Πολύ πιο έξυπνη από τους θεατές της, η ταινία που ξεκινά σαν θρίλερ, εξελίσσεται σε ένα ανοιχτό σε ερμηνείες αινιγματικό παιχνίδι, γεμάτο συμβολισμούς και εναλλαγές ρόλων, τα οποία ενισχύουν τη λεπτομερώς ενορχηστρωμένη σύγχυση ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, την τέχνη και τη ζωή, ενώ στο τέλος της αφήνει μια υπόνοια αέναης επανάληψης της παράστασης στο διηνεκές. Οι πιο επιμελείς και λιγότερο (θεματικά) ανασφαλείς θεατές θα ανταμειφθούν κατάλληλα. Η ταινία του Ζώη πήρε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα των Οριζόντων του περασμένου κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας και συνεχίζει το ταξίδι της στα φεστιβάλ του κόσμου.
Ιnfo: Interruption. Ψυχολογικό Δράμα. Ελλάδα - Κροατία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Γιώργος Ζώης. Παίζουν: Αλέξανδρος Βαρδοξόγλου, Μαρία Καλλιμάνη, Χρήστος Στέργιογλου, Χρήστος Καρτέρης, Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Φιλίνη.
ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ: Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του Ντέιβιντ Έμπερσχοφ, που αφηγείται μια εκδοχή της ιστορίας του Έιναρ Βέγκενερ (αργότερα γνωστού ως Λίλι Έλμπε) την περίοδο που αποφάσισε να κάνει εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου, σοκάροντας τους ανθρώπους της εποχής. Ως Έιναρ ήταν παντρεμένος με τη ζωγράφο Γκέρντα Βέγκενερ, που ήξερε τα θέματα σεξουαλικής ταυτότητας που εκείνος είχε, γι’ αυτό και στα έργα της τον αποτύπωνε ως μία μυστήρια, μελαχρινή κοπέλα με όμορφα πόδια.
Ο Έιναρ είναι κι εκείνος ζωγράφος και μάλιστα στην ταινία, μέχρι την εμφάνιση της Λίλι, η Γκέρντα ζει καλλιτεχνικά στη σκιά του. Η άνοδος της φήμης της και της αναγνώρισης της δουλειάς της είναι αντιστρόφως ανάλογη με τη σχέση της με τον Έιναρ. Η Λίλι τής χαρίζει την καλλιτεχνική καταξίωση αλλά της κλέβει τον άντρα. Αυτό είναι και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο αυτής της τολμηρής σε θεματική, για mainstream, ταινίας, η οποία κατά τα άλλα είναι γυρισμένη εντελώς ακαδημαϊκά.
Ο Τομ Χούπερ, που γνωρίσαμε ευρέως από τον Λόγο του Βασιλιά και το Les Miserables (2012), υπογράφει μια εντυπωσιακή, ατμοσφαιρική, στιγμές συγκινητική (ειδικά προς το τέλος), αν και υπερβολικά καλογυαλισμένη ταινία εποχής, η οποία ενώ διαθέτει ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό δίδυμο, δεν εμβαθύνει αρκετά στο περίπλοκο ψυχολογικό σύμπαν των χαρακτήρων της, οι οποίοι μένουν από την αρχή μέχρι το τέλος σχηματικοί και ανολοκλήρωτοι, με τον ίδιο τρόπο που ο ήρωας δεν νιώθει ολοκληρωμένος, αν δεν καταφέρει να κάνει αλλαγή φύλου.
Ο Έντι Ρέντμεϊν της Θεωρίας των Πάντων είναι και πάλι εντυπωσιακός, ενώ η Σουηδή Αλίσια Βικάντερ (Από Μηχανής, Κωδικό Όνομα U.N.C.L.E.) εντυπωσιάζει ως ανερχόμενο νέο ταλέντο, κερδίζοντας τα ανάλογα βραβεία.
Ιnfo: Το Κορίτσι Από τη Δανία (The Danish Girl). Αισθηματική Κοινωνική Δραματική Βιογραφία Εποχής. Αγγλία - ΗΠΑ - Βέλγιο - Δανία - Γερμανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τομ Χούπερ. Παίζουν: Έντι Ρέντμεϊν, Αλίσια Βικάντερ, Μπεν Γουίσο, Έιμπερ Χερντ, Ματίας Σόνερτς, Σεμπάστιαν Κοχ. Διανομή: U.I.P.
