«Για τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους τα μεγάλα γεννητικά όργανα θεωρούνταν άσχημα». Μια ελληνική ιστορία ομορφιάς και προτύπων
Μουσείο του Βατικανού, Σύμπλεγμα του Λαοκόοντος. Το μαρμάρινο γλυπτό δείχνει τον Τρώα ιερέα Λαοκόοντα και τους δύο γιούς του. Λέγεται ότι είχε συμβουλέψει τους συμπατριώτες του να μην φέρουν μέσα στην πόλη τον Δούρειο Ίππο, καθώς ο ίδιος υποπτευόταν κάποιο τέχνασμα των πολιορκητών και είχε δίκιο. Μέσα στον Δούρειο Ίππο κρύβονταν Έλληνες πολεμιστές που στη συνέχεια επισφράγισαν την πτώση της Τροίας. Αυτή ήταν η βούληση των θεών και επειδή ο Λαοκόοντας πήγε να τους χαλάσει τα σχέδια με την προειδοποίηση του, οι θεοί έστειλαν φίδια να στραγγαλίσουν τον ίδιο και τα παιδιά του. DOCTV.GR
19 Απριλίου 2023
Όσο συναρπαστική και εάν ακούγεται αυτή η ιστορία από την αρχαιότητα, μια άλλη λεπτομέρεια τραβάει το μάτι της ομάδας που ξεναγεί η αρχαιολόγος και ξεναγός Κιάρα Γκιάττι. Το πέος του Λαοκόοντα είναι εξαιρετικά μικρό αλλά όχι μόνο αυτό. Αγάλματα ανδρών με γυμνασμένους μύες και μικροσκοπικά γεννητικά όργανα είναι διάσπαρτα σε όλο το μουσείο. «Γιατί πιστεύετε ότι οι γλύπτες της αρχαιότητας εξόπλιζαν τους άνδρες τόσο σεμνά;» ρωτάει τους παρευρισκόμενους την ξενάγησή της...
Ο Διόνυσος, οι θεοί και τα πνεύματα του δάσους ήταν φιλήδονα, επομένως και τα γεννητικά τους όργανα απεικονίζονταν αναλόγως μεγάλα
Η αρχαιολόγος και ξεναγός Κιάρα Γκιάττι, διευκρινίζει σε ρεπορτάζ της Deutche Welle: «Για τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους τα μεγάλα γεννητικά όργανα θεωρούνταν άσχημα. Οι λιθοξόοι έφτιαχναν μόνο μικρά γεννητικά όργανα γιατί ήθελαν να καταστήσουν σαφές ότι αυτή η μορφή είναι ένας σκεπτόμενος άνθρωπος που δρα εκλογικευμένα και έχει τα ένστικτά του υπό έλεγχο».Ο αρχαίος άνδρας είχε υψηλό βαθμό αυτοκυριαρχίας και ελέγχου, σε αντίθεση με τους βαρβάρους και ορισμένους Θεούς όπως ο Διόνυσος, ο θεός του κρασιού, της ηδονής και της έκστασης που πάντα τον συνόδευαν οι Σάτυροι ή αλλιώς Φαύνοι, πλάσματα που είχαν χαρακτηριστικά ανθρώπου και τράγου. Γιόρταζαν σε εξωφρενικές γιορτές μαζί με τις νύμφες των δασών. «Αυτοί οι θεοί και τα πνεύματα του δάσους ήταν φιλήδονα, επομένως και τα γεννητικά τους όργανα απεικονίζονταν αναλόγως μεγάλα».
Στη μυθολογία ο γιός του Διονύσου, ο Πρίαπος, τον οποίο απέκτησε με τη θεά του έρωτα Αφροδίτη, είχε το μεγαλύτερο μόριο και οι βοσκοί που τον μεγάλωσαν τον λάτρεψαν ως θεό της γονιμότητας λόγω του εντυπωσιακού μεγέθους του γεννητικού του οργάνου.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, τα ανδρικά μόρια έχουν μεγαλώσει τα τελευταία 30 χρόνια σε ποσοστό 24%
Το μικρό μόριο ως ιδανικό πρότυπο ομορφιάς ήταν ελληνική υπόθεση. Ο κωμωδός της αρχαιότητας, ο Αριστοφάνης, έγραψε πριν από 2400 χρόνια πώς πρέπει να είναι το ιδανικό αντρικό σώμα: «Γυαλιστερό στήθος, ανοιχτόχρωμο δέρμα, φαρδείς ώμοι, μικροσκοπική γλώσσα, δυνατοί γλουτοί και μικρό πέος».Οι Ρωμαίοι υιοθέτησαν αυτή την αντίληψη, όπως αργότερα και καλλιτέχνες της Αναγέννησης, όπως ο Μικελάντζελο και ο Ραφαήλ, ενθουσιάστηκαν με τα τέλεια διαμορφωμένα αριστουργήματα της αρχαιότητας και τα χρησιμοποιούσαν ως πρότυπα. Για παράδειγμα ο Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου, που φιλοτεχνήθηκε από το 1501 ως το 1504, και μπορεί κανείς να τον θαυμάσει στην Πινακοθήκη της Ακαδημίας στη Φλωρεντία, έχει επίσης μικροσκοπικό μόριο.