Οι δύο με ελεύθερη είσοδο. Από τον Χ. Λακταρίδη
ΕΥΔΟΚΙΑ: Την πιο αγαπημένη μας ελληνική ταινία μυθοπλασίας, παρουσιάζει το Midnight Express, την Παρασκευή, 9 Ιουνίου στην ΡΙΒΙΕΡΑ Εξαρχείων (23:30) σε αποκατεστημένη 4Κ ψηφιακή μορφή.DOCTV.GR
7 Ιουνίου 2023
Σε μία μικρή επαρχιακή πόλη, ένας λοχίας θα γνωρίσει την Ευδοκία, μια νεαρή πόρνη. Οι δυο τους ερωτεύονται κεραυνοβόλα και παντρεύονται. Αλλά ο συντηρητισμός της επαρχίας, οι κατεστημένες αξίες, το κοινωνικό σύστημα και οι προκαταλήψεις δυσκολεύουν τη ζωή τους. Η απόπειρά τους να αντιμετωπίσουν την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων αποτυγχάνει και συντρίβεται, όπως στις αρχαίες τραγωδίες.
«Δουλειά πραγματικά κριτική και, ταυτόχρονα, ατίθαση.Κωμικό και τραγικό μαζί, καθησυχαστικό και ανησυχητικό, σκανδαλώδες και επαναστατικό…». -Μισέλ Δημόπουλος, «Σύγχρονος Κινηματογράφος» (τεύχος Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, 1971)
«Για μια φορά, ο ελληνικός κινηματογράφος προσέχει επιτέλους τη ζωή και τη μιμείται δημιουργικά, αντιλαμβάνεται δηλαδή ότι και στον κινηματογράφο όπως και στη ζωή, οι άνθρωποι πολλές φορές άλλα λένε και άλλα εννοούνε, και πως το "σ’ αγαπώ" δεν λέγεται πάντα με λιγωμένα μάτια, ή συνοδεία βιολιών». -Ροζίτα Σώκου, «Ακρόπολις», (14/12/1971)
«Το γεγονός και μόνο πως τούτη η ταινία σε υποχρεώνει να σκεφτείς πολύ και σοβαρά, της δίνει αυτόματα μια ποιότητα εξαιρετικά δυσεύρετη στον ελληνικό κινηματογράφο». -Βασίλης Ραφαηλίδης, «Σύγχρονος Κινηματογράφος» (τ.16 – 1971)
«Πρέπει να έχεις κουλτούρα, να έχεις ασκηθεί πολύ στον εντοπισμό της “ελληνικότητας”, και αισθητική που να πηγάζει από τον Θεόφιλο, τον Τσαρούχη και τον Καραγκιόζη, για να δεις το τοπίο της αθηναϊκής συνοικίας, όπως το είδε ο Δαμιανός στην Ευδοκία». -Κώστας Σταματίου, «Τα Νέα» (14/12/1971)
Η «Ευδοκία» μοιάζει καμωμένη από ήλιο και χώμα και έρχεται καταπάνω σου με την ορμή ενός φυσικού φαινομένου και όχι μιας κινηματογραφικής ταινίας. Όλα αυτά τα «ελαττώματα» στα χέρια του Δαμιανού γίνονται πολύτιμα εργαλεία, καθώς είναι εντέλει εκείνα που δυναμιτίζουν τις αρχέτυπες μορφές του, εκτοξεύοντας τες πέρα από την arte-povera ή τη μοντέρνα τέχνη (όρος που χρησιμοποιείται συχνά ως άλλοθι πάσης κακοτεχνίας). Βλέπετε, ο Δαμιανός έκανε κινηματογράφο χωρίς ο ίδιος να ήταν «επαγγελματίας» κινηματογραφιστής – και αυτό ήταν το μεγάλο του προτέρημα.
Σε αυτή τη μοναδική αποκατεστημένη κόπια που θα παρουσιάσει το Midnight Express, η αρχέγονη δύναμη της Ευδοκίας μοιάζει να υψώνεται μέσα από την ίδια κοσμική δεξαμενή απ’ όπου ξεπήδησαν οι αρχαίες τραγωδίες, πλημμυρίζει τον θεατή πριν προβάλει την παραμικρή αντίσταση. Τα δε χρώματα είναι τόσο «ζωντανά» που της προσδίδουν μια τρισδιάστατη ποιότητα. Μόνο σε αυτή την ταινία απεικονίζεται τόσο καθαρά αυτό το συγκρουσιακό πεδίο όπου η λαϊκή παράδοση κονταροχτυπιέται με τον αρχαιοελληνικό και τον βυζαντινό πολιτισμό.
