0
1
σχόλια
393
λέξεις
ΚΟΣΜΟΣ

Η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με δωρεάν δημόσιες συγκοινωνίες

ΜΑΡΙΑΝΙΝΑ ΠΑΤΣΑ
31 Αυγούστου 2013
Κι ενώ στην Ελλάδα για το αντίτιμο ενός εισιτηρίου μπορεί ακόμα και να σκοτωθεί ένας άνθρωπος, ενώ χιλιάδες άλλοι δεν έχουν να πληρώσουν και πάνε στη δουλειά τους με τα πόδια, το Ταλίν, πρωτεύουσα της Εσθονίας, έχει δωρεάν λεωφορεία και τραμ για όλους τους δημότες.

Στο όνομα του δικαιώματος στις συγκοινωνίες, ύστερα από δημοψήφισμα, το 77,5% του πληθυσμού των 400.000 κατοίκων, ψήφισε υπέρ της δωρεάν δημόσιας συγκοινωνίας. Το παράδειγμα του Ταλίν μας βάζει σε σκέψεις, μιας και δεν είναι μια πόλη που ζει σε ευμάρεια. Είναι μια πόλη η οποία επίσης δοκιμάζεται από τα μέτρα λιτότητας και την ανεργία.

Τα οφέλη από τα δωρεάν ΜΜΜ είναι πολλά: ήδη η χρήση των δημόσιων ΜΜΜ αυξήθηκε κατά 12,6%, ενώ η κίνηση των αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 9%. Αυτό μεταφράζεται και ως 45.000 τόνους το χρόνο λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα. Οι άνεργοι επωφελούνται καθώς δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχούν για το κόστος των εισιτηρίων ενώ ψάχνουν για εργασία, ούτε χρειάζεται να αρνηθούν κάποια δουλειά εξαιτίας του μεγάλου κόστους μετακίνησης.

Όμως οφελούνται και οι εργαζόμενοι καθώς η κινητικότητα στην πόλη και την αγορά έχει αυξηθεί. Το σύστημα των δωρεάν μετακινήσεων του Ταλίν καλύπτει περίπου 426.000 ανθρώπους και 480 οχήματα, κάνοντάς το, μέχρι στιγμής, το μεγαλύτερο δίκτυο δωρεάν ΜΜΜ στην ευρώπη ενώ υπάρχουν ήδη σκέψεις για το πώς θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλη τη χώρα.

Το Ταλίν ακολουθεί το μοντέλο που αναπτύχθηκε σε άλλες, μικρότερες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η περιοχή Hasselt Του Βελγίου -όπου το 1997 έκανε δωρεάν όλα τα λεωφορεία μέσα στα όρια της πόλης- και είναι η πρώτη μεγάλη πόλη της Ευρώπης που εφαρμόζει τη δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ. Το ίδιο μέτρο εφαρμόζεται ήδη και σε 20 μεσαίου μεγέθους πόλεις της Γαλλίας.

Με τη δωρεάν μεταφορά για τους κατοίκους του Ταλίν, η πόλη θα επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος 12 εκατ. €. Η τιμή θεωρείται λογική σε σχέση με τα προβλεπόμενα οφέλη του συστήματος. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η πόλη θα μπορούσε να αποκτήσει μέχρι και 30.000 νέους κατοίκους, αφού το δωρεάν σύστημα μεταφοράς θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να εγκατασταθούν εκεί μόνιμα. Αυτό σημαίνει πως για κάθε 1.000 νέες άμεσες χρεώσεις, η πόλη θα δέχεται περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ ετησίως σε πρόσθετα φορολογικά έσοδα.

Το υπερβολικά υψηλό κόστος των ελέγχων στα ΜΜΜ αλλά και η αναποτελεσματικότητά τους, είναι οι βασικές αιτίες για τις οποίες ολοένα και περισσότερες πόλεις αρχίζουν να σκέφτονται θετικά τις δωρεάν μετακινήσεις. Και στα δικά μας.

 
εμφάνιση σχολίων