5
1
σχόλια
1494
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Μπεν Χουρ. Sully. Μαζί Έως την Κορυφή. Τα Χρυσά Μας Χρόνια. Όλα Όσα Μάθαμε Μαζί

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
7 Σεπτεμβρίου 2016
ΜΠΕΝ ΧΟΥΡ: Η επική ιστορία του Ιούδα Μπεν-Χουρ, ενός Εβραίου πρίγκιπα που ψευδώς κατηγορήθηκε για προδοσία από τον υιοθετημένο του αδερφό, τον Μεσάλα, αξιωματικό του ρωμαϊκού στρατού. Έχοντας χάσει τον τίτλο του, την οικογένεια και τη γυναίκα του, ο Ιούδας γίνεται σκλάβος. Έπειτα από χρόνια στις θάλασσες και τις αρένες της Ρώμης, ο Ιούδας επιστρέφει στην πατρίδα του για να εκδικηθεί και να βρει τη λύτρωση, στο πρόσωπο του εσταυρωμένου Ιησού.

Βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Λιούις Γουάλας, Μπεν-Χουρ: Μια Ιστορία του Χριστού, η καινούργια ψηφιακή εκδοχή της γνωστής ιστορίας, δεν είναι και τόσο κακή όσο θα φανταζόταν κανείς. Ο συνήθως υπερκινητικός, Τιμούρ Μπεκμαμπετόφ (Αβραάμ Λίνκολν: Κυνηγός Βρυκολάκων, Wanted, Day Watch, Night Watch), περιορίζει τα τρεμάμενα χειροκίνητα πλάνα του, ακολουθώντας ένα πιο κλασικού τρόπου, στιλιστικό ύφος, wanna be Μονομάχου, με ολίγο από, Ιησού από την Ναζαρέτ, αλά Τζεφιρέλι. Οι ιστορικές ανακρίβειες, η απλοϊκή αφήγηση, η εκτός εποχής φιγούρα του Μόργκαν Φρίμαν που παίζει και τον ρόλο του αφηγητή, οι κλισέ διάλογοι και οι ψηφιακές ευκολίες που βγάζουν μάτι, δεν καταφέρνουν να υπερκεράσουν την παλαιομοδίτικη δευτεροκλασάτη γοητεία αυτής της, ένοχης, τελικά (αγορίστικης, ως επί το πλείστον), απόλαυσης, η οποία δεν κρύβει σχεδόν καμία έκπληξη, εκτός ίσως από μια ξώφαλτση αναφορά της στον καταστροφικό ρόλο της αποικιοκρατίας διαχρονικά. Οι σκηνές της αρματοδρομίας, αν και προδίδουν την ψηφιακή φύση τους, είναι συναρπαστικές στην προσπάθειά τους να αντιγράψουν το ύφος του πρόσφατου Mad Max, αλλά πολύ βίαιες για τις μικρότερες ηλικίες και επώδυνες για τους ζωόφιλους κάθε ηλικίας, ακόμη και αν το γκρεμοτσάκισμα των αλόγων, είναι φτιαγμένο στον υπολογιστή. Ψηφιακό B movie μιας νέας εποχής, περιορισμένο να κινηθεί στα όρια, αποκλειστικά και μόνο, των πολυκινηματογράφων και του κοινού τους.

Info: Μπεν Χουρ (Ben Hur). Επική Περιπέτεια Εποχής. ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τιμούρ Μπεκμαμπεντόφ. Παίζουν: Τζακ Χιούστον, Τόμπι Κέμπελ, Ροδρίγκο Σαντόρο, Μόργκαν Φρίμαν, Ναζανίν Μπονιαντί. Διανομη: UIP.




