7
1
σχόλια
1829
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ο Μπο Φοβάται. Ευλογία. Μάλιστα Σεφ! Λουνάνα: Ένα Γιακ Μέσα στην Τάξη. Στα Ίχνη του Δολοφόνου. Διορθώσεις. Κάτσε στα Αυγά σου. Από τον Χ. Λακταρίδη

 
DOCTV.GR
27 Απριλίου 2023
Ο ΜΠΟ ΦΟΒΑΤΑΙ:  Ο Χοακίν Φίνιξ που υποδύεται, όπως αναφέρει και ο τίτλος, τον Μπο, έναν μεσήλικο αγχωμένο άντρα, που προετοιμάζεται με την βοήθεια του ψυχαναλυτή του, ώστε να καταφέρει να φτάσει μέχρι το σπίτι της μητέρας του. Θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει τους μεγαλύτερους φόβους του σε μια περιπετειώδη, κωμική και ταυτόχρονα εφιαλτική διαδρομή.

Ο Αρι Αστερ (Μεσοκαλόκαιρο, Η Διαδοχή), ένας από τους πιο ενδιαφέροντες νέους Αμερικανούς σκηνοθέτες του “Σινεμά του Φανταστικού” της νέας γενιάς, στην τρίτη και πιο φιλόδοξη ταινία του μεγάλου μήκους, σκηνοθετεί έναν καφκικό εφιάλτη που βασίζεται στην εμπειρία του να μεγαλώνει κανείς σε εβραϊκή οικογένεια, φορτωμένος από τις ενοχές που έχει εμφυσήσει στο είναι του η μητέρα του. Και επειδή, όσο και αν το αρνούμαστε - για τους γνωστούς ρατσιστικούς κυρίως λόγους - μοιάζουμε πολύ ως νοοτροπία σε ό,τι έχει να κάνει με την οικογένεια με τους Εβραίους (και στο ότι πιστεύουμε ηλιθίως και οι δύο, πως είμαστε «εκλεκτοί» λαοί του Θεού), ο Έλληνας θεατής θα βρει πολλούς λόγους να ταυτιστεί με όσα παρακολουθεί.

Ιδανική επιλογή ο Χοακίν Φίνιξ. Πρόκειται για την πολύ μεγαλύτερης διάρκειας (τριών ωρών παρά ένα λεπτό), εκδοχή της μόλις 7 λεπτών ταινίας του μικρού μήκους του 2011, με τον τίτλο «Beau». Η ιδέα υπήρχε στα χαρτιά πολύ πριν το «Μεσοκαλόκαιρο» και την «Διαδοχή». Στην πραγματικότητα αυτή ήθελε να είναι η πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους.

Info: Ο Μπο Φοβάται (Beau is Afraid). Δραματική Κομεντί Ψυχολογικό Θρίλερ. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Αρι Αστερ. Παίζουν: Χοακίν Φίνιξ, Πάτι ΛουΠον, Νέιθαν Λέιν, Εϊμι Ράιαν, Πάρκερ Πόουζι, Ντενί Μενοσέ. Διανομή: Tanweer.


ΕΥΛΟΓΙΑ: H ταραγμένη ζωή του ποιητή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου Ζίγκφριντ Σασούν, μέσα από το βλέμμα ενός από τους πιο αναγνωρίσιμους δημιουργούς του σύγχρονου κινηματογράφου, του Βρετανού Τέρενς Ντέιβις.

Πορτρέτο μιας σύνθετης προσωπικότητας που επέζησε από τη φρίκη του πολέμου, που βραβεύτηκε για την ανδρεία του αλλά και που άσκησε δριμεία κριτική, στην κυβέρνηση λίγο πριν λήξει η θητεία του. Για τιμωρία τον εισάγουν σε στρατιωτική ψυχιατρική κλινική, στην οποία γνωρίζει τον επίσης ποιητή Γουίλφρεντ Όουεν. Οι δύο άντρες συνάπτουν σχέση υπό την προστασία του στρατιωτικού ιατρού Ρίβερς που τους συμπαραστέκεται. Η επιστροφή του Όουενς στο μέτωπο και ο θάνατός του μια εβδομάδα πριν από το τέλος του πολέμου, θα σημαδεύσει για πάντα την ύπαρξή του, το έργο του και τους έρωτες που θα ακολουθήσουν.

