7
1
σχόλια
3032
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Φιλμ, αφιερώματα και ειδικές προβολές για την εβδομάδα. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR | ΒΑΒΥΛΩΝΑ
18 Ιανουαρίου 2023
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ: Ένας ψαράς και αγρότης, κάτοικος ενός παραλίμνιου χωριού στα βόρεια σύνορα της Ελλάδας, πνιγμένος στα χρέη, αρχίζει να μεταφέρει μετανάστες με τη βάρκα του έναντι αδράς αμοιβής. Η γυναίκα του, νοικοκυρά και εκκλησάρισσα του χωριού, αναζητά τον πραγματικό Λόγο του Θεού, ενώ η κόρη τους προσπαθεί να ορίσει τη ζωή της μέσα στο καταπιεστικό περιβάλλον στον οποίο ζει. Μέχρι που ένα τραγικό γεγονός θα αλλάξει τις ισορροπίες και θα φέρει τους τρεις ήρωες μπροστά σε προσωπικά αδιέξοδα και αδυναμίες, με τον καθένα να πρέπει να αναλογιστεί για πρώτη φορά στη ζωή του το κόστος των πράξεών του.

Η πιο βραβευμένη ταινία του περασμένου Φεστιβάλ θεσσαλονίκης βγαίνει στις αίθουσες αναζητώντας τους θεατές που σίγουρα της αξίζουν, καθώς πρόκειται για ένα σύγχρονο δράμα που αφορά το ελληνικό σήμερα αν και η ιστορία του εξελίσσεται το καυτό σε γεγονότα 2015, την εποχή που το λεγόμενο προσφυγικό πρόβλημα μαζί με τις επιπτώσεις της προσφυγικής κρίσης βρισκόντουσαν στο απόγειό τους. 10 χρόνια μετά την μικρού μήκους ταινία της «Red Hulk» η Ασημίνα Προέδρου έρχεται για να αποδείξει πως η δυναμική εκείνης της δημιουργίας της δεν ήταν τυχαία. Το βλέμμα της είναι διεισδυτικό, σύγχρονο και επείγον με τον τρόπο που έβλεπε κάποτε την ελληνική πραγματικότητα και ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, χωρίς αισθητικές φορτιτούρες, αλλά με την ματιά κάποιου που ζούσε την καθημερινότητά της στους δρόμους της πόλης που εδώ εξελίσσεται στο τρομακτικό και ταυτόχρονα λυρικό τοπίο των συνόρων της χώρας μας με την Βόρεια Μακεδονία, ανιχνεύει κινηματογραφικά την σκοτεινή πλευρά ενός κόσμου με υποκριτική ηθική και διαλυμένες αξίες.

Πρόκειται για μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της νέας εσοδείας. Βραβείο FIPRESCI του Ελληνικού Τμήματος του 63ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Βραβείο ΕΡΤ, Ελλήνων Κριτικών Κινηματογράφου, Ειδική Μνεία στο Γνωρίστε τους Γείτονες, Βραβείο ΕΚΚ Καλύτερου Location, Καλύτερης Πρώτης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ινδίας (Γκόα).

Info: Πίσω από τις Θημωνιές (Behind the Haystacks). Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, Γερμανία, Βόρεια Μακεδονία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ασημίνα Προέδρου. Παίζουν: Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα, Χρήστος Κοντογεώργης, Ντίνα Μιχαηλίδου. Διανομή: Tanweer.