SULLY: Ο πλοίαρχος Τσέσλι 'Σάλι' Σάλενμπεργκ απογειώνει την πτήση 1549 που πιλοτάρει από το αεροδρόμιο ΛαΓκάρντια της Νέας Υόρκης, κι όλα βαίνουν κανονικά, μέχρις ότου ένα σμήνος καναδικών χηνών χτυπάει ταυτόχρονα και τις δύο μηχανές του σκάφους. Γρήγορα, ο Σάλι συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει χρόνος να επιστρέψει στο ΛαΓκάρντια, ή να προσγειωθεί σε κάποιο άλλο αεροδρόμιο, παίρνοντας τη μεγάλη απόφαση να ρίξει το αεροπλάνο στα νερά του ποταμού Χάντσον.

Μετά τον Κάπτεν Φίλιπς, ο Τομ Χανκς, υποδύεται άλλον έναν κυβερνήτη σκάφους, ο οποίος έγινε ήρωας χάρη στην ψυχραιμία του και την αποφασιστικότητα του, στην καινούργια ταινία του Κλιντ Ίστγουντ, η οποία βασίζεται και αυτή σε πραγματικά γεγονότα. Με την γνωστή μαεστρία τους και με την αφελή πίστη του Χόλιγουντ στο Αμερικάνικο Όνειρο, αλλά κι εκείνη και κοινού, στους larger than life ήρωες, σκηνοθέτης, ηθοποιός και παραγωγή, παραδίδουν ένα θρίλερ αγωνίας, υποδειγματικό μεν, στο οποίο αυτό που ξεχωρίζει, είναι η τεμαχισμένη σεναριακή του δομή (έτσι κι αλλιώς το τέλος είναι γνωστό σε όλους) και η αμερικάνικης κοπής πεποίθηση, ότι η ισχύς ενός και μόνο ανθρώπου, είναι ικανή να επιφέρει διορθώσεις στο Σύστημα, το οποίο ακόμη κι αν πέφτει σε λάθη, το κάνει για το κοινό καλό, θέλοντας να αποδώσει Δικαιοσύνη για Όλους, έτσι όπως διατυπώνεται στο Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών. Το άλλο με τον Τοτό, το ξέρετε;

Info: Sully. Περιπέτεια Θρίλερ. ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ. Παίζουν: Τομ Χανκς, Λόρα Λίνει, Άαρον Έκχαρντ. Διανομή: Tanweer.




ΜΑΖΙ ΕΩΣ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ: Ο Ντουράν, γνωστός και ως 'Χέρια από Πέτρα' για την δριμύτητα των χτυπημάτων του, απέδρασε από την φτωχική του ζωή και αγωνίστηκε για πέντε δεκαετίες, κερδίζοντας 103 από τους 119 αγώνες του, αλλά έμεινε στην ιστορία για τον σοκαριστικό τρόπο με τον οποίο εγκατάλειψε τον πιο κρίσιμο αγώνα της καριέρας του.

Άλλη μια πραγματική ιστορία μεταφέρεται στην οθόνη, σε παραγωγή της οικογένειας του Ντουράν, των αδερφών Γουάινσταϊν, του σκηνοθέτη της κι ενός πλήθους λατινοαμερικανών παραγωγών. Σκηνοθέτης είναι ο σχετικά πρωτάρης, Τζόναθαν Τζακούμποβιτς, από την Βενεζουέλα. Αν και οι προθέσεις είναι τίμιες και το αποτέλεσμα συμπαθές (κυρίως χάρη στην ερμηνεία του Έντγκαρ Ραμίρεζ, ενός επίσης Βενεζουέλικης καταγωγής ηθοποιού, ο οποίος συμμετέχει χρόνια τώρα ενεργά, σε δεκάδες αμερικάνικες παραγωγές - από Το Τελεσίγραφο του Μπορν, μέχρι το οσκαρικό Joy - σε σημαντικούς δεύτερους ρόλους), το όλο αποτέλεσμα, δεν διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη ακαδημαϊκή κινηματογραφική βιογραφία, στα όρια της αγιογραφίας, η οποία δεν ξεχωρίζει μεν, αλλά δεν είναι και εντελώς αδιάφορη. Τζακούμποβιτς, Ραμίρεζ και Ντε Νίρο πάντως, έχουν ξεκινήσει ήδη τις προετοιμασίες για την επόμενη, άτιτλη ακόμη, συνεργασία τους. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον, πως όταν ολοκληρωθεί με το καλό, να ρίχνει λιγότερες γροθιές στο κενό, από ετούτα τα Χέρια από Πέτρα.

