Όλοι υποτίθεται ότι μπορούσαν να αναφέρουν το όνομα κάποιου που τους είχε πει γι' αυτό κι έτσι να μπουν. Έτσι ο Πάμπλο Πικάσο έφερε τον Ζαν Κοκτώ. Ο φωτογράφος Καρλ Βαν Βέχτεν, τον ηθοποιό Πωλ Ρόμπινσον. Ο συγγραφέας Σέργουντ Άντερσον, έγραψε μια επιστολή ώστε ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ να μπορέσει να διασχίσει το στενό φουαγιέ με το εξάγωνο δάπεδο από τερακότα.
Από το φιλολογικό σαλόνι της Στάιν πέρασαν όλοι οι καλλιτέχνες που έμελλε να καθορίσουν τον 20ο αιώνα
Η Στάιν κατάφερε να ταυτιστεί το όνομά της με την πρωτοπορία της εποχής της, στην ζωγραφική και στην δημιουργική γραφή. Η πένα της ανανέωσε τη λογοτεχνία, ανατρέποντας τις νόρμες της γραμμικής αφήγησης, ενώ από το φιλολογικό της σαλόνι πέρασαν όλοι οι καλλιτέχνες που έμελλε να καθορίσουν τον 20ο αιώνα. Οι τοίχοι του διαμερίσματός της ήταν πνιγμένοι στους πίνακες. Ξεχωριστή θέση κατείχε η προσωπογραφία της δια χειρός Πικάσο, που σήμερα εκτίθεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.
Η καλλιτέχνις, εικονογράφος, συγγραφέας και designer, Maira Kalman, ήξερε και αυτή κάποιον που τη βοήθησε να μπει στο σπίτι. «Είχα την τύχη να ξέρω τον φίλο ενός φίλου στο διαμέρισμα κι έτσι βρέθηκα εκεί για τσάι και κέικ λεμονιού». Η Kalman παρακολουθούσε τα βήματα των Στάιν και Τόκλας, ώστε να μπορέσει να ζωγραφίσει σκηνές της κοινής ζωής τους. Τα έργα αυτά βρίσκονται σε στην εικονογραφημένη έκδοση της αυτοβιογραφίας της (Autobiography της Alice B. Toklas, εκδ.
Penguin Random House).
Εκτός από το διαμέρισμα, πήγε και στο καλοκαιρινό σπίτι του ζευγαριού στο Μπελέ, όπου πέρασε αρκετά σαββατόβραδα μαζί με καλλιτέχνες όπως ο Πικάσο, ο Ματίς και ο Φιντζέραλντ. Αλλά σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες που κατάφεραν να περάσουν από το φουαγιέ (ίσως ελπίζοντας να πείσουν την Στάιν να αγοράσει έναν πίνακά τους ή να κάνουν χρήσιμες γνωριμίες με τους κυβιστές), η Kalman δεν ακολούθησε την Στάιν για τις διασυνδέσεις της με τον κόσμο της τέχνης αλλά για το ζευγάρι το ίδιο. «Πάντα αγαπούσα την Γερτρούδη και την Άλις. Δεν είναι πως η Γερτρούδη ήταν η δημιουργική και η Άλις η μαγείρισσα, αν και έτσι φαινόταν πολλές φορές. Υπήρχε μια τεράστια αγάπη για δημιουργικότητα μεταξύ των δυο τους από το πρώτο λεπτό της γνωριμίας τους».
Οι ζωγραφιές της Kalman ζωντανεύουν τον κόσμο των δύο γυναικών. Η τεχνοτροπία της, που αντλεί έμπνευση από τον Ματίς, ζωγραφίζει στιγμές της ζωής τους με τα χρώματα που κοσμούσαν κάποτε τους τοίχους του θρυλικού διαμερίσματος της οδού 27 rue de Fleurus.
Πηγές: Artsynet, Wikipedia
Διαβάστε επίσης:
Η ιστορία του χρώματος στην τέχνη
ΓΚΑΛΕΡΙ: Οι μεγάλοι ζωγράφοι όταν ήταν μικροί
Διάσημοι αλλά αυτοδίδακτοι καλλιτέχνες