ΚΡΙΝΤ: Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΟΥ: Ο Άδωνης Τζόνσον δεν γνώρισε ποτέ τον διάσημο πατέρα του, τον παγκόσμιο πρωταθλητή Βαρέων Βαρών Απόλο Κριντ, ο οποίος και απεβίωσε πριν τη γέννησή του. Αν και νόθος, δεν υπάρχει αμφιβολία πως το μποξ τρέχει στις φλέβες του. Έτσι ο Άδωνης αποφασίζει να πάει στη Φιλαδέλφεια, τόπο του θρυλικού αγώνα του πατέρα του το 1976, με τον σκληρό, πρωτοεμφανιζόμενο μποξέρ Ρόκι Μπαλμπόα.
Με το που φτάνει στην πόλη, εντοπίζει τον Ρόκι και του ζητά να γίνει ο προπονητής του. Παρά την επιμονή του δευτέρου πως έχει αποσυρθεί από τον χώρο, ο Ρόκι θα δει στον Άδωνη τη δύναμη και την αποφασιστικότητα που είχε γνωρίσει στον Απόλο -τον σημαντικότερο αντίπαλό του, ο οποίος κατέληξε να γίνει και ο στενότερος φίλος του. Συμφωνεί να τον αναλάβει και να τον προπονεί, έχοντας κι ο ίδιος να αντιμετωπίσει έναν αντίπαλο, πιο θανάσιμο από οποιονδήποτε αντιμετώπισε στο ρινγκ.
Το δίδυμο που πριν τρία χρόνια γνώρισε την επιτυχία με το εξαιρετικό και ανεξάρτητο δράμα
Μια Στάση Πριν το Τέλος, το οποίο έφτασε μέχρι τα Όσκαρ, κάνει στροφή 180 μοιρών και επιστρέφει με μια εντελώς mainstream παραγωγή, η οποία εντάσσεται σαν παράλληλη αφήγηση στο σύμπαν της κινηματογραφικής σειράς των Ρόκι, του Σιλβέστερ Σταλόνε. Βασικά, επιστρέφει σε εκείνη την πρώτη ταινία του 1976, σε σενάριο του Σταλόνε και σκηνοθεσία του Τζον Άβιλτσεν (Κarate Kid, Οι Γείτονες της Συμφοράς), την οποία συνδέει με το σήμερα και της οποίας τη θεματική (αυτήν της πραγμάτωσης του αμερικανικού ονείρου) μοιράζεται με τον ίδιο, απλοϊκά αποτελεσματικό, τρόπο.
Παρόλο που είναι γεμάτη από κλισέ, από τη σεναριακή εξέλιξή της μέχρι τις καταστάσεις που περιγράφει και τους διαλόγους που βάζει στα στόματα των ηρώων της, η δύναμη της σκηνοθεσίας του Κούγκλερ, της ερμηνείας του Μάικλ Μπι Τζόρνταν, καθώς και η συγκίνηση που εκπέμπει το τσαλακωμένο από τις πλαστικές πρόσωπο του Σταλόνε, ο οποίος δίνει άλλη μία ερμηνεία επιπέδου Cop Land (1997), απογειώνουν τελικά την ταινία, πάνω από το συνηθισμένο επίπεδο.
Διαθέτει επίσης ένα εξαιρετικό σάουντρακ από τραγούδια μαύρης μουσικής αλλά και πρωτότυπων συνθέσεων (και τραγουδιών) από τον Σουηδό Λούντβιχ Γκόρανσον, του οποίου το βασικό θέμα παίζει προς το τέλος και με τη βάση του κλασικού σκορ του Μπιλ Κόντι, της μητέρας ταινίας του '76. Εξαιρετική και η επιλογή του συγκρατημένου φινάλε της ιστορίας, με την προοπτική μιας πιθανής συνέχειας.
Πρόκειται για μία από τις αφροαμερικάνικες ταινίες της οποίας η απουσία από τα βραβεία Όσκαρ (εκτός από την υποψηφιότητα του Σταλόνε) προκάλεσε την οργή μεγάλου μέρους μαύρων και μη ηθοποιών και ανθρώπων του σινεμά, οι οποίοι θα απέχουν από τη διοργάνωση φέτος. Τα αποτελέσματα και οι μώλωπες θα αποτυπωθούν μέσα στο ρινγκ του Kodak Theatre και στο σώμα των τηλεοπτικών θεαματικοτήτων.
