει από τη Γαλλία, για να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Με το που φτάνει στο λιμάνι της Χάβρης, ερωτεύεται μια 17χρονη που είναι το αντικείμενο του πόθου των ανδρών του λιμανιού. Η γνωριμία τους θα πυροδοτήσει πρωτόγνωρες εξελίξεις σε όλο τον μικρόκοσμο του λιμανιού.

Πρωτο-νουάρ σε σενάριο του ποιητή Ζακ Πρεβέρ, βασισμένου στο μυθιστόρημα «Le Quai des Brumes» (1927), του Πιέρ Ντιμαρσέ, το οποίο λογοκρίθηκε στην εποχή της κυκλοφορίας του το 1938, επειδή είχε για πρωταγωνιστή του έναν λιποτάκτη. Βγήκε ξανά λογοκριμένο και με διαφορετικούς διαλόγους μέσα στην γερμανική κατοχή, ενώ μέχρι και το 1946 κυκλοφορούσε στις αίθουσες ως ακατάλληλο για τους κάτω των 16 ετών, λόγω της σκοτεινιάς του (φημολογείται πως ηταν η πρώτη ταινία που χαρακτηρίστηκε ως film noir). Δίχασε το τους κριτικούς, αλλά έκανε και ρεκόρ εισιτηρίων.

Απόλυτα απαισιόδοξη για τα ανθρώπινα, σε μια εποχή που η Ευρώπη οδηγούνταν από τις κυβερνήσεις της προς έναν δεύτερο μεγάλο πόλεμο, η αριστουργηματική ταινία του Μαρσέλ Καρνέ, θεωρείται και πρότυπο του Ποιητικού Ρεαλισμού, ενός καλλιτεχνικού ρεύματος στην Γαλλία της δεκαετίας του '30. Γυρισμένη ως επί το πλείστον μέσα σε στούντιο, αποτελεί και υπόδειγμα ατμοσφαιρικής και αποτελεσματικής σκηνοθεσίας, ενώ η επιρροή που άσκησε σε ό,τι ανάλογο ακολούθησε και στις δύο ακτές του Ατλαντικού είναι εμφανής ακόμη και σήμερα. Η νέα ψηφιακή, αποκατεστημένη της έκδοση κυκλοφορεί, για την επέτειο των 85 της χρόνων.

Info: Το Λιμάνι των Απόκληρων (Le Quai des Brumes/The Port of Shadows). Κοινωνική Δραματική Νουάρ. Γαλλία, 1938. Επανέκδοση: Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μαρσέλ Καρνέ. Παίζουν: Ζαν Γκαμπέν, Μισέλ Μοργκάν, Μισέλ Σιμόν, Πιέρ Μπρασέρ, Εντουάρ Ντελεμόντ. Διανομή: New Star. 
εμφάνιση σχολίων