6
1
σχόλια
1742
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Λείπατε διακοπές; Συμπληρώνοντας τα κενά στην διδακτέα σινεφίλ «ύλη». Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
6 Σεπτεμβρίου 2023
Μια σειρά από αξιόλογες ταινίες κυκλοφόρησαν κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, αν και την παράσταση έκλεψαν -ως συνήθως- οι επανεκδόσεις κλασικών αριστουργημάτων. Αυτές είναι μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες που μπορούμε να δούμε με την επιστροφή μας.

Ο ΕΧΘΡΟΣ ΔΙΠΛΑ ΜΟΥ: Ένα ζευγάρι μεσήλικων Γάλλων αγροτών - από δική τους επιλογή - οι οποίοι ζουν σε ένα αγροτικό χωριό στα ορεινά της βορειοδυτικής Ισπανίας, έρχεται σε αντιπαράθεση με δύο αδέρφια που το κατηγορούν επειδή δεν συμφώνησε στην πώληση των χωραφιών του για την κατασκευή ανεμογεννητριών (κάτι που οι περισσότεροι στο χωριό σαν πανάκεια για όλα τους τα προβλήματα). Τα πειράγματα που θα ξεκινήσουν σαν κακόγουστα αστεία, θα εξελιχθούν σε απειλές, όταν τα αδέρφια αντιληφθούν πως ο Γάλλος τους καταγράφει με την βιντεοκάμερά του. Η τοπική αστυνομία δεν θα θεωρήσει αρκετά πειστικά ούτε τα βίντεο, ούτε τις απειλές των αδελφών τους οποίους απλά θα κάνει σύσταση, όμως τα γεγονότα θα πάρουν δραματική τροπή, στην οποία γυναίκες της αφήγησης καλούνται ώστε να επιφέρουν, ενός είδους κάθαρση.

Η καλύτερη νέα ταινία του φετινού καλοκαιριού, ήταν αυτό το δραματικό, ψυχολογικό θρίλερ του Ισπανού Ροδρίχο Σαρογκογιέν (Εξαφανισμένος, Έκπτωτος, Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει), στο οποίο δύο αντίθετοι κόσμοι συγκρούονται, από την αδυναμία τους να βρουν κανάλια επικοινωνίας (η οποία δεν αφορά την γλωσσική ανεπάρκεια, καθώς ο Γάλλος πρωταγωνιστής - για άλλη μια φορά συγκλονιστικός ο Ντενί Μενοσέ - είναι γνώστης της τοπικής διαλέκτου). Τελετουργικοί ρυθμοί και υπόγεια ένταση στα όρια μιας ταινίας τρόμου, από αυτές που σε κρατούν στην άκρη του καθίσματος σου, την ίδια στιγμή που διατυπώνουν "παραβολές¨ για την τρέχουσα πολιτική κατάσταση ενός κόσμου, παραδομένου στις προκαταλήψεις, τους διαχωρισμούς και τις διαιρέσεις, στην δίνη του ατομικισμού της νεοφιλελεύθερης κουλτούρας. Ένα θρίλερ με μια δύναμη που στοιχειώνει.

Info: Ο Εχθρός Δίπλα μου (As Bestas/The Beasts). Δραματική Θρίλερ. Ισπανία, Γαλλία, 2022. Σκηνοθεσία: Ροδρίχο Σορογκογιέν. Παίζουν: Ντενί Μενοσέ, Μαρίνα Φόις, Λουίς Ζαχέρα, Διανομή: Rosebud 21.


BARBIE: Η ζωή κυλά στις συνηθισμένες ροζ αποχρώσεις στην Barbieland όπου όλα τα κορίτσια ονομάζονται Barbie και όλα τα αγόρια Ken. Ξαφνικά, ένα πρωί, η αρχετυπική ξανθιά Barbie διακατέχεται από σκέψεις θανάτου και παρατηρεί ραγάδες στο σώμα της. Αποφασισμένη να μάθει τί της συμβαίνει, ταξιδεύει στον κόσμο των πραγματικών ανθρώπων, συνοδεία του Ken που βρίσκεται κλεισμένος στο πορτ μπαγκάζ της.

Αυτό θα προκαλέσει αναστάτωση και στους δύο κόσμους ενώ κατά την επιστροφή τους στην Barbieland ο Ken θα προσπαθήσει να επιβάλει και εκεί την πατριαρχία που γνώρισε στον πραγματικό κόσμο. Με την βοήθεια δύο πραγματικών γυναικών στις οποίες "ανήκει", αλλά και των υπολοίπων Barbie κάθε μορφής και χρώματος, η ξανθιά Barbie θα προσπαθήσει να επαναφέρει τον κόσμο της στην ισορροπία. Την ίδια στιγμή, ο επικεφαλής και κάποιοι σύμβουλοι της εταιρείας παραγωγής των Barbie/Ken καταφθάνουν στην Barbieland για να αποσύρουν τα απείθαρχα παιχνίδια.