Ιnfo: Κριντ: H Γέννηση Ενός Θρύλου (Creed). HΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ράιαν Κούγκλερ. Παίζουν: Μάικλ Μπι Τζόρνταν, Σιλβέστερ Σταλόνε, Τέσα Τόμσον, Φιλίσια, Ρασάντ, Άντονι Μπελιού. Διανομή: Tanweer.
MEDITERRANEA: Ο Αγίβα άφησε πρόσφατα το σπίτι του στην Μπουρκίνα Φάσο, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή και έναν τρόπο να συντηρήσει την αδελφή του και την κόρη του. Προκειμένου να τα καταφέρει, θα εκμεταλλευτεί τη συμμετοχή του σε μια παράνομη επιχείρηση εισαγωγής λαθραίων και θα κατορθώσει να φύγει από την Αφρική, μαζί με τον καλύτερό του φίλο, Αμπάς. Ο Αγίβα προσαρμόζεται στη ζωή στην Ιταλία, αλλά όταν εντάσεις αναπτύσσονται στην τοπική κοινότητα, τα πράγματα γίνονται σταδιακά εξαιρετικά επικίνδυνα. Αποφασισμένος να διατηρήσει τη νέα του ζωή, θα επιχειρήσει να ξεπεράσει τις δυσκολίες, όχι όμως χωρίς προσωπικό κόστος.
Εμπνευσμένος από αληθινά γεγονότα, ο Ιταλός Τζόνας Καρπινιάνο στην πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους κινηματογραφεί εντυπωσιακά, στο πρώτο μέρος της ταινίας τουλάχιστον, το επικίνδυνο ταξίδι των δύο φίλων που διασχίζουν τη Σαχάρα και τη Μεσόγειο με προορισμό την Ιταλία. Διαφορετικοί χαρακτήρες μεταξύ τους και με διαφορετικές προτεραιότητες ο καθένας τους, αποκαλύπτονται περισσότερο ψυχολογικά, όταν εγκαθίστανται στην ιταλική επαρχία και μέσα από την προσπάθειά τους, είτε να ενσωματωθούν, είτε να επιβάλουν την παρουσία τους.
Ταυτόχρονα η ταινία προσπαθεί να αποτυπώσει στις εικόνες της ένα ειλικρινές, ρεαλιστικό και πειστικό πορτρέτο της Ευρώπης ως απατηλής Γης της Επαγγελίας. Η σκηνή του τέλους, όπου όλες οι πιθανότητες είναι δυνατές, συνοψίζει το περιρρέον των σημερινών καταστάσεων, παρόλο που τα γυρίσματά της είχαν τελειώσει ήδη πριν ξεσπάσει η τωρινή προσφυγική κρίση.
Συμμετοχή στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών. Υποψήφιο για το Βραβείο Lux. Συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι και στο Φεστιβάλ του Λονδίνου. Νικήτρια ταινία στο Κάιρο και το Διεθνές Φεστιβάλ του. Το σάουντρακ υπογράφει ο Μπεν Ζάιτλιν, ο σκηνοθέτης του Μυθικά Πλάσματα του Νότου (2012), μαζί με τον συνθέτη του, Νταν Ρόμερ.
Ιnfo: Mediterranea. Κοινωνική Δραματική. Ιταλία - Γαλλία - ΗΠΑ - Γερμανία - Κατάρ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Τζόνας Καρπινιάνο. Παίζουν: Κουντούς Σεϊχόν, Αλασάν Σι, Πάολο Σκιαρέτα, Πίο Αμάτο. Διανομή: Weird Wave.