ΒΑΒΥΛΩΝΑ: Στα μέσα της δεκαετίας του '20, την εποχή του βωβού κινηματογράφου στο Χόλιγουντ, μια νεαρή στάρλετ και ένας συνομήλικός της νεαρός άντρας μεξικανικής καταγωγής, προσπαθούν να γίνουν μέλη του μαγικού κόσμου των κινούμενων εικόνων. Συναντιούνται στο οργιώδες πάρτι ενός μεγαλοπαραγωγού και καταφέρνουν, εκείνη να γίνει μια φέρελπις πρωταγωνίστρια και εκείνος να προσληφθεί ως βοηθός από έναν μεγάλο σταρ της εποχής. Όταν μετά από λίγα χρόνια έρχεται η εποχή του ήχου, τους βρίσκει όλους αλλαγμένους. Η νεαρή στάρλετ έχει εθιστεί στα ναρκωτικά και αρνείται να αλλάξει τον «αλανιάρη» χαρακτήρα της για να γίνει αποδεκτή στα στούντιο και στα σαλόνια, παρόλο που ο νεαρός λατίνος φίλος της - ο οποίος μέσα στα χρόνια αποκτά ισχύ καθώς έχει κερδοφόρες ιδέες για μουσικές ταινίες με πρωταγωνιστή έναν μαύρο τρομπετίστα - κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να την βοηθήσει. Απελπισμένα ερωτευμένος μαζί της από την πρώτη στιγμή, δεν θα διστάσει να ανακατευτεί με την μαφία, για να μπορέσει να την ξεμπλέξει από τα νύχια της. Την ίδια στιγμή, ο μεγάλος σταρ του βωβού και πρώην αφεντικό του, μην μπορώντας να προσαρμοστεί - λόγω φωνής - στις ταινίες ήχου, θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Πρόκειται για μια παλιά ιδέα του Ντάμιεν Σαζέλ (La La Land, Χωρίς Μέτρο, Ο Πρώτος Άνθρωπος), από την εποχή της πρώτης του ταινίας «Ο Γκάι και η Μαντελάιν στο Πάρκο» (2009) και η αλήθεια είναι πως σαν σύλληψη και σαν σενάριο, μοιάζει με μια πρωτόλεια προσπάθεια που έχει την νεανική φιλοδοξία, να θέλει να μιλήσει για τα πάντα με την πρώτη. Θέλει να είναι φόρος τιμής στο ίδιο το σινεμά και κατ' επέκταση στην ευθραυστότητα μιας τέχνης που από την εποχή της απαρχής της, δεν έχει σταματήσει να πεθαίνει και να αναγεννάται, διαχρονικά, όπως σε κάθε προβολή, όταν μετά το τέλος της ταινίας, το φιλμ μπαίνει στις μπομπίνες και να φώτα της αίθουσας σβήνουν. Την ίδια στιγμή θέλει να είναι η ιστορία ενός έρωτα χωρίς ανταπόκριση, στοιχεία του οποίου θυμίζουν το επερχόμενο «La La Land» που έπεσε σαν ιδέα ενός παραγωγού, όταν διάβασε το σενάριο του «Babylon», να το μετατρέψει σε μιούζικαλ, μια ιστορία παρακμής (αυτή του σταρ Τζακ Κόνραντ που βασίζεται στο υπαρκτό πρόσωπο του σταρ του βωβού, Τζον Τζιλμπεργκ) και μια ιστορία φυλετικής ενδυνάμωσης (του μαύρου τρομπετίστα της τζαζ).

Ξεκινάει με ένα φελινικό πάρτι καλιγουλικών διαστάσεων και αποχρώσεων (αρκετά τολμηρό για το σημερινό Χόλιγουντ της πολιτικής ορθότητας), στο οποίο ο θεατής γνωρίζει τους τέσσερις βασικούς πρωταγωνιστές και που διαρκεί 30 ολόκληρα λεπτά πριν τον τίτλο της αρχής. Το μεσαίο τρίτο του φιλμ, αφορά την ένταξη της Νέλι και του Μάνι στην χολιγουντιανή μηχανή παραγωγής και το οδυνηρό, για πολλούς, πέρασμα από την εποχή του βωβού, στην εποχή του ομιλούντα, λίγο πριν τον ερχομό της οικονομικής κρίσης του '30. Στο τρίτο μέρος κυριαρχεί η επανένωση των δύο νεαρών πρωταγωνιστών και η κατάβασή τους στην κόλαση του κόσμου της μαφίας.

