7 Θυμοί. Γαλιλαίος. Το Δωμάτιο. Ο Θεός Δεν Μοιράζει Καραμέλες. Ο Μαγικός Καθρέφτης
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
4 Φεβρουαρίου 2016
Πρόκειται για μια τοιχογραφία χαρακτήρων, των οποίων οι ιδέες και τα πιστεύω για τις ανθρώπινες σχέσεις, γενικότερα, γοητεύουν τον Πέτρο, λόγω της όποιας διαφορετικότητάς τους, τον αποπλανούν και τον προκαλούν, καθώς αναζητά την αγάπη σε μια Αθήνα που τα τελευταία 25 χρόνια, έχει γίνει μια πολυπολιτισμική, βαλκανική μητρόπολη.
Δεκαπέντε χρόνια μετά την τελευταία του σκηνοθετική δουλειά σε ταινία μυθοπλασίας, το Mirupafshim, που είχε υπογράψει μαζί με τον Γιώργο Κόρρα το 1997, ο Χρήστος Βούπουρας επιστρέφει στη θεματική εκείνης της ταινίας για τη γοητεία, το ενδιαφέρον, το άνοιγμα, την έλξη και την επιδίωξη επαφής κάποιων από εμάς με τους εκπρόσωπους της όποιας διαφορετικότητας (κοινωνικής, φυλετικής, σεξουαλικής), επεκτείνοντάς την στη σημερινή εποχή, όπου το (ομο)ερωτικό συνδυάζεται με το υπαρξιακό, όχι μόνο για τον κεντρικό ήρωα αλλά και για τους υπόλοιπους έξι χαρακτήρες που συναντά στο διάβα του.
Ενδιαφέρουσα προσπάθεια σκιαγράφησης ενός ψηφιδωτού της εποχής μας μέσα από την περιπλάνηση (και εκ των έσω), βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του σκηνοθέτη, ενώ το σενάριο συνυπογράφουν o Γιώργος Κόρρας και η Βασιλική Ηλιοπούλου. Η ασπρόμαυρη, ατμοσφαιρική φωτογραφία είναι του Κωστή Γκίκα και η μουσική του Φοίβου Δεληβοριά. Εξαιρετικό και το σύνολο του καστ, που αποτελείται από εκλεκτούς νέους και παλαιότερους ηθοποιούς.
Ιnfo: 7 Θυμοί (7 Kinds of Wrath). Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Χρήστος Βούπουρας. Παίζουν: Μάξιμος Μουμούρης, Νίκος Γκέλια, Σοφία Κόκκαλη, Νένα Μεντή, Χάρης Φραγκούλης, Κόρα Καρβούνη, Ιερώνυμος Καλετσάνος. Παραγωγή: Boo Productions, E.K.K. & EPT. Προβολή: Ταινιοθήκη της Ελλάδας & Τριανόν.
ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ: Η ζωή του μεγάλου Ιταλού επιστήμονα, που έζησε τον 17ο αιώνα στην Ιταλία και έθεσε τις βάσεις της σύγχρονης επιστήμης, διά χειρός Μπέρτολτ Μπρεχτ. Ο Μπρεχτ, ως αναμορφωτής του σύγχρονου θεάτρου, καταγράφει με ρεαλιστικό και ταυτόχρονα ποιητικό τρόπο τη σύγκρουση του Γαλιλαίου με την Ιερά Εξέταση. Σκηνοθετεί ο συνεργάτης και φίλος του συγγραφέα, Τζόζεφ Λόουζι (Don Giovani, Mr. Klein, The Go-between, O Υπηρέτης).
Ο πιο Εγγλέζος, αμερικανικής καταγωγής σκηνοθέτης πριν την εμφάνιση του Τζέιμς Άιβορι, υπήρξε προσωπικός φίλος του Μπρεχτ και είχε ανεβάσει τον Γαλιλαίο στο Broadway το 1947, 28 χρόνια πριν από το 1975 που γυρίστηκε ετούτη η ταινία, η οποία προβάλλεται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Η σύγκρουση του Γαλιλαίου με τους εκπροσώπους των προυχόντων, οι οποίοι τον πίεζαν για καινοτομίες τις οποίες ήθελαν να αξιοποιήσουν εμπορικά, αλλά και με τους εκπρόσωπους της Εκκλησίας λόγω των αστρονομικών του ανακαλύψεων που αμφισβητούσαν την κοσμοθεωρία της, είναι το βασικό θέμα του έργου, μέσα από τη μαρξιστική ιδεολογική σκοπιά του Μπρεχτ.
Η λογική της ταινίας είναι εντελώς θεατρική, γυρισμένη σε στούντιο, με ανάλογα σκηνικά και με χορωδιακά μέρη ανάμεσα στις πράξεις από ένα τρίφωνο αγοριών. Η βρετανική καταγωγή της υπόσχεται λαμπρές ερμηνείες και αποτελεί, μαζί με τη γνωριμία, είτε του Γαλιλαίου, είτε του Μπρεχτ, είτε του Λόουζι, είτε και των τριών μαζί, τον κύριο λόγο για να τη δει κανείς.
