0
3
σχόλια
348
λέξεις
CULTURE

Στις αρχές του 20ου αιώνα, το λογοτεχνικό κλαμπ Bloombury και η σεξουαλική τους επανάσταση

ΣΙΣΣΥ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗ
24 Ιανουαρίου 2020
Τι κοινό είχαν η Βιρτζίνια Γουλφ και ο Τζον Μέιναρντ Κέυνς; Η πρώτη, διάσημη συγγραφέας, ο δεύτερος, διάσημος οικονομολόγος, ανήκαν και οι δύο στην ομάδα Bloomsbury. Η ομάδα, δεν ήταν παρά ένας κύκλος Άγγλων διανοούμενων της εποχής (φιλόσοφοι, συγγραφείς, καλλιτέχνες, στοχαστές) που σχηματίστηκε άτυπα το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Πήραν το όνομα τους από την περιοχή Bloomsbury του Λονδίνου, όπου έκαναν τις συναντήσεις τους.

Ο κύκλος με τον οποίο συνδέθηκαν και άλλες γνωστές προσωπικότητες της εποχής όπως ο
Ε.Μ. Forster (Δωμάτιο με θέα, Πέρασμα στην Ινδία) o Μπέρτραντ Ράσελ (Νόμπελ λογοτεχνίας) και ο Άλντους Χάξλεϋ, εξέφρασε πρωτοποριακές ιδέες κόντρα στις συμβάσεις της βικτοριανής ζωής και τις συνήθειες των μπουρζουάδων.

Έφεραν μια μικρή επανάσταση στη σεξουαλικότητα καθώς δεν πίστευαν στην πυρηνική οικογένεια και αντ’ αυτής εξύψωσαν την άντληση ευχαρίστησης από τις προσωπικές τους σχέσεις (δεν έλειπαν τα ερωτικά τρίγωνα ανάμεσα στα μέλη, όπως και η σκανδαλώδης για την εποχή σχέση της Γουλφ με την Vita Sackville-West).

Ήταν άθεοι, είχαν αριστερές ιδέες, τους συνέδεε ένας πολύπλοκος ιστός δεσμών συγγένειας, σεξουαλικών σχέσεων, φιλίας και διάνοιας. Πάνω από όλα όμως τους συνέδεε η πίστη τους στην αξία της τέχνης. Προέρχονταν από τα ανώτερα στρώματα της μεσαίας τάξης κυρίως, δεν αποτελούσαν πολιτική οργάνωση, δεν είχαν ακτιβιστική δράση. Έγιναν περιβόητοι μετά την φάρσα του Dreadnought το 1910 κατά την οποία ντύθηκαν σαν ευγενείς από την Αβησσυνία (ανάμεσα τους και η Γουλφ ντυμένη Αιθίοπας) και υποχρέωσαν το αγγλικό ναυτικό να τους αποδώσει τιμές με το θωρηκτό Dreadnought.

Φυσικά υπήρχαν αντιδράσεις από την κοινωνία της εποχής. Κατηγορήθηκαν μεταξύ άλλων για «διανοητικό ελιτισμό». Η Γουλφ υπερασπίστηκε την ομάδα λέγοντας ότι δεν ήταν «διανοουμενίστικη», ούτε διεφθαρμένη, αλλά μάλλον ασκητική.

Η δεκαετία του ’20 ήταν τα χρόνια της «άνθισης» του κύκλου αλλά με τα μαύρα χρόνια της δεκαετίας του ’30, η δυναμική του κύκλου άρχισε να ξεφτίζει. Αργότερα μάλιστα ο Κέινς αποκήρυξε τις πεποιθήσεις της νιότης του. Ο κύκλος έκλεισε, αλλά άφησε πίσω του τεράστιες επιδράσεις στη σύγχρονη λογοτεχνία, την αισθητική, τα οικονομικά, και στις σύγχρονες αντιλήψεις για τον φεμινισμό και τη σεξουαλικότητα.

Πίνουμε στους τιμημένους μποέμ της βιβλιοθήκης μας.
 
εμφάνιση σχολίων