Ο Κύριος Χολμς. Ένα Μικρό Χάος. Το Μπλε δωμάτιο
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
16 Ιουλίου 2015
Στις δεκάδες εκδοχές των περιπετειών με ήρωα τον Σέρλοκ Χολμς, τον περίφημο ντετέκτιβ, ήρωα των αστυνομικών ιστοριών του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, που έχουν γραφτεί από τον ίδιο, αλλά και από πολλούς άλλους από το 1887 μέχρι σήμερα -και σε πρωτότυπα σενάρια για το σινεμά- τον έχουμε δει να δρα σε διάφορες εποχές, να βλέπει όπερα, να πίνει όπιο και κοκαίνη (στο παραγνωρισμένο The Seven-per-cent Solution του 1976), να έχει στοιχεία action hero, αλλά ποτέ γερασμένο και στην τόσο μεγάλη ηλικία που μας τον παρουσιάζουν ο Μπιλ Κόντον (Dreamgirls, Kinsey), και ο Σερ Ίαν ΜακΚέλεν, στη δεύτερη συνεργασία τους μετά το εκπληκτικό Θεοί και Δαίμονες του 1998.
Αν και η αφήγηση της ιστορίας χωρίζεται σε τρεις διαφορετικούς χρόνους, ο τρόπος προσέγγισης της είναι ανακουφιστικά παλιομοδίτικος και Βρετανικός, έτσι ώστε η απόλαυση της θέασής της, να μην εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από την προσπάθεια του ήρωά της, της επίλυσης του αστυνομικού μυστηρίου της.
Επίσης, ανακατεύοντας πραγματικά ιστορικά γεγονότα (Χιροσίμα), με φανταστικά, η ταινία (και προφανώς το βιβλίο πάνω στο οποίο στηρίζεται), μας παρουσιάζει τον Χολμς σαν κάποιον που πραγματικά υπήρξε. Σε κάποια σκηνή μάλιστα, τον βάζει να παρακολουθεί μια ασπρόμαυρη ταινία με τις περιπέτειές του, όπου τον χαρακτήρα του υποδύεται ο Νίκολας Ρόουι, ο κάποτε μικρός πρωταγωνιστής του Ο Νεαρός Σέρλοκ Χολμς και η Πυραμίδα του Φόβου (1985).
Στην πραγματικότητα, οι χαρακτήρες είναι σχηματικοί και ο οποιοσδήποτε ρεαλισμός υπονομεύεται από υπερβολές και ασάφειες (ο μικρός Ρότζερ δεν πηγαίνει ποτέ στο σχολείο;), όμως, χάρη στην ακαταμάχητη γοητεία του Ίαν ΜακΚέλεν και τη μακρινή της θεματική συγγένεια με το Θεοί και Δαίμονες (με τον γερασμένο ήρωα τους, καθώς πλησιάζει προς το τέλος της ζωής του, να δίνει μια απεγνωσμένη τελευταία μάχη με τον χρόνο και τον εαυτό του, θέλοντας να ξεκαθαρίσει ποια από όλα όσα θυμάται, συνέβηκαν πραγματικά και ποια όχι), η ταινία αποδεικνύεται τουλάχιστον απολαυστική, έστω και σε αυτή την ανολοκλήρωτη μορφή της.
Ιnfo: Ο Κύριος Χολμς (Mr. Holmes). Δραματική Αστυνομική Μυστηρίου. Αγγλία - ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Μπιλ Κόντον. Παίζουν: Ίαν ΜακΚέλεν, Λόρα Λίνεϊ, Μάιλο Πάρκερ, Χιροϊούκι Σανάντα. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.
ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΧΑΟΣ: Αποφασισμένος να φτιάξει μια νέα Εδέμ στις Βερσαλίες, ο βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΔ’, ζητά από τον βασιλικό αρχιτέκτονα τοπίου Αντρέ Λε Νοτρ, να σχεδιάσει έναν επίγειο παράδεισο. Ο Λε Νοτρ επιλέγει, για τον σχεδιασμό, την Σαμπίν Ντε Μπαρά, μια ταλαντούχα και αντισυμβατική σχεδιάστρια κήπων. Σύντομα η Σαμπίν θα γίνει το μήλο της έριδας στη βασιλική αυλή. Η σύζυγος του Λε Νοτρ, αντιλαμβάνεται την ερωτική έλξη ανάμεσα σε εκείνον και την Σαμπίν και προσπαθεί να την σαμποτάρει, αναγκάζοντας τη Σαμπίν και τον Λε Νοτρ να δουλέψουν μαζί για να σώσουν το έργο της. Το αμοιβαίο πάθος τους θα μετατραπεί σε μια επικίνδυνη έλξη που είναι αδύνατον να αγνοήσουν.
Ο Βρετανός ηθοποιός Άλαν Ρίκμαν (Μια Υπόσχεση, Σειρά Χάρι Πότερ, Truly, Madly, Deeply), γράφει και σκηνοθετεί μια αισθηματική, δραματική ταινία εποχής, η οποία ξεκινά σαν ιστορία γυναικείας χειραφέτησης, για να καταλήξει σε ρομαντικό ψυχόδραμα, απλουστευτικού ύφους. Πρόκειται για μια φανταστική αφήγηση της ιστορίας πίσω από την κατασκευή, ενός κομματιού, του περίφημου κήπου των Βερσαλιών.
