ΣΙΝΕΦΙΛ
«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή»
ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΟΥΚΑΣ
19 Απριλίου 2012
Ο Ντέιβιντ Αμπέλεβιτς Κάουφμαν, γνωστός με το ψευδώνυμο
Τζίγκα Βερτόφ, πρωτοπόρος του Σοβιετικού κινηματογράφου
στοιχειώνει ακόμη και σήμερα τις αίθουσες με τις γεμάτες νεωτερισμούς ταινίες του, συνεχίζει να επηρεάζει την αστική κουλτούρα των σύγχρονων μεγαλουπόλεων και τους κινηματογραφιστές σε κάθε γωνιά της γης κυρίως λόγω του μανιφέστου του «Κινηματογράφος-Μάτι» που εφάρμοζε στις ταινίες του. Σύμφωνα με τη θεωρία του ο φακός της κάμερας, είναι η ιδανική προέκταση του ανθρώπινου ματιού με αποτέλεσμα να καταγράφει την πραγματικότητα αντί να την αναπαριστά. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα από τις 17 μεγάλου μήκους ταινίες που γύρισε είναι «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» του 1929 που επανακυκλοφορεί στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
Θεατές μπαίνουν σε μια αίθουσα κινηματογράφου. Ο μηχανικός προβολής ετοιμάζει τις μπομπίνες του. Η κάμερα περιγράφει μια πόλη κοιμισμένη μετά την αυγή. Η πόλη ξυπνά. Μια κοπέλα σηκώνεται και ντύνεται, ένα τρένο παίρνει θέση στις γραμμές για αναχώρηση, και ολόκληρη η πόλη ζωντανεύει, κινείται. Ο άνθρωπος με την κάμερα σε μια πλατφόρμα αποτυπώνει την κίνηση της πόλης. Καταγράφει τον ρυθμό της.