Αν και το φιλμ είναι γεμάτο από σκηνές ανθολογίας και διαθέτει άλλο ένα υπέροχο σάουντρακ από τον μόνιμο συνεργάτη του Σαζέλ, Τζάστιν Χάργουιτς (La La Land, Χωρίς Μέτρο), τα επιμέρους κομμάτια αυτής της «επιστολής αγάπης προς το σινεμα» δεν δένουν μεταξύ τους και καμιά από τις παράλληλες ιστορίες δεν είναι αρκετά δυνατή ή ολοκληρωμένη. Έχοντας στο μυαλό του την «Βαβυλώνα του Χόλιγουντ», το γνωστό βιβλίο του Κένεθ Ανγκερ για τα σκάνδαλα των συντελεστών των πρώτων 7 δεκαετιών της βιομηχανίας του σινεμά, ο 24χρονος το 2009, Σαζέλ, συνέλαβε αυτό το σενάριο που φαίνεται να μην είναι αντάξιο της σκηνοθετικής του μαεστρίας των 37 πλέον χρόνων του.

Άνιση αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η ταινία του που δεν φτάνει στο υπερβολικό ύψος των φιλοδοξιών της, αποζημιώνει εν μέρη τον θεατή, καθώς είναι πλούσια σε εικόνες και εναλλαγές ύφους που αποτίουν φόρο τιμής σε δεκάδες δημιουργούς και λόγω του μουσικού της σκορ που τα σπάει. Το φινάλε πάλι, μοιάζει βιαστικό, φορεμένο και γλυκερό με την παράθεση αποσπασμάτων από κλασικές και αγαπημένες ταινίες (σε περίπτωση που κάποιος δεν έχει καταλάβει το θέμα της ταινίας μέχρι εκείνη τη στιγμή). Σε μικρούς ρόλους κλειδιά συναντάμε τον Σπάικ Τζόνζι και τον Flea των Red Hot Chili Peppers.

Info: Βαβυλώνα (Babylon). Δραματική Εποχής. ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία & Σενάριο: Ντάμιεν Σαζέλ. Παίζουν: Μπραντ Πιτ, Μάργκοτ Ρόμπι, Ντιέγκο Κάλβα, Τζιν Σμαρτ, Γιόβαν Αντέπο, Λι Τζουν Λι, Πι Τζέι Μπερν, Λούκας Χάας, Ολίβια Χάμιλτον, Τόμπι ΜακΓκουάιρ, Μαξ Μινγκέλα, Ρόρι Σκόβελ, Κάθριν Γουότερστον, Φλι, Τζεφ Γκάρλιν, Έρικ Ρόμπερτς, Ίθαν Σάπλι, Σαμάρα Γουίβινγκ, Ολίβια Γουάιλντ. Διανομή: Tulip Entertainment.


ΙΕΡΗ ΑΡΑΧΝΗ: Στην ιερή για τους σιίτες μουσουλμάνους πόλη της Μασάαντ στο Ιράν, ένας κατά συρροή δολοφόνος στραγγαλίζει τη μία μετά την άλλη, τις πόρνες της πόλης, που συνήθως είναι γυναίκες φτωχές, εξαρτημένες ή εξωστρακισμένες. Με αποστολή να καθαρίσει τους δρόμους από την αμαρτία, έχει το προσωνύμιο Ιερή Αράχνη. Μια νεαρή δημοσιογράφος που έρχεται από την Τεχεράνη, επιχειρεί μία κάθοδο στα άδυτα της νυχτερινής πόλης για να τον εντοπίσει και αργά ή γρήγορα, βρίσκεται στο έλεός του.