Αφού σατιρίσει όλα τα ένθεν και ένθεν στερεότυπα σχετικά με τις Μπάρμπι και τους Κεν, η ταινία της Γκρέτα Γκέργουιγκ (Μικρές Κυρίες, Ladybird), "επιτίθεται" στην πατριαρχία προτίνοντας μια "λύση" που δεν έχει εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο. Ακολουθώντας τα χνάρια της «Ταινίας Lego» (ακόμη και ο Γουίλ Φέρελ επαναλαμβάνει και εδώ τον ίδιο ρόλο), δεν διαθέτει την "αναρχική" της διάθεση ούτε την στέρεη σεναριακή της δομή. Είναι διασκεδαστική και σε σημεία καυστικά χιουμοριστική, ειδικά στο πρώτο μέρος και στο κομμάτι που αφορά τον πραγματικό κόσμο, όμως στη συνέχεια μοιάζει να μην γνωρίζει ποια κατεύθυνση θέλει ακριβώς να ακολουθήσει, προσπαθώντας να είναι "προοδευτική" μεν, αλλά και χωρίς να θίγει τα συμφέροντα της μαμάς εταιρείας που πληρώνει τον λογαριασμό της παραγωγής, δε. Αχ Ματέλ. Πόσο ροζ χάλασες για να μην σε βλέπουμε!

Info: Barbie. Σατιρική Κομεντί. Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2023. Σκηνοθεσία: Γκρέτα Γκέργουικ. Παίζουν: Μάργκο Ρόμπι, Ράιαν Γκόσλινγκ, Γουίλ Φέρελ. Διανομή: Tanweer.


BLUE JEAN: Βρισκόμαστε στην Αγγλία του 1988 και η συντηρητική κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ ετοιμάζεται να περάσει ένα νόμο που θα στιγματίζει τους ομοφυλόφιλους και τις λεσβίες. Αυτό αναγκάζει την Τζιν, μια καθηγήτρια γυμναστικής, να ζει διπλή ζωή. Καθώς η πίεση αυξάνεται από όλες τις μεριές, η άφιξη μιας νέας μαθήτριας της οποίας η πιθανή σεξουαλική ταυτότητα την μετατρέπει σε θύμα ενδοσχολικού εκφοβισμού, γίνεται αφορμή για μια κρίση που θα δοκιμάσει την Τζιν πέρα για πέρα.

Στην δεκαετία του '80 μας μεταφέρει αυτή η βρετανική παραγωγή, που θέτει προ των ευθυνών της μία λεσβία καθηγήτρια, η οποία, αν βοηθήσει την εκφοβιζόμενη, επίσης λεσβία μαθήτριά της, κινδυνεύει να "αποκαλυφθεί" και να χάσει την δουλειά της. Η "κρυφή" της ζωή, ενοχλεί και την λίγο μεγαλύτερη σε ηλικία σύντροφό της, που ζει χωρίς να κρύβει την σεξουαλική της ταυτότητα. Έχοντας να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα την κατάσταση στο σχολείο που η μαθήτριά της, λόγω ηλικίας, δεν μπορεί να καταλάβει γιατί δεν την υπερασπίζεται, αλλά και στο σπίτι που η σύντροφός της θέλει να στέκεται "ορατή" δίπλα της, η Τζιν πιέζεται να αλλάξει την στάση της απέναντι στην κοινωνική πραγματικότητα, παίρνοντας μια απελευθερωτική για την ίδια απόφαση να αντιμετωπίσει τους όποιους φόβους της. Εξαιρετική, λιτή και χαμηλότονη παραγωγή που διαθέτει μια από τις καλύτερες γυναικείες ερμηνείες της χρονιάς, από την Ρόζι ΜακΓιούεν.

Info: Blue Jean. Κοινωνική Δραματική. Ηνωμένο Βασίλειο, 2022. Σκηνοθεσία: Τζόρτζια Οκλεϊ. Παίζουν: Ρόζι ΜακΓιούεν, Κάτι Χέιζ, Έιμι Μπουθ-Στιλ΄Λούσι Χάλιντεϊ, Διανομή: Filmtrade.


ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΜΙΑΣ ΠΤΩΣΗΣ: Τον τελευταίο χρόνο, η Σάντρα, μια Γερμανίδα συγγραφέας, ο Γάλλος σύζυγός της Σάμουελ και ο εντεκάχρονος γιος τους Ντάνιελ ζουν σε μια απομακρυσμένη πόλη στις γαλλικές Άλπεις. Όταν ο Σάμουελ βρίσκεται νεκρός στο χιόνι, έξω από το σαλέ τους, η αστυνομία αναρωτιέται αν αυτοκτόνησε ή σκοτώθηκε. Η αιτία θανάτου μένει αδιευκρίνιστη και η Σάντρα θεωρείται  η κύρια ύποπτη. Σιγά σιγά η δίκη ξεπερνάει τη διερεύνηση των συνθηκών του θανάτου του Σάμουελ, και μετατρέπεται σε ένα ψυχολογικό ταξίδι στα βάθη της συγκρουσιακής σχέσης του ζευγαριού.