Η ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ: O Θεός είναι ένα υπαρκτό, καθημερινό πρόσωπο και ζει στο Βέλγιο. Στην πραγματικότητα, δεν είναι τίποτε άλλο από έναν μικρόψυχο, δειλό, αντιπαθή τύπο, ακόμα και για την ίδια του την οικογένεια. Από την άλλη, η κόρη του Εά πλήττει αφόρητα και πνίγεται που είναι κλειδωμένη στο μικρό τους διαμέρισμα, στις βαρετές Βρυξέλλες. Μέχρι που μια μέρα, επαναστατεί ενάντια στον πατέρα της, χακάρει τον υπολογιστή του και διαρρέει σε όλον τον κόσμο την ημερομηνία που πρόκειται να πεθάνει ο κάθε άνθρωπος στη Γη, πράγμα που κλονίζει την πίστη των ανθρώπων. Σύντομα όλοι θα πρέπει να σκεφτούν τι θα κάνουν με τις ώρες, ημέρες, μήνες, χρόνια που τους έχουν απομείνει.
Για πρώτη φορά έξω από το πατρικό, η Εά θα αναζητήσει τους δικούς της αποστόλους, για να γράψει μία δική της, ολοκαίνουργια Διαθήκη. Την ίδια στιγμή, θα έχει τον Θεό πατέρα της στο κατόπι, να την αναζητά (αντιμετωπίζοντας για πρώτη φορά, πρόσωπο με πρόσωπο, τα καθ' εικόνα και ομοίωση, δημιουργήματά του), ο οποίος θέλει να την πείσει να γυρίσει σπίτι, για να του επανακινήσει τον υπολογιστή.
Ανατρεπτική και για κάποιους ίσως βλάσφημη μαύρη κωμωδία, της οποίας το στιλ, αν και θα φέρει στο νου των νεότερων κάτι από το σινεμά του Ζαν-Πιέρ Ζενέ (Αμελί), οι πιο παλιοί σινεφίλ θα αναγνωρίσουν σε αυτό, το τρυφερά μελαγχολικό και αστείο σύμπαν του Ζακό Βαν Ντορμέλ, του Βέλγου σκηνοθέτη της cult επιτυχίας Τότο, Ο Ήρωας (1991). Γεμάτη ιδέες και πρωτότυπες, άλλοτε αστείες και άλλοτε μακάβριες, λύσεις που βασίζονται σε πραγματικές υπαρξιακές και φιλοσοφικές ανησυχίες, η ταινία χωρίζεται σε έξι κεφάλαια, ένα για κάθε Απόστολο, άνδρα ή γυναίκα που αντιπροσωπεύουν διαφορετικούς τύπους μοναχικών ατόμων (ακόμη και όταν τυχαίνει να έχουν συντρόφους ή οικογένεια).
Η Εά, με τη βοήθεια ενός ηλικιωμένου αστέγου που θα καταγράφει την προσωπική ιστορία του κάθε απόστολου (από τα γεγονότα της παιδικής του ηλικίας μέχρι τις αποφάσεις που παίρνει από τη στιγμή που θα πληροφορηθεί την ημερομηνία του θανάτου του και μετά), θα μυηθεί στη σκληρή πραγματικότητα της δημιουργίας του πατέρα της και θα προσπαθήσει να βρει τρόπους να κάνει τη ζωή των πλασμάτων της πιο υποφερτή. Ο αδερφός της Ι.Χ. και η μητέρα της πίσω στο σπίτι, θα παίξουν ρόλους-κλειδιά σε μια τέτοια εξέλιξη.
Χιούμορ, σαρκασμός, μελαγχολία, ονειροπόληση, σκληρότητα, ποίηση, ειρωνεία, τρυφερότητα και πολλή μουσική (από Χέντελ μέχρι Νταλιντά), συνθέτουν μια καλειδοσκοπική στη μορφή της, feelgood ταινία, με κοινωνικές, πολιτισμικές και μυθολογικές αναφορές, η οποία διαθέτει και ένα εκλεκτό καστ από κορυφαίους Βέλγους και Γάλλους ηθοποιούς. Εξαιρετική και η μικρή Πιλί Γκροϊνέ στον ρόλο της Eά. Την πρωτοείδαμε πέρυσι, στο Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα. Ήμαρτον, Κύριε!
Ιnfo: Η Ολοκαίνουργια Καινή Διαθήκη (Le Tout Nouveau Testament). Δραματική Κωμωδία. Βέλγιο - Γαλλία - Λουξεμβούργο 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ζάκο Βαν Ντορμέλ. Παίζουν: Μπενουά Πολβουρντέ, Πιλί Γκροϊνέ, Κατρίν Ντενέβ, Φρανσουά Νταμιέν. Διανομή: StraDa Films.