Ο ιρανικής καταγωγής σκηνοθέτης που μας έδωσε το «Σύνορο» (2018), ο οποίος ζει και εργάζεται στην Σουηδία, εμπνέεται από ένα πραγματικό γεγονός και γυρίζει (στην Ιορδανία), ένα κοινωνικό και ψυχολογικό θρίλερ που αν και έχει όλα τα επιμέρους στοιχεία του σύγχρονου ιρανικού σινεμά, διαθέτει το ύφος ενός δυτικότροπου νεο-νουάρ. Φέρνει την ηρωίδα του απέναντι στην βαθιά ριζωμένη και παραδοσιακά πατριαρχική νοοτροπία της κοινωνίας του Ιράν, και στο πως έχει εδραιωθεί μετά από την επανάσταση του Χομεϊνί το 1979, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται σχεδόν από όλους τους άντρες, από τον υπάλληλο υποδοχής στο ξενοδοχείο που έχει κλείσει να μείνει, μέχρι τον αρχηγό της τοπικής αστυνομίας και τις δικαστικές αρχές. Θαρραλέα, επίμονη και ξεροκέφαλη, θα διακινδυνεύσει την ίδια της την υπόσταση για να τον εντοπίσει.

Ο Αμπάσι χτίζει μεθοδικά το σασπένς σε μια σκληρή ταινία, διάσπαρτη από αφόρητη βία εις βάρος των γυναικών, κόντρα στην σημερινή κινηματογραφική πολιτική ορθότητα, χωρίς να μασάει τα λόγια του, υπογραμμίζοντας την βαρβαρότητα και το βάθος των αντιλήψεων για την μηδαμινή αξία της ζωής απέναντι στην αμαρτία, με το τελικό βίντεο του γιου του δολοφόνου με την μικρή αδελφή του. Ωμή και αδυσόπητη, είναι η καλύτερη δουλειά του σκηνοθέτη μέχρι σήμερα. Στους ηθοποιούς και σε όλους τους συντελεστές αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για τις ερμηνείες και το θάρρος τους. Ανατριχιαστικό και το μουσικό σκορ του Μάρτιν Ντίρκοφ (Σύνορο, Παγιδευμένοι, Με Όπλο την Γοητεία).

Info: Ιερή Αράχνη (Holy Spider). Δραματική Κοινωνική Θρίλερ. Σουηδία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Αλι Αμπάσι. Παίζουν: Μεχντί Μπαζεστανί, Ζαν Αμίρ Εμπραχίμι. Διανομή: Cinobo. 


ΑΛΙΣ, ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ: Μία γυναίκα φτάνει στα όρια της εξαιτίας της ψυχολογικής βίας που της ασκεί ο σύντροφός της Σάιμον . Κατά την διάρκεια κάποιων διακοπών με δύο πολύ στενές της φίλες, η Άλις επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της και κερδίζει την χαμένη της αυτοεκτίμηση. Σταδιακά αρχίζει και σπάει όλους εκείνους τους δεσμούς που την κρατούν συναισθηματικά εξαρτημένη. Όμως το συντριπτικό εκδικητικό μένος του Σάιμον αναπόφευκτα όταν απελευθερωθεί θα δοκιμάσει την αντοχές, το κουράγιο αλλά και τις βαθιά ριζωμένες φιλίες της Άλις.

Μια γυναίκα απεγκλωβίζεται από τα καταπιεστικά δεσμά του κακοποιητικού συντρόφου της και ανακαλύπτει ξανά τον εαυτό της κατά τη διάρκεια διακοπών με τις καλές φίλες της, χωρίς να υπολογίζει το εκδικητικό μένος του πρώην εραστή της. Μικρό σε μέγεθος, αλλά μεγάλο σε βεληνεκές κοινωνικό δράμα που εντυπωσίασε στο Φεστιβάλ του Τορόντο και θεωρείται μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πρόσφατες αμερικανικές ταινίες ανεξάρτητης παραγωγής.

Info: Αλις, Αγάπη μου (Alice Darling). Κοινωνική Δραματική. ΗΠΑ, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Μέρι Νάι. Παίζουν: Ανα Κέντρικ, Κανιεχίτο Χορν, Τσάρλι Κέρικ. Διανομή: Spentzos Film.


Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ: Μια ζεστή, ανοιξιάτικη μέρα του 1924, η νεαρή καμαριέρα Τζέιν Φέαρτσαϊλντ καταλήγει μόνη της την ημέρα της Μητέρας. Τα αφεντικά της, ο κύριος και η κυρία Νίβεν (Κόλιν Φερθ και Ολίβια Κόλμαν), έφυγαν και εκείνη έχει την σπάνια ευκαιρία να περάσει πολύτιμο χρόνο με τον κρυφό εραστή της, τον Πολ, το αγόρι από την κοντινή έπαυλη με το οποίο βρίσκεται σε πολύχρονη σχέση παρ’ ότι εκείνος πρόκειται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα. Ωστόσο, γεγονότα που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει θα αλλάξουν τη ζωή της Τζέιν για πάντα.

Μεταφορά στην οθόνη ενός ρομαντικού μυθιστορήματος του Γκράχαμ (Γκρέιαμ) Σουίφτ με κατακερματισμένη δομή, μελαγχολική διάθεση και ωραίες βρετανικές ερμηνείες, με σημασία στις λεπτομέρειες της εποχής μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Πρωταγωνιστούν η Αυστραλή Οντεσα Γιανγκ (Shirley, Η Κόρη) και ο Τζος Ο' Κόννορ (Του Θεού η Χώρα, Εμμα, Οικογένεια Ντάρελ).

Info: Η Κυριακή της Μητέρας (Mothering Sunday). Δραματική. Ηνωμένο Βασίλειο, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Έυα Χάσον. Παίζουν: Τζος Ο’Κόνορ, Οντέσα Γιανγκ, Ολίβια Κόλμαν, Κόλιν Φερθ, Γκλέντα Τζάκσον. Διανομή: Odeon.


Η ΜΙΚΡΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΣ: Από μικρό παιδί η Τζόρτζια Νόλαν είχε μόνο ένα όνειρο: να γίνει πυροσβέστης όπως ο πατέρας της. Δυστυχώς όμως για εκείνη, στη Νέα Υόρκη του 1932, δεν επιτρέπεται στις γυναίκες να ακολουθήσουν τέτοια επαγγέλματα. Όταν όμως οι πυροσβέστες της πόλης εξαφανίζονται μυστηριωδώς ένας προς ένα σε μια μεγάλη φωτιά που κατακαίει το Θέατρο Μπρόντγουεϊ, μια χρυσή ευκαιρία παρουσιάζεται για την Τζόρτζια. Υποδύεται τον «Τζο», έναν αμήχανο νεαρό και γίνεται μέλος της ομάδας πυροσβεστών που συγκαλείται εκτάκτως για να σταματήσει τον εμπρηστή. Η Τζόρτζια πρέπει να διατηρήσει κρυμμένη την αληθινή της ταυτότητα, ειδικά όταν ο πατέρας της αναλαμβάνει να ηγηθεί αυτής της έρευνας.

Ιδιαίτερα συμπαθής ταινία κινουμένων σχεδίων που συνδυάζει intersex σαιξπηρικές επιρροές με τις ταινίες γυναικείας ενδυνάμωσης, τις ταινίες καταστροφής και την αλά Marvel, οπερατική & υπερηρωϊκή, over the top, action αισθητική, με μυστικά, αστείες γκάφες και εντυπωσιακές σκηνές δράσης που θα λατρέψουν τα παιδιά και δεν θα βαρεθούν οι μεγάλοι. Μόνο σε ελληνική μεταγλώττιση.