Info: Μαζί Έως την Κορυφή (Hands of Stone). Δραματική Περιπέτεια Βιογραφία. Παναμάς - ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζόναθαν Τζακούμποβιτς. Παίζουν: Έντγκαρ Ραμίρεζ, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Τζον Τορτούρο. Διανομή: Odeon.


 

ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΣ ΧΡΟΝΙΑ: Ο Πολ θυμάται την παιδική του ηλικία... Τα ξεσπάσματα της μητέρας του... Τον ισχυρό δεσμό που είχε με τον αδερφό του Ιβάν, ένα βίαιο παιδί... Θυμάται...Όταν ήταν δεκαέξι χρονών, τον απαρηγόρητο πατέρα του.. Εκείνο το ταξίδι στη Ρωσία... Θυμάται όταν ήταν δεκαεννιά, την αδελφή του, τα ξαδέρφια του, τους φίλους που τον πρόδωσαν... Τις σπουδές στο Παρίσι... Μα πάνω απ' όλα ο Πολ θυμάται την Έστερ. Ήταν το κέντρο του κόσμου του. H ταινία που έκλεισε το περσινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Θεσσαλονίκη (καθώς έτρεχε παράλληλα κι ένα αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του σκηνοθέτη της), θέλει να είναι μια νοσταλγική ταινία ενηλικίωσης, η οποία όμως κατά τη γνώμη της στήλης, αυτοπαγιδεύεται στο να παίρνει πολύ σοβαρά τον εαυτό της και από την καρτποσταλική οπτική της.

Ο ανθρωπολόγος Πολ Ντενταλούς, συλλαμβάνεται στα σύνορα, καθώς επιστρέφει στο Παρίσι μετά από πολλά χρόνια εργασίας στο Ουζμπεκιστάν και το Τατζικιστάν. Στην ανάκριση για την αυθεντικότητα του διαβατηρίου του, η ιστορία του για το πως έφτασε ως εκεί, ξεδιπλώνεται μπροστά μας, μέσα από τη δική του αφήγηση. Τα τρία ενθύμια της Νεότητας του, όπως είναι και ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας, αφορούν τα δύσκολα παιδικά του χρόνια, ένα ταξίδι του στην Σοβιετική Ρωσία (σε ένα επεισόδιο που έχει να κάνει με την μετέπειτα αμφισβήτηση της αυθεντικότητας των ταξιδιωτικών του εγγράφων) και τον έρωτα που σημάδεψε την ζωή του, για την Έστερ, την 17χρονη φίλη της αδερφής του, με την οποία είχε μια τρικυμιώδη σχέση, καθώς τον περισσότερο καιρό ζούσαν σε διαφορετικές πόλεις, χωρίς να σταθούν, ακριβώς πιστοί, ο ένας στον άλλον.

Καθώς τα δύο πρώτα επεισόδια μοιάζουν να υπάρχουν σαν δικαιολογία για το τρικ της αφήγησης, ξεμπερδεύουμε σχετικά γρήγορα μαζί τους. Τα 2/3 της ταινίας αφορούν την Έστερ, το φλερτ, το σμίξιμο τις παρεξηγήσεις, τις σπουδές του Πολ στο Παρίσι, τις ατασθαλίες τους, τη ζήλια. Με το πέρασμα του χρόνου, το τοίχος του Βερολίνου πέφτει, η electronica κυριαρχεί κι οι εραστές χάνονται μεταξύ τους - όλα αυτά όμως δοσμένα με χαρακτηριστική γαλλική φλυαρία και κουραστικές θεματικές επαναλήψεις. Αυτό δεν εμπόδισε την (κακοπαθημένη από την εγχώρια διανομή που αρχικά την είχε προγραμματίσει να βγει την Πρωτοχρονιά του 16), ταινία του Ντεπλασάν να διακριθεί παγκόσμια και να μπει στις λίστες των κριτικών, με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς που μας πέρασε. Το ενδιαφέρον κρατούν ζωντανό, οι συμπαθείς νεαροί πρωταγωνιστές, το electro funky σάουντρακ και η διαρκής αγωνία του σκηνοθέτη να μιλήσει για τα πάντα με την μία, σαν να μοιράζεται κι αυτός, την εφηβική υπερκινητικότητα των ηρώων του.