Πρώτη φορά στα χρονικά η νικήτρια ταινία του Χρυσού Φοίνικα των Καννών, βγαίνει τόσο νωρίς στις ελληνικές αίθουσες, προφανώς για να προλάβει κάτι από την αίγλη του κοινού των θερινών που έχει φτάσει πλέον στο να ξεπερνάει σε αριθμό, εκείνο των χειμερινών αιθουσών. Η Σάντρα Χίλερ (Τόνι Ερντμαν), δίνει εδώ την πρώτη από τις δύο εξαιρετικές ερμηνείες στις οποίες θα την δούμε αυτή την σεζόν, ως κατηγορούμενη για τον φόνο του συζύγου της. Η ταινία της Ζιστίν Τριέ (Συμπίλ), είναι θέτει μια σειρά από ένα ιδιαίτερα καλογραμμένο, ψυχολογικό, δικαστικό θρίλερ μυστηρίου, το οποίο θέτει μια σειρά από πολύπλοκα κοινωνικά ερωτήματα για τα οποία δεν έχει έτοιμες απαντήσεις.

Info: Ανατομία μιας Πτώσης (Anatomie D'Une Chute/Anatomy of a Fall). Κοινωνική Δραματική. Γαλλία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 31 Αυγούστου. Σκηνοθεσία: Ζιστίν Τριέ. Παίζουν: Σάντρα Χίλερ, Σουάν Αρλό, Σάμουελ Τις. Διανομή: Spentzos Film.


Η ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΤΟΥ 77: Δύο χρόνια μετά την κατάρρευση του καθεστώτος Φράνκο στην Ισπανία και την παροχή αμνηστίας στους πολιτικούς κρατούμενους των ισπανικών φυλακών, ένας υπόδικος, μαζί με συγκρατούμενούς του και μια ομάδα νέων δικηγόρων, που τους υποστηρίζουν, θα αγωνιστεί για την παροχή αμνηστίας, αφού καταγγείλει την κατάσταση των φυλακών της Βαρκελώνης, όπου κρατείται.

Σε πραγματικά γεγονότα βασίζεται η ταινία του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ (Το Μικρό Νησί,  Ο Άνθρωπος με τα Χίλια Πρόσωπα), που αν και είναι ένα θρίλερ φυλακής που κινείται στα γνωστά αφηγηματικά πλαίσια, σχολιάζει με καίριο τρόπο το πολιτικό κλίμα της ισπανικής μεταπολίτευσης, όταν τα νήματα κρατούσαν ακόμη οι άνθρωποι του Φρανκικού, φασιστικού καθεστώτος, οι οποίοι - στις περισσότερες των περιπτώσεων - δεν τιμωρήθηκαν ποτέ, όπως ποτέ δεν δόθηκε και η πολυπόθητη αμνηστία στους μη πολιτικούς κρατούμενους. Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, αγωνιώδης πλοκή, πειστική αναπαράσταση της εποχής, ένταση και εξαιρετικές ερμηνείες συνηγορούν σε ένα πολύ αξιόλογο αποτέλεσμα.

Info: Η Απόδραση του 77 (Modelo 77/Prison 77). Κοινωνική Δραματική. Ισπανία, 2022. Σκηνοθεσία: Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ. Παίζουν: Μιγκέλ Χεράν, Χαβιέρ Γκαμπέρεζ, Χεζούς Καρόζα. Διανομή: Weird Wave.


ΟΠΕΝΧΑΪΜΕΡ: Ο Κρίστοφερ Νόλαν μεταφέρει στο σινεμά με την ξεχωριστή του μαεστρία, το βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο των Κάι Μπερντ και Μάρτιν Τζέι Σέργουιν «Ο Αμερικανός Προμηθέας: Ο Θρίαμβος και η Τραγωδία του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ». Η αφήγηση τρέχει - κυριολεκτικά - σε δύο διαφορετικούς χρόνους παράλληλα. Στην έγχρωμη εκδίκαση που εξελίσσεται το 1954 στο Συμβούλιο της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, εν μέσω αντικομμουνιστικής υστερίας, το οποίο εξετάζει, μέσα από μια σειρά μυστικών ακροάσεων, το αίτημα του να αφαιρεθεί από τον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, η άδεια πρόσβασης σε "ευαίσθητες" κρατικές πληροφορίες και στην ασπρόμαυρη ακρόαση στην Αμερικανική Γερουσία το 1959, η οποία εξετάζει την υποψηφιότητα του Λιούις Στράους, ενός επιχειρηματία που εξελίχθηκε σε πολιτικό της Κυβέρνησης Αϊζενχάουερ, ο οποίος είχε την ευθύνη της σύστασης της ομάδας που κατασκεύασε την ατομική βόμβα, ως Επίτροπος Ατομικής Ενέργειας.

