Η αμερικανική πολιτεία περνάει νόμο ώστε να βοηθήσει τους εργαζόμενους σε ευέλικτες και προσωρινές μορφές εργασίας, να έχουν στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα
«Gig economy» είναι μια κατάσταση της οικονομίας στην οποία κυριαρχούν ευέλικτες και προσωρινές μορφές εργασίας. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον οι εταιρείες τείνουν να προσλαμβάνουν ανεξάρτητους και εξωτερικούς συνεργάτες, αντί για μόνιμο προσωπικό. Οι εργαζόμενοι συντηρούν μόνοι τους τα μέσα παραγωγής, εργάζονται χωρίς ασφάλιση ή εργασιακά δικαιώματα και δεν μπορούν να εγγραφούν σε συνδικάτα. Παράλληλα δεν πληρώνονται με βασικό κατώτατο μισθό, πράγμα που σημαίνει πως το μεροκάματο είναι αβέβαιο και δυσανάλογο με τις ώρες εργασίας (σαν να πληρώνεται ένας πυροσβέστης μόνο για την ώρα που κάνει κατάσβεση).ΑΘΗΝΑ ΛΕΒΕΝΤΗ
18 Σεπτεμβρίου 2019
Οι νομοθέτες της Καλιφόρνιας περνούν ένα νομοσχέδιο που ανοίγει το δρόμο ώστε οι εργαζόμενοι της gig economy να έχουν τα «αυτονόητα» όπως υγειονομική περίθαλψη, επίδομα ανεργίας και κατώτατο μισθό.
Το Assembly Bill 5, όπως είναι γνωστό το νομοσχέδιο, θα επηρεάσει επιχειρήσεις όπως η Uber και η Lyft, οι οποίες εδρεύουν στην Καλιφόρνια και εξαρτώνται από όσους εργάζονται στην οικονομία του gig. Ορισμένες εκτιμήσεις λένε ότι το κόστος για τις επιχειρήσεις αυτές θα αυξηθεί κατά 30%.
Οι πλατφόρμες μεταφορών υποστηρίζουν πως το νομοσχέδιο θα οδηγήσει σε δύσκαμπτα ωράρια εργασίας, στερώντας την ευελιξία που έχουν σήμερα οι οδηγοί και αυξάνοντας το κόστος εργασίας λόγω των επιδομάτων που θα πρέπει να καταβάλλονται. Από την άλλη πλευρά, οι οδηγοί διαμαρτύρονται πως ούτε τα ωράρια εργασίας είναι ευέλικτα, ούτε εκείνοι έχουν την παραμικρή ασφάλεια σε περίπτωση ασθένειας, ενώ παράλληλα όλο το βάρος για τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης των οχημάτων τους, πέφτει πάνω τους.
Δεν είναι μόνο οι εταιρείες στην Καλιφόρνια που ανησυχούν για την προτεινόμενη αλλαγή του νόμου. Η σύναψη συμβάσεων εργασίας έχει μειωθεί σε πολλές βιομηχανίες και η Καλιφόρνια έχει δείξει πολλές φορές το δρόμο για νέες νομοθεσίες που στη συνέχεια υιοθετήθηκαν και αλλού στις ΗΠΑ. Μια τέτοια απόφαση θα άλλαζε τη φύση της gig-economy, η οποία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του μοντέλου που υιοθετήθηκε από μια σειρά νέων εταιρειών.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Uber δεν κατάφερε να πείσει το Εφετείο ότι δύο εργαζόμενοί της που προσέφυγαν στη δικαιοσύνη, δεν ήταν υπάλληλοι της αλλά αυτοαπασχολούμενοι. Το δικαστήριο έκρινε ότι οι οδηγοί ήταν υπάλληλοι και είχαν δικαίωμα σε διακοπές μετ’ αποδοχών και σε κατώτατο μισθό.
Τα επιχειρηματικά μοντέλα των gig εταιρειών είναι ήδη υπό πίεση - η Uber έχασε περισσότερα από 5 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο το τελευταίο τρίμηνο ενώ οι μετοχές της υποχώρησαν. Η Uber και η Lyft ένωσαν τις δυνάμεις τους και πρότειναν έναν εγγυημένο ελάχιστο μισθό ύψους 21 δολαρίων ανά ώρα, αντί των σαρωτικών αλλαγών που θα έφερνε ο νόμος. Αλλά αυτή η υπόσχεση δεν ήταν αρκετή για να επηρεάσει τη Γερουσία της Καλιφόρνιας και ο κυβερνήτης της, Gavin Newsom, αναμένεται σύντομα να υπογράψει το νομοσχέδιο. Αυτό θα ανοίξει το δρόμο ώστε 1 εκατομμύριο εργαζόμενοι της Καλιφόρνια να κερδίσουν πρόσθετα δικαιώματα μέσα στο επόμενο έτος.
Διαβάστε επίσης:
5 κίνδυνοι για νέα παγκόσμια οικονομική κρίση
«Ο καπιταλισμός έχει κολλήσει»
εμφάνιση σχολίων