Η ταινία αποδίδει με οπτικούς όρους την μελαγχολική, μεγαλειώδη, πλην υπόκωφη παρακαταθήκη ενός από τους κορυφαίους, άγνωστούς μας ποιητές του προηγούμενου αιώνα, που όπως ο Εριχ Μαρία Ρεμάρκ (Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο) και ο Στράτης Μυριβήλης (Η Ζωή εν Τάφω), στην πεζογραφία, εμπνεύστηκαν από την εμπειρία τους στον πρώτο μεγάλο πόλεμο.   

H αριστοκρατία και η αφρόκρεμα του λογοτεχνικού και θεατρικού κόσμου του Λονδίνου τον λάτρευε, ακόμα και όταν ξεκίνησε να συνάπτει σχέσεις με διάφορους άνδρες, καθώς προσπαθούσε να βγάλει άκρη με την μη αποδεκτή από την εποχή, σεξουαλικότητά του. Εραστές θα έρθουν και θα φύγουν σε σχέσεις περισσότερο ή λιγότερο σοβαρές, μέχρι να παντρευτεί την Εστερ Γκέιτι, μια συνομήλική του γυναίκα που αγαπούσε τους γκέι άντρες.

Ο Τέρενς Ντέιβις τον οποίο η ελληνική διανομή δεν αγάπησε ιδιαίτερα ποτέ (μονάχα οι ταινίες με του με γνωστούς πρωταγωνιστές ή με οσκαρικές υποψηφιότητες βγήκαν στη χώρα μας, όπως το «The Neon Bible», το «Ήρεμο Πάθος» και το «Ένα Τραγούδι για το Ηλιοβασίλεμα»), αγαπά τις ταινίες εποχής, τις οποίες γυρίζει μεν ακαδημαϊκά, χωρίς όμως να υπακούει στους κανόνες του mainstream κινηματογράφου, αφηγείται την ζωή του Σασούν αποσπασματικά, με χρονικά και αφηγηματικά κενά ενδιάμεσα, κοφτερούς διαλόγους και αρκετή απαγγελία off ποίησης, όχι μονάχα του βιογραφούμενου, αλλά και δύο ποιημάτων του Γουίλφρεντ Όουεν, όπως το συγκλονιστικό «Disabled» με το οποίο κλείνει η αφήγηση. Ένα εξαιρετικό καστ Βρετανών ηθοποιών, δίνουν μορφή στο μελαγχολικό όραμα του σκηνοθέτη.

Info: Ευλογία (Benediction). Κοινωνική Δραματική Βιογραφία Εποχής. Βρετανία, ΗΠΑ, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Τέρενς Ντέιβις. Παίζουν: Τζακ Λόουντεν, Πίτερ Καπάλντι, Σάιμον Ράσελ Μπιλ, Τζέρεμι Ερβιν, Κέιλεμ Λιντς, Τζούλιαν Σαντς, Μάθιου Τένισον, Κέιτ Φίλιπς, Τζέραλντιν Τζέιμς. Διανομή: Neo Films.


ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΕΦ!: Η Κάθυ είναι μια μάλλον δύστροπη σαραντάρα ανερχόμενη βοηθός σεφ που δεν συμβιβάζεται. Πάνω που είναι έτοιμη να εκπληρώσει το όνειρό της και να ανοίξει το δικό της εστιατόριο υψηλής γαστρονομίας, τα πράγματα στραβώνουν. Αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσκολίες, η Κάθυ αναγκάζεται να δεχτεί μια δουλειά στην κουζίνα μιας Δομής για ανήλικους, ασυνόδευτους μετανάστες. Παρόλο που μισεί την καινούρια της απασχόληση, που είναι τόσο κατώτερη των προσδοκιών και των ικανοτήτων της, η Κάθυ διαπιστώνει πως αυτές ακριβώς οι αρετές της αρχίζουν να επηρεάζουν θετικά τις ζωές των παιδιών. Και, το πιο αναπάντεχο, η Κάθυ καταλαβαίνει πως και η δική της ζωή αρχίζει να αλλάζει προς το καλύτερο από την επαφή της με τα παιδιά…

Έχοντας μεγαλώσει και η ίδια σε ορφανοτροφείο, η γαλλίδα σεφ καταφέρνει να ρίξει τις άμυνες των παιδιών, διδάσκοντάς τους την αυστηρή πειθαρχία της κουζίνας («Brigade» στα γαλλικά, εκτός από ταξιαρχία, σημαίνει και την αυστηρή ιεραρχία στην κουζίνα), αλλά και την αγάπη, την αλληλεγγύη, τον σεβασμό στην κουλτούρα του άλλου. Μαθαίνοντας τους ταυτόχρονα πως στην κουζίνα, με την αυστηρή δομή της, δεν υπάρχει χώρος για φυλετικά και θρησκευτικά στερεότυπα.

Αν και η “συνταγή” αυτής της feelgood κοινωνικής, δραματικής κομεντί είναι γνωστή, έχει την καρδιά της στο σωστό σημείο και συγκινεί με την αισιοδοξία της, ακόμη και όταν το αλά master chef τρίτο μέρος της, δεν πείθει για την αυθεντικότητά του. Ευτυχώς η τελευταία σκηνή έρχεται να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. Δεν πρόκειται για το περσινό, αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ «Ο Κύριος Μπάχμαν και η Τάξη του», ούτε για το υπέροχο «Hors Normes» (The Specials), των Νακάς-Τολεντανό (Οι Άθικτοι), το οποίο “χάθηκε” εν μέσω πανδημίας από την διανομή στη χώρα μας, είναι όμως συμπαθές για όσοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είναι ευαισθητοποιημένοι με το προσφυγικό/μεταναστευτικό. Εφιαλτική η σεκάνς που τα παιδιά οδηγούνται σε οστικές εξετάσεις για να πιστοποιηθεί η ηλικία τους, έτσι ώστε να ξεκαθαρίσει αν χρήζουν προστασίας ως ανήλικα ή αν είναι μεγαλύτερα από 18 ετών, να απελαθούν.

Info: Μάλιστα Σεφ! (La Brigade). Δραματική Κομεντί. Γαλλία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Λουί-Ζιλιέν Πετί. Παίζουν: Οντρέ Λαμί, Φρανσουά Κλουζέ. Διανομή: Weird Wave.


ΛΟΥΝΑΝΑ: ΕΝΑ ΓΙΑΚ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ: Ένας νεαρός δάσκαλος στο Μπουτάν, ονειρεύεται να γίνει ποπ σταρ και να μεταναστεύσει στην Αυστραλία. Ωστόσο, βρίσκει τον εαυτό του να μετατίθεται δυσμενώς και  να διδάσκει σε ένα μικρό χωριό, τη Λουνάνα, στα υψίπεδα των Ιμαλάιων, χωρίς νερό, ρεύμα και ανέσεις. Μόνο που εκεί, στα 4.800 μέτρα υψόμετρο πάνω από τη θάλασσα, τού αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος και τι σημαίνει να είσαι πραγματικά μέλος μιας κοινωνίας.

Σε προβλέψιμα ορεινά μονοπάτια σκαρφαλώνει η ταινία του Πάου Τσόινινγκ Ντόρχι που μοιάζει να απευθύνεται κυρίως στο δυτικό κοινό, έχει όμως λυρική δύναμη και ένα ανοιχτό σε ερμηνείες φινάλε που την δικαιώνει. Μας γνωρίζει έναν απομακρυσμένο λαό που κάλλιστα θα μπορούσε να βρίσκεται σε ένα χωριό σε κάποια από τις βουνοκορφές της χώρας μας.