Μέσα από την έγχρωμη αφήγηση και από τις ερωτήσεις της Επιτροπής, ξετυλίγεται η πορεία του Αμερικανοεβραίου Οπενχάιμερ, από το Κέιμπριτζ, στο Βερολίνο, την Ολλανδία και την επιστροφή του στην Αμερική, την "πρόσληψή" του από τον Στράους, την σύσταση των επιστημόνων που κατασκεύασαν και δοκίμασαν την βόμβα στο οροπέδιο του Λος Άλαμος, που υπήρξε αγαπημένος τόπος για τον "Όπι" από την παιδική του ηλικία. Ενδιάμεσα μαθαίνουμε για τις σχέσεις του ίδιου, της γυναίκας του, της ερωμένης του και του αδελφού του Φρανκ με το ΚΚ των ΗΠΑ, γεγονός που του δημιούργησε πλήθος προβλημάτων τα οποία γιγαντώθηκαν την εποχή Του Προέδρου Τρούμαν και του Γερουσιαστή Μακάρθι, στην περίοδο την οποία εξελίσσονται οι δύο αφηγήσεις, οι οποίες κορυφώνονται με τις αποφάσεις των δύο επιτροπών, το 1954 και το 1959, σε μια άτυπη αντιπαράθεση ανάμεσα στον επιστήμονα και τον πολιτικό.

Τεμαχίζοντας τις δύο αφηγήσεις σε εκατοντάδες μικρής διάρκειας σκηνές που εμπλουτίζονται με στιγμιαίες εικόνες και ήχους από θεωρίες  και πράξεις εργαστηριακών ή μη - περί το άτομο της ύλης - πειραμάτων, πυρηνικών σχάσεων, συμπτύξεων και κβαντικών θεωριών, υποθέσεων και "οραμάτων", ο Νόλαν κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον μέσα από έναν καταιγισμό πληροφοριών, είναι η αλήθεια. Οι ερμηνείες ολοκληρου του καστ (εκτός ίσως από αυτές των γυναικών που έχουν ιδιαίτερα περιορισμένη παρουσία στην ταινία), με επικεφαλής τον Κίλιαν Μέρφι, είναι εξαιρετικές. Η ταινία παρουσιάζει τον Οπενχάιμερ ως μία - εκ των υστέρων - μετανοημένη ιδιοφυία της οποίας η φιλοδοξία υπερκέρασε τους όποιους ηθικούς φραγμούς είχε, για το "καλό" της πατρίδας. Η ταινία και πιθανώς το βιβλίο πάνω στο οποίο βασίζεται, "λεπλένει" με τον τρόπο της τον μη αναγκαίο - όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων -  διπλό βομβαρδισμό της Ιαπωνίας από τις ΗΠΑ μετατρέποντας τον Οπενχάιμερ σε ενός είδους σκοτεινού οσιομάρτυρα, που παραπέμπει και στον χαρακτηρισμό του από τους δημιουργούς, ως νέου Προμηθέα. Η τελική αίσθηση είναι μεν συναρπαστική αλλά και αμφιλεγόμενη, όπως ο ίδιος ο Οπενχάιμερ, οι πράξεις του και το σινεμά του Κρίστοφερ Νόλαν στο σύνολό του.

Info: Οπενχάιμερ (Oppenheimer). Ιστορική Βιογραφία. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Αυγούστου, Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν. Παίζουν: Κίλιαν Μέρφι, Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Εμιλι Μπλαντ, Ματ Ντέιμον, Φλόρενς Πιου, Τζος Χάρτνετ, Τζέισον Κλαρκ, Κένεθ Μπράνα. Διανομή: Tanweer.


Από τις υπόλοιπες ταινίες, αρκετά ενδιαφέρουσες υπήρξαν το «Οι Δικοί Μου» (Les Miens),του Ρόσντι Ζεμ, «Τα Παιδιά των Άλλων» (Les Enfants des Autres/Other People's Children), της Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι, το «Η Ρίζα του Κακού» (L'Origine du Mal), του Σεμπαστιάν Μαρνιέ, το «Καμουφλάζ» (Masquerade), του Νικολά Μπεντός, «Οι 2 Αλφρέντ» (Les 2 Alfred), του Μπρουνό Πονταλιντές και «Ο Απίθανος Μόρις» (The Amazing Maurice), του Τόμπι Γκένκελ.
εμφάνιση σχολίων