Info: Η Μικρή Πυροσβέστης (Fireheart). Κινούμενα Σχέδια. Καναδάς, Γαλλία, ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Τεοντόρ Τάι & Λοράν Ζεϊτούν. Ακούγονται: Γιώτα Μηλίτση, Βασίλης Μήλιος, Ανδρέας Ευαγγελάτος, Δημήτρης Παπαδάτος, Γιώργος Σκουφής, Αννα Σταματίου, Λένα Μαραβέα, Αρης Πλασκασοβίτης. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΙΒΑΝ Ο ΤΡΟΜΕΡΟΣ: Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν στην τελευταία ταινία που γύρισε σε δύο μέρη το 1944 και το 1946 πριν αρρωστήσει και αποβιώσει δύο χρόνια αργότερα, δημιουργεί μια επικών προδιαγραφών σινε-βιογραφία, για τον τσάρο Ιβάν, ο οποίος το 1547, στα 17 του χρόνια, ανεβαίνει στο θρόνο και παρά τις σκοτεινές απόπειρες εσωτερικών (Βογιάροι) και εξωτερικών (Καζάκοι, Λαοί της Βαλτικής Θάλασσας) εχθρών, είναι αποφασισμένος να ενώσει σε μία χώρα τα κρατίδια της Ρωσίας πάση θυσία. Έχοντας μεγαλώσει ως παρακατιανός μετά τον θάνατο του πατέρα του στα χέρια των Βογιάρων, ζητά εκδίκηση την ίδια στιγμή που εκείνοι θέλουν να τον χειριστούν για δικό τους όφελος. Μετά την δολοφονία της γυναίκας του, θα δημιουργήσει ένα ειδικό σώμα, τους Οπρίτσνικους για να ξεκαθαρίσει μαζί τους και θα σχεδιάσει την δολοφονία του άβουλου γιου της θείας του, που προορίζεται να πάρει τη θέση του από τα ίδια της τα χέρια, μέσω των δόλιων σχεδίων της.

Με την υποστήριξη του καθεστώτος και του ίδιου του Στάλιν που λάτρευε τον Ιβάν και είδε στην μορφή του τον εαυτό του, με θεατρική πόζα και κοντινά πλάνα στα πρόσωπα τύπου βωβού κινηματογράφου, χορογραφημένη κίνηση, εξπρεσιονιστικές φωτοσκιάσεις, κλειστοφοβικά σκηνικά με δυσανάλογα μικρές πόρτες, το πρώτο μέρος τελειώνει με την συσπείρωση του λαού στο πλάι του τσάρου ενάντια στους προνομιούχους Βογιάρους. Το δεύτερο μέρος που παρουσιάζει τον Ιβάν σαν μισότρελο δικτάτορα και έχει νύξεις κατά του σταλινικού καθεστώτος απαγορεύτηκε εντελώς και δεν βγήκε στις αίθουσες πριν το 1958, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του Αϊζενστάιν, ο οποίος, απτόητος, είχε ξεκινήσει το τρίτο μέρος λίγο πριν αρρωστήσει από το οποίο σώζονται το σενάριο και 5 λεπτά από ήδη γυρισμένες σκηνές.

Σήμερα εντυπωσιάζει με την σύλληψη, την εκτέλεση της και το μουσικό σκορ του Σεργκέι Προκόφιεφ. Μία από τις πιο σημαντικές ταινίες που πρέπει να δει τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του ο κάθε σινεφίλ σε μεγάλη οθόνη, έστω και σε ψυχρή ψηφιακή εκδοχή.

Το «Ιβάν ο Τρομερός» θα προβάλλεται αποκλειστικά στο Studio New Star Art Cinema και ολόκληρος (και τα δύο μέρη) σε μία ενιαία προβολή συνολικής διάρκειας 191' και το κάθε μέρος σε ξεχωριστή μέρα και ώρα (Μέρος Α': 103' - Μέρος Β':88').

Info: Ιβάν ο Τρομερός, Μέρος 1ο & Μέρος 2ο (Ivan Groznyy/Ivan the Terrible). Κλασική Ιστορική Δραματική Εποχής. Σοβιετική Ένωση, 1944, Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αϊζενστάιν. Παίζουν: Νικολάι Τσερκάσοφ, Λιουντμίλα Τσελικόφσκαγια, Σεραφίμα Μπίρμαν, Μιχαήλ Ζάροφ, Αμβρόσι Μπουχμά, Μιχαήλ Κουζνέτσοφ, Μιχαήλ Ναζβάνοφ. Διανομή: New Star. 


ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΜΑΡΤΑ ΜΕΣΑΡΟΣ: Μια από τις σημαντικότερες δημιουργούς στην ιστορία του ευρωπαϊκού σινεμά, η σκηνοθέτις από την Ουγγαρία Μάρτα Μέσαρος, έχει την τιμητική της στο σχετικό αφιέρωμα που διοργανώνει η Ταινιοθήκη τη Ελλάδος (19-24/1). Με γενικό τίτλο Μάρτα Μέσαρος: Η γυναίκα στο επίκεντρο της Ιστορίας, το αφιέρωμα που πρόκειται να διεξαχθεί παράλληλα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αποτελείται από 12 ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους και ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ. Στις προβολές και των δύο πόλεων πρόκειται να παραστασεί ο διευθυντής του Εθνικού Κινηματογραφικού Ινστιτούτου της Ουγγαρίας Γκιόργκι Ράντουλι (στην Ταινιοθήκη 21-22/1). Info: Αφιέρωμα στην Μάρτα Μέσαρος. Ταινιοθήκη της Ελλάδας. 19-24/01.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ: Η Κίνηση Χειραφέτησης Αναπήρων: "Μηδενική Ανοχή" σε συνεργασία με την Tandem σας προσκαλούν την Κυριακή 22/01 στον κινηματογράφο Τριανον στις 13:00 για να παρακολουθήσετε την ταινία μικρού μήκους «Έχω κάτι να πω» που συνδημιουργήθηκε από την ομάδα της Tandem και τον Κωνσταντίνο Τούντα (σκηνοθεσία/μοντάζ). Η ταινία ακολουθεί τέσσερα νεαρά ενήλικα ανάπηρα άτομα που έχουν μεγαλώσει σε κρατικό ίδρυμα και τα οποία μοιράζονται στιγμές από την καθημερινότητά τους, τις αγωνίες τους αλλά κυρίως τα όνειρα και τις επιθυμίες που έχουν για το μέλλον τους. Η ταινία έχει διάρκεια 33 λεπτά και θα προβληθεί παρουσία των πρωταγωνιστ(ρι)ών.

Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα «Ιδρύματα: Μύθοι και αλήθειες»  όπου θα συμμετέχουν οι: Θεώνη Κουφονικολάκου, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Γιώργος Νικολαΐδης, Ψυχίατρος και επικεφαλής της Δ/νσης Ψυχικής Υγείας και Κοιν. Πρόνοιας του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, Βασίλης Ιωακειμίδης, Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας στο Πα.Δ.Α., Ευαγγελία Αλεξίου, Tandem – Κοινωνική Επιστήμονας, Αντώνης Ρέλλας, Σκηνοθέτης - Ανάπηρος Ακτιβιστής.

Τη συζήτηση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Μαρινίκη Αλεβιζοπούλου. Στο τέλος θα προβληθεί απόσπασμα από το εν εξελίξει ντοκιμαντέρ του Αντώνη Ρέλλα, «Από το Άσυλο στην Κοινωνία». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί με ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, ενώ ο χώρος διεξαγωγής είναι φιλικός και προσβάσιμος για ανάπηρα άτομα.

Μας προσκαλούν να ενώσουμε τις φωνές και τις δυνάμεις μας, ώστε να αξιώσουμε από κοινού το οριστικό τέλος της ιδρυματικής «φροντίδας» για τα ανάπηρα, και μη, άτομα στην Ελλάδα. Είσοδος Ελεύθερη.

ΣΙΝΕΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΦΡΟΫΝΤ: Η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία διοργανώνει, για έβδομη χρονιά, σειρά κινηματογραφικών προβολών με τίτλο «Σινεμά με τον Φρόυντ», που πραγματοποιείται και φέτος σε συνεργασία με τον Κινηματογράφο Τριανόν. Η επόμενη προβολή θα πραγματοποιηθεί με την ταινία Tokyo Story (1953) του Γιασουχίρο Οζου, την Κυριακή 22/01 στις 17.00. Συζητούν οι: Μαρία Παραδείση, ιστορικός κινηματογράφου, Νίκος Λαμνίδης, ψυχαναλυτής. Τη συζήτηση συντονίζει η Λίζα Νικολοπoύλου.