Η αναπαράσταση της εποχής είναι καλή αν και αρκετά γυαλισμένη. Οι ήρωες αντίθετα, μοιάζουν να υιοθετούν συμπεριφορές οι οποίες είναι πιο κοντινές στη δική μας εποχή παρά σε εκείνη την οποία αναπαριστούν. Ευτυχώς οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών, κρατούν αναλλοίωτο το ενδιαφέρον. Ο Ματίας Σένερτς (Σώμα Με Σώμα), αν και παράταιρος από το υπόλοιπο αγγλόφωνο καστ, με γελοίο κούρεμα και χωρίς την απαραίτητη φλόγα -για την υποτιθέμενη έλξη του προς την Μαντάμ Μπαρά- καταφέρνει παραδόξως να διασωθεί κι αυτός.
Σαν καλογυρισμένο Άρλεκιν εποχής, με φεμινιστικές και ψευδοψυχαναλυτικές ανησυχίες, τα καταφέρνει μια χαρά. Ξεχωρίζει η Φελινικής αισθητικής σεκάνς, όπου όλες οι γυναίκες της αυλής, όση ώρα περιμένουν για την είσοδο των ανδρών, βγάζουν τα εσώψυχά τους, στην πρώτη τους γνωριμία, με την κοινωνικά κατώτερη σε σχέση με αυτές, Μαντάμ Μπαρά (εξαιρετική για άλλη μια φορά η Κέιτ Γουίνσλετ), για να διαπιστώσουν ότι τα γυναικεία θέματα, δεν γνωρίζουν τελικά από κοινωνικές τάξεις.
Ιnfo: Ένα Μικρό Χάος (A Little Chaos). Αισθηματική Δραματική Εποχής. Αγγλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Άλαν Ρίκμαν. Παίζουν: Κέιτ Γουίνσλετ, Ματίας Σένερτς, Άλαν Ρίκμαν, Στάνλεϊ Τούτσι. Διανομή: Odeon.
ΤΟ ΜΠΛΕ ΔΩΜΑΤΙΟ: Ένας άνδρας και μια γυναίκα, κρυφά ερωτευμένοι, μόνοι σε ένα δωμάτιο κάνουν έρωτα. Θέλουν ο ένας τον άλλο, ποθούν ο ένας τον άλλο. Ανταλλάσσουν μερικά αθώα λόγια μετά το σεξ. Τουλάχιστον, αυτό φαίνεται να πιστεύει ο άνδρας. Τώρα η αστυνομία τον ερευνά. Για ποιόν όμως λόγο κατηγορείται;
Ο γνωστός Γάλλος ηθοποιός (Το Ξενοδοχείο Grand Budapest, Το Σκάφανδρο και η Πεταλούδα, Μόναχο) και σκηνοθέτης (Τουρνέ στο Παρίσι), Ματιέ Αμαλρίκ, μεταφέρει στον κινηματογράφο ένα μυθιστόρημα του Ζορζ Σιμενόν (γνωστότερου για την σειρά των νουάρ αστυνομικών μυθιστορημάτων, με ήρωα τον επιθεωρητή Μεγκρέ), από την δεκαετία του 60 το οποίο στην εποχή του είχε κατηγορηθεί για μισογυνισμό.
Μεταφέρει την δράση στο σήμερα και έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού του, κλασικά νουάρ μελοδράματα, εκσυγχρονίζει το έργο, το οποίο όμως, έστω και σαν υπόνοια, δεν μπορεί να ξεπεράσει τον σκόπελο της Γυναίκας Αράχνης, έναν αιώνιο και ακαταμάχητο μύθο, ο οποίος ξεκινά ήδη από την ιστορία της Γένεσης και του δόλιου ρόλου της Εύας οποία συνέβαλε στην Πτώση του ανθρώπινου γένους.
Στο πρώτο μέρος της ανάκρισης του ήρωα, ένα κολάζ από γεγονότα, με εξαιρετικό ρυθμό και μοντάζ, καταφέρνει -δίνοντας μεγάλη σημασία σε επιμέρους ατμοσφαιρικές λεπτομέρειες- να εικονογραφήσει, το πάθος, την ενοχή, την απελπισία. Στο τρίτο μέρος, όταν η δράση μεταφέρεται στην δικαστική αίθουσα, η ματιά χάνει την ευελιξία της, ενώ η τελική αποκάλυψη δεν ενδιαφέρεται να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση, θεωρώντας -σύμφωνα με τον Αμαλρίκ- ότι όλοι είμαστε παγιδευμένοι στις ορμές του σώματός μας και ότι είναι αυτό που αποφασίζει τελικά για εμάς.
Info: Το Μπλε Δωμάτιο (La Chambre Bleue). Αστυνομικό Δικαστικό Δράμα. Γαλλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ματιέ Αμαλρίκ. Παίζουν: Ματιέ Αμαλρίκ, Λέα Ντρούκερ, Στεφανί Κλεό. Διανομή: Weirdwave
εμφάνιση σχολίων