«Οι πάντες σχεδόν θέλουν να είναι ο ερωτευμένος. Κι η ωμή αλήθεια είναι ότι, μ' έναν τρόπο βαθύ και κρυφό, η κατάσταση του να σε αγαπούν είναι ανυπόφορη για πολλούς»
Κατ' αρχάς, η αγάπη είναι μια κοινή εμπειρία ανάμεσα σε δύο πρόσωπα - όμως το ότι είναι μια κοινή εμπειρία δεν σημαίνει πως είναι και παρόμοια εμπειρία για τους δύο εμπλεκόμενους. Υπάρχει ο ερωτευμένος κι ο αγαπημένος, αλλ' αυτοί οι δύο έρχονται από άλλη χώρα ο καθένας.DOCTV.GR | UNSPLASH
26 Απριλίου 2024
Συχνά ο αγαπημένος είναι μονάχα ένα έναυσμα για όλη την αποθηκευμένη αγάπη που υπάρχει αθόρυβη μέσα στον ερωτευμένο για πολύ καιρό. Και μ' έναν τρόπο κάθε ερωτευμένος το ξέρει αυτό. Νιώθει μες στην ψυχή του πως η αγάπη του είναι κάτι μοναχικό. Φτάνει στο σημείο να γνωρίσει μια νέα παράξενη μοναξιά και τούτη η γνώση είναι που τον κάνει να υποφέρει.
Ένα πολύ μέτριο άτομο μπορεί να είναι το αντικείμενο μιας αγάπης που είναι ξέφρενη, ακραία κι όμορφη σαν τα δηλητηριώδη κρίνα του έλους.
Έτσι, υπάρχει ένα πράγμα μόνο που μπορεί να κάνει ο ερωτευμένος. Να στεγάσει μέσα του την αγάπη όσο καλύτερα μπορεί, να δημιουργήσει για τον εαυτό του έναν ολόκληρο νέο εσωτερικό κόσμο - έναν κόσμο έντονο και παράξενο και πλήρη εντός του. Να προστεθεί εδώ ότι αυτός ο ερωτευμένος για τον οποίο μιλούμε δεν χρειάζεται απαραιτήτως να είναι ένας νεαρός άντρας που μαζεύει στην άκρη λεφτά για βέρες - αυτός ο ερωτευμένος μπορεί να είναι άντρας, γυναίκα, παιδί, ή όποιο άλλο ανθρώπινο ον στη Γη.Κι ο αγαπημένος μπορεί να 'ναι κι αυτός κάθε λογής. Οι πιο αλλόκοτοι άνθρωποι μπορεί να είναι έναυσμα για την αγάπη. Ένας άντρας μπορεί να 'ναι ραμολί και προπάππους, και παρ' όλα αυτά ν' αγαπά ένα άγνωστο κορίτσι που είδε στους δρόμους του Τσίχοου ένα απομεσήμερο πριν από δύο δεκαετίες. Ο ιεροκήρυκας μπορεί να αγαπά μια αμαρτωλή.
Ο αγαπημένος μπορεί να είναι ύπουλος, με λιγδιασμένο κεφάλι και κακές έξεις. Ναι, κι ο ερωτευμένος είναι σε θέση να τα δει αυτά εξίσου καθαρά όσο οποιοσδήποτε άλλος - αλλά αυτό δεν επηρεάζει στο ελάχιστο την εξέλιξη της αγάπης του.
Ένα πολύ μέτριο άτομο μπορεί να είναι το αντικείμενο μιας αγάπης που είναι ξέφρενη, ακραία κι όμορφη σαν τα δηλητηριώδη κρίνα του έλους. Ένας καλός άνθρωπος μπορεί να είναι το έναυσμα για μια αγάπη συνάμα βίαιη κι ανήθικη ή μπορεί ένας τρελός που μωρολογεί να γεννήσει στην καρδιά κάποιου ένα απλό και τρυφερό ειδύλιο. Επομένως, η αξία και η ποιότητα οποιασδήποτε αγάπης καθορίζεται αποκλειστικά από τον ίδιο τον ερωτευμένο.
Γι' αυτόν τον λόγο οι περισσότεροι από εμάς θα προτιμούσαμε να αγαπήσουμε παρά ν' αγαπηθούμε. Οι πάντες σχεδόν θέλουν να είναι ο ερωτευμένος. Κι η ωμή αλήθεια είναι ότι, μ' έναν τρόπο βαθύ και κρυφό, η κατάσταση του να σε αγαπούν είναι ανυπόφορη για πολλούς. Ο αγαπημένος φοβάται και μισεί τον ερωτευμένο, κι όχι αναίτια. Γιατί ο ερωτευμένος προσπαθεί παντοτινά να ξεγυμνώσει τον αγαπημένο του. Ο ερωτευμένος ποθεί οποιαδήποτε ενδεχόμενη σχέση με τον αγαπημένο, ακόμα κι αν αυτή η εμπειρία μπορεί να του προκαλέσει μόνο πόνο.
Carson McCullers - Η μπαλάντα του θλιμμένου καφενείου, μτφρ.: Μιχάλης Μακρόπουλος, εκδ. Διόπτρα. H Κάρσον Μακ Κάλερς (19 Φεβρουαρίου 1917 - 29 Σεπτεμβρίου 1967) ανήκει στην καλύτερη παράδοση της μεταπολεμικής αμερικανικής πεζογραφίας. Γεννήθηκε στο Κολόμπους της πολιτείας της Τζόρτζια το 1917. Το πρώτο της μυθιστόρημα, "The Heart is a Lonely Hunter", κυκλοφόρησε το 1940 (ελλ. εκδ. "Η καρδιά κυνηγάει μονάχη", Εξάντας, 1981). Ακολούθησαν τα "Reflections in a Golden Eye" ("Ανταύγειες σε χρυσό μάτι", 1941), "The Member of the Wedding" (1946, ελλ. εκδ. "Πρόσκληση σε γάμο", Γράμματα, 1981, μτφρ. Τζένης Μαστοράκη), που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και παίχτηκε, διασκευασμένο από τη συγγραφέα, στο Βασιλικό Θέατρο του Λονδίνου, "The Ballad of the Sad Cafe" (1951, ελλ. εκδ. "Η μπαλλάντα του λυπημένου καφενείου", Κέδρος, 1988, μτφρ. Μένη Κουμανταρέα), "A Clock Without Hands" ("Ρολόι χωρίς χέρια", 1961), "Sweet as a Pickle and Clean as a Pig" ("Γλυκός σαν τουρσί και καθαρός σαν γουρούνι", ποιήματα, 1964), "The Mortgaged Heart" ("Η υποθηκευμένη καρδιά", 1971), κ.ά.. Το 1945 τιμήθηκε με το Βραβείο της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων, της οποίας αργότερα έγινε μέλος, και το 1950 με το Βραβείο Κριτικών της Νέας Υόρκης. Η "Μπαλλάντα του λυπημένου καφενείου" διασκευάστηκε για το θέατρο από τον Έντουαρντ Άλμπι. Έγραψε πολλά διηγήματα καθώς και το "A Tree; a Rock; a Cloud" ("Ένα δέντρο, ένας βράχος, ένα σύννεφο", δημοσιευμένο στο περιοδικό "Harpers Bazaar" το 1942), που βρίσκεται σε πολλές ανθολογίες αμερικανικού διηγήματος. Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 1967.
Διαβάστε επίσης:
Δε θα σας κάνω τη χάρη
Από την Αλχημεία στην Οκτάνα
Καταλειφός: Για να βρεθούν μαζί
εμφάνιση σχολίων