Υπόθεση: Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι από την επαρχία ξεκινά να επισκεφτεί τα μεγαλύτερα παιδιά του καθώς και τα εγγόνια του, τα οποία θα γνωρίσει για πρώτη φορά. Τα παιδιά, μέσα στην πολυάσχολη καθημερινότητά τους, δυσκολεύονται να βρουν χρόνο και χώρο για τους γονείς. Εκείνοι από την πλευρά τους δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τον σκληρό ρυθμό της σύγχρονης ζωής. Οι γονείς γυρνούν σπίτι. Ένα αναπάντεχο, όμως, γεγονός θα αναγκάσει τα παιδιά να κάνουν το ταξίδι της επιστροφής στο πατρικό τους.

Με διεισδυτική ευαισθησία, χωρίς συναισθηματισμούς και πρόθεση να κατακρίνει ή να συγχωρέσει, ο Όζου πραγματεύεται προσφιλή του θέματα: τη διάλυση της οικογένειας, το χάσμα των γενεών που δεν γεφυρώνεται, την ξέφρενη πορεία ενός κόσμου που αλλάζει συνεχώς και όπου δεν υπάρχει χώρος και χρόνος συνάντησης με τον εαυτό και με τους άλλους. Με κινηματογραφική λιτότητα, όπου η κίνηση έρχεται από τα άτομα ή τη φύση, μέσα από τη σιωπή ή με λόγια απέριττα και υπαινικτικά που, όμως, λένε πολλά, χωρίς ήρωες αλλά με πρόσωπα διαχρονικά, ο σκηνοθέτης μετατρέπει μια φαινομενικά απλή ιστορία σε ένα αριστουργηματικό ταξίδι ματαιώσεων και απομυθοποιήσεων, ένα ταξίδι αναζήτησης αγάπης και νοήματος, όπως εκείνο της ζωής. Πρωταγωνιστούν: Σίτζου Ρίου, Σιέκο Χιγκασιγιάμα, Σετσούκο Χάρα, Χαρούκο Σουγκιμούρα, Νόμπουο Νακαμούρα, Σο Γιαμαμούρα. Γενική είσοδος : 7 ευρώ ,  Info: Τριανόν. Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101 (Μετρό ΒΙΚΤΩΡΙΑ).

ΤΟ ΓΚΕΤΕ ΤΙΜΑ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ: Το Ινστιτούτο Γκαίτε και το Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος μάς καλούν σε ένα ιδιαίτερο κινηματογραφικό πρόγραμμα στη μνήμη των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Στις 23 Ιανουαρίου θα προβληθούν η ταινία «Το τραγούδι του Φοίνικα» (2014) του Κρίστιαν Πέτσολντ (Transit, Η Νύφη των Νερών) και το ντοκιμαντέρ «Εικόνες του κόσμου και η εγγραφή του Πολέμου» (1988) του Χαρούν Φαρόκι. Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους. info: Ινστιτούτο Γκέτε. Ομήρου 14-16 Αθήνα. 

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΠΡΟΒΟΛΗΣ  ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ, JEANNE DIELMAN: Μετά από δύο εκκωφαντικά sold out, οι Νύχτες Πρεμιέρας διοργανώνουν μία ακόμα και τελευταία προβολή του «Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles" (Σαντάλ Άκερμαν, 1975), τη Δευτέρα 23/12, στις 17.45, στο Άστορ.

Info: Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080, Bruxelles. Κοινωνική Δραματική. Βέλγιο, Γαλλία, 1975. Ειδική Προβολή: Δευτέρα 23/01 στις 17.45 στο ΑΣΤΟΡ της Στοάς Κοραή. Σκηνοθεσία: Σαντάλ Ακερμαν. Παίζουν: Ντελφιν Σεριγκ, Γιαν Ντακορτέ, Ενρί Στορκ. Διοργάνωση: Νύχτες Πρεμιέρας. Δωρεάν Είσοδος. 
εμφάνιση σχολίων