0
5
σχόλια
537
λέξεις
VISUALISM

Η μεγάλη ελληνίδα φωτογράφος Nelly και το χρονικό μιας φωτογράφισης στον Παρθενώνα που έμεινε στην ιστορία

 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΥΝΔΕΛΑΣ
19 Φεβρουαρίου 2017
Ανακαλύπτουμε το χρονικό μιας σπουδαίας καλλιτεχνικής φωτογράφισης που έχει μείνει στην ιστορία, όταν η Nelly, η «ελληνίδα Ρiφενσταλ» φωτογράφισε με αρχαιοελληνικό στιλ, σε ασπρόμαυρο φιλμ, μια χορεύτρια της εποχής της, στον Παρθενώνα. Οι φωτογραφίες της έκαναν τον γύρο του κόσμου και παραμένουν κλασσικές μέχρι σήμερα.

«Βεβήλωση» έγραφαν οι ελληνικές εφημερίδες, όταν το 1929 κυκλοφόρησαν οι γυμνές φωτογραφίες της Μόνα Πάιβα, διάσημης χορεύτριας της Κομεντί Φρανσέζ, στο γαλλικό περιοδικό Illustration de Paris. Η φωτογράφιση είχε πραγματοποιηθεί στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, από τη διεθνή φωτογράφο Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη γνωστή ως Nelly's, από την αγγλική υπογραφή της.

Η Nelly όταν αφηγείται την ιστορία των φωτογραφιών επιμένει ότι είχε τηρήσει όλους τους κανονισμούς. Είχε ζητήσει άδεια από τον διευθυντή της Ακρόπολης, Αλέξανδρο Φιλαδελφέα, με σκοπό να κάνει μια καλλιτεχνική φωτογράφιση με μοντέλο τη διάσημη χορεύτρια που έδινε εκείνο τον καιρό παραστάσεις στην Αθήνα. Η άδεια της είχε δοθεί ευχαρίστως.

«Είχα πάρει μαζί μου πολλά μέτρα άκοπες μουσελίνες, αρχαϊκά πέπλα για την όμορφη μπαλαρίνα. Από τη διεύθυνση της Ακρόπολης μου είχαν πει ότι η φωτογράφιση έπρεπε να γίνει μετά το επισκεπτήριο. Έτσι για να μην είμαστε δυο κοπέλες μόνες στην ερημιά παρακάλεσα τον πατέρα μου να μας συνοδεύσει. Ήταν όμως εκεί και ο ίδιος ο Φιλαδελφέας. Μας έδειξαν το σπιτάκι του φύλακα και μας είπαν ότι η καλλιτέχνις μπορούσε να αλλάξει εκεί και να βάλει τα πέπλα που είχα φέρει μαζί μου. Η πόρτα ήταν μισάνοιχτη. Και καθώς ο ήλιος έγερνε και γέμιζε με φως τον μικρό χώρο, είδα για πρώτη φορά την ξένη χορεύτρια ολόγυμνη. Μου φάνηκε πως ενσάρκωνε το πνεύμα των αρχαίων μαρμάρων! “Θα μπορούσατε να ποζάρετε τελείως γυμνή;” είπα. Δέχτηκε. Έτρεξα και ρώτησα τον Φιλαδελφέα. Η απάντησή του ήταν καταφατική: “Φτάνει οι φωτογραφίες να μην είναι για δημοσίευση”.


H χορεύτρια άρχισε να χορεύει μέσα στον Παρθενώνα, κρατώντας μόνο ένα μικρό κλωνάρι ελιάς, ενώ η φωτογράφος με την παλιά της Λάικα την απαθανάτιζε. Όταν η Μόνα Πάιβα έφυγε από την Αθήνα, η Nelly της έδωσε μερικές από τις φωτογραφίες που είχε τραβήξει. Ύστερα από λίγο καιρό μια από αυτές τις φωτογραφίες δημοσιεύτηκε στο γαλλικό περιοδικό Illustration de Paris, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τον αθηναϊκό τύπο.

Ένα χρόνο αργότερα, η Nelly προτείνει στην Ουγγαρέζα χορεύτρια Νικόλσκα να ποζάρει και αυτή γυμνή στο βράχο της Ακρόπολης. Ο Φιλαδελφέας της δίνει ξανά άδεια όμως αυτή τη φορά η φωτογράφος ντύνει την Νικόλσκα με πέπλα έτσι ώστε να μην ξεσπάσουν νέες αντιδράσεις. Αργότερα οι φωτογραφίες με τις γυμνές χορεύτριες γίνονται αφίσες και παρουσιάζονται στο περίπτερο του ελληνικού τουρισμού στην έκθεση του Παρισιού το 1936, αφήνοντας εποχή.

Πέρα από τις διάσημες γυμνές φωτογραφήσεις στην Ακρόπολη, η Nelly είναι γνωστή για μία σειρά από πρότζεκτ που έκαναν το γύρο του κόσμου: συνεργάστηκε με το Υπουργείο Πολιτισμού για την προώθηση της Ελλάδας στο εξωτερικό, φωτογράφισε τις Δελφικές γιορτές του Σικελιανού και της γυναίκας του Εύας Πάλμερ το 1927 και κατ' αποκλειστικότητα το 1930, ενώ το 1936 μετέβη στο Βερολίνο για να φωτογραφίσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, απαθανάτισε πορτρέτα προσφύγων αλλά και σημαντικών προσώπων της εποχής της, όπως ο Κωστής Παλαμάς και ο Ελευθέριος Βενιζέλος και στη φωτογραφική σειρά «Παραλληλισμοί» επιχείρησε να συγκρίνει προσωπογραφικά βοσκούς και χωριατοπούλες με κούρους και κόρες, θέλοντας να αποδείξει τη φυλετική συνέχεια των Ελλήνων.
 
εμφάνιση σχολίων