Ιnfo: Γαλιλαίος (Galileo). Ιστορική Δραματική Βιογραφία. Αγγλία - ΗΠΑ 1975. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Λόουζι. Παίζουν: Τοπόλ, Τζον Γκίλγκουντ, Έντουαρτ Φοξ, Κόλιν Μπλέικλι. Διανομή: New Star.
TO ΔΩΜΑΤΙΟ: Ο Τζακ είναι πέντε χρονών και ζει στο δωμάτιο με τη μαμά του. Δεν έχει βγει ποτέ του έξω. Το Δωμάτιο δεν έχει παράθυρα και η πόρτα είναι πάντα κλειδωμένη. Ανοίγει μόνο με κωδικό και μόνο τις νύχτες που ο γερο-Νικ έρχεται για να κοιμηθεί με τη μαμά του. Τότε ο Τζάκ χώνεται στη φίλη του την Ντουλάπα και μετράει τα κρακ του κρεβατιού. Ο Τζάκ και η μαμά του είναι φυλακισμένοι στο Δωμάτιο, αλλά ο Τζακ το μαθαίνει όταν πια γίνεται πέντε χρονών και τα ξέρει όλα. Και τότε πρέπει να μεταμορφωθεί σε σούπερ-ήρωα και να σώσει τη μαμά του από τον γερο-Νικ.
Η συγγραφέας Έμα Ντόναχιου διασκευάζει για τον κινηματογράφο το βιβλίο της, το οποίο χάρη στην αποτελεσματική σκηνοθεσία του Ιρλανδού Λένι Έιμπραμσον (Frank), αλλά κυρίως στο πρωταγωνιστικό του δίδυμο, την Μπρι Λάρσον (Κατακούτελα, Μικρά Όμορφα Πλάσματα) και τον καταπληκτικό μικρό Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, έφτασε σαν outsider ως στην κορυφή των Όσκαρ, καθώς είναι υποψήφιο για βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Γυναικείας Ερμηνείας και Διασκευασμένου Σεναρίου, έχοντας συγκεντρώσει ήδη συνολικά μέχρι σήμερα 112 υποψηφιότητες και 60 νίκες σε διάφορες βραβεύσεις.
Χωρισμένο σε δύο μέρη, διαπραγματεύεται πρώτα την ασφυκτική, απελπιστική κατάσταση του εγκλεισμού και στη συνέχεια την ακόμα τρομακτικότερη διαχείριση της ελευθερίας, χωρίς όμως να είναι βασισμένο σε κάποιο πραγματικό γεγονός και με μία αφήγηση που δεν ενδιαφέρεται τόσο για το αστυνομικό, πρώτο επίπεδο της υπόθεσης, όσο για το (παθο)ψυχολογικό δεύτερο, κάνοντας αναγωγές σε περισσότερα από δύο επίπεδα και σε άλλες τόσες παράλληλες αναγνώσεις.
Ιδωμένη εν μέρει μέσα από την προσωπική ματιά του μικρού Τζακ και με αναφορές σε κλασικές αφηγήσεις (από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τον Τζακ και τη Φασολιά, τον Κόμη Μόντε Κρίστο), σε άλλο ένα ακόμη επίπεδο, η αφήγηση αφορά το τέλος της παιδικής ηλικίας, την τρομακτική εμπειρία της απεξάρτησης από τη μητρική φροντίδα, αλλά και σε ό,τι αφορά στην ίδια τη μητέρα του Τζακ, τις επιπτώσεις, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες της στην, ενήλικη πλέον, πραγματική ζωή, στον πραγματικό κόσμο.
Αν και ο πραγματικός κόσμος της ταινίας στην ουσία αφορά στην καλοστεκούμενη αμερικανική suburbia, κι αν το πρώτο κατασκευασμένο μέρος του εγκλεισμού μοιάζει τελικά πιο ρεαλιστικό από την, εν μέρει, αδικαιολόγητη εξέλιξη και την, εν τέλει, σχηματική κατάληξη του δεύτερου, πιο υποτιθέμενα ρεαλιστικού μέρους της, η στιβαρή και καλοκουρδισμένη σκηνοθεσία του Έιμπραμσον και οι συγκλονιστικές ερμηνείες των δύο βασικών πρωταγωνιστών είναι αυτά που απογειώνουν την ταινία τελικά και τη γλιτώνουν από όλους τους σχηματικούς αφηγηματικούς σκοπέλους.
Ιnfo: Το Δωμάτιο (Room). Δραματική. Ιρλανδία - Καναδάς 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Λένι Έιμπραμσον. Παίζουν: Μπρι Λάρσον, Τζόαν Άλεν, Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Γουίλιαμ Μέισι, Έμα Ντόναχιου, Σον Μπρίτζες. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΜΟΙΡΑΖΕΙ ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ: Πίσω από τις κλειστές πόρτες ενός χριστιανικού ορφανοτροφείου στην πρωτεύουσα Αντίς Αμπέμπα, παρακολουθούμε την καθημερινή ζωή των μικρών τροφίμων του. Πενήντα περίπου παιδιά κάθε ηλικίας, από βρέφη ως έφηβοι, δέχονται τη μητρική φροντίδα βρεφοκόμων, νοσοκόμων και εθελοντριών, παράλληλα με την αυστηρή θρησκευτική κατήχηση.
