Το «κλωνοποιημένο» σύμπαν του μεγάλου ζωγράφου Victor Brauner: άνθρωποι και φυτά, ρομπότ και ζώα
«Η ζωγραφική είναι ζωή. Αληθινή ζωή. Η δική μου ζωή». Ο ρουμάνος avant-garde ζωγράφος, Victor Brauner μετά τα πρώιμα εξπρεσιονιστικά και ιμπρεσσιονιστικά έργα του, συνέβαλε σε κάθε πρωτοποριακό κίνημα της εποχής, θεωρείται όμως ηγετική φυσιογνωμία στο κίνημα των σουρεαλιστών. Μέσω της μοναδικής χρήσης του χρώματος, και την εξερεύνηση του για τη θρησκεία, τη λαογραφία και τα όνειρα, ο Brauner ξεπέρασε τα καλλιτεχνικά του όρια, συνδυάζοντας στους πίνακές του τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, την ανθρωπολογία, τη μεταφυσική και την πνευματικότητα.ΑΝΝΑ ΧΑΡΙΤΟΥ
6 Απριλίου 2017
Η ζωγραφική του Brauner περιστρέφεται γύρω από τρία βασικά θέματα (χίμαιρες, αρσενικό-θηλυκό, ζώα), ενώ έχει συχνά αναφορές σε μυθολογίες αρχαίων πολιτισμών καθώς και σε ερωτικές φαντασιώσεις.
Από το 1930, ο Brauner εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου έζησε στο ίδιο κτίριο με τους επίσης εικαστικούς Yves Tanguy και Alberto Giacometti. Έχασε το αριστερό του μάτι σε έναν βίαιο καυγά ανάμεσα στους Oscar Domínguez και Esteban Francé, ενώ λίγα χρόνια πριν είχε ζωγραφίσει το διάσημο έργο «Αυτοπροσωπογραφία με εξορυγμένο μάτι» που θεωρήθηκε προφητικό. Μετά από αρκετές μεγάλες εκθέσεις με θέμα τον υπερρεαλισμό, το 1966 (το έτος του θανάτου του) επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη Γαλλία στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Ο τάφος του Brauner είναι στο περίφημο γαλλικό νεκροταφείο της Μονμάρτης και η επιγραφή επάνω του λέει: «Η ζωγραφική είναι ζωή. Αληθινή ζωή. Η δική μου ζωή».