Info:Τα Χρυσά μας Χρόνια (Trois Souvenirs de ma Jeunesse/My Golden Days). Αισθηματική Κοινωνική Δραματική. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αρνό Ντεσπλασάν. Παίζουν: Ματιέ Αμαριλίκ, Κουεντίν Ντολμέρ, Λου Ρόι-Λεκολινέ, Πιέρ Αντρό, Ραφαέλ Κοέν, Αντρέ Ντισολιέ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




ΟΛΑ ΟΣΑ ΜΑΘΑΜΕ ΜΑΖΙ: Η ταινία αφηγείται την αληθινή ιστορία του Λαέρτη, ενός ταλαντούχου βιολιστή, ο οποίος μετά από χρόνια προετοιμασιών αποτυγχάνει στις εισαγωγικές εξετάσεις στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Σάο Πάολο. Σιγά σιγά αναγκάζεται να εγκαταλείψει το όνειρο της καριέρας σε κάποια μεγάλη συμφωνική ορχήστρα και βρίσκει δουλειά ως δάσκαλος μουσικής σε ένα δημόσιο γυμνάσιο - λύκειο. Μία καθόλου εύκολη υπόθεση, όπως αποδεικνύεται. Όμως η μεταμορφωτική δύναμη της μουσικής αλλά και αυτή η ξεχωριστή σχέση, που προκύπτει ανάμεσα σε καθηγητή και μαθητές, ανοίγουν τις πόρτες σε ένα νέο κόσμο.

Μία συναισθηματική παρτιτούρα αξιών που έρχεται να δώσει πνοή σε ένα προσεγμένο, αναζωογονητικό σάουντρακ βραζιλιάνικης μουσικής. Κλασικό και συγχρόνως φρέσκο, ευφορικό και εμπνευστικό, το μουσικό σκορ έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία αλλά και στις ζωές των ηρώων, οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με τη βία και την αβεβαιότητα για το μέλλον, που κρύβει η καθημερινότητα στις φαβέλες αλλά και η ίδια η ζωή.

Αν και η ιστορία του δασκάλου που αλλάζει τον τρόπο σκέψης των μαθητών του με την βοήθεια της τέχνης είναι χιλιοειπωμένη, εδώ, τοποθετημένη στην καρδιά των παραγκουπόλεων και με όχημά της την κλασική μουσική, όσο υποκριτική, γεμάτη κλισέ και μελοδραματική κι αν ακούγεται, έρχεται σκηνοθετημένη από χέρι στιβαρό, βλέμμα καθαρό και αποτελεσματικό, διαθέτει έναν λαμπρό πρωταγωνιστή και μερικούς εξαιρετικούς έφηβους πρωταγωνιστές που κάνουν την διαφορά. Οπτικοακουστική παρτιτούρα σε c(inema) minor που θα συγκινήσει.

Info: Όλα Όσα Μάθαμε Μαζί (Todo Que Aprendemos Juntos/The Violin Teacher). Κοινωνική Δραματική. Βραζιλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Μασάντο. Παίζουν: Λάζαρο Ράμος, Κάικε ντε Ζέζους, Έλζιο Βιέιρα. Διανομή: Danaos Films.


 
εμφάνιση σχολίων