Ο Νεκρός Αδελφός, μια ταινία για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο από τον Μάνο Τσίζεκ. –Από την Μελίτα Κάραλη
Ο Μάνος Τσίζεκ είναι σκηνοθέτης, ηθοποιός, ακτιβιστής, ποιητής, συνεργάτης κι αυτό το φιλμ, το περίμενα με αγωνία, εδώ και καιρό: Ο Νεκρός Αδελφός δεν είναι μόνο ένας φόρος τιμής σε όσους δολοφονήθηκαν από την ελληνική αστυνομία αλλά κι ένα φιλμ που φωτίζει αποδεικτικά στοιχεία για το τι συνέβη εκείνη τη νύχτα, βάσει της ανακριτικής έρευνας και της πολιτικής αγωγής, με στοιχεία «που ο κόσμος αγνοεί ακόμη και μετά από 11 χρόνια» όπως λέει ο ίδιος.DOCTV.GR
6 Δεκεμβρίου 2023
Η ιδέα του δεκάλεπτου φιλμ Νεκρός Αδελφός προέκυψε κατά τη διάρκεια της δίκης του Επαμεινώνδα Κορκονέα και του Βασίλη Σαραλιώτη την οποία ο Μάνος παρακολουθούσε τακτικά. Κείμενα που έγραψε ο ίδιος ο Αλέξανδρος λίγες εβδομάδες πριν δολοφονηθεί, αποτελούν την καρδιά της ταινίας.
Έντεκα χρόνια μετά από μια δολοφονία που ταυτίστηκε με το κλείσιμο του κύκλου της μεταπολίτευσης και την αρχή έκφρασης της κρίσης στην νεο-ελληνική κοινωνία, λίγους μήνες μετά την απελευθέρωση του Κορκονέα με ελαφρυντικά «πρότερου σύννομου βίου», συνεχίζουμε να νιώθουμε ότι νύχτες σαν την 6η Δεκεμβρίου δεν έχουν παρέλθει. Η ιστορία συνεχίζει να γράφεται εις βάρος των πολλών και για αυτό πρέπει να ειπωθεί ξανά και ξανά. Σαν το τραγούδι του Νεκρού Αδελφού.
Σε ποια στοιχεία βασίστηκε το σενάριο του Νεκρού Αδελφού; Το σενάριο βασίστηκε στα αναγνωστέα έγγραφα που προσκόμισε στο δικαστήριο η πολιτική αγωγή της οικογένειας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.
Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται το βίντεο της Λητώς Βαλιάτζα (που τράβηξε τη νύχτα της δολοφονίας από το μπαλκόνι της) καθώς και η απομαγνητοφώνηση της ασύρματης επικοινωνίας του κέντρου άμεσης δράσης με το όχημα Εξαρχείων.
Το φιλμ περιέχει αποσπάσματα από κείμενα του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Πως έφτασαν στα χέρια σου και ποια ήταν η αντίδρασή σου όταν τα διάβασες; Στην ταινία ακούμε αποσπάσματα από σχολικές εκθέσεις του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, γραμμένες το φθινόπωρο του 2008. Η πρώτη φορά που ήρθα σε επαφή με αυτά τα κείμενα ήταν κατά τη διάρκεια της δίκης, στις αγορεύσεις της πολιτικής αγωγής. Στη συνέχεια, αντίγραφα των χειρογράφων μου δόθηκαν από την Ζωή Κωνσταντοπούλου, συνηγόρου της οικογένειας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Είναι ιδιαίτερα συγκινητικό το γεγονός ότι πρόκειται για κείμενα γεμάτα αθωότητα, γραμμένα από ένα μικρό παιδί, με πολλές ευαισθησίες και όνειρα για το μέλλον.
Παρακολούθησες τη δίκη του Κορκονέα. Ποια ήταν η στιγμή που έχει μείνει μέσα σου; Είναι πολλές στιγμές. Ξεχωρίζω όμως τις ιστορικής σημασίας αγορεύσεις της πολιτικής αγωγής, που έφεραν δικαστές και ενόρκους αντιμέτωπους με την τεράστια ευθύνη της απόφασής τους.
Ποιο είναι το στοιχείο ή το μήνυμα που θα ήθελες ιδανικά να επικοινωνήσει αυτό το φιλμ και ποιος είναι ο σκοπός για τον οποίο το δημιούργησες; Να αποκατασταθεί στη συνείδηση του κοινού η αλήθεια για το τι συνέβη εκείνη τη νύχτα, βάσει των αποδεικτικών στοιχείων και της ανακριτικής έρευνας και να επικοινωνηθεί σε βάθος και με ουσία μια πτυχή αυτής της ιστορίας που ο κόσμος αγνοεί ακόμη και μετά από 11 χρόνια.
Ο υψηλότερος σκοπός: να μην ξαναθρηνήσουμε άλλο παιδί νεκρό από το όπλο κρατικού οργάνου.
Σενάριο-Σκηνοθεσία: Μάνος Τσίζεκ. Παίζουν: Νικόλας Μπράβος, Δημήτρης Σταματελόπουλος. Παραγωγή - Συμπαραγωγή: Freedom tv, Kypseli cooperative film productions.