Η ταινία εξερευνά τον σύνθετο χαρακτήρα αυτής της πολύ ιδιαίτερης κοινότητας, βασισμένη αποκλειστικά στην παρατήρηση, χωρίς σχολιασμό ή συνεντεύξεις. Μέσα από αυτή την εξερεύνηση αναδεικνύονται οι σχέσεις μεταξύ του προσωπικού και των παιδιών, οι σχέσεις μεταξύ των ίδιων των παιδιών, ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα, καθώς και ο καθοριστικός ρόλος που αποκτά η θρησκεία στη ζωή και την εκπαίδευσή τους μέσα σ' αυτό το σπίτι μακριά απ' το σπίτι.
Γυρισμένο υπό την παρότρυνση του διευθυντή του ιδρύματος, το ντοκιμαντέρ καταγράφει την καθημερινότητα των παιδιών αυτών με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο, χωρίς σχόλια ή αφήγηση καθώς αυτή ξεδιπλώθηκε κατά τη διάρκεια του μοντάζ. Συγκινητικό και λιτό, χρωστάει τον τίτλο του στο συμβάν που κατέγραψε ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Καλαμπάκας, όπου ένας Αυστραλός επισκέπτης, καταφτάνοντας στο ορφανοτροφείο, δεν έβρισκε τίποτα μεμπτό στο να πετάει τις καραμέλες μακριά για να τις μαζέψουν τα παιδιά από κάτω, σαν να ταΐζει ζώα σε ζωολογικό κήπο. «Τα παιδιά βέβαια ανταποκρίνονται με γέλια, οι βρεφοκόμοι χαμογελούν και κανείς δεν έχει το παραμικρό πρόβλημα εκτός από μένα, που θυμάμαι να καταγράφω τη σκηνή νιώθοντας όχι απλώς αμηχανία αλλά και ντροπή που ήμουν εκεί και που ήμουν λευκός. Κάθε φορά που ξαναβλέπω τη συγκεκριμένη σκηνή, έχω την παράλογη αίσθηση ότι αυτή η αντίδρασή μου φαίνεται στην εικόνα...», αφηγείται.
Ένα ευρώ από κάθε εισιτήριο θα προσφέρεται στο Χαμόγελο του Παιδιού, από την παραγωγή και τον κινηματογράφο Τριανόν.
Ιnfo: Ο Θεός Δεν Μοιράζει Καραμέλες (No Candies From Heaven). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2015. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Καλαμπάκας. Παραγωγή: A&G Media Entertainment. Προβολή: Ταινιοθήκη της Ελλάδας.
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ: Το πρωί έφορος αρχαιοτήτων, το απόγευμα υπάλληλος σε συνεργείο αυτοκινήτων. Αυτή είναι η πληκτική καθημερινότητα του 35χρονου Κλεάνθη. Από τη μέρα που θα ανακαλύψει έναν μαγικό καθρέφτη που πραγματοποιεί και τα πιο τρελά όνειρα, ο Κλεάνθης αρπάζει την ευκαιρία να ζητήσει αυτά που θα αλλάξουν τη ζωή του για πάντα. Έχει μάλιστα τη δυνατότητα να επαναδιατυπώσει την ευχή του όσες φορές θέλει. Οι επιθυμίες του θα εκπληρωθούν, όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Υπάρχει πάντα κάτι που του διαφεύγει και ο Κλεάνθης δεν μπορεί να βρει την πραγματική ευτυχία πουθενά. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζει.
Οι δημιουργοί της Νήσου, σεναριογράφοι Έλενα Σολωμού - Κωστής Παπαδόπουλος και ο σκηνοθέτης Χρήστος Δήμας, επιστρέφουν με την πρώτη live-action 3D ταινία στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, η οποία, ευτυχώς, όπως και οι προηγούμενες δουλειές των συντελεστών της, διαθέτει κέφι, χιούμορ, εξαιρετικό καστ και είναι πάνω από τα συνήθη τηλεοπτικά στάνταρντ του λεγόμενου εμπορικού ελληνικού κινηματογράφου, αλλά και από την ίδια τη δική τους, συμπαθέστατη Νήσο (2009).
Η στήλη πάλι περιμένει τον Δήμα να εκπληρώσει τις προσδοκίες της για κάτι περισσότερο προσωπικό, στο ύφος των πρώτων ταινιών του μικρού (Aμερικάνος, Ανάσα, Tender, Ένας Ουρανός γεμάτος Αστέρια) και μεγάλου (Οι Ακροβάτες του Κήπου-2001) μήκους.
Ιnfo: Ο Μαγικός Καθρέφτης. Κωμωδία. Ελλάδα 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Χρήστος Δήμας. Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Ζέτα Δούκα, Ελένη Κοκκίδου, Κώστας Κόκλας, Λευτέρης Ελευθερίου. Διανομή: Feelgood Entertainment.
εμφάνιση σχολίων