Info: Ευδοκία. Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, 1971. Ειδική Προβολή: Παρασκευή, 9 Ιουνίου στην ΡΙΒΙΕΡΑ Εξαρχείων στις 23:30. Σκηνοθεσία: Αλέξης Δαμιανός. Παίζουν: Γιώργος Κουτούζης, Μαρία Βασιλείου, Χρήστος Ζορμπάς, Κούλα Αγαγιώτου.
ΟΙ ΓΑΜΟΙ ΤΗΣ ΤΗΛΟΥ: Το 2008, ο δήμαρχος της Τήλου Τάσος Αλιφέρης, συμφώνησε να τελέσει τους πρώτους ομόφυλους γάμους στην Ελλάδα. Η ταινία παρακολουθεί την ιστορία αυτών των δύο πολιτικών γάμων μέσα από υλικό γυρισμένο επιτόπου στο νησί, αλλά και με λήψεις από το Gay Pride της ίδιας χρονιάς, συνεντεύξεις Τύπου και διαδηλώσεις για το ίδιο θέμα.
Γιορτάζοντας τον μήνα υπερηφάνειας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, το Cinobo διοργανώνει στις 7 Ιουνίου δωρεάν preview προβολή της ταινίας του Παναγιώτη Ευαγγελίδη «Οι Γάμοι της Τήλου».
«Μια φορά κι έναν καιρό» υπήρχε ένας δήμαρχος στην Τήλο που μπορούσε να παντρέψει ομόφυλα ζευγάρια. Πριν 15 χρόνια, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Παναγιώτης Ευαγγελίδης παρακολούθησε τους πρώτους (και μοναδικούς μέχρι και σήμερα) γάμους ομόφυλων ζευγαριών που έγιναν στην Ελλάδα, και έκανε την ιστορία τους ταινία. Με αφορμή τον μήνα υπερηφάνειας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, το Cinobo παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ-κειμήλιο που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022, σε μια ειδική δωρεάν preview προβολή για το αθηναϊκό κοινό, λίγο πριν κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους και στη συνέχεια στην πλατφόρμα του Cinobo. Την ταινία θα προλογίσει ο σκηνοθέτης και θα ακολουθήσει Q&A. Ελεύθερη είσοδος (Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας).
Info: Οι Γάμοι της Τήλου. Ελλάδα, 2022. Ντοκιμαντέρ. Στο Θερινό Cine Αλεξάνδρα (Ηρώων Πολυτεχνείου 27, Χαλάνδρι), την Τετάρτη 7 Ιουνίου στις 21:00 (ώρα προσέλευσης 20:30). Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Ευαγγελίδης. Ελεύθερη είσοδος (Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας).
CURED: Η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζει στo πλαίσιo του Athens Pride 2023 την προβολή του αμερικανικού βραβευμένου ντοκιμαντέρ «Cured» (2020, 80’) των Bennett Singer, Patrick Sammon. Η ταινία προβάλλεται την Πέμπτη 8 Ιουνίου, 19.00 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα) με ελληνικούς υπότιτλους.
Το ντοκιμαντέρ περιγράφει τις κινητοποιήσεις της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας για να αφαιρεθεί η ομοφυλοφιλία από τις λίστες των ψυχικών διαταραχών του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Διαταραχών (DSM). Όταν επιτεύχθηκε αυτό, το 1973, μετά από έναν σκληρό αγώνα Δαυίδ εναντίον Γολιάθ, ήταν ένα μεγάλο βήμα για τη διεκδίκηση των ίσων δικαιωμάτων.
Η ταινία έχει λάβει τα βραβεία:
-Βραβείο Κοινού για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ, Frameline San Francisco International LGBTQ+ Film Festival 2020
-Βραβείο Κοινού για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ, NewFest: The New York LGBTQ Film Festival 2020
-Βραβείο Κοινού για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ, ImageOut: The Rochester LGBT Film Festival 2020
-Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, Movies International Film Festival in North Carolina 2020
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τα μέλη της OrlandoLGBT+: Αλεξάνδρα Βασιλείου και Νάνσυ Παπαθανασίου.
Info: Cured. Ντοκιμαντέρ. ΗΠΑ, 2020. Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2023, 19:00, στο Θέατρο Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, 10680, Αθήνα). Σκηνοθεσία: Bennett Singer & Patrick Sammon. Είσοδος ελεύθερη.
εμφάνιση σχολίων