Ο νεαρός δάσκαλος θέλει να φύγει από την πρώτη στιγμή, όμως οι δυσκολίες του ταξιδιού που διαρκεί μία εβδομάδα και που σε μεγάλο μέρος του γίνεται με τα πόδια μαζί με τον φόβο της επίπληξης από τους ανωτέρους του, τον κρατούν εκεί ολόκληρη την άνοιξη και το καλοκαίρι, εποχές που δεν κάνει κρύο και το σχολείο μπορεί να λειτουργεί. Ο σεβασμός των χωρικών και η λατρεία των παιδιών στο πρόσωπό του, μαζί με την παρουσία μιας βοσκοπούλας ενός κοπαδιού από γιακ, θα κάνουν δύσκολη συναισθηματικά την αποχώρησή του.

Η συγκίνηση είναι συγκρατημένη όπως ορίζουν οι ασιατικοί καλοί τρόποι. Μοιαζει αρκετα με το «Utama, το Σπίτι μας» και όλοι οι ηθοποιοί εκτός του δασκάλου είναι ερασιτέχνες κάτοικοι της περιοχής που συνορεύει με το Θιβέτ. Είναι όλοι τους υπέροχοι και ιδιαίτερα αξιαγάπητοι. Δεν είχαν δει ποτέ τους κινηματογράφο, πόσο δε, κινηματογραφικό συνεργείο. Υποψηφιότητα του Μπουτάν για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας το 2021.

Info: Λουνάνα, Ένα Γιακ Μέσα στην Τάξη (Lunana: A Yak in the Classroom). Οικογενειακή Κοινωνική Δραματική. Μπουτάν, 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Πάου Τσόινινγκ Ντόρχι. Παίζουν: Σεράμπ Ντορζί, Ουγιέν Νορμπού, Λεντάπ Κέλντεν. Διανομή: Νεανικό Πλάνο. 


ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ: Η Ελινορ είναι μια αστυνομική ερευνήτρια που παλεύει με τους δαίμονες του παρελθόντος, όταν καλείται στην σκηνή ενός άγριου εγκλήματος- δουλειά ενός νέου και τρομακτικού μαζικού δολοφόνου. Η αστυνομία και το FBI θα εξαπολύσουν ένα απεγνωσμένο ανθρωποκυνηγητό σε όλη την χώρα που θα ανατρέπεται κάθε λεπτό εξαιτίας της απρόβλεπτης συμπεριφοράς του αινιγματικού δολοφόνου. Αν και αρκετά άπειρη, η Ελινορ, εμπλέκεται όλο και περισσότερο με την υπόθεση καθώς τόσο η ίδια όσο και οι συνεργάτες της αντιλαμβάνονται ότι αυτή ίσως είναι η μόνη που μπορεί να «μπει» στο μυαλό αυτού του ατόμου και να το φέρει μπροστά στην δικαιοσύνη. Ο Αργεντινός σκηνοθέτης του υπέροχου «Ιστορίες για Αγρίους» μάλλον χάνει τον καιρό του στο Χόλιγουντ γυρίζοντας αστυνομικά θρίλερ της σειράς κατά παραγγελίαν. 

Info: Στα Ίχνη του Δολοφόνου (Misanthrope/To Catch a Killer). Αστυνομική. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Νταμιέν Σιφρόν. Παίζουν: Σέιλιν Γούντλεϊ, Μπεν Μέντελσον, Γιόβαν Αντέπο, Ραλφ Ινεσον. Διανομή: Spentzos Film.


ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ: Η ταινία διεισδύει στον μικρόκοσμο και στην καθημερινότητα των χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Την ίδια στιγμή, συνιστά το πορτρέτο των ανθρώπων που ζωντανεύουν και πραγματώνουν το έργο αυτού του συνόλου: αποτυπώνει την επίμονη και συντονισμένη συνεργασία μεταξύ χορογράφων, χορευτών, σκηνογράφων και τεχνικών. Οι πρόβες, οι επαναλήψεις, οι διορθώσεις, το σώμα, η ίδια η δημιουργική διαδικασία της χορογραφίας βρίσκονται πάντα σε πρώτο πλάνο και αντανακλώνται στο φιλμ μέσα από μια ανθρωπολογική μέθοδο.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Χορού, η οποία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 29 Απριλίου, ο κινηματογράφος ΔΑΝΑΟΣ (Λεωφόρος Κηφισίας 109, Αμπελόκηποι), παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ Διορθώσεις (Corrections), του Θοδωρή Σκριβάνου. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν με την παρουσία συντελεστών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Πρόκειται για ντοκιμαντέρ παρατήρησης που καλύπτει σχεδόν μια ολόκληρη καλλιτεχνική σεζόν του Μπαλέτου της ΕΛΣ κατά την οποία ο Θοδωρής Σκριβάνος συγκέντρωσε υλικό 220 ωρών. Περιλαμβάνει σκηνές από την προετοιμασία τριών παραγωγών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Η Λίμνη των Κύκνων» σε χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου, «Herrumbre» του φημισμένου Ισπανού χορογράφου Νάτσο Ντουάτο και «Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Δάφνη Κόκκινου.

Προβολές αποκλειστικά στον ΔΑΝΑΟ:
Πέμπτη, 27 Απριλίου 2023 στις 20:00
Σάββατο, 29 Απριλίου 2023 στις 16:00
Κυριακή, 30 Απριλίου 2023 στις 16:00

Info: Διορθώσεις (Corrections). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία-σενάριο-διεύθυνση φωτογραφίας-μοντάζ-ήχος: Θοδωρής Σκριβάνος.


ΚΑΤΣΕ ΣΤΑ ΑΥΓΑ ΣΟΥ: Ο χαριτωμένος κόκορας Τότο και η αγαπημένη του πουλάδα Ντι είναι οι περήφανοι γονείς δύο μικρών αβγών, της Λούσι και του Μαξ, τα οποία έχουν την ιδιαιτερότητα να χρυσίζουν. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που κάποιοι συλλέκτες σπάνιων αυγών τα αρπάζουν και τα παίρνουν μαζί τους μέχρι το Κονγκό. Εκεί διοργανώνονται μυστικά γεύματα για εκατομμυριούχους από όλο τον κόσμο, που πληρώνουν χιλιάδες δολάρια για τα πιο εξωτικά πιάτα. Ο Τότο και η Ντι, παρέα με τους φίλους τους, πρέπει να βρουν έναν τρόπο να φτάσουν μέχρι την αφρικανική ήπειρο και να σώσουν τα παιδιά τους εγκαίρως, αποφεύγοντας κάθε λογής κινδύνους όπως πεινασμένους κροκόδειλους, τρεις ιπποπόταμους, ένα μάτσο τρελές μαϊμούδες και τον ίδιο τον Βασιλιά της Ζούγκλας. Στα Ελληνικά.

Info: Κάτσε στα Αυγά σου (Little Eggs). Κινούμενα Σχέδια. Μεξικό, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 27 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Γκαμπριέλ Ρίβα Παλάσιο Αλατρίστε, Ροντόλφο Ρίβα Παλάσιο Αλατρίστε. Στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται: Πάνος Αποστολόπουλος, Ειρήνη Ασπιώτη, Μιχάλης Ψυχράμης, Κατερίνα Πέτσα, Φωτεινή Ντεμίρη, Βασίλης Παπαστάθης, Θάνος Λέκκας, Ντίνος Σούτης, Χρήστος Θάνος, Γιώργος Σκουφής, Βασίλης Μήλιος, Ανδρέας Ευαγγελάτος, Σοφία Παναηλίδου, Πηνελόπη Σκαλκώτου, Αλεξάνδρα Λέρτα.
εμφάνιση σχολίων